Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vasking av stuebord i eik heltre


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går kveld hadde jeg noen kompiser på besøk i et såkalt voerspiel, og det gikk med en del øl og sprit.

Uheldigvis satt vi i stuen, idiotisk nok på mammas nye bord i eik heltre til 50.000,- og vi hadde ikke duk på bordet så det ble naturligvis flekker.

 

Spørsmålet mitt nå, dagen derpå når jeg har blitt gjort oppmerksom på idiotien min av en stykk rasende forelder med mange trusler på tunga som ikke er tomme kjenner jeg vedkommende rett og ser flekkene selv (synlige, selv for mitt sløvede øye), er hvordan jeg kan få fjernet flekkene?

 

Jeg tror bordet er ubehandla, med tanke på at det føles røft å ta på og ser ikke ut til å være gjort noe fancy med. Det glinser heller ikke eller slikt.

 

Dette må fikses innen i kveld, ellers er jeg bl.a. husløs og blakk og ikke ønsket hjem noensinne.

 

 

 

.sjur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bordet kan være lakket evt. vokset selv om det ser ubehandlet ut. Vannsøl (les: ølsøl) vil danne hvite flekker. Det finnes stain-remover som er beregnet på denne type skade. Om den vil hjelpe er avhengig av hvilken type lakk/voks/xxx som er benyttet på bordet.

 

Hvis bordet er ubehandlet (flekken har vanligvis annen farve en hvit). Her kan ølet etc ha trukket ned i treverket har satt farve på det (ala beis).

 

For å trøste deg. En vanlig duk ville ikke ha hjulpet deg (bortsett fra en voksduk). Anbefaler at dere ikke får panikk. Ta kontakt med butikken bordet er kjøpt gjennom og finn ut hvordan bordet er behandlet. En feil "reparasjon" kan fort gjøre mer skade enn gavn. De vil også kunne komme med de beste rådene.

Lenke til kommentar
Hmm. Det er nok det siste ja.

Ser ut som om bordet plutselig ble flekkete beiset.

Jeg håper butikken er åpen på søndager, ellers er jeg fucked. Vel, det er jeg uansett.

 

Been there, done that. Dog med mitt eget bord. Men eg fikk mye pes fra meg selv i lang tid etter, og eg har fortsatt ikke tilgitt meg selv(ølbrikker, DOH!).

 

Men foreldrene dine kan ikke være urimelige? Å kreve at møbelbutikken har åpent på søndag er vel rimelig håpløst. Det er også veldig lite verktøy å få tak i i dag som kan hjelpe, om du så mot all formodning skulle klare å få ekspertisen til å fikse det. Det du får tak i i dag vil garantert ødelegge bordet enda mer.

 

Men på en annen side, om foreldrene dine skal ha besøk en av de nærmeste dagene og gledet seg til å vise frem bordet så forstår eg jo frustrasjonen dems...

Lenke til kommentar

http://www.slettvoll.no/flo_bord/cms/226

 

Her er det uheldige bordet, ubehandla og stæsj.

 

 

Foreldrene mine kan være ganske urimelige, særlig siden dette ikke er første gang jeg gjør slike tabber med stuemøblene.

(Jeg er en idiot som aldri lærer sånn sett. Sjur + alkohol og venner = nono)

Tror jeg har brukt opp all goodwill sånn sett.

 

Så nå er jeg fattig og hjemløs, om jeg da ikke plutselig blir religiøs og slikt og får et mirakel, men oddsen for det er vel heller liten.

 

 

Etter nærmere sjekk, vet jeg i alle fall hva som er sølt på bordet.

Absolut vodka og Amundsen vodka.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Off tpic, så vil jeg gjerne få lov til å komme med litt kritikk av foreldrene dine/støtte til deg.

 

Synes det er idiotisk av folk å kjøpe dyre møbler som ikke tåler å bli brukt! Det er et BORD ffs! Et bord er en bruksgjenstand! Man setter ting på det. Man må regne med at ting kommer til å bli sølt en eller annen gang. Tåler man ikke at slikt kan skje så burde man enten kjøpt noe annet eller satt opp politisperringer rundt det og skrevet "Kun for utstilling".

 

Jeg blir oppgitt på dine vegne...

Lenke til kommentar
Off tpic, så vil jeg gjerne få lov til å komme med litt kritikk av foreldrene dine/støtte til deg.

 

Synes det er idiotisk av folk å kjøpe dyre møbler som ikke tåler å bli brukt! Det er et BORD ffs! Et bord er en bruksgjenstand! Man setter ting på det. Man må regne med at ting kommer til å bli sølt en eller annen gang. Tåler man ikke at slikt kan skje så burde man enten kjøpt noe annet eller satt opp politisperringer rundt det og skrevet "Kun for utstilling".

 

Jeg blir oppgitt på dine vegne...

 

Eg er enig med deg. Har man unger/ungdommer i huset må man også ha møbler som tåler det. Men samtidig må man også kunne kjøpe møbler man liker og forvente at bruken ikke ødelegger møbelet. Dersom man utviser litt forsiktighet og normal bruk er det sjelden av kvalitetsmøbler blir ødelagt av det. Det går ann å ha det fint rundt seg og fortsatt leve normalt.

 

Når man har småunger nytter det lite å ha et slik bord. De kan fort søle ting på det uten å forstå konsekvensen av det.

Men når en 16/18 år gammel ungdom gjør det, og han sier jo selv at han visste bedre, så er det en litt annen sak.

Lenke til kommentar
Da har jeg pratet med mamma og fått en bekreftelse på at det er ubehandla, ikke lakka eller olja eller noe, men beisa hvitt.

Så det ser ut til at jeg plutselig blir nødt til å trekke på gata og selge kroppen min for å kunne betale kostnaden for å sende bordet til Danmark for å få det fiksa der.

 

Da kan du jo begynne med å legge ut bilde av deg her. Vi er straks i 2008 og det er ikke lenger nødvendig å trekke på gata for å selge kroppen sin.

Lenke til kommentar

Det anbefales aldri å ha et bruksbord i eik ubehandlet - med mindre det står i glassmonter.

Bleking kan løse flekkproblemene.

Glassblåsing (sandblåsing med glasstøv) av overflaten kan og være et alternativ.

 

Links:

 

http://lh.t4m.com/cgi-bin/main.pl?mode=sea...amp;x=0&y=0

http://lh.t4m.com/cgi-bin/main.pl?mode=sho...&vnr=827744

 

Produkter føres bl.annet hos Bygger'n og Monter

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Plansliping og beising er for det første billigere enn å sende det til Danmark som din mor vi og for det andre så er det gjort på 1-2-3.

 

Hadde du hatt det du trengte for å ordne det så hadde du vært ferdig i kveld liksom

 

Jepp, anbefaler at du tar deg en tur til nærmeste byggvareforhandler så fort de åpner.

Begynn med et halvgrovt papir og avslutt med et fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...