Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[løst] Problemer etter intens overtrening

nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

I går var eg på årets første treningstime etter nyttår. I tillegg var det også første time med spinning. Eg har ikke drevet med spinning før men har lenge tenkt på det da eg føler eg ikke kommer noen vei når eg jobber alene. Samtidig ser det gøy og enkelt nok ut. Naturligvis, eg forstår jo at det er tung trening og eg anser meg ikke i "for god form" til å gå på spinning eller noe slikt.

Problemet var vel at eg ikke helt var forberedt på hvor intenst dette faktisk var for musklene mine. Eg var ikke med på alt men eg prøvde å ta det i mitt eget tempo. Noe eg tydeligvis ikke klarte. Feil nr to er at eg ikke klarte å tøye ut skikkelig på den trange plassen.

Umiddelbart etter at eg var ferdig i garderoben begynte eg å få problemer med å gå, og det var veldig vanskelig de første timene etter. Siden i dag tidlig har eg merket det, men det har blitt bedre. Slik det føles nå er det vanskelig å bevege kneet. Eg merker det når eg går, men det er nesten umulig å sette meg uten å holde meg i noe. Reise meg er nesten et tjangsespill da eg føler eg ikke har kontroll selv om det faktisk går bra. Når eg så kjenner på musklene, og strekker litt i benene, så er det musklene på baksiden av leggen, innsiden og forsiden av lårene som gjør vondt.

Vil dette skade musklene på langtidsbasis? Eller er det bare ubehagelig og et signal om at eg må ta det rolig neste gang? Er det nå noe eg kan gjøre for å bli bedre raskest mulig, eller må det bare få sin helbredningstid? Er det noe eg bør, ikke bør gjøre mens musklene er slik?

Eg har hatt dette før, men i langt mindre skala. :)

Spinning var for øvrig veldig gøy og anbefales. Så snart eg klarer å gå skikkelig igjen hvertfall. ;)

Takker for svar/hjelp!

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er IKKE overtrening :) Det høres ut som om du rett og slett er veldig støl. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det litt mer rolig neste gang. Man kan fint trene så hardt at man nesten ikke klarer å stå på beina etterpå, og så man er rimelig støl og ille i ei stund etterpå, men det er lurt å ta det litt rolig hvis du er nybegynner eller har nettopp hatt ferie :)

Jeg har samme problemet nå siden jeg tok i litt hardt etter ferie+sykdom. Går og stønner "au! au! au!" når jeg går ned trapper, og å sette seg på dass er et mareritt :)

Det vil nok ikke skade musklene dine fremover, men jeg vil anbefale at du bruker dem litt for å få litt blodgjennomstrømning så de blir fortere bra. Gå litt rundt, og bøy deg ned på huk hvis du klarer.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Dette er IKKE overtrening :) Det høres ut som om du rett og slett er veldig støl. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det litt mer rolig neste gang. Man kan fint trene så hardt at man nesten ikke klarer å stå på beina etterpå, og så man er rimelig støl og ille i ei stund etterpå, men det er lurt å ta det litt rolig hvis du er nybegynner eller har nettopp hatt ferie :)

Jeg har samme problemet nå siden jeg tok i litt hardt etter ferie+sykdom. Går og stønner "au! au! au!" når jeg går ned trapper, og å sette seg på dass er et mareritt :)

Det vil nok ikke skade musklene dine fremover, men jeg vil anbefale at du bruker dem litt for å få litt blodgjennomstrømning så de blir fortere bra. Gå litt rundt, og bøy deg ned på huk hvis du klarer.

Takk for kjapp tilbakemelding :)

Ja, beskrivelsen din av trapper og toalett er så på spikeren som det kunne være.

Ok, da gjør det det motsatte av instinktet mitt sier. Dvs, har eg vondt, hold meg i ro... men da skal eg gjøre som du sier og bevege meg så mye eg kan :)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar ja :)

Etter å presset meg til noen bøy og tøy øvelser så ble det noe bedre og det var nesten normalt igjen på søndag/mandag, noe som var lenge med den merkelige gåstilen.

I dag var eg på en ny spinningtime(litt kortere denne gang) og eg konsentrerte meg litt bedre under uttøying samt ikke presset meg for mye under selve treningen. Og så langt er eg langt i fra så sliten som eg var sist, og eg merker det på musklene at de ikke er så stramme som rett etter forrige trening.

Alt løser seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...