Gå til innhold

"Bekreftet" nye Nikonobjektiver: AF-S 16-85 f/3.5-5.6 VR, 24mm tilt/shift, 60mm macro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om Nikon slipper enda en billig konsumentzoom med kjip lysstyrke, drøy fortegning og mørke hjørner på vidvinkel, og ikke slipper en lyssterk og rettegnende normal til en anstendig pris for DX-folket, så blir jeg skikkelig grinete. Bra med 16mm i den vide enden, men f/5.6 i den lange enden? (trolig fra 30mm eller deromkring)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg tipper den er tenkt som en erstatning for 18-70 kitzoomen, 18-55 har jo allerede kommet i oppdatert versjon med VR.
Jepp. Regner med den blir en "erstatning" til 24-120VR, og har jo unektelig et meget hyggelig zoomomfang. Jeg håper nå bare at de tar til vettet og smaler inn omfanget noe, en 16-70 f/3.5-4.5 VR vil nok være mye lettere å få optisk bra, tror kanskje de siste 15mm ødelegger mer enn de gjør godt, særlig når prisen er satt såpass lavt i utgangspunktet.
Lenke til kommentar
Jeg tipper den er tenkt som en erstatning for 18-70 kitzoomen, 18-55 har jo allerede kommet i oppdatert versjon med VR.
Jepp. Regner med den blir en "erstatning" til 24-120VR, og har jo unektelig et meget hyggelig zoomomfang. Jeg håper nå bare at de tar til vettet og smaler inn omfanget noe, en 16-70 f/3.5-4.5 VR vil nok være mye lettere å få optisk bra, tror kanskje de siste 15mm ødelegger mer enn de gjør godt, særlig når prisen er satt såpass lavt i utgangspunktet.

Objektivet skal alt være observert "in the wild" i Thailand (tidlig eksemplar lekket fra fabrikk?), så det er nok for sent å ta til vettet.

Lenke til kommentar

Mener selv det måtte vært bedre å oppdatert 18-70 evt 18-135 med VR i stedet for en ny 16-85 med VR. Men klarer de å få 16-85 til å bli bedre opptisk enn 18-70 har de en vinner.

Kunne tenkt med en AF-S 24-120 f2.8 VR (som Thom Hogan spår kommer) selv om det nok blir litt tung.

Utdrag fra spådommene hans:

D3x: announced as early as spring, certainly before the 2008 Olympics (August).

D3 body, new Sony FX sensor

Certainly over 20mp if the Sony sensor is used (there were other sensors tested at a lower megapixel level, most notably 18mp, but I'm guessing that we won't see them).

Probably max 5fps.

D80x: announced early 2008, ship shortly after. Could be named D90.

The 12-bit Sony version (IMX021) of the 12mp sensor used in the D300

15-segment AF

D40/D40x replacements: announced mid-2008, ship immediately

This is the tough one to predict, but I'm guessing 10mp, Live View

Change in AF system, but to what?

What, no smaller FX body?

Not in 2008; 2009 at the earliest. First off, Nikon won't be able to make D3/D3x sensors fast enough, so adding another FX sensor to the mix is likely not in the cards for 2008.

Question for next year: 12mp or 18mp? Given the D3's success, I'm now saying 12mp. I'd be happy with that (see right column).

Nikkors:

18-135mm DX VR. It's the orphan in the DX lineup now. It's time must be soon.

24-120mm VR f/2.8. Third time with this lens is a charm, and the folks complaining about no VR on the 24-70mm will be happier, though perhaps not when they see how big this lens is.

80-400mm f/4-5.6 VR AF-S. Nikon really needs a lower priced 400mm VR AF-S option, and this is the way they'll address it. Finally.

70-200mm AF-S VR N redesign in time for the Olympics. Some of you might not think it needs it, but a quick nudge to the newer VR and N coating specs aren't difficult.

Prime updates. 28mm f/2, 50mm f/1.4, 85mm f/1.4, 200mm Micro-Nikkor.

Ingen oppdatering av 35/2 der, Anew.

Syns det er moro med spekulasjoner selv om det i bunn og grunn er bortkastet å bruke verdifull tid på.

Edit: Bruker ikke VR å skrives med RØD skrift på objektivene? :hmm:

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Når skal de lansere en god normalzoom med 2.8 som ikke koster skjorta?

Nå var det ikke helt det jeg tenkte på. :) Jeg vil ha en 30/1.4 eller lignende. Jeg tar stadig meg selv i å tenke urene tanker om 35/2, men f/2 er for treeeegt.

Jepp, hadde Nikon kommet med en 30/1,4 til en anstendig pris hadde jeg stått først i køen. Pokker heller, 30/1,8 evt 28/1,8 med topp optisk ytelse ville vært bra nok, men gi massene det massene vil ha. Så lenge så mange vil ha mest mulig zoom billigst mulig kommer det fler og fler middelmådige zoomer og de /2,8 zoomene som Nikon har er ikke direkte billige.

Forresten er 35/2 et veldig bra objektiv, men skulle ønsket noe videre enn denne.

Lenke til kommentar

Nikon og Canon ser ut til å vende det døve øret for hva massene vil ha. De lager bare det de ønsker, for det finnes nok idioter i verden som ikke har noen fornaring om hva de trenger eller ønsker, og som stoler på at Store Gud i Japan vet best for alle og enhver.

Jeg mener å huske at Erik fra Olympus har opplyst om at Oly er villige til å lytte på sine respektive importører. Det er derfor grunn til å håpe at vi får en kompakt med 4/3-sensor derfra.

