Gå til innhold

Subsidiering av ny mobil? Hvilket abn skal du velge?


Anbefalte innlegg

28. mars 2009 - ny info

Regnearket er for tiden ikke oppdatert med de siste priser på tjenester og abonnement, ei heller oppdatert med de siste abonnementene. Jeg jobber for tiden med et tilsvarende regneark fra scratch, "versjon 2", som vil gjøre det litt enklere for meg å holde det oppdatert.

 

I dette regnearket har jeg valgt å ta bort muligheten for MMS. Jeg har en følelse av at det er noe folk heller sender uregelmessig enn regelmessig, og det er heller ikke så mange det er snakk om i så tilfellet. Derfor vil det i de fleste tilfeller ikke utgjøre store forskjeller.

 

Jeg kommer til å legge inn flere tjenestevalg, f.eks. hvis det er mer lønnsomt å kjøpe ei smspakke framfor å bare sende til vanlig sms pris, så vil det legge til den sms-pakken som gjør det mest lønnsomt. Tilsvarende på data/surfing og andre tilleggstjenester. En slik pakke lønner seg helst når man sender en del sms, men hvis man kun sender inad i frifamilie eller tilsvarende, så er det ikke vits. Dette blir også tatt hensyn til, og nå som før får man vite hva det koster minimalt og maksimalt, samt et anslått gjennomsnitt.

 

Original post

På telepriser.no har man i lang tid bla.a. kunnet sjekke hvilket abonnement som passer en selv best, med utgangspunkt i forbruket. Det denne siden ikke har mulighet for å ha med i beregningen, er subsidiering av en ny mobil, som jo er handlingsmåten for de fleste mobilkundene.

 

I det siste har jeg jobba med et regneark, som tar dette med i beregningen (kan også beregne pris uten subsidiering). Jeg har i hovedsak samla informasjon om priser fra nettsidene til telenor, tele2, netcom og chess, som jeg anser å være de "største". Jeg har i tillegg tatt med OneCall sitt faktura abn siden det er det jeg selv har.

Jeg vet det er mange flere mindre selskaper som tilbyr billige abn, bla.a. IPEA, og ofte kan det hende det blir rimeligere å kjøpe mobilen uten binding, og statse på en sånn type billig abn i stedet (slik som OneCall). Jeg har på sikt tenkt å få med flere operatører, så om det er noen umiddelbare ønsker om å ta en spesifikk operatør med i beregningen, så skal jeg prøve å legge inn det fortløpende.

 

Regnearket tar utgangspunkt i at man allerede har bestemt seg for hvilken telefon man vil kjøpe, evt. flere hvis man ikke har bestemt seg helt enda, men jeg kan kun sjekke pris på én mobil om gangen.

 

Når man vet hvilke(n) mobil man vil sjekke prisen på, finner man ut hvor mye den koster i innkjøp ved alle de forskjellige abn og legger inn disse innkjøpsprisene i regnearket, samt evt. gebyr for videreføring/portering/etablering dersom det er det. Dette pleier jeg å gjøre selv, henter priser fra nettbutikken til hver enkelt operatør. For operatører som ikke tilbyr subsidiering, har jeg til nå hentet priser fra komplett.no og brukt det som innkjøpspris ved det abn.

 

Deretter legger jeg inn forbruket. Her har jeg begrenset meg til antall samtaler, ringeminutter, sms, mms og antall MB (datatrafikk). Nå er det slik at det er omtrent like mange "forbruksmønstre" som det er mobilbrukere, så hvilket abn som er rimeligst kommer ganske mye an på forbruket. Dette gjør at med mindre du vet hvor mye du bruker telefonen til hva, så er det umulig å vite hvilket abn som blir rimeligst!

 

Når alt er lagt inn har jeg tre grafer som jeg lagrer i pdf-format, og legger ut her. De tre grafene er da som følger:

- søylediagram som viser pris pr mnd, samt en for innkjøpsprisen på mobilen.

- søylediagram som viser total pris pr år.

- kurvediagram som viser kostnadsutviklingen mnd for mnd, der prisen på mobilen er tatt med for kostnaden den første mnd.

 

Noen abn har forskjellig månedspris ettersom det er anskaffet sammen med en subsidiert mobil eller ikke. Mange abn har forskjellig minuttpris ettersom det er til egen eller andre operatører. Noen tilbyr ekstratjenester som gir gratis ringetid til samme operatør. Men vet du alltid hvilken operatør de du ringer til har? Noen abn blir markedført med 0,-/mnd, men om man går det etter i sømmene kan det hende det koster minst 198,-/mnd, og også minst 298,-/mnd. For det første fordi de har minstefakturering på 99,-/mnd, og 99,-/199,- pr mnd for subsidiering av mobilen. Da begyner det å bi stygt. Det jeg prøver å få fram, er at det er ganske mange tall å gå seg vil i!

 

Nå til kjernen i saken: Det jeg ønsker nå, er at dere, eller de som vil selvsagt, oppgir navnet på en (eller flere) mobil (f.eks. en dere kunne tenke dere selv) og et gjennomsnittlig månedsforbruk (f.eks. noe ala det dere har selv), så skal jeg hente innkjøpsprisene fra hver enkelt operatørs side, evt en annen nettbutikk for å finne prisen på mobilen aleine, og legge ut en kostnadsoversikt med hvert abn som tilbys ved subsidiering av den telefonen.

 

Dette forutsetter selvsagt at mobilen tilbys fra operatørens nettside. Hvis den ikke er det, lar jeg bare den operatøren være.

Prisene i regnearket ble sjekket opp 30. des 07.

 

Det jeg trenger av data/info er:

 

1.

- Mekre(er)/modell(er)

Månedlig antall:

- samtaler

- ringeminutter

- sms

- mms

- MB (datatrafikk)

(Kan oppgi flere forskjellige "kombinasjoner" her, tar med alle)

 

2.

- om du er villig til å skifte operatør, og i så fall om du vil beholde ditt nåværende mobilnr

- din nåværende operatør (hvis du ikke er villig til å skifte operatør, tar jeg kun denne operatøren med i beregninga)

- om du vil ha faktura på papir (dyrere på noen abn), eller om du godtar eFaktura(nettbank) og e-post faktura.

- om du vil ha kun for det første året, eller ha med kostnadsberegning for året etter også, da uten subsidiering.

 

3.

Du kan og velge om du vil ha med følgende:

- frifamilie ved telenor

- trådløs familie, sms mania, data mania og venner ved netcom

- mobil familie ved tele2

- friends ved chess

(Dette er kanskje mest aktuelt å ta med dersom du kun sjekker pris hos én operatør(om du ikke vil skifte operatør))

 

Felles for alle har jeg også MSN. For Netcom og Telenor koster det 49,-/mnd, og gratis bruk (inkl i NonStop og FreeText)). For Chess koster det 0,-/mnd, men man betaler for datatrafikken. Tele2 hadde ikke info på sine sider om msn. OneCall har ikke msn, men et tilsvarende program som er kompatibelt med msn. Det også er gratis å ha, men man betaler for datatrafikken, og man må registrere seg som bruker.

 

Litt om "tjenestene" til NetCom:

- sms mania lønner seg om du sender mer enn ca 290 sms pr mnd (ca 340 sms ved SmartTalk)

- data mania lønner seg om du har mer enn 2,25MB datatrafikk pr mn

 

Dette ble visst en ganske lang post! Om noe er uklart, så for all del spør! Ellers er det bare å komme med mobil, forbruk og forutsetninger! Jeg kan ikke love at jeg legger ut "svar" på rappen, men jeg skal svare alle fortløpende!

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller så kan man kjøpe telefon subsidiert med et nytt nummer som man ikke bruker, og istedet bruke et billig abonnement å ringe med i telefonen :)

Ja, det er mulig på de litt dyrere modellene. Det man da må være obs på, er selvsagt at mobilen man kjøper ikke er operatørlåst. Hvis den ikke er operatør låst og det går, så kan man i noen tilfeller spare litt på det.

 

beachboy: Skal få lagt ut i løpet av kvelden ;)

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Telenor gir deg låsekoden så lenge du er i binding. Tele2 tar seg vel betalt for dette etter det jeg har lest, mens de andre vet jeg ikke.

 

Noen ganger lønner det seg å kjøpe billig telefon fordi rabatten er så høy, andre ganger ikke. En grei regel er nok at det ihvertfall må være slik at totalprisen med abonement i 12 måneder er mindre enn telefonen uten binding! Alle operatørene har abonementer som er billigere enn de som selges med abonement. Eneste unntakene må være de abonementene som gir deg ubegrenset SMS, eller ringeminutter, fordi disse kommer høyest opp på telepriser.no uansett!

Lenke til kommentar
Ønsket mobil: SE T650i

Månedlig antall:

- samtaler: 130 stk

- ringeminutter: 270

- sms: 360

- mms: 4

- MB (datatrafikk): (7 stk) 1,483

 

Kan skifte operatør (talkmore i dag.)

Beholde nr

eFaktura

 

Da kommer den her:

SE T650i

 

Litt kommentering:

På netcom abn er sms-mania med (bortsett fra FreeText), siden det lønte seg.

Ganske mange, nesten de aller fleste har forskjellig ringepris ettersom du ringer til andre med samme operatør, eller til andre nett. De minste korteste søylene er hva det koster dersom alle er "gunstige samtaler", altså til eget nett, og de lengste søylene er hva det koster dersom alle er "ugunstige samtaler", altså til andres nett. Det "snittet" jeg bruker, er bare ganske enkelt midt i mellom disse. Det vil si at dette vil bare være en indikasjon på hvor mye det vil koste, og ikke noe eksakt tall på hva du må ut med.

 

Jeg tok med talkmore, besert på denne siden, regner med det er rett.

 

Den siste grafen ble litt vanskelig å se, siden det ble litt mange, menmen. Om noe er uklart, så bare spør :)

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Telenor gir deg låsekoden så lenge du er i binding. Tele2 tar seg vel betalt for dette etter det jeg har lest, mens de andre vet jeg ikke.

 

Noen ganger lønner det seg å kjøpe billig telefon fordi rabatten er så høy, andre ganger ikke. En grei regel er nok at det ihvertfall må være slik at totalprisen med abonement i 12 måneder er mindre enn telefonen uten binding! Alle operatørene har abonementer som er billigere enn de som selges med abonement. Eneste unntakene må være de abonementene som gir deg ubegrenset SMS, eller ringeminutter, fordi disse kommer høyest opp på telepriser.no uansett!

Jeg delte opp eksempelet til beachboy, ett diagram for forbruk pr år med kun abn og ett diagram for tot pris på telefon kjøpspris + faste mnd kostnader * 12, slik du sier her.

 

Da får du finne den korteste søylen i begge diagrammene, så har du den mest lønnsomme kombinasjonen din..

Kun forbruket her og kun mobilen her.

(Prisen på mobil ved OneCall/TalkMore er som sagt henta fra komplett, og medfører ikke noe ekstra mobilnummer)

Etter det jeg kan se vinner mobil med tele2 mobil plus kombinert med abn fra OneCall/TalkMore?

 

Du må gjerne for meg ha flere nr, personlig foretrekker jeg å kun ha ett. Når f.eks. venner begynner å få 2-3-4 nr, da begynner det å gå litt på styr etter min mening. Dét er dog kanskje ikke så utbredt nå lenger..?

 

Hvem som deler ut låsekoder og ikke før bindingstida er ute vet nok du bedre enn meg, men sjekk i alle fall at den ikke er låst eller at man får låst den opp, før man begir seg ut på noe slik! For hvis det ikke skulle gå, så er det nok langt i fra lønnsomt lenger! ;)

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

hehe! Genial greie du har laget her!!!

Artig med konklusjonen din over!!!

Jeg har kjøpt telefonen med tele2 plus abo og har talkmore, men jeg kjøpte telefonen på siba for kr 295,- (den gikk opp i pris dagen etter til 495,- så prisen kan ha vært satt feil hos de.) Jeg låste den deretter opp hos gsm-teknikk for kr 400,-

Jeg kommer med det ennå litt bedre ut enn testen din tilsier, men nå er det vel ikke så lett å ta høyde for alt. :)

 

Kan jeg da konkludere med at jeg har gjort noe rett?? hehe :)

Lenke til kommentar
Jeg kommer med det ennå litt bedre ut enn testen din tilsier, men nå er det vel ikke så lett å ta høyde for alt. :)

Se der ja! Nei, det er selvsagt umulig å ta høyde for alt. Med en gang det er to forskjellige ringepriser er det umulig å si hva noe vil koste nøyaktig. Derfor regner jeg ut hva noe minst vil koste, og hva noe mest vil koste, og finner "punktet" midt imellom.

 

Saken er at man sjelden vet hvilken operatør den man ringer til har, og da vet man jo ikke hva det koster.

Når det blir bortimot og over 1.000,- forskjell på "minst" og "mest", så ser en jo "lureriet" til operatøren. I verste fall lokker de med "ring til alle med telenor gratis", ja, også koster det ei krone til resten. Altså går det for det meste opp i opp til slutt uansett. Mange slike eksampler.

 

Andre ting kan være, som du sier, hvor du kjøper mobilen. Det finnes nok like mange priser som selgere, så her også kan en spare inn litt.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Hei. Dette var glimrende at du er i stand til å gjøre.

Siden jeg laget en post selv om at jeg trenger ny telefon og abbonement, slår jeg til her.

 

Min "ønskeliste":

 

Ønsket mobil: Sony Ericsson P1i

Månedlig antall:

- samtaler: 30

- ringeminutter: 100 (gjerne mer for den saks skyld)

- SMS : 400-500

- MMS : 2

- MB (datatrafikk): 0?

 

Det spiller ingen rolle om jeg skifter operatør, men vil holde meg mest til Telenor eller Netcom.

Å skifte nr gjør ingenting, men å beholde nåværende er selvsagt best.

 

 

Mitt abbonement: Jeg ønsker egentlig et billigt abbonement til å ringe en del samt. som det blir sendt en del meldinger per mnd.

 

Noe lignende NetCom Supertalk med SMS Mania hadde vært helt perfekt. Såvidt meg forstått er SMS Mania slik at du kan sende inntil 2000SMS i mnd gratis?

Lenke til kommentar

SMS Mania er 2000sms/mnd for 200,-/mnd, ja.

SMS Mania lønner seg som sagt dersom du sender mer enn ca 290 sms pr mnd (ca 340 sms ved SmartTalk), så i ditt tilfelle vil det lønne seg om det blir et NetCom abn (untatt FreeText selvsagt).

 

Skal få det ut i løpet av kvelden ;)

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Ønsket mobil: Sony Ericsson P1i

Månedlig antall:

- samtaler: 30

- ringeminutter: 100 (gjerne mer for den saks skyld)

- SMS : 400-500

- MMS : 2

- MB (datatrafikk): 0?

 

Det spiller ingen rolle om jeg skifter operatør, men vil holde meg mest til Telenor eller Netcom.

Å skifte nr gjør ingenting, men å beholde nåværende er selvsagt best.

Nå var det kun Telenor, Netcom og Chess som tilbød den mobilen subsidiert, fant ikke noe tilbud hos tele2.

Innkjøpsprisen ved OneCall og Talkmore er henta fra komplett.no, mulig den finnes rimeligere andre steder.

 

Her er første: SE P1i ("minste" forbruk)

30 Samtaler

100 Minutter

400 SMS

2 MMS

 

Her er andre (litt mer): SE P1i ("høyeste" forbruk)

50 Samtaler

150 Minutter

500 SMS

4 MMS

 

Netcom kommer bedre ut enn telenor her totalt sett, supertalk ser ut til å være av de laveste hos netcom. Jeg vil tro at om du ringer mindre enn 100 min per mnd, så kan også NetCom freetext / dJuice NonStop være ok, de er uansett ikke av de som er dyrest. Smarttalk kom også ok ut (om man kun ser på telenor/netcom.

Lenke til kommentar
Det finnes flere slike ferdige kalkulatorer, slik kommer man til en bra: http://nymobil.vg.no/

 

post-149537-1199807705_thumb.jpg

Ja, den vakke dum den, den har samme utgangspunkt som regnearket mitt.

