Gå til innhold

Beste/mest for pengene videokamera til max. 6000kr.

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått 4000kr i julegåve som eg skal bruke på videokamera. Tenkte eg sko spe på litt sjølv med ein eller to tusenlappar.

Kva er det beste eg kan få for 6000kr?

Nokre kritierier:

- miniDV (eller noko anna? Vil tru det er best for meg.)

- microfon inngang

- Firewire :p (Ganske sjølvsagt)

- Widescreen

Ja, nokon som har forslag til eig bra kamera.

Endret av Granberg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic NV-GS500E-S

panasonic_videokamera_nv_gs500e_s_1329765856_0.jpg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

NV-GS500 har 3 bildesensorer, en teknikk som benyttes i profesjonelle videokameraer. Dette gir bedre fargemetning, renere farger og bedre fargeoverganger. Minnekort for lagring av stillbilder (4.0 megapiksler)

Leveres med følgende:

AC adapter, Batteri, skulderrem, AV kabel, S-video kabel, Free-style fjernkontroll (m/kommentarmic), IR fjernkontroll, Linselokk, PC kabel, Programvare/driver

Teknisk info:

* 12x optisk zoom

* 2,7" Power-LCD gir god bildekvalitet også i solskinn

* Leica Dicomar optikk

* Filterdiameter 43mm

* Manuell multi Fokus ring

* 4.0 Megapixel stillbilde

* 3 CCD-teknikk gir høy bildekvalitet

* DV inn/utgang / Analog utgang

* Manuelle funksjoner/innstillinger

* Mega optisk bildestabilisator

* Simultan filming og stillbildefotografering

* SD card compatible

* USB 2.0 kopling for overføring av stillbilder og bruk som Web-kamera

Ny funksjonsbryter gjør kameraet meget enkelt å betjene

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=63757

Virker som et godt kamera, søkte på forumet og på google. Noen som har dette selv?

Endret av Granberg.
Lenke til kommentar

Ja. Det er vanskelige valg. GS 500 sprengte vel budsjettet ditt litt. Det er nok mange som også vil anbefale et HD-kamera som Canon HV20. Det får du vel for 7000,- De færreste har vel bruk for HD enda, da det er kostbare tilleggsinvesteringer for å få utbytte av det. Man må bare gruble seg ferdig. :hmm:

Lenke til kommentar

HD er HighDefinition, akkurat som HDready tv-er osv. For å ha fullt utbytte av dette systemet trenger man en HD/Blu-ray-brenner, en HD/Blu-ray-DVDavspiller, et godt redigeringsprogram og en ny PC.

GS 500 er SD (StandardDefinition) som gir samme oppløsning som vanlig DVD-plater. HV20 kan også ta opp i SD, og er muligens litt bedre i dårlig lys, mens GS 500 har en svært god fargebehandling. Her er en test av HV20 hvor de sammenligner blant annet med et Panasonic-kamera som har omtrent samme sensorstørrelse som GS 500. Her er testen som var av GS 500. Skal være et svært godt kamera jeg har hørt masse skryt om. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg beklager dersom dette er svart før da jeg ikke har lest hele tråden.

Dersom du legger til en tusenlapp til, så får du Canon HV20. Dette kameraet er kåret til årets videokamera på www.camcorderinfo.com og masse andre steder (tror jeg). SD (mini-DV/DVD-corders) vil i løpet av veldig få år begynne å se veldig foreldet ut (spesielt når det digitale bakkenettet begynner sendingene i HD).

lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg beklager dersom dette er svart før da jeg ikke har lest hele tråden.

Dersom du legger til en tusenlapp til, så får du Canon HV20. Dette kameraet er kåret til årets videokamera på www.camcorderinfo.com og masse andre steder (tror jeg). SD (mini-DV/DVD-corders) vil i løpet av veldig få år begynne å se veldig foreldet ut (spesielt når det digitale bakkenettet begynner sendingene i HD).

lykke til! :)

Spar tusenlappen og glem Canon. Canon med dv er et sjansespill jeg mener du ikke bør ta før de har fikset problemet mange sliter med i forhold til at "tapehuset" ikke vil lukke seg igjen etter at man først får den fryktede "remove the cassette" meldingen. Dette gjelder også deres nye kamera. Se min posting i en annen tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10288662

Lenke til kommentar
Spar tusenlappen og glem Canon. Canon med dv er et sjansespill jeg mener du ikke bør ta før de har fikset problemet mange sliter med i forhold til at "tapehuset" ikke vil lukke seg igjen etter at man først får den fryktede "remove the cassette" meldingen. Dette gjelder også deres nye kamera. Se min posting i en annen tråd:

det fins grunner til å ikke velge hv20, men dette er ikke en av de.

hvis du tror at du kan vurdere signifikans for en eller annen påstand ut fra google og meldinger i fora er

du virkelig ute og sykler. canon er en av de absolutt største masseprodusenter for tapebaserte kamera, og det er naturlig med en viss feilrate for finmekanikk av denne typen. du har rett og slett ikke belegg for å si noe om det

er et større "sjansespill" med canon enn andre. din personlige mening er i den store sammenheng like lite signifikant som mine erfaringer:

etter å ha sett hvordan svigermor (m barnebarn) mishandler sitt eldre, rimelige mvx minidv kamera over flere år uten problem har jeg veldig god tiltro til canons drevdesign. har ikke langt unna 20 videokamera i bekjentskapskretsen, hvorav sikkert 1/3 er canon, uten at de skiller seg negativt ut. han ene jeg vet som har hatt problem har faktisk en rimelig panasonic, uten at jeg ville begynt å trekke slutninger om det ene eller det andre pga det.

når det gjelder feilmeldinger er de et tegn på at kameraet har diagnostikk ombord for å detektere feil, og det er langt å foretrekke fremfor stillhet dersom ting faktisk ikke er i orden.

Lenke til kommentar
HD er HighDefinition, akkurat som HDready tv-er osv. For å ha fullt utbytte av dette systemet trenger man en HD/Blu-ray-brenner, en HD/Blu-ray-DVDavspiller, et godt redigeringsprogram og en ny PC.

men man kommer da svært langt uten alt dette!!! da en slektning i julen viste skrytevideo

fra sitt dyre SD Sony kamera med en full HD prosjektør, gikk det et sus gjennom forsamlingen da jeg

koblet opp hv20'n min via medbragt hdmi og viste dagens skibilder, det var krystallklar blå himmel og

nysnø i trærne.

om ikke alt for lang tid er hd workflowen standard, og ikke lengre et praktisk problem. det som gjelder nå er

å få ting "på tape", slik at man unngår å få de sinnsykt kjipe øyeblikkene der man står og viser diffuse SD opptak

og vet at man kunne kjøpt et fullgodt HD kamera for bare noen hundrelapper ekstra...

min anbefaling for de som er i tvil; film HD i dag, rediger i morgen.

Lenke til kommentar

det fins grunner til å ikke velge hv20, men dette er ikke en av de.

hvis du tror at du kan vurdere signifikans for en eller annen påstand ut fra google og meldinger i fora er

du virkelig ute og sykler. canon er en av de absolutt største masseprodusenter for tapebaserte kamera, og det er naturlig med en viss feilrate for finmekanikk av denne typen. du har rett og slett ikke belegg for å si noe om det

er et større "sjansespill" med canon enn andre. din personlige mening er i den store sammenheng like lite signifikant som mine erfaringer:

etter å ha sett hvordan svigermor (m barnebarn) mishandler sitt eldre, rimelige mvx minidv kamera over flere år uten problem har jeg veldig god tiltro til canons drevdesign. har ikke langt unna 20 videokamera i bekjentskapskretsen, hvorav sikkert 1/3 er canon, uten at de skiller seg negativt ut. han ene jeg vet som har hatt problem har faktisk en rimelig panasonic, uten at jeg ville begynt å trekke slutninger om det ene eller det andre pga det.

når det gjelder feilmeldinger er de et tegn på at kameraet har diagnostikk ombord for å detektere feil, og det er langt å foretrekke fremfor stillhet dersom ting faktisk ikke er i orden.

Ja det er din mening. Jeg skjønner ikke hvorfor googling på feilmelding koblet mot canon skulle være signifikant uviktig. Kan du forklare det?

