Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Har i det siste vært på en del foto fora, hvor erfaringen er like forskjellig fra person til person , som kvaliteten på sigma optikk Jeg har sett at forskjellige typer fotografer krever forskjellige typer kritikk, og også her inne er det lett å se når andre ikke er fornøyd med kritikken de får. At "Negativ" kritikk, altså kritikk som ikke roser bildet skal være konstruktivt, er en selvfølge. Jeg personlig liker å få listet opp hva som er galt med bildet, foreslått utsnitt, rammevalg, ting som går på det tekniske i bildet og orginaliteten. At bildet er "Flott" hjelper meg ikke noe særlig, da det ALLTID er noe som kan forbedres. (Send meg gjerne link til et bilde dere mener er feilfritt) Om man ikke finner noe negativt så kan man i alle fall fortelle hva man syns var bra, da blir man våken på at det var noe de likte, og da trenger jeg bare finpusse det til neste gang. Når jeg ser gir kritikk skriver jeg ALDRI "Flott" og ingenting annet. Kan telle på en hånd de gangene jeg har gjort det, maks 5 av... tja, et par tusen kommentarer? Jeg sier gjerne hva problemet er, uten å gå i bunns i det. Om jeg sier at et støv eller refleks ødelegger, så tar jeg det som en selvfølge at dere tenker. "Aah, den må jeg fjerne", uten at jeg ber dere fjerne den. Det jeg vil fram til er å høre hva slags kritikk dere vil ha. Liker dere å få ros, og kanskje ikke liker å få påpekt småplukk, små endringer osv så er det kjekt å vite. Andre vil ha alt av småtterier påpekt, og da liker jeg selv å gå i detalj. Jeg syns vi alle må tenke over det vi får tilbake. La oss si at du får en kommentar som er noe slik som: "Bildet ser litt for lyst ut", og mange her velger å svare, "Nei det går ikke ann. Jeg sitter på en nykalibrert skjerm, så du får kalibrere din før du skriver mer" Hva er det?! Man kan da se på samme bildet på samme skjerm og en mener det er for lyst, mens en annen mener det er ok. Å skylde på at han har gal skjerm blir for puslete, hva med å istedet tenke etter, er det kanskje for lyst? Jeg er heller ikke noen fan av "Jeg la den ut på en annen side, og der var det ingen som påpekte <insert subjekt>." Legger man ut bilder for å få samme kritikken? Så fordi de 20 første ikke påpekte det, så betyr det at de 20 neste som påpeker det ikke teller? hmmm, om noen klarer å fatte sin egen mening om dette så rop ut, ble litt rot her på slutten. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er mulig du har dyttet hånden i et hvepsebol nå; men du setter fingeren på viktig poeng her. Det som gjør dette litt vanskelig, er det er er både ferske og erfarne fotografer her. I tillegg er det mange stilarter osv. Så det kan være litt vanskelig innimellom hva man skal skrive. Men jeg er enig at "Flott", "Ræva" og andre ett-ords kritikker er mer eller mindre unyttig. Jeg støtter også opp om at når man trekker inn kalibrerte skjermer og "at bildet fikk så bra kritikk på www.xxxx"; så virker det på meg at man ikke er klar for kritikk. En annen ting som irritterer meg et at er den del som skriver på en vel kortfattet og/eller flåsete måte. Sikkert fordi jeg er så gammel at jeg husker en tid da telefonene ikke hadde knapper engang. Bruk litt mer tid og prøv å være høflig. Til slutt synes jeg at det hyggelig å få ros for ting man gjør rett i tillegg til tips om forbedringer. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg kjønte ikke det med vepsebolet. (Vært våken i 30 timer nå, kan være derfor) Det med kortfattet/flåsete; jeg syns du traff meg ganske bra. Er vel kanskje enkelte ganger at jeg blir litt for stiv, liten tid når jeg skriver og "roter" mye, skal skjerpe meg der. Morro å få ros, det har du rett i. For meg holder det med, "men uansett, veldig flott arbeid" etter masse kritikk. Selv de beste bilder kan forbedres. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kort kommentar: viktig og fornuftig tema dere tar opp der. Som fersking på foto med speilrefleks, har jeg så smått begynt å tore meg utpå med noen meget amatørmessige bilder. Men her må jeg si at jeg er meget takknemlig for den konstruktive kritikken jeg har fått. Min eneste grunn til å legge ut bilder her, er for å lære noe, lære litt mer etter hvert. (Selvsagt en pluss bi-effekt hvis man får litt skryt også, motivasjonsfaktor det) Men det jeg har fått av kritikk, har fått meg til å prøve meg på noe annet, gå til flere tråder og ta inn tips, kikke litt mer i de læreheftene jeg har etc. Og som det blir sagt her, er "kritikk" med enstavelsesord ("Flott", "elendig" etc) ikke særlig "belærende". På den annen side som dere nevner, ser jo også jeg, at det er kjempestor forskjell på nivået på "fotografene" her inne. Det har slått meg som interessant og morsomt at dette har fungert såpass bra.....da tenker jeg på nivå, men også på alder. (At jeg som sikkert er en av de aller eldste her kan lære så mye og "trives" her inne) RandiA Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Ja med et så stort gap mellom fotografene er det bare bra. De såkalte "beste", lærer opp oss som er på starten av en spennende hobby, og vi må bare ta til oss det vi kan fra de erfarne. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Bare en kort ting.. Ta det som en selvfølge at siden det er mange relativt GODE fotografer her inne, så kan en ikke forvente bare positive kommentarer. Og spesiellt ikke som nybegynner. Har selv vert igjennom både gode og vonde tider her på forumet, og dersom de som poster bilder her på forumet ikke tåler negativ kritikk så bør de vente litt, bli bedre, og så begynne å poste igjen! Foto er en utrolig hobby, og ikkje gi opp bare pga negativ kritikk! Fin tråd du har startet forresten. Tror en del trenger det Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Bare en kort ting.. Ta det som en selvfølge at siden det er mange relativt GODE fotografer her inne, så kan en ikke forvente bare positive kommentarer. Og spesiellt ikke som nybegynner. Har selv vert igjennom både gode og vonde tider her på forumet, og dersom de som poster bilder her på forumet ikke tåler negativ kritikk så bør de vente litt, bli bedre, og så begynne å poste igjen! Foto er en utrolig hobby, og ikkje gi opp bare pga negativ kritikk! Fin tråd du har startet forresten. Tror en del trenger det Takk! Men nå er det kanskje slik at vi må backe opp de som nettopp starter, de kan ikke forvente resultater med en gang, men det er viktig at vi ikke tar fra motet ved å høvle over bildene deres. Med litt veiledning kommer de seg raskt! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Bare en kort ting.. Ta det som en selvfølge at siden det er mange relativt GODE fotografer her inne, så kan en ikke forvente bare positive kommentarer. Og spesiellt ikke som nybegynner. Har selv vert igjennom både gode og vonde tider her på forumet, og dersom de som poster bilder her på forumet ikke tåler negativ kritikk så bør de vente litt, bli bedre, og så begynne å poste igjen! Foto er en utrolig hobby, og ikkje gi opp bare pga negativ kritikk! Fin tråd du har startet forresten. Tror en del trenger det Takk! Men nå er det kanskje slik at vi må backe opp de som nettopp starter, de kan ikke forvente resultater med en gang, men det er viktig at vi ikke tar fra motet ved å høvle over bildene deres. Med litt veiledning kommer de seg raskt! gode poenger. eg liker helst velbegrunnet slakt. tenk etter. får du en negativ tilbakemelding, husker du denne bedre enn 5-6 gode. i alle fall gjør jeg det. Ingenting eg lærer mer av enn negativ feedback Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det med å gi de som nettopp starter en klapp på skulderen i ny og ne tror jeg mange kan bemerke seg. Har sett en del bilder her hvor det kommer klart frem i tittel/beskrivelse av bilde at trådstarter er en nybegynner, og av og til en sart sjel ( ) hvor de har blitt slaktet på 'usaklige' måter som: 'Dårlig', 'Elendig' osv. uten noe begrunnelse. Da er det viktig at man faktisk tar seg tid til å finne NOE bra med hvertfall ett bilde, og kommentere på det i tillegg til noen negative ting. Det er absolutt ikke nødvendig å ta alt som er dårlig på en gang. Jeg tror det er mer fordelsmessig å påpeke 1 dårlig ting og 1 bra ting (selv om bildet måtte ha 10 dårlige ting og kun noe som antyder en bra ting). På denne måten tror jeg de aller fleste lettere tar til seg kritikken, og lettere husker på både det negative og det positive og kan dermed fokusere på det når de prøver seg igjen. Dette er ikke alltid nødvendig, men kan gjerne være en fordel. Avogtil er det vanskelig å se hva som er bra, nettopp fordi det er så bra. Da bemerker man seg gjerne kun småfeil og kommenterer i stor grad kun på det. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