Men jeg får sjelden opp alle abonnementene fra eller operatørene når jeg ser på en mobil, men mulig det er noe rart jeg gjør?

 

Det er også feil i "minste årspris" på chess abonnementene og tele2 champion 99/199. Den er rett på dJuice Zero og "vanlig" champion, men der er månedsprisen "indirekte" feil. Ser ut til at den ikke skiller helt på månedsavgift og minstefakturerings beløp?

Når man regner minste årspris kan alt regnes for månedsavgift, men med en gang man tar med selve forbruket blir det litt annerledes hva minstefaktureringsbeløp angår.

 

Får heller ikke opp estimert årspris (fast kostnad + kostnad for forbruket). Det er satt av plass til den, men det står bare en strek der. Det er jo dette feltet som er hele poenget i regnearket mitt, for det er jo dette beløpet man til slutt ender opp med å betale i løpet av et år.

Er det bare jeg som ikke får opp noe beløp i den kolonna her etter å ha tasta inn forbruk og klikka på en mobil?

Lenke til kommentar

Ser ut til å være kurrant, med FreeText er jo MSN inkludert, dvs den du kan laste ned i fra netcoms sider.

Telefoner med f.eks. Windows Mobile som den msn'en, er ikke gratis i bruk.

 

Er ikke sikkerpå hvilken du vil gå inn under med P1i, men trur du kan laste ned fra netcom og bruke gratis... kanskje noen andre vet? Evt sjekk med netcom..

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Hei, dette så veldig spennnede ut..Håper du prøver på meg..

 

-HTC TytnII

-uvisst antall samtaler

-400 min

-15 sms

-1 mms

-200mb

 

Nummer og operatør spiller ingen rolle,kan ta nytt nummer og velger fritt operatør.Epost faktura og pris uten susidiering.

Lenke til kommentar

halla har lyst til å kjøpe meg en nokia e51..

har one call å vil forsette med det så det blir jo bare totalprisen med abonomang som jeg trenger å vite ( eventuelt låse opp) ( lager bare et nytt nr å kaster simkorte i søpla..)

sett på

SuperTalk 12 mnd. bindingstid

789,-

Minste total pris i bindingsperioden: 2.337,-

 

på elprice.no dette er en grei pris men hvordan er det med komme ut av bindingstiden vis jeg vil det?

 

er det andre abonomang som er billigere?

Endret av eirik845
Lenke til kommentar
halla har lyst til å kjøpe meg en nokia e51..

har one call å vil forsette med det så det blir jo bare totalprisen med abonomang som jeg trenger å vite ( eventuelt låse opp) ( lager bare et nytt nr å kaster simkorte i søpla..)

sett på

SuperTalk 12 mnd. bindingstid

789,-

Minste total pris i bindingsperioden: 2.337,-

 

på elprice.no dette er en grei pris men hvordan er det med komme ut av bindingstiden vis jeg vil det?

 

er det andre abonomang som er billigere?

Om du kjøper den fra NetCom sine sider koster den 590,- i innkjøp, vet ikke om dette er inkl. frakt eller ei. Se siden deres her. Minste totalpris er der oppgitt til 2.138,-.

Jeg la inn prisene fra NetCom og Chess, og SuperTalk kom best ut. Fant dessverre ikke telefonen på sidene til telenor og tele2.

 

pdf-fila her.

 

Hva angår operatørlåser og gebyr på å evt låse opp har ikke jeg peiling på, spør isåfall de på elprice, evt netcom.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Hei, dette så veldig spennnede ut..Håper du prøver på meg..

 

-HTC TytnII

-uvisst antall samtaler

-400 min

-15 sms

-1 mms

-200mb

 

Nummer og operatør spiller ingen rolle,kan ta nytt nummer og velger fritt operatør.Epost faktura og pris uten susidiering.

Bare for å sjekke, det er faktisk 200MB du mener? Legger ut forbruket når du får bekrefta det, det varierer nemlig mellom 18.000,- til 43.000,- i året (Nærmere 70.000,- i året for NetCom dersom en ikke har DataMania).

 

Fant dessverre ikke prise hos Telenor. Fant for alle andre operatører, dog ikke for absoultt alle abonnement.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...