ictys Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg tenker litt på å kjøpe ett Canon kamera, men valget står mellom D400 eller D350, førstnevntet koster 5000,- på elprice.no - det er litt dyrt. Det andre koster 3995,- på komplett, men da har jeg også råd til en Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Canon til 1369,- Trenger jeg egentlig D400 til mitt amatørbruk? Veldig usikker. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det D400 er bedre på enn D350, er blant annet støy. Noe som også er "kjekt" med D400, er sensorrensen. Men om du er amatør vil du nok bli veldig fornøyd med D350 også.. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Såvidt meg bekjent finnes hverken D350 eller D400, men 350D og 400D finnes. La oss prøve å holde definisjonene riktig, så man ikke blir forvirret ved søk. Jeg ville forøvrig valgt 400D (helst 40D) om jeg ikke kunne valgt et Nikon-kamera. Min grunn til å peke på Nikon er ergonomi. 350D og 400D er leketøy i mine hender, grepet er latterlig dårlig selv sammenlignet med D40, som også er et lite kamera. 40D har derimot et helt greit grep, mens du må opp på 5D og 1D for å få et grep som er sammenlignbart med D200/D300 og opp. Det er også forskjellig filosofi på betjening av kamera, mtp. kommandohjul og knappeplassering. Edit: Tror jeg irriterte Fready, så da får jeg vel begrunne utsagnet mitt litt bedre... Endret 3. januar 2008 av Wibla Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det er ikke allverden forskjell mellom de to, men en liten tusenlapp i forskjell er det vel verd... Amatører er vi alle sammen (selv om noen her inne tjener en slant eller to på fotograferingen). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Amatører er vi alle sammen (selv om noen her inne tjener en slant eller to på fotograferingen).Det er vel en og annen profesjonell her inne også (dvs, de jobber som fotografer), men de er ikke mange nei. Endret 3. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
emero Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 400D har en bedre bildesensor, med flere megapixler. Megapixlene vil du ikke merke noe på annet enn at du kan forstørre bildene mer, eller evt ta mer utsnitt av bilder. I tillegg har 400D en større og bedre skjerm, og har som sagt støvrensing. Støvrensingen vil du få mer behov for når du kommer så langt at du bytter mye mellom objektiver. Selv hadde jeg nok ikke gått for canon kit mye pga kit objektivet (18-55mm) som ikke er så godt som kamerahuset fortjener. Jeg er nok selv mer fan av Nikon D40x, og Sony Alpha 100 (sistnevnte som jeg har selv). Lenke til kommentar
Fready Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg ville forøvrig valgt 400D om jeg ikke kunne valgt noe bedre (nikon)... Dette var saklig... Lenke til kommentar
Fready Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Har selv hatt Canon 350D siden introduksjonen av dette kameraet og er fortsatt strålende fornøyd. Kunne selvfølgelig tenkt meg større skjerm for å se bildene på og støvrenser, men mener disse egenskapene ikke forsvarer den relativt store prisforskjellen mellom disse husene. Uansett; lykke til med valget! Mvh Fready Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Har selv hatt Canon 350D siden introduksjonen av dette kameraet og er fortsatt strålende fornøyd. Kunne selvfølgelig tenkt meg større skjerm for å se bildene på og støvrenser, men mener disse egenskapene ikke forsvarer den relativt store prisforskjellen mellom disse husene. Uansett; lykke til med valget! Mvh Fready Nå er jo ikke støvrensingen så mye å skryte av heller; virker nesten ikke i det hele tatt. En egenskap på 400D som kan være nyttig, er den forbedrede autofokus modulen, særlig hvis du tar mye bilder av motiv i bevegelse (fugler, biler osv). Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg ville forøvrig valgt 400D om jeg ikke kunne valgt noe bedre (nikon)... Dette var saklig... Mer korrekt å si "om jeg ikke kunne valgt Nikon". Forøvrig er det så liten forskjell mellom sammenlignbare kamera at det helt avgjørende for kjøperen BØR være ergonomi, ikke en eller annen tåpelig oppfatning om at de ulike produsentene lager så og så mye bedre hus, i dette markedet er forskjellene marginale. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg ville forøvrig valgt 400D om jeg ikke kunne valgt noe bedre (nikon)... Dette var saklig... Mer korrekt å si "om jeg ikke kunne valgt Nikon". Forøvrig er det så liten forskjell mellom sammenlignbare kamera at det helt avgjørende for kjøperen BØR være ergonomi, ikke en eller annen tåpelig oppfatning om at de ulike produsentene lager så og så mye bedre hus, i dette markedet er forskjellene marginale. Jepp, og dermed nesten umulig for oss som ikke er "profesjonelle" å finne ut hva vi skal kjøpe. Kan lese til øye blir stort og vått og ikke forstå noe som helst. Nå er jeg ikke sikker på noe som helst. Mulig jeg tar 400D bare for å være sikker og svir av en tusing på ei linse på Japan Photo. Penger har man nok av - bare synd de går så fort. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Mye enig i at det stort sett er ett fett i entry segmenget. Likevel bør man, om man har litt ambisjoner med fotograferingen, tenke litt lenger og se om det merket en velger har de kameramodellene/objektivene en kan tenke seg i fremtiden. Man velger system og ikke bare en kamera. Selv om man ikke nødvendigvis kjøper masse objektiv, blir det okjøpt diverse duppedingser som er merkerelatert - og dermed dumt å måtte selge igjen ved et systembytte senere. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Mye enig i at det stort sett er ett fett i entry segmenget. Likevel bør man, om man har litt ambisjoner med fotograferingen, tenke litt lenger og se om det merket en velger har de kameramodellene/objektivene en kan tenke seg i fremtiden. Man velger system og ikke bare en kamera. Selv om man ikke nødvendigvis kjøper masse objektiv, blir det okjøpt diverse duppedingser som er merkerelatert - og dermed dumt å måtte selge igjen ved et systembytte senere. Jepp, derfor jeg er "inkjørt" på Canon. Da jeg var 15 kjøpte jeg ett Pentax kamera (det er nå snart 20 år siden) Jeg hadde utrolig mye morro med det kameraet. Mørkerom og greier. MEN alle de andre kompisene kjøpte Canon og byttelånte linser og annet utstyr. Litt kjipt å sitte der med Pentax'en. Så for 5 år siden så kjøpte jeg ett Fujifilm finepix kamera, mest for å teste ut digitalt. Ikke spesielt bra kamera nå lengre. Solgte Pentax'en med alt utstyr for 2 år siden. Nå er abstinensene så store etter kamera at jeg må kjøpe ett. Fortsatt har de fleste kompisene Canon (D400 faktisk) EOS serien til Canon er jo genial iogmed at den bare varer og varer. Derfor vil jeg "kjøpe meg inn i den". Tror nok jeg blir fornøyd med en D350, det eneste jeg er usikker på er skjermen. Dritt altså, det er 1500,- kr i forskjell. Har lyst på Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro også, 1396 på komplett. Lenke til kommentar
emero Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Vær obs på at om du skal bruke makro skikkelig bør du ha en 1:1 makro, og ikke 1:2 som er på de fleste zoom objektivene... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Om du har mye venner med Canonutstyyr vil jeg si at det er et legitimt argument for å gå for 350D/400D (husk, D på slutten, D først er på Nikon ). Dessuten er jo utvalget av optikk og ekstrautstyr så bra hos Canon at det ikke skal være noe hinder på det feltet. Det gjelder forøvrig også for Nikon og andre merker. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Enig med Simon her. Jeg vil forøvrig anbefale trådstarter å ta en tur i en fotobutikk og ta og føle litt på noen av de forskjellige modellene. Du bør gå for det som ligger best i hånden. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) (husk, D på slutten, D først er på Nikon ) Pirkemodus: Det finnes (fantes) da et par fra Canon med D først også. Til trådstarter: Som mange nevner her er det en god idé å tafse litt på kameraene før du bestemmer deg. Hvis det ikke passer hånden din, bør du kanskje velge noe annet. Jeg har veldig store hender og har brukt Canon 350D en stund uten store problemer. Derimot lå ikke Nikon D80 særlig godt i hånden min siden jeg fikk problemer med å bruke rattet som sitter nedenfor utløserknappen på Nikon. Nå har jeg byttet til 40D, og det er mye bedre ergonomisk, men grepet kunne fortsatt vært endel større. Så Nikons grep er ikke nødvendigvis bedre for alle. Hvis mange av vennene dine har EOS er det ikke dumt å velge det samme om det er mulighet for å byttelåne utstyr. Hvis ikke ville jeg anbefalt deg å se på både Pentax og Olympus før du bestemmer deg. Pentax K10D fås til litt over 8000 med 16-45 f4, og Olympus E-510 fås med dobbelt kit til samme prisen. Begge disse har innbygget bildestabilisator i huset. Hvis det allikevel blir Canon bør du ta en titt på denne: http://www.japanphoto.no/product/digital-s...estabilisator-/ Endret 3. januar 2008 av erlingba Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg fikk veldig vondt når jeg leste at du solgte alt Pentaxutstyret for 2 år siden... Alle objektivene er nemmelig fullt bruktbare på Pentax K100D, K100D Super og K10D. Det eneste er vel at det kanskje ikke var AF på de objektivene (?). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
ictys Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg fikk veldig vondt når jeg leste at du solgte alt Pentaxutstyret for 2 år siden... Alle objektivene er nemmelig fullt bruktbare på Pentax K100D, K100D Super og K10D. Det eneste er vel at det kanskje ikke var AF på de objektivene (?). Mvh, Beej80 He he, bra noen føler med meg. Niks ikke AF å disse. Jeg solgte hele pakka med tungt hjerte, men følte vel at jeg skulle over i det digitale + at kjøperen var interessert i en "pakke". Han fikk dessuten med en haug filter osv som fulgte med objektivene. Etterpå har jeg spesiet savnet ett nydelig helt spesielt lyseblått filter som gjorde at bilder av sjø i litt ruskevær fikk en helt utrolig fin farge. Ett sånt må jeg få meg igjen. Jeg har prøvd 400D(skrev jeg det riktig nå ) Den lå godt i mine hender. Har ikke prøvd 350D, men de fleste sier den er lik. Jeg har tenkt litt idag og tror jeg går for 400D + et billig ekstra objektv feks Tamron AF 70-300mm f4,5-5,6 Di Macro 999 kr Japan Photo. Det er litt fristende med innabygget stabilisator i huset, men vet ikke om jeg trenger det. 400D vinner jo alt av tester. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 He he, bra noen føler med meg. Niks ikke AF å disse. Jeg solgte hele pakka med tungt hjerte, men følte vel at jeg skulle over i det digitale + at kjøperen var interessert i en "pakke". Han fikk dessuten med en haug filter osv som fulgte med objektivene. Etterpå har jeg spesiet savnet ett nydelig helt spesielt lyseblått filter som gjorde at bilder av sjø i litt ruskevær fikk en helt utrolig fin farge. Ett sånt må jeg få meg igjen. Du trenger ikke slike filtre med digitalt, da du kan legge på blåfargen i ettertid i et dertil egnet program. Jeg har prøvd 400D(skrev jeg det riktig nå ) Den lå godt i mine hender. Har ikke prøvd 350D, men de fleste sier den er lik. 350D er bortimot identisk. Jeg har tenkt litt idag og tror jeg går for 400D + et billig ekstra objektv feks Tamron AF 70-300mm f4,5-5,6 Di Macro 999 kr Japan Photo. Greit sted å begynne. Når du får noen grunker tilovers, så kan du kjøpe mer Det er litt fristende med innabygget stabilisator i huset, men vet ikke om jeg trenger det. IS kan være kjekt, men nå ser det ut som om Canon har begynt å lage objektiver med IS som har fornuftig pris. 400D vinner jo alt av tester. Nåja - en del av testene er tvilsomme; og i de mer seriøse testene så varierer det hvem som vinner. Dette er fordi alle kameraene i dette segmenter er meget bra. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå