Gjest Slettet+89234341 Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Advarsel: Lydkortet mitt SUGER. Noe inni granskauen. Internt f-skap som ikke hører noe sted hjemme. MEN sugent lydkort er en konstant, og testen viser derfor forskjellene, det er fellestrekkene som er feil i utgangspunktet. Har bekreftet mine resultater mot resultater tatt med lydkort med perfekte resultater, og de sier det samme. Skal se om jeg får noen linker til nevnte eksterne tester senere. EDIT: Fått linker Så, hva er RMAA? RightMark Audio Analyzer. Det er et program som lar deg analysere lydsignal ved å kjøre signal fra eks mp3 spiller innn i line-in inngangen på PCen (som forklarer hvorfor jeg skrev advarsel om sugent lydkort). Poenget med dette er rett og slett at de spesielt interesserte kan finne ut diverse om lyden som folk flest gir F i, men det har noen nyttige ting ved seg. Cowon D2 - impendansforskjeller. Satt i går og diskuterte denne tråden med noen andre ABi medlemmer, og kom frem til at D2 sin forsterker var en smule ustabil på lave impendanser. Det gir mening, siden D2 har mer utgangseffekt enn andre spillere, så er det mer støy om man plugger inn noe som ikke krever at forsterkeren anstrenger seg overhodet. Det betyr ikke at lyden er dårlig på lettdrevne hodetelefoner, bare at den er bedre på tungdrevne. Derfor laget jeg i dag tidlig en motstandsadapter for D2'en, kort sagt er det en kort dings jeg kobler mellom hodetelefoner og spiller, med 150 ohm motstand per kanal. Poenget er at mine elskede 32ohms PX100 plutselig tilsvarer 182 ohm, og jeg må skru opp volumet tilsvarende for å få samme lyd (35-40 mot vanligvis 20-25 på volumet). Resultatet synes jeg var at dyp bass ble sterkere og mer uthevet, noe jeg må si jeg likte. Men siden slike ting ofte er innbilning, tenkte jeg å kjøre en RMAA analyse for å finne ut om det faktisk var slik. Resultat: http://captain-odegard.com/RMAA/d2_impendance_test.htm Eksterne resultater (dfkt fra ABi): http://rmaa.elektrokrishna.com/Comparison%...600%20Loads.htm Mine resultater: 0 ohm er selvfølgelig D2en koblet rett inn i linjeinngangen på PCen. Ikke altfor interessant. 32 ohm derimot, er da signalet ble splittet slik at det ble dratt 32 ohm i form av Alessandro MS-1 i tillegg til at den var koblet inn i PCen. Resultatet er at dyp bass faller drastisk. Dette stemmer veldig godt mot andres tester (tatt med vettugt lydkort) som viser enda lavere nivåer ved 16 ohm. 60 ohm er litt bedre, men fortsatt under hva man skulle vente på det dypeste. 60 ohm var Koss KSC75 210 ohm, som er KSC75 + 150ohm adapter, er et artig syn. Det matcher 0 ohm omtrent 100%, og er klart bedre enn de lavere impendansene. dfkt's test: Viser det samme, bare nøyaktig siden han faktisk har et vettugt lydkort. For det første viser det hvor sugent mitt lydkort er, noe jeg visste (tok en test). For det andre viser det hvor stor forskjell det faktisk er ved å bruke lav-impendanse-hodetelefoner. Grafene snakker for seg selv Bottom line? Jeg hørte ikke feil da jeg hørte dypere bass med adapteren enn uten, ikke ifølge grafene. Så for de med D2 som er bassheads, ville jeg anbefale å prøve en adapter. Cowon D2 - m3b vs EQ Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har prøvd å forklare folk fordelen med BBE lydeffekter for folk. Vanligvis i form av "d2 har godt batteri, minnekort, BBE effekter, god skjerm..." etc - altså bare som et lite poeng når folk spør etter anbefaling av spiller. Så, jeg tenkte jeg skulle ta en test for å faktisk vise forskjellen. Denne testen tok jeg først på både D2en og U2en, en annen Cowon spiller jeg har med lyd som er sykt nærme D2 i signatur (de som vil ha bevis på det utsagnet kan klikke her. Etter jeg hadde gjort det så jeg at jeg hadde glemt å stille tilbake EQ båndet til D2, så tok en ny test med kun den. Testen tok jeg kun på mach3bass delen av BBE effektene, fordi bass er det flest bryr seg om (deriblandt meg), og jeg er for lat til å gjøre det på alt Resultat: http://captain-odegard.com/RMAA/d2_eq_vs_m3b.htm Dette viser ganske klart hva poenget er med m3b. Her satte jeg både mach3bass og EQ på maks, for å få fram forskjellene. Likt utgangspunkt, så fair test. EQen treffer bredere, noe den er ment å gjøre. EQ har også betydelig mer fordreining, merkbart spesielt på de høyere frekvensene (hvite streken på første grafen ser ut som et piggtrådgjerde, samt se forksjellene under distortion). I tillegg til det, så har også EQ mye større påvirkning på de høyere frekvensene i den grad at den drukner dem og overkjører de lave frekvensene, mens mach3bass er nærmere normalen på de stedene der den faktisk ikke skal gjøre noe. Stereo crosstalk er også høy på de lavere frekvensene med EQ, noe som vil si at høyre og venstre kanal flyter over hverandre. Bottom line? EQ fordreier lyden og gjør bassen grøtete, mens mach3bass klarer å hodle seg mer på matta på alle punkter. Det betyr at selv om du kjører mach3bass på fullt (noe du ikke kan gjøre med EQ) så vil du ikke høre mye fordreining. Sant, dette var maks på begge to, men forskjellene er der på lavere nivåer også, bare mindre merkbart. Så for dere med D2, anbefaler jeg definitivt en motstandsadapter - det er ikke store tingen, kan loddes sammen i en fei (selges ikke noe sted såvidt jeg vet), og forbedrer faktisk lyden. For de som har Cowon spillere generelt, bruk mach3bass/BBE effekter over equalizeren når du kan. For dere uten cowon, her er grunner til å bytte Guide til hvordan lage en mostandsadapter: http://captain-odegard.com/how-to-make-a-r...or-adapter.html Endret 28. februar 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hmm, det var faktisk litt interessant, skal ikkje skryte på meg den alt for store kunnskapen på dette området, men eg har no ein viss peiling og ser kva det går i. Mine 26-ohms Shure-pluggar manglar litt på bassen, får ein boost om eg trykker dei inn, men dei blir sjeldan varande der. Frekvensresponsen med 210 ohm i forhold til 32 ohm var jo merkbar, ut får grafen. Forstår godt at du merka litt forskjell og at det faktisk ikkje var placebo. EQ/M3B-testen var nyttig, eg brukar mest M3B på min D2, faktisk ikkje heilt på maks, eg er ikkje noko bassfantast, men det er jo greit å vite at lyden ikkje blir nevneverdig forværra av å booste enkelte frekvensområder. Dette går nok over hovudet på dei fleste, men det er for lite bevissthet blant folk, dei kan bruke hundretusenvis på bilen, men lydanlegget er det så som så med. Hadde vore artig å sett samanlikningstestar opp mot andre merker, men det finnes kanskje på iaudiophile eller tilsvarande nettsider? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) dfkt har tatt ganske mange tester av diverse, http://rmaa.elektrokrishna.com/ Du har rett i at det ligger over interesse/kunnskapsnivået til de fleste, å stirre på grafer er ikke akkurat det alle vil forbinde med å sjekke lydanlegget. Men selve resultatet interesserer nok flere, derfor jeg postet det, slik at flere kan skru sammen motstandsadaptere og teste selv. Tror clasern har mostander om noen skulle være interessert, selv måtte jeg bestille fra ebay for å få 150 ohm, prøvde først med 39 ohm (det var for en stund siden, andre hodetelefoner, derfor jeg hadde liggende nå). Litt kjett å kjøpe en hundrepakning for å få to stk, men ikke verdens dyreste komponenter. Endret 2. januar 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har du eit lite koplingsskjema på dette? Er det ein minijack hunn-hann som du klipper opp og lodder på ein motstand til kvart element? Motstander kan eg låne frå jobben, akkurat kva motstand det er betyr vel ingenting, men er det rundt 200-210 så duger det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Har du eit lite koplingsskjema på dette? Er det ein minijack hunn-hann som du klipper opp og lodder på ein motstand til kvart element? Motstander kan eg låne frå jobben, akkurat kva motstand det er betyr vel ingenting, men er det rundt 200-210 så duger det. klippet ikke opp noenting, brukte ren hunn og hannjack og gjorde det fra bunn. Går fint an å klippe opp en forlengelseskabel dog, slik du nevner. Trenger ikke noe skjema, bare lodder en motstand på hver av kanalene, altså en på høyre, en på venstre, ingen på jordinga. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Lånte d2'en til en kompis, satte begge til å spille samme fil samtidig med samme eq/bbe innstillinger, min med adapter hans uten, og brute en switchboks til å høre frem og tilbake. Definitivt dypere bass med adapteren, var ikke bare innbilning Endte med at jeg måtte lage en adapter til han og. Laget en ny til meg selv, mindre, versjon 3. Brukes ikke på farten så greit at den stikker litt ut: Vurderer å masse produsere slike for QXL, men markedet er vel snarere knøttlite xD Endret 9. januar 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Argh, jeg kjøpte jo en 32 Ohms-spesialversjon av DT 770, nettopp for at mp3-spillere skulle kunne drive dem bra. Også ser jeg nå at på D2'en er det omvendt, at 80 ohm ville hatt bedre bassrespons. Og iattpåtil kostet 32 Ohms-varianten flere hundrelapper mer. Hvor mye vil du ha for en slik motstandsdings, Captain? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Argh, jeg kjøpte jo en 32 Ohms-spesialversjon av DT 770, nettopp for at mp3-spillere skulle kunne drive dem bra. Også ser jeg nå at på D2'en er det omvendt, at 80 ohm ville hatt bedre bassrespons. Og iattpåtil kostet 32 Ohms-varianten flere hundrelapper mer. Hvor mye vil du ha for en slik motstandsdings, Captain? Selveid er veleid... hvis du kjøpte på nett kan du jo bruke 14 dagers returretten Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Selveid er veleid... hvis du kjøpte på nett kan du jo bruke 14 dagers returretten Hodetelefonene ble kjøpt siste sommer, så den returretten er nok ikke lenger gyldig. Tviler på at jeg klarer å lage selv, men hvor får man kjøpt delene? Clas Ohlson? Elfa? Endret 1. februar 2008 av miceagol Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Selveid er veleid... hvis du kjøpte på nett kan du jo bruke 14 dagers returretten Hodetelefonene ble kjøpt siste sommer, så den returretten er nok ikke lenger gyldig. Tviler på at jeg klarer å lage selv, men hvor får man kjøpt delene? Clas Ohlson? Elfa? Slike steder ja. Problemet er at det er svindyrt å kjøpe enkeltvis, neutrik plugger slik jeg bruker koster 40-50 kr stk i norge, og female jack slik jeg bruker koster 29 kr stk på clasern. motstander fås vel nesten ikke enkeltvis, og skal du ha heat shrink så blir det ekstra. jeg pleier å kjøpe i mangepakninger fra utlandet, blir billigere da så lenge du vet du klarer å bruke opp 20-100 stk i løpet av livet xD Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Godt det vart liv i denne tråden, er på jobb no og har tilgang til ein mengde motstander. Har diverre ikkje ein plugg eg kan bruke, men skal prøve å mekke noko greier og teste dette. Eg har med meg ein minijack ho-hann som til nød kan splittast. Når eg først er inne på dette, eg prøvde ein gang å skifte plugg på eit Koss-sett, med svært tynne ledningar, dette gjekk rett og slett ikkje. Det kom ikkje så mykje som ein dB ut, har du ein god forklaring på det? Eg surra som ein helt, men det gjekk ikkje. Tvinna eg pluggen på igjen (eine sida var død) så funka det, prøvde eg ein anna plugg så var det ikkje snakk om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Godt det vart liv i denne tråden, er på jobb no og har tilgang til ein mengde motstander. Har diverre ikkje ein plugg eg kan bruke, men skal prøve å mekke noko greier og teste dette. Eg har med meg ein minijack ho-hann som til nød kan splittast. Når eg først er inne på dette, eg prøvde ein gang å skifte plugg på eit Koss-sett, med svært tynne ledningar, dette gjekk rett og slett ikkje. Det kom ikkje så mykje som ein dB ut, har du ein god forklaring på det? Eg surra som ein helt, men det gjekk ikkje. Tvinna eg pluggen på igjen (eine sida var død) så funka det, prøvde eg ein anna plugg så var det ikkje snakk om. Lakkede ledninger mest sannsynlig. De er satan å få loddet hvis lakken er billig, som eks portapro. var slike ledninger da jeg satte på ny plugg på mine akg k518 her for en uke siden, men den lakken forsvinner når man hodler loddebolten inntil den litt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Kva betydning spelar lakken? Det er jo koparen som leier straumen, fungerer lakken som meir enn isolasjon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Kva betydning spelar lakken? Det er jo koparen som leier straumen, fungerer lakken som meir enn isolasjon? Jupp. Slike ledniger på dyrere hodetelefoner smelter bort om du tar lit loddetinn på loddepsissen ogholder inntil en stund, mens billige greier er et styr å få lodded fordi lakken ikke gå rnoe sted. Lenke til kommentar
Mujlza Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Lager du en slik motstandsdings og legger ut på QXL så kjøper jeg blankt. Jeg har null greie på dette, og dersom jeg skal begynne å mekke og styre med ledningen på headphone'sen, går nok alt i stykker.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Lager du en slik motstandsdings og legger ut på QXL så kjøper jeg blankt. Jeg har null greie på dette, og dersom jeg skal begynne å mekke og styre med ledningen på headphone'sen, går nok alt i stykker.. Har solgt en av mine gamle, men har ingen planer om å lage for å selge. Er nok ikke altfor stor pågang for det, så blir vanskelig å få solgt, ellrs skulle jeg funnet et greit design og laget noen. Tar ikke lang tid og har plenty med materialer. Hvis du ender opp med en D2 så send meg en melding, så kanskje vi kan fikse noe. Endret 24. februar 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Mujlza Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ja, kanskje jeg velger å gjøre det dersom jeg kjøper meg en D2. Jeg vurderer som sagt å kjøpe meg denne spilleren, men først må jeg spare opp noen kroner Først tenker jeg å kjøpe meg en mp3-spiller og etter det, kanskje et par nye headphones. Jeg har K26P nå, men vurderer å kjøpe meg et par dyrere hodetelefoner. Har sett litt på AKG K271, AKG K171, AKG K240 og Sennheiser HD25. Godt mulig at de blir litt tungdrevet og i største laget, men som du sier, så er det heller positivt at headphones'n er litt tungdrevet? Jeg snakker her om 55 omh (kanskje ikke så veldig mye, men en tommelfingerregel jeg har hørt, er at hodetelefoner til mp3-spillere bør være under 32 omh?). For å gå litt off topic her, noen som har noen erfaring med denne sia; http://www.shg.no/? De selger de headphones'n jeg snakket om for en ganske billig penge Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Ja, kanskje jeg velger å gjøre det dersom jeg kjøper meg en D2. Jeg vurderer som sagt å kjøpe meg denne spilleren, men først må jeg spare opp noen kroner Først tenker jeg å kjøpe meg en mp3-spiller og etter det, kanskje et par nye headphones. Jeg har K26P nå, men vurderer å kjøpe meg et par dyrere hodetelefoner. Har sett litt på AKG K271, AKG K171, AKG K240 og Sennheiser HD25. Godt mulig at de blir litt tungdrevet og i største laget, men som du sier, så er det heller positivt at headphones'n er litt tungdrevet? Jeg snakker her om 55 omh (kanskje ikke så veldig mye, men en tommelfingerregel jeg har hørt, er at hodetelefoner til mp3-spillere bør være under 32 omh?). For å gå litt off topic her, noen som har noen erfaring med denne sia; http://www.shg.no/? De selger de headphones'n jeg snakket om for en ganske billig penge SHG burde være trygg side. D2 har største utgangseffekten av noen spiller på markedet, så her gjelder ikke de vanlige ipodreglene når det gjelder impendanse Du kan ikke kjøre flerfoldig hundre ohm, men av normale hodetelefoner skal du ganske langt opp i pris på forsterker før det blir noe poeng å kjøpe det for å assistere D2en, med andre ord en takler tungdrevne ting bra Endret 25. februar 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Mujlza Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Noen som vet om de selger den hvite versjonen i Norge? Tenker å bestille idag Lenke til kommentar
Vostok.no Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Noen som vet om de selger den hvite versjonen i Norge? Tenker å bestille idag Selges ikke via den Skandinaviske distributøren, men ser at Pixmania (Frankrike) selger hvit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå