Lars-Erik Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg har spurt en haug med produsenter om hvordan krav de setter. Og vil legge inn svarene etterhvert som jeg får dem i denne tråden. Første svar var fra Sony i Norge: "Sony har ikke pixel garanti i Norge. Lyse piklser er ikke akseptert i en senter sone på panelet, en mørk piksel er OK. Rund denne sonen, området som dekker 25% fra kantene er det slik at ingen lyse piksler er akseptert, 3 mørke piksler er akseptert om de sitter ikke ved siden av hverandre. Ingen kombinerte mørke piksler aksepteres." Vet ikke hva de mener med at de ikke har noen pixel garanti, og så ramser de opp hva som ikke er akseptabelt :-) Jeg tolker det slik at pixler som lyser ikke er akseptert i det hele tatt, mens det på midten kan være EN sort, og utenfor midten kan det være 3 sorte. Men det viktigste her må jo være at lyse (på) pixler overhode ikke kan aksepteres. Hvis de andre adopterer disse standardene så hadde det jo vært bra... Vi får se... Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 NSE på Ryen (butikken der Philips Norge er/var) sa følgende om pixel-feil: "vi vurderer dette i hvert tilfelle, men som regel bytter vi skjerm ved pixel feil! Nå er det lite pixel feil på Philips LCD så du kan trygt gå i gang med eventuelt kjøp!" Er litt uklart om det er NSE sin praksis (de har ganske dyre priser) eller Philips sin generelle, men på endel nettsteder så står det om Philips og pixel-feil at det vurderes av teknikere i hver enkelt tilfelle (høres ut som litt gambling, men :-) Men det er jo lovende at de bekrefter det er lite feil, og med 14-dagers returett burde man være relativt safe... Har også spurt Philips direkte, men har ikke fått svar derfra enda... Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Fint med en oversikt over dette, spennende å se resultatene fremover. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Her er svaret fra Philips Norge: "I Norge er det jo 5 års reklamasjonsrett for TV som er kjøpt i Norge. Skjer det noe med TVen i denne perioden, enten det er Pixel feil eller andre ting, vil saken alltid bli bedømt av nærmeste Philips-autoriserte verksted. En skjemmende, død pixel vil nok bli bedømt som en garantisak. Men, som sagt, verkstedet vil ta seg av saken og de vil også ha priser på reperasjoner og reservedeler." Og det lignet veldig på det som "netonnet.no" skrev om Philips sin policy på sine sider: "Bedømmelse skjer via av Philips autorisert verksted. Kontakt Philips på telefon: 08-579 29 100 for videre informasjon." Litt ullent, men tross alt bedre enn totalt ISO-13406-2 klasse 2 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Nettbutikker som "netonnet.no" skriver forresten dette om Sony: "Sony tillegger ISO 13406-2 standard i sin bedømmelse av feilaktige piksler." Men dette er veldig ullent siden det ikke er nevnt hvilken "klasse" i standarden. Egentlig er det sånn at hvis klasse ikke er nevnt så gjelder strengeste. Og da skal det være NULL feil uansett type. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg kjøpte en Samsung M86 37" tv forrige uke, og har lagt merke til at det er en død pixel litt til høyre for midten av skjermen.. man legger ikke merke til den når man sitter mer enn 1m unna, men sitter man nærmere så ser man den stygge grønne prikken omtrent hele tiden.. Er det grunn nok til å få bytta den inn i en ny? Har jo 14 dagers åpent kjøp, men usikker om jeg gidder benytte meg av dette pga 1 død pixel.. selvom det jo er utrolig kjedelig! Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Jeg kjøpte en Samsung M86 37" tv forrige uke, og har lagt merke til at det er en død pixel litt til høyre for midten av skjermen.. man legger ikke merke til den når man sitter mer enn 1m unna, men sitter man nærmere så ser man den stygge grønne prikken omtrent hele tiden.. I følge denne oversikten til Samsung skal det ikke være bright pixels. De tillater mange "black" med INGEN "bright" på større paneler. Og denne garantien gjelder i 36 måneder. Altså meget bra. http://www.samsung.com/se/support/guarante...D_pixelspec.pdf Note: Så langt ligger faktisk Philips dårligst an når de sier at de "vanligvis bytter TVen", mens både Sony og Samsung altså har en garanti som sier at det ikke tillates en eneste "bright" pixel (derimot tillater de mange "sorte" pixler). Hvis jeg hadde en TV av en annen type enn Sony og Samsung ville jeg bruke deres garanti for å presse leverandøren (hvis de ikke har like bra garanti som de andre i markedet så kan de jo bare glemme å selge meg noe senere :-) Endret 14. januar 2008 av Lars-Erik Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det du linker til der er en gammel pdf som er skrevet for LCD-pcskjermer, ikke TV. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Det du linker til der er en gammel pdf som er skrevet for LCD-pcskjermer, ikke TV. Det står ikke noe om det hos Samsung: http://www.samsung.com/no/support/guarantee/guarantee.htm Jeg finner det rart at tabellen omtaler opp til 40" da (det finnes vel få så store PC skjermer). Fant en nyere versjon av tabellen for LCD her: http://www.samsung.com/no/support/guarante...t_pixelspec.pdf Og en egen versjon for Plasma skjemer her: http://www.samsung.com/no/support/guarante...a_pixelspec.pdf Har også spurt Samsung om svar, men ikke fått noe enda... Har søkt på web'en deres og finner ikke noe annet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 "Din Samsung-garanti Samsung Electronics Nordic AB selger sine produkter via distributører og forhandlere, og reparasjonsforpliktelsene reguleres gjennom avtale." Dette betyr følgende folkens: KUN Samsung-skjermer solgt via Expert, Siba, Elkjøp og Euronics (for øyeblikket) omfattes av garantien som listes opp over her. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 "Din Samsung-garantiSamsung Electronics Nordic AB selger sine produkter via distributører og forhandlere, og reparasjonsforpliktelsene reguleres gjennom avtale." Dette betyr følgende folkens: KUN Samsung-skjermer solgt via Expert, Siba, Elkjøp og Euronics (for øyeblikket) omfattes av garantien som listes opp over her. Nå er jeg ikke helt med. Hva med f.eks. en Samsung skjerm solgt gjennom Komplett.no? De linker jo til Samsung sine betingelser. De kan jo bestille gjennom en godkjent distributør. Og hvor fant du listen over hvem som er godkjente? Uansett gjelder vel norske regler så lenge det er solgt gjennom norske firma? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Komplett.no (og dette har jeg fra samsung nordic personlig) gråimporterer skjermene sine direkte fra europa. De er ikke importet via samsung nordic, og samsung nordics garanti som du linker til gjelder derfor ikke disse. Garanti er forøvrig ingen lov eller regel, norske regler gjelder selvsagt - men norsk lov sier ingenting om reklamasjonsrett på pikselfeil, garantier dekker ofte vesentlig bedre der. Jeg har listen fra samsung nordic, da jeg jobber i Elkjøp. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Komplett.no (og dette har jeg fra samsung nordic personlig) gråimporterer skjermene sine direkte fra europa. De er ikke importet via samsung nordic, og samsung nordics garanti som du linker til gjelder derfor ikke disse. Reglene for pixelfeil er da ikke noe typisk nordisk. De gjelder i hele verden meg bekjent (selv om jeg hentet PDFen hos Samsung i Norge). Så da må jo leverandøren (Komplett f.eks.) gå på sin underleverandør og ordne opp i sånt. Men det hadde jo vært gøy å konfrontere dem med det. Noen som vil spørre dem? Endret 15. januar 2008 av Lars-Erik Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Komplett.no (og dette har jeg fra samsung nordic personlig) gråimporterer skjermene sine direkte fra europa. De er ikke importet via samsung nordic, og samsung nordics garanti som du linker til gjelder derfor ikke disse. Garanti er forøvrig ingen lov eller regel, norske regler gjelder selvsagt - men norsk lov sier ingenting om reklamasjonsrett på pikselfeil, garantier dekker ofte vesentlig bedre der. Jeg har listen fra samsung nordic, da jeg jobber i Elkjøp. Var den beskjeden jeg fikk når jeg var hos expert også! Siba var forresten veldig hyggelig ang pixelfeilen på tv'en min, kundeservice skulle gi beskjed til Siba på Liertoppen om at de skulle ta kontakt med meg.. og 15min senere ringte de.. jeg skulle bare komme inn til de også skulle vi få til en ordning! Jeg kjøpte siste 37"ern de hadde i M86 serien.. så lurer på hva de får ordna.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Komplett.no (og dette har jeg fra samsung nordic personlig) gråimporterer skjermene sine direkte fra europa. De er ikke importet via samsung nordic, og samsung nordics garanti som du linker til gjelder derfor ikke disse. Reglene for pixelfeil er da ikke noe typisk nordisk. De gjelder i hele verden meg bekjent (selv om jeg hentet PDFen hos Samsung i Norge). Så da må jo leverandøren (Komplett f.eks.) gå på sin underleverandør og ordne opp i sånt. Men det hadde jo vært gøy å konfrontere dem med det. Noen som vil spørre dem? Jo, ifølge samsung Nordic er de reglene for pikselfeil nordiske . Samsung Nordic selger kun de jeg har nevnt ovenfor. Det står ingenting om pikselfeilgaranti på samsung sine engelske sider feks. At komplett velger å kjøpe gjennom underleverandører i utlandet for å få bedre priser så de kan prisdumpe i norge, betyr nettopp at det ikke er like lett for komplett å "ordne opp i sånt" med nevnte leverandør. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Her er en mer offisiell uttalelse fra Philips, og den ser meget bra ut (og likner Sony sin). Hvis du med den røde pixelen på 32PFL5522'en leser dette så bør du få rettet din TV: Her er en uttalelse fra Philips skandinaviske hovedkontor i Sverige: "PHILIPS accepterar inga tända / lysande pixlar - detta räknas som fel och åtgärdas. Saknas några pixlar ska tvn in på en auktoriserad verkstad för bedömning". I praktiken innebär detta att när det är lysande pixlar uppstår en färgprick (t.ex röd) på skärmen, vilket vi alltid åtgärdar (även om det bara är EN lysande pixel). Om en eller några pixlar är döda ser man oftast inte det på skärmen (uppstår som svarta små fläckar). Alla serviceverkstäder har riktlinjer på hur många döda pixlar som räknas som garantifel. Eftersom alla apparater har olika paneler varierar det från produkt till produkt. Vi kan alltså inte uttala oss om det utan TVn måste undersökas av en verkstad." Jeg tolker det som Sony og Samsung sin politikk; lysende pixler vil ALLTID byttes; mørke blir vurdert Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg har spurt en haug med produsenter om hvordan krav de setter. Har du stilt dette spørsmålet til Tatung, [email protected] ? Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Leverte inn min Samsung tv i går! Han karen på siba tok 1 titt på tv'en, og sa:"Nei, sånn skal det jo ikke være".. også satt han tv'en inn på lager, og gav meg et tilbud på ny tv siden de ikke hadde den inne.. Så jeg gikk for en Philips tv+ps3, og fikk de for 9995kr.. 2000kr avslag på tv'en, jeg er godt fornøyd med servicen på Siba ihvertfall =) Mektig overrasket og imponert over hvor god bildekvaliteten er på Philips tv'en! Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Nå har det faktisk kommet en stygg rød prikk på Philips tv'en min, så ringer inn til Siba i morgen og regner med at det ordner seg! Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det var jo ikke så lett, fikk beskjed av kundeservice å ta med tv'en til Siba, så skulle vi få en ordnings på saken.. jeg kjørte tv'en til Siba og fikk beskjed om at de ikke ante hva Philips gjorde med tv'er med pixelfeil.. Så der ble jeg bare sendt hjem igjen med beskjed om at de skulle kontakte meg i morgen etter at de hadde snakket emd Philips.. det er litt dårlig synes jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå