Gå til innhold

Din Top 10 album-liste! (les reglene!)

Speik

Anbefalte innlegg

Ok, hadde tenkt på å opprette en slik tråd en stund, men jeg hadde frykt for OT-diskusjoner, spam, svært korte innlegg osv.. Så derfor setter jeg ned noen enkle regler for tråden:

Dine Top 10 musikk album-tråden!

- Listen skal være seriøs, gjennomtenkt og reflektere din personlige smak.

- Posten din skal inneholde begrunnelse og litt info om hvert album og hvorfor du liker det.

- Live-album og konsert-DVD-er kan også være med.

- Om du legger inn albumgrafikk er det bare et pluss, men ikke kom med 5000 x 5000 px

- Vi kan såklart kommentere og diskutere hverandres lister, men innlegg som "Den skiva suuger!" vil vi ikke ha noe av.

Alrighty then..

1. Ayreon - The Human Equation

298.jpg

Et massivt album som har betydd svært mye for meg de siste årene. Det er et dobbeltalbum på over 100 min som du aldri blir lei av. Musikken varierer fra rolige ballader til tung metal. THE er en såkalt Rock Opera, med en historie som går gjennom hele albumet, hvor hver vokalist har hver sin rolle. Totalt 11 vokalister synger på denne skiva, flere av de blant mine favoritter.

2. Ayreon - The Dream Sequencer

ayreon068uw.jpg

Ayreon også på sølvplassen. TDS er en samling rolige, atmosfæriske sanger som setter en veldig fin stemning. Vakre melodier og herlige gitarsoloer overalt, og vokalister i verdensklasse her også.

3. Pink Floyd - Pulse (DVD)

Alle mine favoritter fra historiens beste psykadelisk / prog rock band fremført fantastisk på scene! Trenger vel ikke si mer?

4. Symphony X - The New Mythology Suite

1065_large.jpg

Et herlig konsept-album rundt egyptisk mytologi av et av verdens beste prog metal band. Russel Allen, i mine øyne verdens beste vokalist, briljerer bedre enn noen sinne.

5. Kamelot - One Cold Winters Night (DVD)

one_cold_winters_night.jpg

Roy Khan er helt fantastisk live, om mulig bedre enn i studio. Norges største stolthet, og sammen med Kamelot blir dette bare helt perfekt. Her spiller de sanger fra The Black Halo og Karma hovedsaklig, og det passer jævli bra siden det er de to beste! :D

6. Pain of Salvation - BE

625.jpg

POS's beste skive, og et herlig sammendrag av menneskeheten i form av musikk. Genial konsept-prog, som inneholder mange gode sanger. Daniel Gildenlöw er bare helt rå i både låtskriving og stemme! Dette albumet er veldig allsidig, noe for enhver smak, og du blir aldri lei. Selv den 10. gangen du hører gjennom oppdager du noe nytt!

7. Ayreon - Into The Electric Castle

1808_large.jpg

Arjen Lucassen's mest spennende og mest allsidig album. Mye forskjellige stilarter pakket sammen i en stilig "Space Opera" som han selv kaller det. Som alltid, fantastisk vokal, blant annet min favoritt av det kvinnelige kjønn, Anneke Van Giersbergen.

8. Yann Tiersen - Amélie Sountrack

B00005QITU.02.LZZZZZZZ.jpg

Filmmusikk har en stor plass i min musikksamling, og dette er kremen av kremen. Minimalistisk, ofte bare 2 eller 3 instrumenter, men fantastiske melodier! En skikkeli "feel-good" plate som setter deg i stemning.

9. Sirenia - Nine Destinies and a Downfall

Nine%20Destinies%20And%20A%20Downfall.jpg

Kremen av norsk Gothic metal. Perfekt vokal, dyster stemning, spennende låter.. Sirenias beste!

10. Therion - Lemuria

1156.jpg

Et album jeg har hørt på i mange år, men blir frelst på ny hver uke. Therion er veldig særegent i stil og sound, men jeg syns de har lyktes svært godt. Lemuria er deres beste, med flere av mine favoritt-låter.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Metallica - Ride The Lightning!

Ride the lightning er det beste albumet til Metallica ever.....Får sånn digg følelse av å høre på den.

sangene har litt blanding av litt rolig musikk som blir veldig heavy ut over i sangen.

Metallica%20-%20Ride%20the%20lightning.jpg

2. Metallica - Kill em' all

Albumet er det første metallica ga ut og har mange raske heavy sanger.

Inneholder en fin bass solo av Cliff Bourton også.

uploaded_images

3. Black sabbath - Sabbath Bloody Sabbath

Vet ikke helt hvordan man skal beskrive noen av albumene, men detter er værtfall bra!

Å med Ozzy sin stemme er dette albumet sykt bra.

Mange sier jo at Black Sabbath startet heavy metal, så dette er et veldig bra album.

sabbath_bloody_sabbath_g.jpg

Har ikke noen fler som jeg kan komme på, kansje senere.

Lenke til kommentar

#01: The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

51SKN7EYK4L._AA240_.jpg

#02: The Beatles - Abbey Road

41BMQS09H4L._AA240_.jpg

#03: Lynyrd Skynyrd - Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd

51554BNA8QL._AA240_.jpg

#04: Black Sabbath - Black Sabbath

61CM5D7qviL._AA240_.jpg

#05: Death - Symbolic

61UY2KxJ8BL._AA240_.jpg

#06: The Beatles - Magical Mystery Tour

61-fIEhlMaL._AA240_.jpg

#07: Bob Dylan - Highway 61 Revisited

51TZhXCPvOL._AA240_.jpg

#08:

Lynyrd Skynyrd - Second Helping

510GPEFCVTL._AA240_.jpg

#09: Zakk Wylde - Book of Shadows

41E1BBNTGNL._AA240_.jpg

#010: Steve Miller Band - Fly Like an Eagle

41H7JN3A3GL._AA240_.jpg

Lenke til kommentar

1

Windir - Arntor ein windir

98_arntor.jpg

2

Ulver - Bergtatt

22375.jpg

3

Turisas - The varangin way

149993.jpg

4

Storm - Nordavind

95_nordavind.jpg

5

Windir - Likferd

1177069153_wndir.jpg

6

Therion - Lemuria/Sirius B

GR14721.jpg

7

Àsmegin - Hin Vordende Sod & Sø

198.jpg

8

Myrkgrav - Trollskau, Skrømt Og Kølabrenning

myrkgrav.jpg

9

Metallica - Master of puppets

12.jpg

10

Tristania - Beyond the veil

30862-0-300-0-300.jpg

Lenke til kommentar

Tar ikke med mer enn en plate fra samme artist, ellers ville denne listen kun bestått av Dylan og The Beatles. Prøvde å få med litt variasjon også. Uansett, kommer alltid til å mangle NOE, pluss at slikt forandrer seg konstant.

1. John Lennon - Plastic Ono Band

plasticonobandrs3.jpg

For meg tidenes album, sårt, ærlig, og inneholder noen av Lennon's flotteste ballader. Var oppslukt av albumet i flere uker, men syntes fortsatt det er flott. Elsker sangene Mother, Hold On, Isolation, Love og Look At Me. Resten av albumet er også flott, spesielt de to siste sangene gir et utrolig punch.

2. Bob Dylan - Highway 61 - Revisited

highway61fw0.jpg

Kongealbum, Dylan blander folkesangene sine med rock & roll, til flotte resultater. Albumet åpner med tidenes låt, Like A Rolling Stone, men holder overraskende god kvalitet utover, og hver eneste sang er utrolig skrevet. Dessuten så er den første Dylan sangen jeg noensinne hørte på denne platen, den flotte Highway 61 Revisited.

3. The Beatles - Rubber Soul

rubbersoulkv8.jpg

Jeg bryr meg ikke om hva andre sier, dette er favoritt plata mi av Beatles. Ikke en eneste svak låt, milevis unna de tidligere platene deres, dette var plata som virkelig viste hva The Beatles kunne skape av musikk. Tekstene begynner å tilspisse seg, spesielt på låter som Nowhere Man og Norwegian Wood.

4. Beck - Sea Change

beckseachangedp0.jpg

Elsker dette albumet, fylt til randen med flotte låter, kanskje det ikke leker like mye med sjangre som Odelay, men føles veldig som Beck faktisk har noe å si her. Han har tatt alle erfaringene sine her og satt sammen et album fylt med følelser. Around The Bend, Golden Age og Guess I’m Doing Fine er noen av hans flotteste sanger.

5. The Velvet Underground - White Light/White Heat

whitelightwhiteheatdu8.jpg

Det tok litt tid før jeg oppdaget dette albumet, men når jeg begynte å like det tok The Velvet Underground nesten over livet mitt. Dette er kanskje favoritt albumet mitt av deres, med banan-albumet rett i helene. Digger åpningssangen, The Gift er et utrolig nummer, og Lady Godiva er The Velvet Underground’s beste låt. Herlig album.

6. David Bowie - "Heroes"

bowieheroesrt8.jpg

Fett album, har blitt stor fan av Bowie i det siste, og dette er nok favoritt albumet, fulgt tett etter av Scary Monsters. Digger tittelsporet, og de andre pop sangene er flotte. Syntes også Bowie her har sine beste instrumentaler, spesielt Moss Garden, for en fantastisk sang. Avslutningssporet er også umennesklig godt.

7. The Flaming Lips - The Soft Bulletin

softbulletingf2.jpg

Elsker virkelig åpningssangen her, Race for the Prize. Er noe litt mystisk med The Flaming Lips, of dette er deres flotteste album, selv om Yoshimi Battles The Pink Robots også er veldig bra. Har alltid hatt litt problemer å si akkurat hvorfor jeg elsker dette bandet, kanskje fordi det er så sært til tider, men også klarer å lage flotte poplåter, og til tider oppnår det jeg selv ville kalt ”pop-nirvana”. Flott er det uansett.

8. Lightnin' Hopkins - Lightnin' Hopkins

lightninhopkinsbu6.jpg

Litt bakgrunnshistorie; producer Sam Charters leter etter Lightnin’ Hopkins i håp om å spille inn plate, men Hopkins har forsvunnet. Etter litt snusing i Texas klarer Charters å finne Hopkins på et nedslitt hotell. Han prøver å overtale Hopkins til å spille inn plate, men Hopkins nekter, helt til han blir tilbudt en flaske whisky og gitaren sin tilbake, som han har pantsatt for å ha penger til alkohol. Så spiller han inn plata, der på et nedslitt hotell i Texas, med en mikrofon og opptaksmaskin, og bare en take av hver sang. Resultatet er tidenes bluesplate, fra tidenes bluesgitarist. Farlig autentisk, fylt med følelsene til Hopkins, denne plata er utrolig undervurdert og lite kjent, selv blant blues fans.

9. Pink Floyd - Animals

pinkfloydanimalsfrontalxl7.jpg

Fantastisk Pink Floyd plate, favoritten min. De tre hovedsporene er alle fantastiske, plata er passe sær og dyster, noe ganske mange kritikere har klagd på, og det er nok ikke en allmenn favoritt, men det bryr jeg meg lite om, er uansett lei den oppskrytte Dark Side Of The Moon.

10. Sonic Youth - Daydream Nation

daydreamnz8.jpg

Ganske ny oppdagelse for meg, men Daydream Nation gjorde et utrolig inntrykk på meg. Jeg trodde aldri jeg kom til å like noise-rock, men dette er fantastisk. Albumet er nesten en bevegelse, og gir utrolig sterke inntrykk. Sanger som Teenage Riot, Kissable og Eric’s Trip gjør at jeg ikke kan annet enn å elske dette albumet.

Lenke til kommentar

1. Guns N' Roses - Appetite For Destruction

GunsnRosesAppetiteforDestructionalbumcover.jpg

For min del et tidløst album, og også den skiva som for 20 år siden åpnet døra til rockens verden. Denne skiva er en del av meg rett og slett, og vil alltid stå som nr. 1.

2. Metallica - Master of Puppets

200px-Metallica_-_Master_of_Puppets.jpg

Metallica nådde toppen allerede med denne skiva, et aldeles perfekt album. Dette er også ei skive som har betydd veldig mye for meg, og vært en direkte innflytelse på meg som musiker.

3. Megadeth - Rust In Peace

200px-Megadeth-RustInPeace.jpg

Nok ei skive som rett og slett er blitt en del av meg. Denne gjorde stort inntrykk i min tidlige barndom, og kommer alltid til å ha en plass mot toppen av lista.

4. King Crimson - In The Court of The Crimson King

IntheCourtoftheCrimsonKing.jpg

En milepæl i progrockens historie, og ei skive jeg falt pladask for omtrent fra første stund. King Crimson har utrolig mange sterke skiver, men for min del er det noe helt spesielt med dette debutalbumet.

5. Dream Theater - Metropolis Pt. 2: Scenes From a Memory

200px-DT_Scenes.jpg

Det finnes knapt ei skive som har hatt større innflytelse på meg som musiker enn dette mesterverket. Episk, dynamisk, skiva har rett og slett alt. Spørs om DT noen gang vil klare å toppe denne her...

6. Emperor - Anthems To The Welkin At Dusk

200px-AnthemsToTheWelkinAtDusk.jpg

Nok ei perfekt skive dette her, med utsøkt progressivitet og en herlig lydvegg av en produksjon. Ekstrem metal på sitt beste.

7. Opeth - Blackwater Park

200px-Blackwaterpark.jpg

Det var med denne skiva jeg virkelig ble hektet på Opeth, så den har således en spesiell plass her. Opeth har en vanvittig sterk diskografi, så selv om jeg setter denne høyest er de andre skivene ikke langt bak.

8. Deicide - Legion

Deicidelegion.jpg

En god gammel klassiker dette her, og en av de første deathmetal skivene som krøp inn under huden.

9. Dir en grey - Kisou

200px-Kisou.jpg

Den desidert beste skiva til et aldeles genialt og unikt japansk band, som har rukket å karre seg helt opp blant mine absolutte favoritter.

10. X Japan - Dahlia

Dahlialbum.jpg

Mer musikk fra Japan, legendariske X Japan, som med denne skiva satte punktum for en altfor kort karriere. Ei perfekt skive, kun hemmet noe av en litt for glattpolert produksjon. Dog, flisespikkeri...