At et kamera har diagnostikk ombord for å detektere feil er å foretrekke inntil det går så langt at tapehuset ikke vil lukke seg pga at sensorer enten ikke virker eller er altfor følsomme. Vet ikke hvor gammelt din svigermors kamera er og kan ikke si noe ut fra det. Mitt kamera ble kjøpt i 2004 så det er mulig at eldre generasjoner (kameragenerasjoner altså :!: ) ikke har dette problemet. Dessuten tror jeg ikke feilen initielt starter pga dårlig håndtering. Det er nok mer tilfeldigheter (eller kanskje aller helst produksjonsserie siden 3 av 3 mulige på min jobb har problemer). Problemet er at når problemet oppstår så får du ikke lukket igjen tapehuset. Når du går til Canon så gjør de små justeringer med kameraet innenfor garantien. ikke lenge etter kommer problemet tilbake og det fører ofte til at man har litt "vente og se og håpe det gir seg"-holdning før man løper tilbake til Canon og klager. Problemet er bare at med denne feilen må man som regel holde på lenge med å prøve å lukke dekselet før det vil forbli der inne. Dette fører til at man normalt vil få veldig mange situasjoner der man ute på tur må ha kameraet åpent. Vel og bra når man er inne i trygge omgivelser, men hva om man er ute på tur. Hvordan skal man beskytte kameraet i åpen tilstand? Kameraet er som en murstein i lukket tilstand og som et rått egg i åpen tilstand. Det tåler ingenting. Og kan Canon påvise noe som helst forskyving i lokket, fuktighet eller skitt i kameraet så opphører garantien.

Jeg har ihvertfall alltid tatt veldig godt vare på mitt kamera og har også lang erfaring med både speilreflekskamera og videokamera. Dette var dog mitt første (og siste) Canon-kamera.

Med den mengden av Canon-kamera rundt deg har du vært heldig om ingen har slike feil. Jeg har 2 kolleger på jobb som kjøpte sitt kamera i samme hjemme-pc pakke som meg. Jeg har diskutert dette med de og ingen av de 3 kameraene lever lenger. Nr 1 fikk "remove the cassette", reparerte det og fikk deretter svart lcd-display og viewfinder før han ga opp. Nr 2 fikk svart lcd-display og viewfinder og ga opp. Jeg fikk "remove the cassette" en gang, reparerte det og fikk "remove the cassette" på nytt 7 mnd etterpå. Første reparasjon innenfor garanti gjorde de kun justering. Nå når kameraet er utenfor garanti skal verkstedet ha 4028 for å reparere det mens nytt bedre kamera koster 1495 på Elkjøp.

Du får dømme selv, men jeg føler det som en tjeneste overfor andre at jeg informerer om dette så kan de selv velge å ta hensyn til det eller ikke.

Når det gjelder dette med finmekanikk er jeg helt enig. Derfor ville jeg ikke bare styrt unna canon men også unna kassettbaserte kamera (selv om det gir best kvalitet foreløpig). Mekanikk i så små kamera er for dårlig og går for lett i stykker. Husk at kameraet også skal vare når du skal gjøre playback av de gamle filmene dine etter at du har kjøpt deg neste generasjons kamera (ikke mange som husker å få filmene overført til annet format).

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor googling på feilmelding koblet mot canon skulle være signifikant uviktig. Kan du forklare det?

du legger frem en hypotese "canon drivverk er dårligere enn andres drivverk" og bruker

google som datakilde. problemet er at du ikke har kontroll over kvaliteten på dataene, du vet ikke hva du måler, dermed kan du ikke (statistisk) si at det er signifikant forskjell.

jeg føler det som en tjeneste overfor andre at jeg informerer om dette så kan de selv velge å ta hensyn til det eller ikke.

ja for all del, informasjonsbiten er helt ok, det er slutningene dine som skurrer for meg...

Husk at kameraet også skal vare når du skal gjøre playback av de gamle filmene dine etter at du har kjøpt deg neste generasjons kamera (ikke mange som husker å få filmene overført til annet format).

?

lagringsformatene på tape er standardiserte og digitale, så lenge tapen er ok er det ikke noe problem å få de over på en datamaskin. tape er en svært sikker måte å lagre data.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor googling på feilmelding koblet mot canon skulle være signifikant uviktig. Kan du forklare det?

du legger frem en hypotese "canon drivverk er dårligere enn andres drivverk" og bruker

google som datakilde. problemet er at du ikke har kontroll over kvaliteten på dataene, du vet ikke hva du måler, dermed kan du ikke (statistisk) si at det er signifikant forskjell.

jeg føler det som en tjeneste overfor andre at jeg informerer om dette så kan de selv velge å ta hensyn til det eller ikke.

ja for all del, informasjonsbiten er helt ok, det er slutningene dine som skurrer for meg...

Husk at kameraet også skal vare når du skal gjøre playback av de gamle filmene dine etter at du har kjøpt deg neste generasjons kamera (ikke mange som husker å få filmene overført til annet format).

?

lagringsformatene på tape er standardiserte og digitale, så lenge tapen er ok er det ikke noe problem å få de over på en datamaskin. tape er en svært sikker måte å lagre data.

Noen ren statistisk analyse har aldri vært meningen her, men jeg synes det er svært påfallende hvor stort det volum det ser ut til å være (og at "alle" de jeg har spurt om kamera på min jobb har hatt problemer). Leserne får selv velge hva de velger å legge i det. Det er jo også en grunn til at konsumenter ser ut til å samle seg for felles sak mot Canon enkelte steder. Da er det et signifikant problem. Sånn sett minner det meg om problemene som Sony PS2 spillkonsollet hadde med "disc read error" og xbox sin destruksjon av spill i form av skraperinger. Internett har gjort at felles interesser lettere kan koordineres på nettet og som forbruker er dette et uvurderlig verktøy som ihvertfall jeg bruker aktivt. Jeg kjøper sjelden et produkt uten å sjekke nøye på nettet om det. Når jeg er ferdig med det så sjekker jeg igjen nettet for å finne billig pris. På den måten gjør jeg ihvertfall mitt ytterste for å få rette produkt. Canon kameraet ble kjøpt som del av hjemme-pc pakke og det var ikke valgmuligheter (annet enn et annet Canon dv-kamera også).

Foreslår at du prøver å se nøye på noen av linkene som kommer via et Google-søk og deretter avgjøre om du tror dette er signifikant eller just nonsense. De første jeg fant var disse:

http://hv20.com/showthread.php?t=335 (Samme problem for HV20)

http://mysite.verizon.net/resohb20/

http://www.camcorderinfo.com/bbs/showpost....mp;postcount=19

http://w1.226.telia.com/~u22607422/TapeRewind.avi (kort video som viser noe av problemet)

http://www.petitiononline.com/ZR30etc/petition.html

http://www.digitalcamera-hq.com/camcorders...ct-reviews.html

...og listen er laaaang....

For meg er dette nok som konsument til å sky disse typene kamera som pesten (altså dv kamera fra Canon).

Ser ut som problemene ofte oppstår etter ca 1-1.5 år.

Det jeg mente om å huske at kameraet også skal gjøre playback av filmene er at de fleste er avhengige av kameraet de har tatt opp med til å vise de gamle filmene. Mange kjøper jo nytt kamera etterhvert, og da velger man ofte et nytt og bedre format. Sannheten er jo at de aller fleste aldri kommer lenger enn til å legge råfilmen på tape og der forblir de urørt. Dette gjelder selvfølgelig ikke entusiastene som sikkert både overfører og redigerer. Resten synes slikt tar altfor lang tid og er vanskelig. Dette fører altså til at du er avhengig av at ditt gamle gode kamera med det gamle formatet fortsetter å fungere lenge etter at du har skiftet til nytt kamera slik at du får spilt av de gamle kassettene. Det har altså ikke noe med kvalitet på tape å gjøre selv om selvfølgelig sd-kort lagring vil føre til at du legger det rett inn på harddisk og Blu-ray-plater hvilket gjør playback mye enklere.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar

men man kommer da svært langt uten alt dette!!! da en slektning i julen viste skrytevideo

fra sitt dyre SD Sony kamera med en full HD prosjektør, gikk det et sus gjennom forsamlingen da jeg

koblet opp hv20'n min via medbragt hdmi og viste dagens skibilder, det var krystallklar blå himmel og

nysnø i trærne.

om ikke alt for lang tid er hd workflowen standard, og ikke lengre et praktisk problem. det som gjelder nå er

å få ting "på tape", slik at man unngår å få de sinnsykt kjipe øyeblikkene der man står og viser diffuse SD opptak

og vet at man kunne kjøpt et fullgodt HD kamera for bare noen hundrelapper ekstra...

min anbefaling for de som er i tvil; film HD i dag, rediger i morgen.

Ufint å ikke låne bort HDMI kabelen til slektningen da :!: (forutsatt at han hadde inngang for det).

Dere burde jo også hatt samme motiv for sammenligning.

På den annen side....hadde du fått "remove the cassette" problemet mens du filmet skiscener hadde du fått fukt i kameraet siden du ikke hadde klart å lukke igjen tapehuset. Det hadde Canon sett og nektet deg dekning via garanti.

Anbefaler minst mulig "rælamikk" i små kamera (færrest mulig bevegelige deler og mekanikk) og derfor SD-kamera selv om kanskje kvaliteten er dårligere.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...