Gå til innhold

Reaksjoner på fotografering.

Anbefalte innlegg

Tidligere i kveld gikk jeg gjennom Nationaltheatret stasjon på vei hjem for å spare min kjære (D80'n altså) og stativ for mest mulig vann.

Langs togsporet opplevde jeg å bli objekt for en nedstirringskampanje av samtlige som ventet på toget. Sammensslått stativ og kamera over skulderen er spennende greier skjønner jeg.

Helt borterst på den folketomme delen av perrongen satt jeg opp stativet og forbredte meg på neste tog skulle komme, for å knipse litt med lang lukkertid. Alltid morsomme effekter ut av det. Tok ca 2 minutter før en vekter var på meg. Hyggelig og sympatisk fyr, men ga klar beskjed om hva han mente om at man tok bilder på stasjonen. Slapp heldigvis å slette bildene.

Samme har tidligere skjedd utenfor UD, der jeg sto med ryggen til og fotograferte en trikk. Bortsett fra at der ble det ringt etter politi før jeg i det hele tatt fikk sagt hva jeg tok bilde av.

Det er nesten så jeg ikke tørr å ta med kamera med mindre jeg har "presse" trykket i AAA på både rygg og bryst. Eventuellt ta alle mine bilder med kompaktkamera, det er det tydeligvis ingen som reagerer på.

Hva skal man si til slike ting? Har noen av dere opplevd å bli stirret ned/jaget vekk på grunn av at dere tar bilder? Jeg tar aldri bilde av mennesker på nært hold, ei heller nødutganger, kontrollpaneler eller hemmligstemplede dokumenter om jeg skulle finne noen. Allikevel ser det ut til at folk flest sidestiller et sort kamera med linse med "noe spesielt" og treffer tiltak i enten den ene eller andre retningen.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg blir alltid stirret på hvis jeg vandrer rundt med 400D'et i hånden med påmontert batterigrep, og hvis jeg skal ta bilde av noe\folkemengde, pleier folk å gå i en sirkel rundt meg eller gå raskt ut av bildet. Det kan jo bli bilder av det ôg. :p

Jeg har aldri blitt stoppet når jeg har tatt bilder, kanskje fordi jeg aldri pleier å ta bilder i nærheten av rådhus eller andre "risiko-bygninger" og at jeg bor i Bergen, hvor vi ikke har t-bane eller undergrunn (enda).

Har aldri prøvd å ta bilder i ett kjøpesenter eller lignende, men jeg har sett personer som har blitt stoppet og bedt om å stoppe eller forlate lokalet.

Har vi blitt paranoide? At når vi ser en ta bilder av en trikk så tror man øyeblikkelig at han bedriver noe kriminelt eller planlegger noe?

Nå dro jeg den kanskje litt langt, men you get my point.

Lenke til kommentar

Hei står det noen plas på Nationaltheatret stasjon at det er forbudt å ta bilde/bilder ?.

Vis ikke skal jeg jomen meg gå dit å ta en hel bråta med bilder for jeg vet ting ikke vakta vet å kan argumentere rundt det.

Bare jeg får det nye kamera i hus.

å møter dere problemer kan dere kontakte Håvar Svensen i jerbaneverket.imf.

Jernbaneverket sine eininger held til på fleire stader i landet. Du kan nå oss på det felles telefonnummeret vårt 05280

Endret av kvase
Lenke til kommentar
Samme har tidligere skjedd utenfor UD, der jeg sto med ryggen til og fotograferte en trikk. Bortsett fra at der ble det ringt etter politi før jeg i det hele tatt fikk sagt hva jeg tok bilde av.

Det høres jo helt sykt ut spør du meg. Ingen som reagerer på folk med kompaktkamera, men en kar med et DSLR, må fjernes! ... sykt.

Jeg oppfordrer folk til å være skeptiske til å bli "bortvist". Sist jeg skjekka, var det ikke ulovlig å ta bilder på offentlige plasser.

Lenke til kommentar

Nei, ingen slike skilt nede på perrongen. Eller andre steder såvidt jeg vet. Det var derfor han ikke kunne pålegge meg å slette bildene.

Hva virker mest påfallende, sett i lys av terrorfare og privatlivets fred: Å "skyte fra hofta" med en kompaktkamera / mobiltelefon, eller med et DSLR der alle kan se at du faktisk tar bildet?

Noen som har opplevd at privatpersoner kommer bort og ber deg slette bildene du har tatt?

Jeg er ikke forkjemper for at alle kan ta bilde av hva de vil til enhver tid, bare så det er sagt.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

Stoppet? Nei?

Beglodd? Ja.

Ledd av? Ja.

Skal si det kan være vanskelig nokå gå rundt i gata med D50, Sigma 150mm med solblender, sb-800 og makro blits, uten at folk stopper opp... ser lenge, og spesielt små snørrunger... "Hva er det du driver med?"

Spesielt når jeg er i bakken.. "Jobber du for avisa, skisenteret, fri-flyt?"

Herregud!

Lenke til kommentar

Var i byen å tok bilder av gatelivet. Plutselig begynte en kar å veive med armene og fikk folk til å ungå å gå forran meg. Han fikk alle til å gå over gaten, forbi meg og tilbake på samme side. Han trodde jeg tok bilder av en tigger, og kun den, men han kjønte ikke at jeg ville ha masse bein som gikk forbi, som om de ikke legger merke til tiggeren.

Kunne ikke rope at alle måtte gå forbi så tok kameraet ned i sekken og gikk vidre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter harde fakta å slå i bordet med. Blir jeg bedt om å fjerne meg, begynner jeg ikke å kverrulere dersom jeg får gode argumenter.

Formålet mitt med posten var å få i gang en diskusjon rundt reaksjonene til folk flest når man tar bilder med et DSLR, ettersom disse pleier å være gode og blandet.

Lenke til kommentar

Det holder å gå på miljøtreff for hunder, dersom noen ser at du har speilrefleks står de og glor, spesielt om du fyrer av blitzen et par ganger :p Men har aldri fått noen negative kommentarer eller blitt bedt om å slette bilder.

De gangene jeg har tatt bilder på kjøpesenter har jeg snakket med ledelsen der om det på forhånd.

Lenke til kommentar
Nå prater jeg om vis det er mulig å kunne se at det er meg.

Statuer og kameraer holder jeg meg unna.

Er ikke ulovlig å ta bilder på offentlig sted og da av mennesker, MEN du har ikke lov til å offentliggjøre bildet.

Så du kan i prinsippet ikke få fotografen til å slette bilde av deg hvis du gikk f.eks midt på Karl Johan i Oslo og han/hun tok bilde av deg.

Men fotografen har ikke lov til å publisere/offentliggjøre bildet uten ditt samtykke.

Andreas

Lenke til kommentar
Hei står det noen plas på Nationaltheatret stasjon at det er forbudt å ta bilde/bilder ?.

Vis ikke skal jeg jomen meg gå dit å ta en hel bråta med bilder for jeg vet ting ikke vakta vet å kan argumentere rundt det.

Bare jeg får det nye kamera i hus.

å møter dere problemer kan dere kontakte Håvar Svensen i jerbaneverket.imf.

Jernbaneverket sine eininger held til på fleire stader i landet. Du kan nå oss på det felles telefonnummeret vårt 05280

Jeg skal sjekke dette selv med Håvard imorgen da han sitter ikke så langt fra meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har blitt beglodd, ledd av og opplevd at folk ikke tar meg seriøst. Da jeg var i Berlin kjøpte jeg et stativ til 20 € (midlertidig løsning) og skulle teste det ut i kjøpesenteret. Med en gang jeg hadde fått opp kameraet kom en sikkerhetsvakt og spurte om jeg tok bilder til kommersiell bruk :!:

Lenke til kommentar
Hva virker mest påfallende, sett i lys av terrorfare og privatlivets fred: Å "skyte fra hofta" med en kompaktkamera / mobiltelefon, eller med et DSLR der alle kan se at du faktisk tar bildet?

På gata liker jeg å skyte fra hofta. Folk legger lite merke til deg, og dessuten liker jeg på en måte at det ser noe mer upresist ut. Når du ser en situasjon i det virkelige liv tenker du faktisk lite på komposisjon. Men å kunne komponere fungerer best når det er mulig.

Jeg har aldri opplevd å bli bortvist eller kritisert for å ta bilder. Nå skal det nevnes at jeg tar mye bilder i yrkessammenheng, og det er jo en helt annen sak. Som privatperson opplever jeg det heller aldri. Men det er mange som ser rart på meg, speilrefleks blir lagt merke til, selv et knøttlite E-400. :wee:

Men det er jo også en fordel med speilrefleks, folk tror du er pressefotograf, og da tenker de vel ganske ofte noe slikt som 'han skal vel ha et bilde her, gidd bry seg, hvem vet', kan jeg tenke meg.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...