Gå til innhold

Hva med å forbedre førsteinntrykket på diskusjon.no

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg blir av og til litt oppgitt over amatørmessige nye brukere som i sin hastverk lager begynnerposter som ligger slengt i hytt og pine. Gjerne med mangel på forståelse av vår kultur, og ikke minst med fraværende stedssans. Noen av disse må det være en sann fryd for modsa å "avlive" på sitt første forsøk. Disse synes jeg ikke så synd på, men de jeg derimot føler med er disse stressede små nerdene som har et hastverksproblem, og derfor tydeligvis ikke tar seg tid til å orientere seg nok.

Det var en slik tråd her om dagen. Stakkaren hadde et presserende dataproblem, og ut fra skriveferdighet og ordvalg, tror jeg det var en nokså ung person. Han fikk knapt tid til bytte bleie før en turbomod gav han en velfortjent nesestyver (uforståelig emnetittel), deretter fikk han et svar fra en av våre utmerkede og

hjelpsomme brukere. 

Noen få timer senere kom neste mod innom, og stengte tråden, og det etter min mening med nokså høy kølleføring.

Jeg lot meg provosere litt, og hadde lyst til å bære meg over autoritær oppførsel, men fant ut at man kan heller komme med et forbedringsforslag i stedet.

Derfor foreslår jeg at nye brukere blir "sluset" inn til forumet på en slik måte:

1. Registring av personalia. Gjennomgang av reglement, osv.
  2. valgfri egenpresentasjon, som gjerne havner på førstesiden av forumet, slik at de blir synlige for oss veteraner. Så kan kanskje positiv kontakt opprettes med en gang.
  3. hvis man ikke ønsker å presentere seg, så blir man penset til en avdeling for de mest vanlige problemstillinger. Denne kan jo gjerne være ekstra oversiktlig.
  4. Hvis de ikke finner det de leter etter i dette Newbies-area, så kan de klikke seg ut i den virkelige forumjungelen.
Dette kan kaskje gjøre førsteinntrykket bedre, og ikke minst artbeidet/frustrasjoner for både mods og brukere mindre.

Fikk det litt travelt nå, hadde sannsynligvis mer på leveren, men det få komme etter hvert.

Hva tror dere?

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er mitt poeng også, men da gjort med vennelighet. Lurer litt på hvor mange som registrerer seg, får seg en nesestyver, enten fra brukere eller mods, og rømmer, for så aldri å vise seg mere?

:)

Lenke til kommentar

Det var vel en slik "guide/sjekk" man måtte gjennom for et par år siden om jeg husker rett, men den ble vel fjernet (en av de eldre admins får korrigere meg om jeg tar feil).

Bare for å ta eksempelet ditt, så er det å foretrekke at mods tar det litt roligere med newbies, noe man også pleier å gjøre. Er nok ikke alltid man får med seg at det er en nykommer. Det å veilede er en langt viktigere del av det å være moderator enn det å irettesette. Men det blir en litt annen diskusjon :)

Vi fikk 30.000 nye brukere i 2007 så det oppstår nok veldig mange situasjoner grunnet manglende erfaring. Vi får se litt på hvordan man best kan hjelpe våre nye "landsmenn" slik at feilprosenten i starten går litt ned.

Lenke til kommentar
Synes man kan tvinge alle nye brukere å søke seg fram til noe bestemt før man får komme inn på forumet, slik at alle vet hvordan denne mystiske funksjonen fungerer.

Med den søkemotoren som er intrigert i forumet er det lettere sagt enn gjort. Den er rett og slett håpløs.

Men jeg er positiv til at nye brukere blir sluset inn i et slags newbie-område, der de vanligste problemstillingene er presentert, eventuel en slags "lite" utgave av forumet, der de vanligste katogoriene (for 1. gangs poster) er listet opp med en god beskrivelse på hvordan de brukes osv. Så kan de hvis de vil, gå over til å bruke det ordinære forumet med en gang om det skulle være ønskelig.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Forumet utvikler seg mer og mer mot å bli et samfunn, og blir mindre et spesifikt "problem-forum". Det at forumet er så organisert som det er gjør at det tar litt tid å bli kjent her, både med regler, underforum og etterhvert brukere. Når du ser på andre fora (er det riktig?) som har tråder med emnetittelen "HJELP!!!" og animerte avatarer/store flashy bilder i signaturen så kan man skjønne at ordenen her kan være litt vanskelig å venne seg til. Det er lett å bli sur på en stakkar som plasserer tråden som handler om problemer med cd spilleren i Windows med emnetittelen "trenger hjelp fort!", men sånn er det noen ganger, i starten er det som PencilCase sier det så fint: en forumjungel. Noen (/mange) finner også forumet gjennom google (det gjorde jeg :p) og da er det ikke så lett å vite at det finnes andre steder enn underforumet du ble sendt til av google. Med litt hjelp og forståelse i starten vil nok de nye brukerne også bli et pluss i det stadig voksende diskusjon.no samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at når en får e-posten for aktivering, følger det med i toppen av e-posten informasjon. Et lite utkast på hva jeg ser for meg.

Dette blir sendt på e-post:

Takk for din registrering!

Du kan nå enkelt bekrefte din registrering og logge deg inn ved å trykke på lenken lenger nede i denne e-posten. Vi anbefaler at du leser følgende informasjon før du lager en ny tråd eller poster et innlegg.

Retningslinjer: https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=60

Nettikette: https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules

Gjør du ikke dette kan du risikere å bryte noen å våre regler, som igjen kan føre til eventuelle konsekvenser for deg som bruker og/eller din(e) tråd(er) eller innlegg.

Om du ikke finner tilbake til trådene du har svart i, har forumet en funksjon som enkelt lar deg finne tråder du har svart i: "Mine innlegg", denne funksjonen finner du ved å trykke "Mine innlegg" i venstremenyen" ( https://www.diskusjon.no/index.php?autocom=my_forum )

Du kan nå bekrefte din registring ved å trykke på lenke: www.diskusjon.no/*bekreftelseslenke*

Vi gjør deg oppmerksom på at du vil få en PM når du bekrefter og logger inn som gjør deg enda bedre oppmerksom på forumets funksjoner og finesser.

Med vennlig hilsen Diskusjon.no :)

Dette blir sendt på PM:

Hei og velkommen som bruker av Diskusjon.no!

Diskusjon.no er et forum som er en del av Hardware Online AS sine tilbud, dette inkluderer:

Gamer.no - En spillside som gir deg alt av nødvendig informasjon om spillfronten

Hardware.no - Denne siden gir deg alt av informasjon om programvare, guider til det, overklokkingsartikler, skjermkorttester med mer!

Amobil.no - All informasjon om mobiltelefoner og "duppedingser"

Akam.no - Vil du lære hvordan du tar bilder, hvilket kamera som er best eller hva som er det nyeste av kamerainformasjon på markedet? Stikk innom her.

Kulturo.no - Ønsker du nyheter om musikk, TV-serier, filmer eller anmeldelser av det og nyheter om kultur generelt? I så tilfelle er dette siden for deg.

Alle disse sidene har sine kategorier tilknyttet sine temaer i vårt diskusjonsforum, i tillegg til at det er kategorier for flere emner enn disse, det er med andre ord mange kategorier! Det er viktig å være klar over når du skal poste en tråd for å unngå at du poster den i feil kategori.

Du finner oversikten over alle hovedkategorier på venstremenyen og på fremsiden www.diskusjon.no. Innenfor disse er det flere kategorier.

Planla å få med mer her selvsagt, men har ikke tid til det nå. Kan legge til et eventuelt videre utkast om det er ønskelig.

Endret av TSP
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...