Gå til innhold

Hvilke objektiver til Canon EOS 40D (Alt skal kjøpes)

Anbefalte innlegg

Er helt blank på speilreflekskamera, men har nå alikevel bestemt meg for å kjøpe dette :) Skal til New York i begynnelsen av februar og skal handle der. Jeg er ganske bestemt på at jeg skal ha meg EOS 40D, men veldig usikker på hvilke objektiver jeg skal kjøpe med. Kameraet skal jeg bruke fra til alt mulig som feriebilder, innefotografering etc.

1. Jeg har først vurdert følgende KIT:

Canon EOS-40D Digital SLR Camera with 28-135 IS USM Lens

eller

EOS-40D 10.1 MEGAPIXEL DIGITAL SLR WITH EF 17-85MM IS ZOOM LENS KIT

De ligger jo på ca samme pris.

Etter hva jeg har lest her inne er ingen av disse linsene så veldig bra?? Vil det være bedre å kjøpe kamera uten linse og kjøpe en Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Auto Focus Lens istedenfor som jeg har sett fått veldig bra omtale. Dette er jo totalt sett litt billigere enn å kjøpe kit faktisk, men virker jo så en får mye for pengene med kit da en får et av disse objektivene med for ca 250 $.

2. Ellers ønsker jeg i utgangspunktet å kjøpe en til god linse med 300mm. Jeg har da tenkt på:

Tamron AF 28-300mm f/3.5-6.3 XR Di VC (Vibration Compensation) Aspherical (IF) Auto Focus Zoom Lens for Canon EOS

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Autofocus Telephoto

evt

Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM Autofocus Telephoto Zoom Lens (Siden denne er ganske dyr vil jeg helst ikke kjøpe denne denne dersom den ekstra prisen ikke er verdt det)

Denne Tamron-linsen på 28-300mm høres jo veldig fristende ut med tanke på allsidig bruk, men har funnet meget lite om kvaliteten på denne.

Håper på hjelp fra ekspertene. Og godt nyttår til alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer mitt ærlige svar.

Tror ikke det er så mye vits i å spekulere på hva du skall kjøpe , for du kommer alikevel til å forandre mening når du står i butikken og blir lurt av verdens beste selger.

Er ganske sikker på at du går ut av den butikken med:

40D, EF-s 17-55 f/2,8 IS, 70-200 f/2,8 (IS), converter og flere filtere det står Hoya på... + småting som bare er så utrolig billig.

Lenke til kommentar
Her kommer mitt ærlige svar.

Tror ikke det er så mye vits i å spekulere på hva du skall kjøpe , for du kommer alikevel til å forandre mening når du står i butikken og blir lurt av verdens beste selger.

Er ganske sikker på at du går ut av den butikken med:

40D, EF-s 17-55 f/2,8 IS, 70-200 f/2,8 (IS), converter og flere filtere det står Hoya på... + småting som bare er så utrolig billig.

Den foreslåtte pakke er nok en del over mitt budsjett. Jeg har også bestemt meg at jeg skal velge ut objektivene på forhånd siden jeg ikke har noen peiling for ikke å bli lurt eller føle at jeg angrer på at jeg lot selgeren overtale meg. Når det gjelder converter og filtere derimot så skal de sikkert få klare å lure noe på meg der.

Jeg er på jakt etter et godt zoomobjektiv. Får man mer for pengene ved å velge noe annet enn canon? Tamron-linsen som jeg postet link til ser jo fristende ut ettersom den er ganske allsidig, men ønsker jo ikke å kjøpe denne om den ikke drar bra nytte av 40D. Evt andre linser vil jeg nok sikkert bygge på med senere når jeg føler litt mer hva jeg trenger med tiden.

Lenke til kommentar
Jeg er på jakt etter et godt zoomobjektiv. Får man mer for pengene ved å velge noe annet enn canon? Tamron-linsen som jeg postet link til ser jo fristende ut ettersom den er ganske allsidig, men ønsker jo ikke å kjøpe denne om den ikke drar bra nytte av 40D. Evt andre linser vil jeg nok sikkert bygge på med senere når jeg føler litt mer hva jeg trenger med tiden.

Tror du skal google litt ang. dette Tamron objektivet. Når du allikevel satser så høyt som Canon 40D, hvorfor skal du bestykke dette kamerahuset med lav-kost optikk i tele enden? 300 f/6.3 er veldig dårlig, og skal du ha skarpe bilder på 300mm med denne fra Tamron må du sikkert blende ned til f/8, og da skal det jammen være godt og lyst ute :)

Jeg tror du kommer langt med alt. nr 2, 40D + 17-85. Suppler dette med en Canon 70-200 L F/4 IS USM og en 430EX. Evt. Canon 70-300 IS USM som tele, men denne er ikke på langt nær så skarp som 70-200 L F/4 IS USM. 70-200'n kan du evt. sette en 1.4x telekonverter på, og du ender opp med 280mm f/5.6. Det er ikke verdens beste tele, men du vil få noe hjelp av IS-en som klarer å kompensere for 4 blendertrinn.

Husk dette med garanti osv. når du handler dette utstyret i utlandet. Canon gir det kun 1år internasjonal garanti på L optikk, alt annet vil bare følge 1års USA garanti. Jeg har kjøpt all min optikk i USA, og har vært heldig. Men selve huset kjøpte jeg i Norge. Grensen på 6000 NOK er også noe å ha i bakhodet når du skal hjem og vandre gjennom tollen... Du skal jo egentlig gå på rød sone og momse inn alt du har kjøpt som overskrider 6000 NOK.

Jeg skjønner heller ikke at folk rakker så ned på Canon sin 17-85 IS USM. Jeg har hatt denne selv, og jeg var meget fornøyd hele tiden. Den gir skarpe gode bilder, og har IS. Eneste ulempe er vel blender 5.6 på 85mm.

Kit'et med 28-135 ville jeg ikke valgt fordi du da må handle en vidvinkel i tillegg. Husk at du skal gange alle brennvidder med 1.6 for å få samme forhold som med vanlig analog speilrefleks. Så 28mm blir 44,8mm, dvs. nesten en god samme 50mm.

Husk også at du må betale 8% sales-tax når du handler over disk i New York. Så prisene på webben kan fort lure deg litt. :cool:

Et godt tips er å surfe litt på www.pbase.com, velg Camera database, og deretter plukker du ut de objektivene du kunne tenke deg. Det vil gi et OK inntrykk av hva du kan oppnå eller forvente av det forskjellige.

Lykke til.

Eier 40D selv, og er meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for noe du virkelig sparer på når du først handler i USA, og kanskje noe du aldri ville kjøpt i Norge siden det ville vært "galskap".

Jeg ville uansett kjøpt blits siden du sparer ca 30-40% i forhold til norsk pris på det.

Jeg kjøpte Speedlight 430 via en kompis som var i New York forrige måned og sparte over kr 1000 på den.

Jeg kjøpte også et portrettobjektiv, 50 mm f/1.4 som koster ca 2 900 i Norge og som jeg betalte ca 1 800 for.

Mine forslag er:

1) Blits uansett. Du "sparer" mest på 580 EX II, men 430 EX er tilstrekkelig for de fleste til "vanlig bruk"

2) Canon 18-55 IS enten i USA eller i Norge + Canon 70-200 f/4 IS USM hvis du har lyst å legge mest penger i tele men har begrenset total budsjett.

3) Tamron 17-50 2.8 (Norge eller USA) + Canon 70-200 f/4 IS USM hvis du har lyst å legge mest penger i tele og har oppunder 10 000 i objektiv budsjett

4) Canon 17-55 2.8 IS USM + Canon 70-200 f/4 IS USM hvis du har råd (ca 12 000 kr) siden du totalt "sparer" ca 6 000 på dette.

5) Canon 17-55 2.8 IS USM + Canon 70-200 f/2.8 IS USM hvis du har veldig god råd og sterke arm muskler (tungt). Personlig ville jeg imidlertid heller gått for alternativ 4.

6) Canon 17-55 2.8 IS USM og ingen tele hvis du har lyst på en veldig bra normalzoom og er villig til å prioritere bort tele i første omgang grunnet begrenset budsjett.

Har da kun anbefalt relativt lyssterk optikk ettersom jeg selv er ny med digital SLR men allerede ser at jeg er veldig glad i fleksibiliteten det gir å alltid ha muligheten for stor blender når jeg ønsker det (gir mulighet for å ta bilder inne uten blits og gir nydelig sløring av bakgrunnen slik at det du tar bilde av virkelig kommer frem i bildet).

Jeg (min kone) har 40D og bruker det sammen med Canon 17-55 2.8 IS + 50 mm 1.4. De gir nydelige bilder. Neste innkjøp blir enten Sigma 50-150 2.8 eller Canon 70-200 f/4 IS. Trolig sistnevnte siden vi vil ha bildestabilisator og har lest veldig mye positivit om dette objektivet (får eksempelvis strålende omtale i utgave 6 (2007) av bladet Fotografi hvor det er testet nettopp sammen med 40D).

Vi har forøvrig bestemt oss for å kjøre hardball uten beskyttelsesfilter på noen av objektivene etter å ha lest en del erfaringer og meninger her inne på forumet.

Må til slutt presisere at dette kun er løse anbefalinger fra en som er ny på digital SLR men som har brukt 1,5 time hver kveld på dette forumet og med nesen dypt nede i diverse artikler de siste 3 mnd. Har en tendens til å bli litt besatt i kjøpsprosessen:).

Lykke til og god fornøyelse.

Tror forresten du bør vurdere å handle på BH Photo, eller ihvertfall ta en tur innom. Har hørt det er helt utrolig der.

Lenke til kommentar

Begynner å bli ganske usikker her nå. Etter å ha lest og lest og blitt anbefalt fra dere her tror jeg at jeg går for Canon 17-55 2.8 IS USM. Budsjettet er da allerede ganske sprengt, da jeg i utgangspunktet hadde tenkt å betale ca 1700$ for en komplett pakke. (Farlig dette, så begynner man å lese og se, og så kommer det stadig bedre alternativer).

I tillegg kjøper jeg Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM til ca 500$.

Er det noen vits i å kjøpe KIT-pakke med 28-135 IS USM i tillegg til dette? (Får jo dette for 250$ ekstra). Tviler jo egentlig på at dette blir noe særlig brukt.

Får vel en temmelig bra pakke med Canon 17-55 2.8 IS USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM og EOS 40D? Prislapp på rundt 2700-2800$ inkl litt ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Vi har forøvrig bestemt oss for å kjøre hardball uten beskyttelsesfilter på noen av objektivene etter å ha lest en del erfaringer og meninger her inne på forumet.

Det ville ikke jeg gjort! Det er blandt annet mye lettere å selge objektivet hvis filter er brukt. Men ikke kjøp dette i Norge! Kjøp på eBay. Filtere som koster 1200 her i norge får man for 200kr der. Velg en med mye bra feedback, så er du trygg.

Lenke til kommentar
Begynner å bli ganske usikker her nå. Etter å ha lest og lest og blitt anbefalt fra dere her tror jeg at jeg går for Canon 17-55 2.8 IS USM. Budsjettet er da allerede ganske sprengt, da jeg i utgangspunktet hadde tenkt å betale ca 1700$ for en komplett pakke. (Farlig dette, så begynner man å lese og se, og så kommer det stadig bedre alternativer).

I tillegg kjøper jeg Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM til ca 500$.

Er det noen vits i å kjøpe KIT-pakke med 28-135 IS USM i tillegg til dette? (Får jo dette for 250$ ekstra). Tviler jo egentlig på at dette blir noe særlig brukt.

Får vel en temmelig bra pakke med Canon 17-55 2.8 IS USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM og EOS 40D? Prislapp på rundt 2700-2800$ inkl litt ekstrautstyr.

17-55 IS USM er et finfint objektiv, og du gjør ingenting feil ved å kjøpe det.

Det finnes i kit med 40D for rundt 16 000 her i landet, og det er godt mulig det dukker opp i usa også.

Det skal visst være litt problemer med at det kan suge inn støv via frontelementet, så det er anbefalt at du har et filter på dette, men ellers er det greit å unngå filtre om man ikke virkelig trenger dem.

Får du tak i gode filtre til en billig penge kan det jo være greit å ha de på objektiv du ikke er sikker på om du vil beholde, da bruktprisen holder seg bedre som Andy sier.

Blitz er veldig kjekt å ha, gjerne flere om du har råd, og kanskje med en trådløs sender.

28-135 IS USM er et supert objektiv på analoge kamera, men ikke like anvendelig på digitale crop kamera, kjenner du noen som kan være interessert i å kjøpe ville jeg tatt det med til den prisen.

Lenke til kommentar
28-135 IS USM er et supert objektiv på analoge kamera, men ikke like anvendelig på digitale crop kamera, kjenner du noen som kan være interessert i å kjøpe ville jeg tatt det med til den prisen.