Lenke til kommentar

Får gi dette et forsøk, men gidder ikke skrive mye for hvert album.

1. Pink Floyd – Meddle (1971):

pink-floyd-meddle.jpg

Dette er det perfekte Floyd albumet, og derfor det perfekte albumet.

Lyden mellomtingen mellom det gamle og det nye Floyd. De lange space-rock sangene smeltes sammen med Floyds nye mer strukturerte og roligere lyd. Albumet startes med den rent hypnotiske 'One of these Days...' og flyter på perfekt vis videre med 4 meget sterke låter før det hele avsluttes med det 24 minutter lange eposet 'Echoes' (som forøvrig er verdens beste sang).

2. The Velvet Underground – The Velvet Underground and Nico (1967):

velvet88_1165921476.jpg

Hva er det å si som ikke har blitt sagt? Jeg får vel si noe uansett. Dette albumet er legendarisk. Fra start til slutt er albumet et av de mest unike, inspirerende og varierte utgivelsene noensinne. Rett og slett en milepæl i kunshistorien, det best amerikanske albumet noensinne og noe av det beste menneskeheten har blitt utsatt for.

3. The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (1968):

Jimi_Hendrix_Electric_Ladyland_album.jpg

Det ultimate Hendrix album det utlimate gitar album. Fra start til slutt, en perfekt, psykedelisk og verdig sisteutgivelse fra Hendrix.

4. Godspeed You! Black Emperor – Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000):

cover_141592172004.jpg

Om jeg skulle beskrevet albumet med et ord, måtte jeg funnet på et nytt et: ørgasmisk. Dette er det beste albumet utgitt etter at jeg ble født (89). Nesten alle sangene varer over 20 minutt og er blant de vakreste og bombastiske komponeringene noensinne.

5. The Stooges – Fun House (1970):

The%20Stooges%20-%20Fun%20House.jpg

Det definitive rock and roll album og det definitive punk album. 40 minutter med ren dyrisk energi. Sangen TV Eye er den beste på albumet og den har den beste sangintroen i musikkens historie. Iggy Pop er et geni.

6. The Doors – The Doors (1967):

the_doors.jpg

Uten The Doors’ debut ville ikke Fun House vært det mesterstykket det er. I og for seg selv er også The Doors’ selvtitulerte album noe av det beste som har skjedd musikken. Stemningen en nesten rak motsetning til lyse psykedeliske stemning og Jim Morrison har en av de mest unike stemmene i musikkverdenen.

7. Pixies – Doolittle (1989):

Pixies-Doolittle.jpg

80-tallets beste album og det nest beste som ble utgitt på 80 tallet etter meg selv. Alle sangene er geniale, stilistisk originale og uforglemmelige. Det beste alternativ-rock albumet noensinne (fuck off Nirvana).

8. Sigur Rós – Ágætis Byrjun (1999):

1186247002_agaetiscover.jpg

Verdens vakreste album. Det nest beste prog-rock albumet etter ’Lift Your Skinny Fists…’. Et band fra mitt eget hjemland, og jeg tør si at de gjenskaper mye av den mystiske stemningen som ofte blir assosiert med Island. Både Svefn-g-Englar og Olsen Olsen kan ta pusten fra deg med sin vakkerhet.

9. Bob Dylan – Bringing It All Back Home (1965):

bringing_it_all_back_home_b0000c8avx.jpg

Dylans beste album, uten tvil, uansett hva de andre sier. It’s Alright Ma (I’m Only Bleeding) har en av de beste sangtekstene i verdenshistorien. Ikke enesta svak låt på plata.

10. Leonard Cohen – Songs Of Leonard Cohen (1967):

72297.jpg

Med sitt debutalbum beviser Cohen at han er en like god sang og tekstskriver som Dylan. Et melankolsk, simplistisk mesterverk og det beste akustiske albumet noensinne.

Endret av Sersjant_Drittsekk
Lenke til kommentar

MIN liste er da sånn..

neil young - rust never sleeps

metallica - black album

Beatles - help

bob dylan - blood on the tracks

the doors - the doors

snoop dogg - the dogfather

oasis - be here now

rem - monster

pulp - disco 2000

nick cave - let love in

Ikke verst liten samling dette! :D

Lenke til kommentar

01 - The Sisters of Mercy - Floodland

floodland.jpg

Et album som, for min del, er så nær det perfekte man kan komme. Andrew Eldritch og Jim Steinman, begge gigantegoer, blir satt til å lage et album sammen? Det kunne gått riktig galt, men i stedet produserte de et album som fortsatt står som en bauta i gothrock-sjangeren, og som har inspirert haugevis av band i ettertid (selv metalband har covret sanger fra dette albumet). Stemmen til Eldritch er på topp, programmeringen av Dr. Avalanche har gitt noen særdeles fengende trommerytmer, produksjonen er førsteklasses og tekstene til Eldritch er like kryptiske som vanlig.

02 - Depeche Mode - Black Celebration

BlackCelebration.jpg

Synthkongene på sitt mørkeste, dystreste og kanskje mest selvdestruktive. Depeche Mode har, for min del, aldri klart å overgå dette albumet. Violator er veldig nært, men den gjennomgående dystre feelingen og tungsinnet som preger Black Celebration gjør at Violator må se seg slått av det kullsorte mørket som omfavner dette albumet.

03 - Nine Inch Nails - The Downward Spiral

412JBCBB51L._AA240_.jpg

Trent Reznor er blitt genierklært flere ganger, og når man hører på dette albumet er det ikke så vanskelig å skjønne hvorfor. Hele albumet er en reise gjennom nihilisme, selvdestruksjon, misantropi, dopmisbruk og generell elendighet, rett og slett en "downward spiral". Reznor var på sykkeltur i trallala-land da han skrev dette albumet, så at det er en bekmørk affære er ingen overraskelse. Albumet rommer alt fra generelt opprør mot religion ("Heresy") til ren aggresjon ("Big Man With a Gun") til sår selvreflektering ("Hurt", som Johnny Cash gjorde en fantastisk coverversjon av). Reznor kan se tilbake på en karriere med en rekke sterke utgivelser, men for meg er dette Reznor og NIN på sitt beste.

04 - :Wumpscut: - Embryodead

41dRIM7FaKL._AA240_.jpg

Enda mer mørke og elendighet. De som kjenner til :Wumpscut: vet at det var, og kan til dels fortsatt være, en ganske dyster affære. Rudy Ratzinger er, sammen med Johan van Roy i Suicide Commando, aggrotechens far, og Embryodead viser Rudy fra hans sterkeste side. Tunge, monotone beats, hes raspevokal og tekster om bl.a. krig, dødfødte barn og livets meningsløshet. Rudy tapte seg etter dette albumet, og har aldri siden klart å produsere noe som kan nærme seg Embryodead.

05 - Iron Maiden - Somewhere in Time

252px-Iron_Maiden_Somewhere_in_time.jpg

Nå er jeg ingen stor fan av metal lenger, men dette er Maiden på sitt ypperste, så den må nesten med. Produksjonen til Birch er ren som snø, synthgitarene låter perfekt og Dickinson synger som vanlig fantastisk. Bare introen til "Caught Somewhere in Time" kan gi meg gåsehud. At dette albumet også inneholder "Deja Vu", som er en av mine personlige Maiden-favoritter, er ikke akkurat et minus.

06 - Glenn Danzig - Black Aria

danzig1.jpg

Evil Elvis har vært innom mange forskjellige sjangre, men utifra det jeg har hørt av det han har gjort post-Misfits, så er dette det jeg ser på som hans sterkeste utgivelse. Black Aria er ment som et slags soundtrack til John Miltons episke verk Paradise Lost, noe som gjenspeiles i den småpompøse sounden dette albumet har. Det er mørkt, det er mektig, det er majestetisk og det er Glenn Danzigs mesterverk. Oppfølgeren er derimot en sørgelig affære som ikke kan måle seg med originalen.

07 - The Misfits - Static Age

static.jpg

Evil Elvis hanker inn enda en plassering på listen min med dette albumet. The Misfits var, og er fortsatt, blant mine favorittband (både Danzig-perioden, Graves-perioden og den inneværende Only-perioden). Static Age står for meg som det mest gjennomførte albumet den originale Danzig-besetningen spilte inn, med klassikere som Bullet, Angelfuck, Attitude, Last Caress, We Are 138 og Teenagers From Mars på ett og samme album.

08 - Kent - Vapen & Ammunition

1105281878.jpg

Svensk melankoli på sitt beste. Kent er et av Nordens største rockband, og har en rekke sterke utgivelser bak seg. Mange vil nok være uenige med meg i at dette er det beste albumet de har gitt ut, og vil heller trekke fram de to første albumene. Men jeg har aldri likt de to første noe særlig, jeg foretrekker den glattere og mer strøkne sounden de anla på dette albumet og oppfølgeren Du Och Jag Döden. Det var ikke enkelt å velge mellom de to albumene, men jevnt over synes jeg Vapen & Ammunition er litt bedre enn Du Och Jag Döden.

09 - Nick Cave and The Bad Seeds - Murder Ballads

Murder.jpg

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være overdrevent godt kjent med Caves musikalske produksjon, men skal jeg dømme utifra de albumene jeg har hørt, så er det dette jeg liker best, mye pga. det noe makabre gjennomgangstemaet. Sanger som Stagger Lee, Henry Lee, Where the Wild Roses Grow, The Kindness of Strangers og Death is Not the End er en fryd for øret.

10 - Apoptygma Berzerk - Welcome to Earth

cover589_11317.jpg

Det eneste norske bandet som klarer å karre seg inn på listen er Stephan Groths Apoptygma Berzerk. Dette var det første futurepop-albumet jeg hørte, og det er fortsatt det beste jeg har hørt innenfor den sjangeren. Sanger som Paranoia og Eclipse blir jeg aldri lei av, samme med coverversjonen av Fade to Black (som jeg faktisk synes er langt bedre enn Metallicas originalversjon). Groth har gitt ut en del andre bra album også, men jeg synes ikke noen av de andre APB-albumene er så gjennomført gode som Welcome to Earth.

Og enda er det flere band som jeg gjerne skulle ha inkludert, bl.a. The Cure, Fields of the Nephilim, Rammstein, KMFDM, Antimatter, Suicide Commando og The Birthday Massacre.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

I mi liste er kvart band representert med ei plate og eg har freista å spreie platene tidsmessig slik at fleire ulike typar musikk kjem med. Denne lista har musikk frå 1967 til 2006 og dekkjer eit knippe ulike sjangrar. Plasseringar er litt tilfeldige. Dei mest sære platene er ikkje med, dette er ei keisam liste over vanlege listetoppar, men det er ei grunn til at nett desse platene dominerer lister.

Eg kom ikkje på gode nok plater frå midten/slutten av 90-talet (moglege alternativ som slår meg er Kyuss - Sky Valley, Overkill - The Killing Kind), men alle tiåra frå og med 60-åra er inkludert på lista.

#1 Pink Floyd - Animals - 1977

978.jpg

Dette er nok musikk på sitt beste. Ei konseptplate som skildrar mennesket og tek utgangspunkt i George Orwell sine metaforar frå Animal Farm og tilpassa dei metaforane til dåtidas England. Herleg lyrikk og dyster stemning. Mr. Waters er sjefen, men kva gjer no det når han er genial? Ei plate som inspirerer analysering av tekstar, ei av få plater som har fått meg til å grave fram analyseringskjema frå vidaregåande. Soloane er nok Gilmour sine beste, Waters provar at han er ein fantastisk vokalist.

#2 Black Sabbath - Black Sabbath - 1970

2157.jpg

Bandet vart inspirert til å skrive songen, seinare plata og kalle opp bandet sitt etter skrekkfilmen Black Sabbath. Når nokon kunne tene mykje pengar på å skremme folk i kinosalane, skulle no dei klare det same. Og det gjorde dei. Det er mørkt, depressivt og grip fatt nedst i sjela og riv til! Alle instrument gjer jobben sin toppa med Ozzy si hjartelaust rå innsats bak mikrofonen. Forteljingane om dop og Satan grunnla tungmetall, meir treng ein ikkje seie.

#3 Metallica - And Justice for All - 1988

3770.jpg

Metallica har gjeve ut eit knippe klassiske thrashmetall-plater, dette er den beste av dei. Tekstane er litt kvassare, vokalen litt råare, soloane litt villare og taktskifta litt drøyare enn på forgjengarane. Lite bass, men det gjer berre plata råare i forma. Ein stilrein produksjon og mykje bass ville ikkje gjeve det den råskapen som dominerer. Eitt ord for å skildre plata: Rå!

#4 Iron Maiden - Powerslave - 1984

2090.jpg

Iron Maiden gjekk frå ein punk-inspirert Di'Anno til historiestudent Dickinson. I løpet av nokre plater vart melodiane og tekstane meir episke og storslåtte. Powerslave inneheldt ein instrumentalar, krigshistorier, gjenforteljinga av diktet The Rime of the Ancient Mariner.

#5 Beatles - Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band - 1967

16.jpg

Det er vanskeleg å velje éi plate av Beatles og valet fall på Sgt. Pepper fordi den er ambisiøs og til dels original. Kanskje den tidlegaste konseptplata om ei lukkeleg verd der alle har det kjekt og bandet Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band spelar for folket i byen. LSD er tydeleg ein viktig faktor på plata og driv dette ut i eit psykadelisk draumeland der alt er fint og kjekt.

#6 Megadeth - Rust in Peace - 1990

3783.jpg

Dave Mustaine er som alltid bitter, nasal og litt grinete. Kvifor han likevel kan lage ei av tidenes thrash-plater er uklårt, men han fekk det til. Svimlande soloar og heftige riff signert Marty Friedman hevar plata frå det vanlege Megadeth og gjer denne plata spesiell. Mustaine har aldri vore ein poet, men i staden for å vere det vanlege barnsleg og grinete er tekstane ikkje fæle å høyre på. Men det rår lita tvil om at Friedman er personen som hevar denne plata, mannen kan sin veg rundt ein gitar.

#7 Pantera - Cowboys From Hell - 1990

2012.jpg

Pantera var eit glamrock-band, men fekk ein ny vokalist og tok nokre steg i riktig retning. Andre plata med Anselmo er nok Pantera si beste, det endelege steget bort frå glam-en og inn i thrash-metallen. Det svingar nok til at eg ikkje klarar å sitje i ro mens denne dundrar. Dimebag sine riff er noko heilt for seg sjølv, me sørgjer alle over den falne riffmaskina. Rex og Vinnie Paul ilag gjer ein solid rytmeseksjon som ikkje vert sett i skuggen av verken Dimebag (Diamond) Darrel eller Anselmo.

#8 Sigur Rós - Ágætis Byrjun - 1999

2115.jpg

Moderne progrock på sitt beste. Sigur Rós er drøymande, men samstundes pretensiøse (på ein god måte). DEi eksperimenterer med ulike instrument og metodar å spele med dei. Ein utruleg dyktig vokalist set det heile i system og bring saman all den vakre instrumentbruken frå resten av bandet.

#9 Opeth - Blackwater Park - 2001

7675.jpg

Kanskje noko av det beste frå dette millenniet. Det går gjetord om Opeth si fantastiske blanding av ekstrem-metall og prog inspirert av 70-talsheltar som Camel. Få andre band har kombinert dette og ingen så vellukka. Alle medlemmene kan sine saker og syner det tydeleg. Det heile er toppa av vokalen til Åkerfelt og produksjonen til Wilson.

#10 Sahg - I - 2006

560781.jpg

Einaste norske bidraget til denne lista. Eit superband samansett av medlemmer frå Gorgoroth, Manngard og Audrey Horne. Dette er Black Sabbath på mindre dop i moderne utgåve. Dette er gutar som kan sin Sabbath, og meistrar å gjere noko nytt med det. At vokalist Iversen tidlegare har sunge It's Just Porn, Mum får heller våge seg når han opptrer i dette orkesteret med ei stemme frå Satan sitt personlege kor. Mørkt, repitivt og fengjande

Lenke til kommentar

#1 Rage Against the Machine - Rage Against the Machine

61hUsyiu0uL._SS500_.jpg

Rage Against the Machine var det første bandet jeg likte skikkelig godt. Jeg kom først i kontakt med andreplata Evil Empire, som også er veldig bra, men det var først med denne skiva jeg virkelig ble fan. Fra det første sporet, Bombtrack, så skjønner du at dette er noe spesielt, dette er politisk sprengstoff. Og jævlig god musikk, hvem har vel ikke gauket med til Killing in the name?

#2 Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea

725f024128a06c961acf5010.L.jpg

Denne skiva er muligens noe hypet, men det forandrer ikke på at den er utrolig bra. Vokalist og låtskriver Jeff Mangum påstår at han baserer tekstene på en drøm han hadde etter å ha lest "den fantastiske boken" Anne Franks dagbok. Uansett, hvem kan motstå skranglete gitarer, sure horn og den søkende og desperate stemmen til Mangum?

#3 The Libertines - The Libertines

61H1RWECQSL._SS500_.jpg

Andrealbumet til skandalerockerne i The Libertines, ble gitt ut samtidig som bandet raknet fullstendig. pete Doherty brøyt seg vistnok inn i leiligheta til bestekompis og bandkolega Carl Barât og ble kastet i fengsel. Legg til et stadig økende rusmisbruk så har du en person det er umulig å samarbeide med. Plata er på mange måter et slags farvell og dokumenterer bandets fall og forholdet mellom Carl Barât og Pete Doherty.

An ending fitting for the start

you twist and tore our love apart

your light fingers through the dark

that shattered the lamp and into the darkness cast us...

#4 Portishead - Dummy

4532224128a0ca0485246010.L.jpg

Jeg har ikke annet å si enn at jeg liker det. Trip rock/trip hop på sitt beste.

#5 Oasis - Definitely Maybe

51xZ5jK39bL._SS500_.jpg

#6The Smiths - The Queen is dead

51ZYZS2FQ2L._SS500_.jpg

#7 Belle & Sebastian - If You're Feeling Sinister

c8f7225b9da02f9ac438e010.L.jpg

#8 Modest Mouse - The Moon and Antarctica

41toT%20IHdpL._SS500_.jpg

#9 Beirut - Gulag Orkestar

51GuB8OLH8L._SS500_.jpg

#10 The Clash - London Calling

51wGbZX-GWL._SS500_.jpg

Per i dag i hvert fall. Det kan forandre seg fort. Skal se om jeg får skrevet noe utfyllende om resten senere i dag.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Her er min liste akkurat nå, skifter favoritter hele tiden.

Skipper bilder fordi de er såpass kjente.

1 Pink Floyd - The Wall

Överst havner såklart mitt favoritt band. Lurer på hvor mange ganger jeg har hört igjennom denne plata. Comfortably Numb, Hey You og Young Lust er de låtene jeg anbefaler hvis dere ikke har forhold til plata fra för.

Foresten kommer min avatar ifra denne plata's illusjoner.

2 Radiohead - In Rainbows

Denne plata kom i december 2007 og traff meg mitt i hjerte, siden den kom ut har jeg hört på den 50-60 ganger, og låta Reckoner over 300. Hver gang man hörer en låt, föles det som det er förste gang. Hele plata har masse energi og fölelser jeg trodde man ikke kunne finne i dagens musikk.

3 Pink Floyd - Dark Side of the Moon

Igjen Pink Floyd. Har hört på den siden jeg kjöpte den, og det var når jeg gikk i 4 klasse.

Veldig progressivt, friskt og spennende materiale på den.

4 Rolling Stones - Let it Bleed

Rolling Stones har jeg vokset opp med, og etter å ha hört alle deres plater ble det denne.

Gimme Shelter er Rolling Stones störste mesterverk.

5 Nirvana - MTV Unplugged in New York

Nydelig soft plate som fremhever Cobains nydelige hasj stemme, blitt en vane og slå på denne når jeg skal slappe av eller sove.

6 The Beatles - Sgt Peppers Lonley Heart Club Band

Beatles har jeg også vokset opp med, og denne er den mest spennende plata de har laget synes jeg.

7 Metallica - Kill em All

Fantastisk Thrash ladet med masse adrenalin.

8 The Clash - The Clash

Har også en del punk i blodet, og mener denne fortjener 7 plass. Rölpete lyd og gode tekster. White man from Palais er favoritten her ifra, som har en ekstremt god tekst fra Strummer, en herlig stemning, og reggae inspirasjon.

9 Led Zeppelin - III

God gammel rock(Immigrant Song) og soft blues(Since I've Been loving you). nam nam.

10 Guns N Roses - Appetite of Destruction

Axl's stemme og Slash's soloer.

Rock n Roll! Welcome to the Jungle, Night Train og Sweet Child of Mine er både gode minner og en herlig fölelse i magen.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

ingen spesiell rekkefølge:

[*]16 Horsepower - Sackcloth 'n' Ashes

sørstatsrock med spiss brodd, bibelsvovel, whishy og damer! ingen låter som 16hp!

[*]The Cure - Pornography

intenst, mørk og jævlig! utilgjengelig, og stygt men samtidig fint! it doesn't matter if we all die!

[*]Neurosis - Eye of Every Storm

en lettvekter i Neurosis-diskografien på en måte, men makan til feeling!

[*]Tom Waits - The Heart of Saturday Night

søvne i baren, pule slitne horer og drikke whisky hele natta!

[*]Believer - Extractions from Mortality

bedehus-metal som rystet metalverden i 89 da de kom! dette gikk ikke upåaktet hen! står igjen blant de "store" glemte metalperlene i dag!

[*]Sonic Youth - Daydream Nation (kanskje Goo også?)

ingen før, ingen etter!

[*]Sepultura - Beneath The Remains

intens og ekstrem! denne skiva ligner på mange som kom før, men det er samtidig VELDIG Sepultura i soundet!

[*]Meshuggah - Destroy, Erase, Improve

industri, thrash, death og gud vet hva! dette er virkelig en perle som er vanskelig, til og med for bandet selv, og følge opp! blir spennende å se på den nye skiva som kommer snart!

[*]Jeff Buckley - Grace

kjærlighetssorg, musikk og tekst i perfekt harmoni, gitarer som griner og et geni som aldri fikk tid på denne jord til å levere Posten sin!

[*]Leonard Cohen – Songs Of Leonard Cohen

en udiskutablel perle av en skive. Cohen tar tak i lytteren, sier hold kjeft og hør hva jeg sier!. mange nydelig melodier som går rett inn!

Endret av valbis
Lenke til kommentar

[*]Jeff Buckley - Grace

Interessant liste, liker spesielt godt å se noen med Leonard Cohen og Tom Waits i hjertet! Men jeg håper du vil lese reglene i første post og oppdatere innlegget ditt med litt begrunnelse :yes:

Selv håper jeg å få se listen til TWFA snart?

Endret av Speik
Lenke til kommentar

[*]Jeff Buckley - Grace

Interessant liste, liker spesielt godt å se noen med Leonard Cohen og Tom Waits i hjertet! Men jeg håper du vil lese reglene i første post og oppdatere innlegget ditt med litt begrunnelse :yes:

Selv håper jeg å få se listen til TWFA snart?

begrunnelse og begrunnelse Hr. Blom. en liten omtale eller kommentar om ikke annet. jeg trenger ikke gi en begrunnelse for å like kunst. hvis kunst kommuniserer med lytter/mottaker og motsatt, gjør den bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...