Hvis ryktene om Nikons nye zoom stemmer, så er et ikke så ille. I og med at objektivet er betydelig videre så er oppgraderingen en verdig oppfølger til etterhvert "legendariske" 18-70, selv om de optiske egenskapene ikke blir bedre. De er jo gode som de er, selv om fortegningen på vidvinkel er "dødelig", som jeg liker å oversett teutlich med ;)

Lenke til kommentar
Nikon og Canon ser ut til å vende det døve øret for hva massene vil ha. De lager bare det de ønsker, for det finnes nok idioter i verden som ikke har noen fornaring om hva de trenger eller ønsker, og som stoler på at Store Gud i Japan vet best for alle og enhver.

Nikkor AF-D 28/1.4 går nå på ebay for over $3500! Selv en gruppetenkende BI-idiot må jo se at det finnes et marked!?

Greit nok at Nikon nå lager zoomer som parkerer det meste av fastoptikk (se 16-9s test av nye 14-24/2.8 på Canon fullformat...), men f/2.8 er og blir som sirup. :wallbash:

/me sturer i et hjørne.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Sats på Leica M og Voigtländer :) Jeg vet at jeg har lyst hvertfall, blir nok om noen år. Enig i at entuasiastene blir oversett av Nikon for tiden, men det kommer nok med nyåret tror jeg. De er et AS med eiere som ønsker avkastning og det har de nok fått nå med D40(x), alle kitlinsene og så videre. Ny 28mm f/1.4 kommer nok i løpet av året, eller kanskje de gjenopptar produksjonen av den gamle?

Lenke til kommentar
Går det an å starte en underskriftskampanje for å få Nikon til å lage et AF-S 30mm f/1,4 VR :love:

Går det an å starte en underskriftskampanje mot uforståelige objektivforslag?

For det første er f1.4 på 30mm sammen med D3 mer en godt nok grunnlag for å eliminere det meste av bevegelsesuskarphet. For det andre tviler jeg på at det kommer f1.4 objektiver til DX med det første (om noensinne).

Jeg vil ha et Nikon 14-200mm f2 AF-S VRII NÅ!!

Lenke til kommentar
For det andre tviler jeg på at det kommer f1.4 objektiver til DX med det første (om noensinne).

Litt for seint her, boy. Det er lenge siden det kom et 1,4-objektiv til DX, og det er et relativt populært produkt her på huset. TOH65 ser vel for seg at Nikon kan lage et bedre objektiv i normalklassen med så stor blender som f/1,4.

Lenke til kommentar

PM- jeg trodde det var rimelig opplagt at vi snakket om produkter merket Nikkor i denne tråden. (Og om du vil være brille så var det snakk om DX fra min side, og ikke generelt APS-C, EF-S og øvrige)

Sigma 30mm 1.4 er selvsagt et hederlig unntak om du skal ta med tredjepartsprodusenter, men det har jo stort sett blitt Sigmas jobb: Å lage objektiver som de store ikke tørr begi seg utpå. Det er kanskje fordelen med å hete Sigma, det er nesten som man får aksept for å ha litt dårligere optiske kvaliteter.

Lenke til kommentar

Hvis prisryktet stemmer (under 2000 kr) så tviler jeg på at det blir noen optiske kvalitetet å skrive hjem om. Men når det er sagt så går verden frammover, så det kan tenkes at de får til noe som kan erstatte 18-70. Men liker ikke 5.6 blender i den lange enden.

Syns Nikon skulle satser på noen flere f4 objektiv av god kvalitet, slik canon har. Så en 16-85 f4 VR til 6000-7000 kr kunne vært noen. Helst FX-kompatibelt.

Lenke til kommentar
PM- jeg trodde det var rimelig opplagt at vi snakket om produkter merket Nikkor i denne tråden. (Og om du vil være brille så var det snakk om DX fra min side, og ikke generelt APS-C, EF-S og øvrige)

Du skrev for DX, uten å spesifisere fra hvilket merke, så det var ikke opplagt for en med moderate krav til merkelojalitet. Det er nok lett å bli arrestert for uklarheter her på Akam, det er et av våre små lyspunkt i livet å spøke litt med slik. Det er jo en kjent sak at fotografer ikke har noe eget liv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
For det andre tviler jeg på at det kommer f1.4 objektiver til DX med det første (om noensinne).

Litt for seint her, boy. Det er lenge siden det kom et 1,4-objektiv til DX, og det er et relativt populært produkt her på huset. TOH65 ser vel for seg at Nikon kan lage et bedre objektiv i normalklassen med så stor blender som f/1,4.

Ja det var det jeg tenkte. Sigmas 30mm f/1,4 er fristende, men på grunn av mange sprikende tilbakemeldinger er jeg litt usikker. Kom det et alternativ fra Nikon er jeg sikker på at det ville være bedre.

Før brukte jeg 99% 55mm f/1,7 på slr. Kunne tenkt meg noe lignende til DSLR (30 - 35mm)

Innerst inne er jeg klar over at det er kun to alternativer til normalobjektiv: Sigma 30mm f/1,4 og Nikon 35mm f/2. Et nytt objektiv fra nikon som det drømmes om her kommer til å koste skjorta fem ganger. Se på Nikon 28mm f/1,4 som er / var svindyrt. I produktguiden her på akam står det at amentio skaffer objektivet for 15291,- ?? Jeg tenkte dette ikke ble lagd lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...