Ja, dette koster jo ca 4k her hjemme har jeg sett, så det er noe det samme jeg har tenkt. Hvor mye kan jeg evt få for dette på "bruktmarkedet" her?

Lenke til kommentar

Ja, dette koster jo ca 4k her hjemme har jeg sett, så det er noe det samme jeg har tenkt. Hvor mye kan jeg evt få for dette på "bruktmarkedet" her?

Jeg kjøper det for 250$! ;)

Vil tro du kan få rundt 3000 siden det nesten er nytt, og da har du jo ikke tapt noe på det.

Ulempen er at det kan være litt vanskelig å selge siden det er et litt utdatert objektiv, og de som har kamera med fullformat velger 24-105 f4L isteden.

Lenke til kommentar

det tamron objektivet 28-300 VC laget jeg en tråd på for en stund siden "verdt å vente på?" spurte jeg.. etter en stund fant jeg ut at det er det definitivt ikke.. "bigger" er definitivt "better" - og denne tamron er tiltalende liten, men dårlig på det som teller...

har faktisk holdt den i hånden og "prøvd den" på fotomesse i bergen, virket veldig bra, men ikke så bra når du ser fotosammenligningene med andre objektiver..

Lenke til kommentar

Ville absolutt forsøkt å få 17-55 f/2.8 IS USM til dette kameraet. Jeg objektivet, men ønsker samme hus som du skal kjøpe. Du finner ikke bedre standardobjektiv til APS-C.... Og hvis du skal skyte en del innendørs (eller ute i skumring) så er dette objektivet. Knallfornøyd!

Fra det jeg har lest om 70-300 DO IS USM så er den hovedsaklig dyr fordi det er et lettere og mindre objektiv. Bildekvaliteten er marginalt bedre enn 70-300 IS USM... Så jeg ville gått for sistnevnte om du ikke er ekstremt avhengig av å spare noen cm på objektivet :) Jeg har også titta på Sigma 70-300 APO DG, og selv om det er tregere autofokus og ingen IS der, så er det såpass mye penger å spare at du kanskje får råd til førstnevnte standardzoom. Bildekvaliteten er god, men pass på at du får APO versjonen!

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Jeg har også titta på Sigma 70-300 APO DG, og selv om det er tregere autofokus og ingen IS der, så er det såpass mye penger å spare at du kanskje får råd til førstnevnte standardzoom. Bildekvaliteten er god, men pass på at du får APO versjonen!

Lykke til og god tur!

Anbefaler trådstarter å styre unna Sigma 70-300 APO DG. Dette er et lavkost-objektiv på nesten lik linje som Tamron 28-300 VC. Jeg har selv hatt Sigma 70-300 APO DG og jeg kommer aldri til å kjøpe det igjen! Det gjør kanskje nytten i fint vær og f/8. Prøver du 300mm og f/5.6 blir bildene meget soft'e. Stor mangel på kontrast også.

Et prisgunstig alternativ i USA kan jo være Sigma 70-200 f/2.8 APO MACRO. Denne kan også brukes sammen med Sigma sin 2x konverter som vil gi en helt greit 400mm f/5.6.

Dette objektivet har ingen IS funksjon.

Lenke til kommentar
Fra det jeg har lest om 70-300 DO IS USM så er den hovedsaklig dyr fordi det er et lettere og mindre objektiv. Bildekvaliteten er marginalt bedre enn 70-300 IS USM... Så jeg ville gått for sistnevnte om du ikke er ekstremt avhengig av å spare noen cm på objektivet :)

Det er dette inntrykket jeg også har etter å ha lest en del.

Lenke til kommentar

Da er jeg ganske bestemt på at det blir Canon 17-55 2.8 IS USM og Canon 70-300 IS USM etter gode anbefalinger her inne på forumet. (Ville ikke vurdert 17-55 2.8 IS USM før pga høy pris). Er det noen av dere med dette objektivet som har linker til bilder som dere/andre har lagt ut her på forumet eller andre sider på nettet?

Er det noen som vet hvorfor Canon 70-300 IS USM ikke er kompatibel med telekonverter? Hadde jo vært kjekt å ha dette for en bra zoomrekkevidde (selv om jeg er klar over at kvaliteten blir lidende og jeg sikkert måtte brukt manuell fokus).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...