Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene om betaling av TV-lisens?


haalo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det lovlig å ikke betale NRK-lisensen når du har TV? Ser en oppblomstring av tråder her som spør om tips til å gjøre nettopp det.

Det er mange lover og regler å holde styr på. Lovdata.no. Det er dette som diskuteres, samt moral og politikk om spørsmålet ditt. Siden det er så mange meninger og opplysninger så er det nok stoff til lange diskusjoner av det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvis man tar det via PC-en (på et eller annet vis)? For eksempel at man kun har en antenneledning og (blabla mye annet rart) som på magisk vis er koblet til PC-en og ikke har noen TV da?

Tunerkort til PCer er avgiftspliktige, men ikke registreringspliktige. Så med mindre du lar en NRK-kontrollør komme inn hos deg og sjekke PCen din, så trenger du ikke betale noe.

Lenke til kommentar
Er det lovlig å ikke betale NRK-lisensen når du har TV?

Kringkastingsavgiften er statlig avgift for å få lov å ha en (eller flere) TV-mottager(e) i husstanden. Selv om du bor et sted i landet der det ikke er TV-dekning (sånne steder finnes fortsatt) og kun bruker TV-mottageren for å se på video, så må man likevel betale kringkastingsavgift. Også utflyttede medlemmer av husstanden må betale kringkastingsavgift, også studenter som bor på hybel, disse regnes nemlig som en selvstendig husstand. Fritidsbolig regnes imidlertid som en del av husstanden, så man slipper altså å betale en seperat kringkastingsavgift for hytta.

 

Grunnene til at mange (feilaktig) kaller kringkastingsavgiften for "NRK-avgiften" er fordi denne avgiften er omtrent den eneste statlige avgiften som er øremerket til et bestemt formål, nemlig til driftsmidler for NRK, og det faktum at det er NRK som har fått oppgaven med å kreve inn denne statlige avgiften. Men egentlig er den altså en statlig avgift for å få lov å eie en TV-mottager, uavhengig om denne mottageren brukes til å motta NRKs program eller ikke. Selv om det oppstår en langvarig streik i NRK som gjør at det ikke er NRK-sendinger på flere uker, så må man likevel betale avgiften. Om TV-mottageren er montert i et TV-apparat, forefinnes som en separat mottagermodul, er montert i en videospiller eller sitter inne i en PC spiller ingen rolle for om det skal betales kringkastingsavgift eller ikke. De eneste som lovlig slipper å betale kringkastingsavgiften er de som ikke har en TV-mottager i husstanden.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit:

Har du TV med tuner (mottaker) må du betale NRK-avgiften.

Har du TV uten tuner (mottaker) så er den avgiftsfri (NRK).

Det er ikke så enkelt. Les forskriften. Der er en rekke unntak for ulik type bruk av TVen, antall TVer osv, om det er en privat eller en bedrift som eier den, om det er ansatte eller pasienter/besøkende som ser på den osv. Dersom ikke tuneren er i bruk så kan man slippe å betale osv. Sjekk heller de eksisterende trådene om dette temaet, eller gå rett til kilden: forskriften om fjernsynsmottagere. (linket lengre opp på denne siden).

Lenke til kommentar
Hvis man tar det via PC-en (på et eller annet vis)? For eksempel at man kun har en antenneledning og (blabla mye annet rart) som på magisk vis er koblet til PC-en og ikke har noen TV da?

Tunerkort til PCer er avgiftspliktige, men ikke registreringspliktige. Så med mindre du lar en NRK-kontrollør komme inn hos deg og sjekke PCen din, så trenger du ikke betale noe.

Jeg har innebygd tv-tuner i laptopen, så jeg betaler ingenting får å se nrk1. Men jeg går ut i fra att lisensen blir betalt per hustand og ikke per TV.

Lenke til kommentar
Hvis man tar det via PC-en (på et eller annet vis)? For eksempel at man kun har en antenneledning og (blabla mye annet rart) som på magisk vis er koblet til PC-en og ikke har noen TV da?

Tunerkort til PCer er avgiftspliktige, men ikke registreringspliktige. Så med mindre du lar en NRK-kontrollør komme inn hos deg og sjekke PCen din, så trenger du ikke betale noe.

Jeg har innebygd tv-tuner i laptopen, så jeg betaler ingenting får å se nrk1. Men jeg går ut i fra att lisensen blir betalt per hustand og ikke per TV.

 

Neinei, hvis du går i butikken og kjøper en TV så spør de deg om hvem NRK-lisensen skal stå på. Hvis du da får et tv av din far, eller kjøper i hans navn så slipper du å betale lisensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Men jeg går ut i fra att lisensen blir betalt per hustand og ikke per TV.

 

Eg bommar kanskje stygt her, men eg meiner at lisensen gjeld per tv, og ikkje per husstand.

 

så hvis jeg har 5 tver så må jeg betale 5x nrk lisens?, nei, det går nok på per husstand

eller person....

Lenke til kommentar
Neinei, hvis du går i butikken og kjøper en TV så spør de deg om hvem NRK-lisensen skal stå på. Hvis du da får et tv av din far, eller kjøper i hans navn så slipper du å betale lisensen.

Hvorfor gjelder ikke de med laptoppen min da? Synst de burde heller vert betaling per husstad. Virker ihverfall mye enklere.

Lenke til kommentar
Tunerkort til PCer er avgiftspliktige, men ikke registreringspliktige. Så med mindre du lar en NRK-kontrollør komme inn hos deg og sjekke PCen din, så trenger du ikke betale noe.

Hvis du skal være lovlydig så skal du selv si fra om du har TV-mottager i PC-en, hvis husstanden ikke har en TV-mottager fra før som det betales kringkastingsavgift for.

Lenke til kommentar
Neinei, hvis du går i butikken og kjøper en TV så spør de deg om hvem NRK-lisensen skal stå på. Hvis du da får et tv av din far, eller kjøper i hans navn så slipper du å betale lisensen.
Da bryter du loven:

 

Forskrifter om fjernsynsmottakere

§1

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

 

Det er den som bruker fjernsynsmottakeren som er lisenspliktig selv om mottakeren er lånt eller leid. §1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Dersom du leier en bolig der det finnes mottakerutstyr skal du betale egen avgift for denne. Det er den som bruker dette utstyret som er pliktig til å melde fra til NRK Lisensavdelingen om bruken. §6 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

kilde: http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

Lenke til kommentar

ilpostino: Lisenskontrollørene har ingen politimyndighet, hvis det er dét du spør etter. Med andre ord er kontrollørenes "myndighet" tilsvarende hvem som helst andre sin; lik null. Du kan helt klart nekte dem adgang. De har ingen myndighet eller rett til å komme over dørterskelen. Det de imidlertid kan gjøre, er å anmelde deg hvis de mener du har en tv, så er det opp til politiet å få tillatelse til å ransakehjemme ditt. Du kan jo prøve å se for deg hvor ofte dét skjer... :)

 

Hvis en lisenskontrollør går over dørstokken uten din tillatelse så gjør vedkommede noe ulovlig, og du kan trygt anmelde kontrolløren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...