RenPerle Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Kritikk er bra, for det er det vi lærer av. Ihvertfall hvis kritikken er konstruktiv. Men det er mange måter å gi kritikk på. En god regel (synes ihvertfall jeg) er å begynne med det positive først, så kan man gå over til det man ville ha gjort anderledes. Og gi gjerne tips om hvordan man kunne prøve det neste gang. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Kritikk er bra, for det er det vi lærer av. Ihvertfall hvis kritikken er konstruktiv. Men det er mange måter å gi kritikk på. En god regel (synes ihvertfall jeg) er å begynne med det positive først, så kan man gå over til det man ville ha gjort anderledes. Og gi gjerne tips om hvordan man kunne prøve det neste gang. Her gjør jeg det motsatt... starter med dritten, kommer med det gode til slutt... Da får man ikke intrykk av at man syns det var dårlig Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det ligger i menneskets natur at vi foretrekker skryt i stedet for slakt. Imidlertid lærer man fint lite av bare ord som "kult bilde" hvis man ikke trekker frem hva som er fint, eventuelt dårlig. Cluet er at man bør være usminket ærlige, men saklige. Tåler man ikke kommentarer som avviker fra egne synspunkter, bør man la være å poste på bildekritikken. Personlig vil gjerne høre folks oppriktige meninger. Er et bilde drepende kjedelig, så vil jeg gjerne høre det. Her vil jeg gi ros til trådstarter som har "slaktet" noen av mine bilder og ikke pakket ting inn i bomull Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg skal innrømme at jeg har bemerket et fenomen i bildekritikken over lengre tid, som nå i det siste har utviklet seg til et aldri så lite irritasjonsmoment hos meg. Det er et par brukerne som legger ut et eller flere bilder for kritikk ene og alene for å få ros. Så fort noen påpeker noe som ikke nødvendigvis skryter bildet til den aktuelle trådstarteren opp i skyene setter han/hun seg på bakbeina og regelrett fnyser av kritikken. Dersom feilen er såpass åpenbar at den ikke kan avskrives blir neste steg å forsvare feilen med at det var en bevist handling for å skape en stemning/et utrykk e.l. Det virker nesten som noen ikke evner å ta til seg kritikk, selv om bildet som postes ikke skiller seg nevneverdig ut fra ha man kan forvente i denne delen av forumet. Kanskje det skulle blitt opprettet en ny underkategori: Bilderos hvor disse brukerne kan sitte å klappe hverandre på skuldrene å motta uhemmet skryt over bildene sine? For å komme med noe litt mer konstruktivt så har jeg selv postet en håndfull halvdårlige bilder i bildekritikken for en tid tilbake, og kritikken jeg fikk var naturligvis av varierende kvalitet. Paradokset med bildekritikken er jo at responsen, det være seg positiv eller negativ, ene og alene er avhengig av hvem som beskuer bildet og ytrer sin mening. En fersking innen gamet vil antakeligvis la seg begeistre langt raskere enn en som har erfaring og som, om mulig, har sett alt for mange liknende bilder i løpet av sin fartstid. Årsaken til at jeg postet i bildekritikken derimot var ikke fordi jeg ville ha skryt, da hadde jeg heller postet bildene i andre deler av forumet, men heller fordi jeg ville ha tilbakemeldinger og kritikk. Tilbakemelding gjør at jeg blir observant på elementer i bildet som ikke fungerer optimalt, og denne lærdommen kan jeg bruke når jeg skal ut å ta nye bilder. Man ser seg jo ofte blind, og man lærer raskere å overkomme vanlige feil om man blir skubbet i riktig retting av folk som har vært gjennom det samme før meg. Hvis jeg bare utsettes for ros og skryt betyr det enten at jeg er en mesterfotograf eller at jeg ikke utvikler meg som hobbyfotograf utover mine subjektive preferanser. I en tråd hvor det bes om kritikk mener jeg det vil være inneforstått at de elementene ved et bilde som ikke blir rettet oppmerksomhet hva gjelder mulige forbedringer vil være gode gitt de forutsetningene bedømmelsen gis ut fra. Det som eventuelt skiller seg ut i positiv retning kan da gis ekstra oppmerksomhet, men jeg synes man skal være litt reserverte i forhold til hvor mye oppmerksomhet dette gis. Min erfaring er at det som regel er temmelig lett å se hva som er bra med et bilde man selv har tatt og er fornøyd med, men hva som ikke gjør seg like bra derimot pleier å være litt verre. Jeg vil nesten tørre å påstå at dette gjelder for de fleste av oss, og jeg tror derfor det er viktig å være litt observant på dette slik at det ikke farger vår egen oppfattelse hva vi er i stand til. For å spore ytterligere av kan jeg nevne at jeg og selvtilliten min fikk en enorm smell for 4-5 år siden når jeg postet noen av mine tidligere kreasjoner (photoshop) på storedyret, bare for å bli totalt slaktet og overhøvlet av brukerne der inne. Det gjorde et sterkt inntrykk på meg og jeg forsto virkelig ikke hvorfor de ikke syntes kreasjonene mine ikke var like fine som jeg selv synes. Jeg husker slettet brukeren min på storedyret og ga opp hele troen på mine evner og meg selv i et par uker før jeg bestemte meg for å lære meg photoshop så godt at jeg kunne komme tilbake til forumet og bli en av dem. Når jeg ser tilbake på situasjonen var det en av de avgjørende faktorene som førte til at at jeg fortsatte å søke kunnskap i den retningen. Jeg tror ar det for mange kan være bra å bli satt litt på plass av og til å få jekket hovmodet et par hakk ned. Det er på den måten man blir presset til å yte. Jeg mener allikevel ikke at man skal begynne å slakte brukere her inne som poster "dårlige" bilder, men kanskje man skal begynne å tone ned det løsslupne roset og skrytet som mange utsettes for. Jeg er i hvert fall en av dem som ønsker mer kritikk på hva som kan forbedres og mindre utilsiktet ros, og jeg håper jeg ikke står alene. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Det ligger i menneskets natur at vi foretrekker skryt i stedet for slakt. Imidlertid lærer man fint lite av bare ord som "kult bilde" hvis man ikke trekker frem hva som er fint, eventuelt dårlig. Cluet er at man bør være usminket ærlige, men saklige. Tåler man ikke kommentarer som avviker fra egne synspunkter, bør man la være å poste på bildekritikken. Personlig vil gjerne høre folks oppriktige meninger. Er et bilde drepende kjedelig, så vil jeg gjerne høre det. Her vil jeg gi ros til trådstarter som har "slaktet" noen av mine bilder og ikke pakket ting inn i bomull Hehe, ja jeg vet jo at du er stor gutt å tåler å høre sannheten *snipp* eeh, ja....enig... Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Er enig i trådtrarter her, man må kunne utdype hva man mener er bra, ikke bra på bildene. Og ikke minst så bør man tåle litt kritikk, det er vel derfor man poster bilder, er det ikke? Virker som enkelte av de her inne som lever av å ta bilder blir fornærmet når de ikke får ønsket kritikk. Fraser som "kan ikke fatte at du ser det på den måten og "jeg gidder ikke poster bilder her mer" sier kanskje mer om personen som poster bildene enn de som kommer med kritikk. Retter forøvrig en takk til de som har kommet med konstruktiv kritikk på mine bilder, og det det er mye bedre enn når enkelte Dagblad fotografer kommer med kommentarer som "dårlig"! uten å egentlig begrunne ting. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Bare en kort ting.. Ta det som en selvfølge at siden det er mange relativt GODE fotografer her inne, så kan en ikke forvente bare positive kommentarer. Og spesiellt ikke som nybegynner. Har selv vert igjennom både gode og vonde tider her på forumet, og dersom de som poster bilder her på forumet ikke tåler negativ kritikk så bør de vente litt, bli bedre, og så begynne å poste igjen! Foto er en utrolig hobby, og ikkje gi opp bare pga negativ kritikk! Fin tråd du har startet forresten. Tror en del trenger det Takk! Men nå er det kanskje slik at vi må backe opp de som nettopp starter, de kan ikke forvente resultater med en gang, men det er viktig at vi ikke tar fra motet ved å høvle over bildene deres. Med litt veiledning kommer de seg raskt! Når jeg sa at de burde vente litt, og bli bedre så tenkte jeg vel først og fremst på de som ikke tåler den negative kritikken, jeg håper jo for all del at det kommer flere og flere folk her som vil få kritikk, og vil vise seg frem! Ikke misforstå meg! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Bare en kort ting.. Ta det som en selvfølge at siden det er mange relativt GODE fotografer her inne, så kan en ikke forvente bare positive kommentarer. Og spesiellt ikke som nybegynner. Har selv vert igjennom både gode og vonde tider her på forumet, og dersom de som poster bilder her på forumet ikke tåler negativ kritikk så bør de vente litt, bli bedre, og så begynne å poste igjen! Foto er en utrolig hobby, og ikkje gi opp bare pga negativ kritikk! Fin tråd du har startet forresten. Tror en del trenger det Takk! Men nå er det kanskje slik at vi må backe opp de som nettopp starter, de kan ikke forvente resultater med en gang, men det er viktig at vi ikke tar fra motet ved å høvle over bildene deres. Med litt veiledning kommer de seg raskt! Når jeg sa at de burde vente litt, og bli bedre så tenkte jeg vel først og fremst på de som ikke tåler den negative kritikken, jeg håper jo for all del at det kommer flere og flere folk her som vil få kritikk, og vil vise seg frem! Ikke misforstå meg! Hehe, de som ikek tåler kritikk burde ikke legge ut bilder på en kritikk side. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 ...Jeg har sett at forskjellige typer fotografer krever forskjellige typer kritikk, og også her inne er det lett å se når andre ikke er fornøyd med kritikken de får. .... Bra tiltak Marius. Det er en nyttig debatt du legger opp til her. Før jeg sier det jeg egentlig har på hjertet, så bør jeg kanskje si at jeg bruker billedkritikken her svært lite. Har faktsik ikke lagt ut et eneste bilde selv, og kommenter alt for sjelden andres. Selv om jeg altså knapt er meningsberettiget så drister jeg meg til å si det som er banalt, men som vi kanskje har lett for å glemme. Nemlig at ingen fotografer kan kreve noe som helst av kritikere eller kommentarer. Enhver kritikk vi får er en gave. (Kanskje ikke enhver kritikk da, noen skriver kanskje bare for å hevde seg e.l, men jeg tror dere forstår hvor jeg vil). Husker vi det så har vi egenetlig en god ledetråd i forhold til hvordan vi bør motta kritikk. Det at kritikk er en gave betyr ikke at vi ikke kan diskutere hva vi ønsker oss. Akkurat som med julegaver. Det er lov med ønsker. Men at vi ønsker oss noe, gir oss ikke rett til å bli sure om ikke gaven stemmer helt med forventningene. Hvis vi umiddelbart ikke er helt fornøyd med det vi pakker opp, så tar vi oss tid til å tenke over hva giveren ville med gaven. A Når det gjelder å gi kritikk, så tror jeg det er viktig at vi forsøker å sette oss inn i hvor fotografen er, og hvilke intensjoner fotografen har med bildet. Altså hvorfor fotografen har tatt bildet, og hvorfor fotografen viser det. Greier vi det, og greier vi å rette kritikken inn etter de intensjonene, så tror jeg vi er langt på vei. Da er vi i bedre stand til å gi kritikk som fotografen kan gjøre seg nytte av. For det vel egentlig det vi er ute etter, at vi skal ha en eller annen form for nytte av å gi og få kritikk. For å summere opp, så blir stikkordene for meg intensjoner og nytte. Dette åpner egentlig for alle typer kritikk. Og det tror jeg egentlig ikke er så dumt, for vi er forskjellige med ulike behov. Noen av oss trenger bare et klapp på skulderen, mens andre trenger konkrete tekniske råd. Mens andre igjen er ute etter mer typtpløyende analyser av virkemidler o.l. Men skal vi få til det, så er det nok en fordel at de som legger et bilde ut er flinke til å gi signaler som kritikeren kan gjøre seg nytte av. At vi gir litt mer av oss selv enn et kort "Hva synes dere". Ok. Dette var noen tanker, fra en som altså knapt er meningberettiga Mvh Tim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå