Gå til innhold

Viktig om MMS hos Network Norway/One Call/IPEA


Anbefalte innlegg

Har sett på flere nettfora at folk skriver om problemer med mottak av MMS hos Network Norway og noen også hos One Call. Saken er som følger...

 

NwN har ikke en tradisjonell avtale med NetCom slik som mange andre har. I stedet for å være direkte koblet til NetCom-nettet så har NwN en roaming-avtale. Dette sørger for at NwN-kundene kan være i NwN sitt nett der det har dekning, for så å hoppe over på NetCom der NwN ikke har eget nett.

 

Denne måten å koble seg til nettet kalles roaming. Det er det som skjer når man tar med seg telefonen til utlandet. Siden prisene for datatrafikk i utlandet er ekstremt høye, har de fleste mobilprodusentene lagt inn en valgfri sperre for datatrafikk i utlandet. Dette gjelder også for mottak av MMS! På noen telefoner settes denne innstillingen automatisk når man laster ned MMS/GPRS-innstillinger fra operatøren. På noen telefoner følger ikke denne innstillingen med; dette gjelder blant annet en del Motorola og Samsung-telefoner, men jeg har også sett det på noen Nokia-modeller. Resultatet er ofte at man kan sende MMS, men ikke motta. Det man må gjøre da er å finne fram i MMS-innstillingene og endre slik at den tar imot MMS "alltid" og ikke "bare i hjemland" eller "kun i eget nett". Tekst/begrep varierer litt fra telefon til telefon, men man skjønner lett hvilken innstilling det er når man leter etter den.

 

Lykke til :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Kan jeg få komme med litt konstruktiv kritikk? Jeg antar at du er blant de som har størst teknisk innsikt i dette forumet, men med over 30 års erfaring (begynte på Grorud Fotosenter i 1977!) som kundebehandler vet jeg at de fleste kunder ikke vil ha en forklaring, men en løsning.

 

Hvis du eller andre poster liknende, viktige opplysninger, på dette forumet, tror jeg at det er en fordel å disponere som følger:

-hva er problemet eller symptomet?

-hva kan gå galt?

-hvordan løser jeg det?

 

Og så kan du ta den tekniske løsningen helt til slutt.

Lenke til kommentar

Takk mia_tuk for konstruktiv kritikk!

 

Jeg prøver meg på en forenklet forklaring... du må gjerne komme med kommentarer :-)

 

-hva er problemet eller symptomet?

 

Man får ikke til å sende MMS med NetworkNorway, OneCall, Nutel og andre operatører der noen av kundene har SIM-kort fra NetworkNorway.

 

-hva kan gå galt?

 

Bestemor får ikke bildet av et smilende barnebarn som nettopp har åpnet pakken med skuta til Kaptein Sabeltann.

 

-hvordan løser jeg det?

 

Finn fram bruksansvisningen til mobiltelefonen din. Les deg fram til hvor du endrer innstillinger for MMS. Der vil du finne et valg som avgjør om du skal kunne motta MMS i utlandet. Denne innstillingen må endres fra "nei" til "ja".

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Helt flott!

 

Som du ser av signaturen min har jeg en fortid/nåtid som testkunde og varsler overfor både NWN og NC, og siden det tok litt tid før jeg tok, poenget postet jeg som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...