Gå til innhold

Skikkelig backup er viktig!

Anbefalte innlegg

Alle Bildene jeg har tatt fra 2/5-2007 til dags dato er tapt! (sammen med alt av kreative skriverier jeg har skrevet i den perioden)

Jeg trodde backup på to harddisker i to forskjellige maskiner skulle være mer enn nok, men det hjelper ikke når mennesklig svikt er med i bildet... Folderen jeg trodde var tatt backup av var nemlig ikke det...

Mitt siste håp er en gammel IDE disk jeg har liggende hos foreldrene, men gudene vet om 1. mappa ligger der eller 2. hvor gammel den revisjonen av mappa er...

Jeg har lyst til å gråte....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke slik diskene er behandlet i etterkant nei :/

Jeg får trøste meg med at det ikke var noen særlige perler blandt de bildene jeg mistet... men hele 70 års feiringen på Sola flyplass med tilhørende show gikk tapt :(

Nå håper jeg på mine knær at disken som ligger hos foreldrene er up to date...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hva mener du med "ikke med tanke på hvordan diskene er behandlet etterpå"?

Hva med å prøve object rescue photorescue pro?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Digital PhotoRescue Professional recovers lost data from a whole host of multimedia devices - from digital cameras to PDAs and mobile phones. PhotoRescue Pro supports CompactFlash cards (type I/II), IBM Microdrives, SmartMedia cards, MultiMedia cards (MMCs), Secure Digital (SD) cards, Memory Sticks, and any other storage devices (of course, "normal" Hard Disks and Floppy Disks too).

Modern cameras and other digital devices allow files to be erased and the space on the media reused. Through momentary carelessness, valuable pictures can be lost in an instant. The media can also be bulk-erased or formatted, removing everything from the storage media. Now, you won't loose it all because somebody clicked the wrong button.

- Recovers deleted and corrupted files

- Recovers data from formatted media

- Recovers data from corrupted media

- Supports all image file formats

- Supports all formats of media used by digital cameras

- Works with all Digital Still Cameras and card readers

- Easy to use, intuitive wizard-driven interface

- Supports all Windows versions, including Windows® 95/98/ME and Windows® NT/2000/XP/2003

- and many more!

Lenke til kommentar
Diskene er overskrevet med masse masse data i etterkant. Støtter det programmet harddisk gjennoppretting da eller bare minnekort?
Jeg har i hvert fall PC Inspector File Recovery liggende til slike formål (bør ligge forhåndsinstallert, så du ikke overskriver filer når du installerer, evt. installer på helt egen disk). Den støtter gjenoppretting fra harddisk.

http://www.pcinspector.de

Det er i hvert fall verdt et forsøk, kanskje får du tilbake noen av dataene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har dette ganske greit jeg. Hver gang jeg tar nye bilder legger jeg de på en mappe på D: Jeg bruker ofte resten av dagen til å redigere de. Når kvelden kommer, uavhengig av om jeg er ferdig eller ikke, kopierer jeg bildene over på en ekstern harddisk.

Fra nå av redigerer jeg kun fra den harddisken.

Etter 2-3 shooter, med et bra resultat kopierer jeg ALLE bildene fra den eksterne harddisken (Alle mine bilder ligger under èn folder som heter "Foto") over til ekstern Harddisk nr 2, som jeg setter fra meg i orginaleska når det er ferdig.

Jeg har ca 30-40GB bilder nå, og vurderer å legge alle de bildene over på en harddisk nr 3, som jeg ikke rører igjen før om 1 år eller noe. Så namer jeg om den mappa jeg har på 3 harddisker (3 eksterne) om til "Foto nr 1", på de to første mens jeg lager en ny mappe "Foto nr 2" som jeg legger alle nye bilder i slik at jeg hele tiden slipper å kopiere over 25GB med urørte mapper og filer, og kun kopierer det nyeste hele tiden.

Da vil jeg ha bildene fra nå og tilbake i tid på 3 disker, og de bildene jeg tar frammover på 2 disker..

Lenke til kommentar

Er nesten fornøyd med opplegget mitt jeg:

Legger først bildene mine inn på system/$HOME-disken, derifra blir det tatt en kopi over til raid5-arrayet, for så å bli kopiert over til disken i serveren og brent på TY dvd-er med jevne mellomrom.

Vurderer å skaffe to 500GB-disker av forskjellig merke og legge i bankboks i tilleg, hadde vært greit med offsite backup og. Må til hele 4 defekte harddisker samtidig som at dvd-kopiene blir uleselige for at jeg skal miste noe, men man vet jo aldri :D

Passer selvsagt på å sørge for at jeg ikke kan slette backupene ved ett uhell, chown/chmod slik at root må til for det gjør det vanskelig å være uheldig :)

Lenke til kommentar

Offsite backup er vel egentlig viktigere enn å ha det på 3+ harddisker insite...ettersom det egentlig bare tar en liten brann eller vannlekkasje før alt det er herpa...

Trenger vel ikke bankboks engang. Vi har da vel alle foreldre med kleesskap? :p

Lenke til kommentar
Diskene er overskrevet med masse masse data i etterkant. Støtter det programmet harddisk gjennoppretting da eller bare minnekort?

Programmet som følger med Sandisk Extreme III korta funker også på harddisker!

Har testa det på 100 GB partisjoner flere ganger!

Lenke til kommentar

Ja, men klesskapet til mor og far hjelper lite når det er i rommet bortenfor mitt :p Serveren blir vel stående igjen hjemme når jeg flytter iløpet av sommeren :)

Vannskade skal vel godt gjøres når alt befinner seg i andreetasjen og alt av innlagt vann befinner seg nede? Er egentlig brann eller gigantisk leirskred som tar med seg hele huset jeg er mest redd for, blåleire under huset er skummelt!

Lenke til kommentar
Ja, men klesskapet til mor og far hjelper lite når det er i rommet bortenfor mitt :p Serveren blir vel stående igjen hjemme når jeg flytter iløpet av sommeren :)

Jeg har kopier av det viktigste både hos mine foreldre og på jobben. Du har kanskje en skole eller jobb som du kan bruke til samme formålet? Eller be en venn om å oppbevare harddisken/CD/DVD'ene for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...