NeiTakk Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Bruker i dag Canon EOS 40D med EF-S 17-85 IS USM (Kit). Har hørt at dette objektivet ikke tar det beste frem fra 40D. Men har tenkt å bruke dette i begynnelsen slik at jeg har noe å lære med. Men vil gjerne ha forslag om et objektiv som passer ok til det meste. Og forslag på forskjellige objektiver til ulike oppgaver? (et nærobjektiv og et zoomobjektiv). Pris på forskjellige objektiv kan være ca. 5-8000,-. Men ønsker ikke mer en totalt to objektiver. Tusen takk for alle mulige svar. Endret 28. desember 2007 av Lenari Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hvis ikke innsekter står på menyen (he he he), så vil kombinasjonen 17-40 + 50mm macro være en glimrende kombinasjon. Det koster riktignok noen hundrelapper mer enn det du nevner som budsjett, men skal du ha noe bedre av originaloptikk så er det eneste løsning på normalzoom og makro (nærbilder). Siden budsjettet er relativt stramt så vil jeg heller satse på kombinasjonen Tamron 17-50 og Tamron 90mm makro. Det er innefor rammene av ditt budsjett, og gir det topp optisk ytelse for pengene. Synes ikke 17-85 IS er så dårlig at den gjør skam på 40D, hvis det er et godt eksemplar. Det er kanskje ikke verdens skarpeste objektiv, men det er likevel skarpt nok. Jeg kjenner i alle fall to proffer som er fornøyd med kombinasjonen 30D og det objektivet. Jeg mener at objektivet største svakhet er at det er overpriset, og at 4000 hadde vært en grei pris for det. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 De største svakhetene med ditt objektiv er stor tønnefortegning på 17mm og mye kromatisk avvik. Dette er ting man kan komme rundt, så bortsett fra det er objektivet ganske ok. Du finner sikker ut etterhvert mer konkret hva du ønsker deg, men i begynnelsen kan det være kjekt å supplere med noe lyssterkt. Som for eksempel 50mm f1.8 til 900kr, da får du et bra og billig objektiv, og så finner du ut om du liker objektiv med faste brennvidder. Jeg for min del er ikke veldig glad i 50mm, blir litt for trangt for meg på et crop-kamera, og jeg skulle heller hatt en 28mm f1.8, og kanskje en 85mm 1.8. Blitz er veldig kjekt å ha, og det blir nok min neste investering. De fleste bildene jeg har tatt til nå i jula er på ISO 1600 og 3200, ikke heldig for bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
NeiTakk Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Tusen takk for fine forslag. Skal ta disse forslagene med i vurderingen når nye objektiver skal kjøpes senere. Fin å høre at kit objektivet ikke er så dårlig som mange skal ha det til. Kanskje jeg hadde formulert budsjettet mitt litt feil. Mitt totale budsjett som jeg har satt for objektivene er fra 10000,- til 15-16000,- (5-8000 X 2). Tar en del bilder inne med litt svak belysing så jeg trenger vel en linse på f1,8 - f2,8? Erlingba hadde jo forslag på 28mm f1.8, og kanskje en 85mm 1.8. Tror dette hadda passet for mine inne behov. Skal også kjøpe en Blitz, så forslag på en god blitz hadde også vært topp (pris. 3-4000,-). Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Har selv canon sitt EF-S 17-55mm F2.8 IS USM objektiv, og må si meg knall fornøyd med det. Valgte det etter og ha lest tester opp og ned, og alle var like imponert. Dyrt som ett lite uvær, men har du muligheten til og blåse av såpass med penger på ett objektiv så vil jeg anbefale det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Har selv canon sitt EF-S 17-55mm F2.8 IS USM objektiv, og må si meg knall fornøyd med det. Valgte det etter og ha lest tester opp og ned, og alle var like imponert. Dyrt som ett lite uvær, men har du muligheten til og blåse av såpass med penger på ett objektiv så vil jeg anbefale det. Det skulle nesten bare mangle at den mest kresne bruker skulle bli fornøyd med den beste EF-S normazoomen som har blitt laget, og sannsynligvis kommer til å bli laget på lang tid fremover. Hvis planen er å fortsette med APS-C, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at den zoomen ligger høyest på ønskelisten til enhver seriøs fotograf. FF er som kjent ikke det riktige for alle fotografer. Lenke til kommentar
svejoss Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Har selv hatt 20D med 17-85 siden dette kom på markedet og er godt fornøyd. Har også investert i 100 f2,8 macro fra Canon og dette er et flott objektiv. I tillegg en Sigma 70-300 og Blitz 580 fra Canon. Mine siste kjøp er 50 mm 1,4 og 10-22 mm. Begge Canon objektiver. Disse er kjøpt på B&H i NY i kveld av min datter og jeg sparte ca. 4000,- i forhold til de billigste nettpriser i Norge.Med denne utrustningen er det kun fortografen det kommer an på Har du anledning til det , kan du få noen til å handle i NY for deg. Da holder ditt budsjett Leeenge. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hvis du har såpass stort budsjett, og max vil ha to objektiver med god ytelse i dårlig lys så er det nærliggende å anbefale zoom-objektiver med bildestabilisering. Canon 17-55mm f/2.8 IS Canon 70-200mm f/4.0L IS Dette paret dekker de viktigste utsnittene med svært god optisk kvalitet og god ytelse i dårlig beysning - spesielt hvis du ikke bruker stativ og motivet er passe rolig. Hvis macro var en forutsetning (?) så kan du evt utvide med en Tamron 90mm f/2.8, Sigma 70mm f/2.8, Canon 60mm f/2.8 som også gjør nytten som portrett-objektiv. -k Lenke til kommentar
NeiTakk Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ja da er EF-S 17-55mm F2.8 IS USM kjøpt inn til kamera Canon 40D. Har tatt noen bilder med det nå og må si det er en vesentlig forbedring fra kit objektivet Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM. Den største forbedringen er skarpheten på bildene i lav belysning. Med kit objektivet syntes jeg at bildene ble noe uskarpe, men med EF-S 17-55mm F2.8 IS USM så er dette historie. Utrolig mye skarpere og klarere bilder. Også med vanlig dagslys så ble bildene skarpere men ikke så stor forskjell som ved lav belysning. Men allikevel en merkbar forskjell. Fikk byttet inn hele kit pakken hos Japanfoto og kjøpte bare kamerahus og EF-S 17-55mm F2.8 IS USM isteden (topp service). Lenke til kommentar
Linken Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Har selv hatt 20D med 17-85 siden dette kom på markedet og er godt fornøyd. Har også investert i 100 f2,8 macro fra Canon og dette er et flott objektiv. I tillegg en Sigma 70-300 og Blitz 580 fra Canon. Mine siste kjøp er 50 mm 1,4 og 10-22 mm. Begge Canon objektiver. Disse er kjøpt på B&H i NY i kveld av min datter og jeg sparte ca. 4000,- i forhold til de billigste nettpriser i Norge.Med denne utrustningen er det kun fortografen det kommer an på Har du anledning til det , kan du få noen til å handle i NY for deg. Da holder ditt budsjett Leeenge. Ser B&H opererer med to priser på objektivene. En "USA" pris samt en "imported" pris. Noen som vet forskjell på disse? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM norsk pris ca 8 lapper usa pris ca 5 lapper burde være av meget god kvalitet da det koster nesten det samme som huset til trådstart. burde da ha max kvalitet Endret 25. januar 2008 av kvase Lenke til kommentar
diax Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ser B&H opererer med to priser på objektivene. En "USA" pris samt en "imported" pris. Noen som vet forskjell på disse? "Imported" betyr at det er paralellimport. Dvs at ved feil må produktet sendes til B&H. "USA"-produktene har noenganger World Wide Warranty. Disse fikses World Wide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå