katet Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Atte har sitt slikt lys som blinker då hardisken er i bruk. Vil det gå og koble frå dei to "pinnane" frå hovedkortet, igjennom ein "basic-kit" (omformer) og til to katodelys som blinker da hardisken er i bruk, eller trekk dei for mykje straum ? BTW: God JUL Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Får å få lys i katodene så må du vel ha en slik en ommformer? og de ledningene til omformern er vel litt tykke? eller i hvertfall tykkere en pinnene? vill tro at det ikke går. har ikke prøvd men vill tru at HK ikke er "dimmensjonert" for det. Jo takk god jul til deg og Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Tror nok du må få en form for forsterker inne i bildet ja. kan nok bli litt for overdimmensjonert for hovedkortet, og visse komponenter kan nok etterhvert bli ødelagt, eller bare at det vil lyse veldig svakt. Endret 23. desember 2007 av andrull Lenke til kommentar
katet Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Takker for svar Eg prøver eg, so får me sjå korleis det går No er det prøvd: Vellykka? NEI! Eg fekk ut ei spenning på heile o,o1 volt av omformeren. Før omformeren var nett oppi 4,xx volt mens harddisken jobba hardt. Her må det nokk til ein forsterkningssak ja.. Endret 23. desember 2007 av katet Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Du må vel læse litt elektronikk for å få det till Lenke til kommentar
fysj Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Atte har sitt slikt lys som blinker då hardisken er i bruk. Vil det gå og koble frå dei to "pinnane" frå hovedkortet, igjennom ein "basic-kit" (omformer) og til to katodelys som blinker da hardisken er i bruk, eller trekk dei for mykje straum ? BTW: God JUL du må vel bruke et relè, slik at signalet fra hk slår på "bryteren" Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Atte har sitt slikt lys som blinker då hardisken er i bruk. Vil det gå og koble frå dei to "pinnane" frå hovedkortet, igjennom ein "basic-kit" (omformer) og til to katodelys som blinker da hardisken er i bruk, eller trekk dei for mykje straum ? BTW: God JUL du må vel bruke et relè, slik at signalet fra hk slår på "bryteren" Å bruke ett rele vill vel ikke vært så lurt?, med tanke på hvor mye det trekker? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) kobler 5V/12V til releet (fra PSU), og så bruker du bare hovedkortet sin strøm for å aktivere det? Eventuelt koble på en transistor? (en god stund siden jeg hadde elektro som valgfag ) Endret 29. desember 2007 av andrull Lenke til kommentar
fysj Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Å bruke ett rele vill vel ikke vært så lurt?, med tanke på hvor mye det trekker? relè trekker vel ikke noe i seg selv? det er jo en av/på-bryter som styres av elektriske signaler? Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 kobler 5V/12V til releet (fra PSU), og så bruker du bare hovedkortet sin strøm for å aktivere det?Eventuelt koble på en transistor? (en god stund siden jeg hadde elektro som valgfag ) Vill tro det er en vesentlig forskjell fra ett LED til en relespole. Transistor hadde vell vært ett godt alternativ Å bruke ett rele vill vel ikke vært så lurt?, med tanke på hvor mye det trekker? relè trekker vel ikke noe i seg selv? det er jo en av/på-bryter som styres av elektriske signaler? Rele trekker strøm. det fugere som en elektro magnetisk bryter. Wiki Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Alternativet er nok å bruke en Transistor ja. F.eks en NPN transistor - Du kobler 12v fra stømforsyningen direkte på "boksen til katoden - Du kobler 0v fra boksen til katoden inn på Emitter (E) på transistoren - Styresignalet (+) fra HK kobler du inn på Base (B) på transistoren, via en motstand, den er ikke jeg rette til å regne ut, men det avhenger litt av transistoren, og man bør tilsvare strømtrekket fra den orginale HDD lampa. - Du kobler 0v fra strømforsyningen og inn på Collector © på transistoren. Du skal nå ha en lukket fungerende krets, å du trenger ikke noe kretskort for å lage detta, bruk litt korte tamper på komponentene som skal brukes, og kanskje litt krypesptrømpe eller teip på det løse kobberet, så burde dette holde godt mål. Jeg er ingen service elektroniker eller noe, dette er bare noe jeg har tatt til meg i fra andre hobbyer, så det kan være feilinformasjon, kjekt om en med GREIE PÅ elektronikk kan kommentere kretsen min. Dessuten så finnes det 1000vis av transistorer å velge i, noen med bedre egenskaper enn andre, men i dette tilfellet tror jeg nok ikke du trenger å betale mange kronene for en god nok dings. Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Alternativet er nok å bruke en Transistor ja.F.eks en NPN transistor - Du kobler 12v fra stømforsyningen direkte på "boksen til katoden - Du kobler 0v fra boksen til katoden inn på Emitter (E) på transistoren - Styresignalet (+) fra HK kobler du inn på Base (B) på transistoren, via en motstand, den er ikke jeg rette til å regne ut, men det avhenger litt av transistoren, og man bør tilsvare strømtrekket fra den orginale HDD lampa. - Du kobler 0v fra strømforsyningen og inn på Collector © på transistoren. Du skal nå ha en lukket fungerende krets, å du trenger ikke noe kretskort for å lage detta, bruk litt korte tamper på komponentene som skal brukes, og kanskje litt krypesptrømpe eller teip på det løse kobberet, så burde dette holde godt mål. Jeg er ingen service elektroniker eller noe, dette er bare noe jeg har tatt til meg i fra andre hobbyer, så det kan være feilinformasjon, kjekt om en med GREIE PÅ elektronikk kan kommentere kretsen min. Dessuten så finnes det 1000vis av transistorer å velge i, noen med bedre egenskaper enn andre, men i dette tilfellet tror jeg nok ikke du trenger å betale mange kronene for en god nok dings. Noe slikt? Vill tro det går men dog det konvertern og lyset trekker for mye Rødt er da pluss og svart minus Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Virket ganske riktig det. Men det er ikke slik at det er anbefalt å kanskje koble på en kondensator mellom HK og transistoren? ("flate ut spenningen") Endret 30. desember 2007 av andrull Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Alternativet er nok å bruke en Transistor ja.F.eks en NPN transistor - Du kobler 12v fra stømforsyningen direkte på "boksen til katoden - Du kobler 0v fra boksen til katoden inn på Emitter (E) på transistoren - Styresignalet (+) fra HK kobler du inn på Base (B) på transistoren, via en motstand, den er ikke jeg rette til å regne ut, men det avhenger litt av transistoren, og man bør tilsvare strømtrekket fra den orginale HDD lampa. - Du kobler 0v fra strømforsyningen og inn på Collector © på transistoren. Noe slikt? Vill tro det går men dog det konvertern og lyset trekker for mye Rødt er da pluss og svart minus Nope, det er slik som jeg tegner her, rød er pluss, og sort er minus. Motstanden på serie med "Basen" avhenger av type transistor, men den bør være der, fordi en transistor oppfattes nesten på samme måte som en diode, den må begrese sin interne strøm med en ekstern motstand. Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Alternativet er nok å bruke en Transistor ja.F.eks en NPN transistor - Du kobler 12v fra stømforsyningen direkte på "boksen til katoden - Du kobler 0v fra boksen til katoden inn på Emitter (E) på transistoren - Styresignalet (+) fra HK kobler du inn på Base (B) på transistoren, via en motstand, den er ikke jeg rette til å regne ut, men det avhenger litt av transistoren, og man bør tilsvare strømtrekket fra den orginale HDD lampa. - Du kobler 0v fra strømforsyningen og inn på Collector © på transistoren. Noe slikt? Vill tro det går men dog det konvertern og lyset trekker for mye Rødt er da pluss og svart minus Nope, det er slik som jeg tegner her, rød er pluss, og sort er minus. Motstanden på serie med "Basen" avhenger av type transistor, men den bør være der, fordi en transistor oppfattes nesten på samme måte som en diode, den må begrese sin interne strøm med en ekstern motstand. Hm. nå er det vell ca ett år siden jeg hadde om dette, så jeg skal ikke påstå for mye. det med motstanden vill jeg påstå er rett, men kan du begrunne hvorfor det skal være minus på collector og ikke pluss? EDIT: eller har det noe å si i det heletatt? om det er pluss eller minus? Endret 30. desember 2007 av Wut? Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Alternativet er nok å bruke en Transistor ja.F.eks en NPN transistor - Du kobler 12v fra stømforsyningen direkte på "boksen til katoden - Du kobler 0v fra boksen til katoden inn på Emitter (E) på transistoren - Styresignalet (+) fra HK kobler du inn på Base (B) på transistoren, via en motstand, den er ikke jeg rette til å regne ut, men det avhenger litt av transistoren, og man bør tilsvare strømtrekket fra den orginale HDD lampa. - Du kobler 0v fra strømforsyningen og inn på Collector © på transistoren. Noe slikt? Vill tro det går men dog det konvertern og lyset trekker for mye Rødt er da pluss og svart minus Nope, det er slik som jeg tegner her, rød er pluss, og sort er minus. Motstanden på serie med "Basen" avhenger av type transistor, men den bør være der, fordi en transistor oppfattes nesten på samme måte som en diode, den må begrese sin interne strøm med en ekstern motstand. Hm. nå er det vell ca ett år siden jeg hadde om dette, så jeg skal ikke påstå for mye. det med motstanden vill jeg påstå er rett, men kan du begrunne hvorfor det skal være minus på collector og ikke pluss? EDIT: eller har det noe å si i det heletatt? om det er pluss eller minus? Det er fordi det er en NPN transistor, jeg antar at 0v fra HK sin utgang til HDlampa er fast, og at det er +'en som reguleres av og på for å få dioden til å blinke. Derfor må det brukes en transistor som tar imot et + signal som styresignal, og da må den ha en 0v for å bli en lukket krets, derav navnet NPN (Negative-Positive-Negative) ingen typer elektonikk klarer å jobbe med kun + potensialer, de må ha en 0v for å operere. man kan ikke bruke en PNP, fordi da måtte styresignalet vært negativt, å det er mest sannsynlig i dette tilfellet en fast 0v ut fra hovedkortet. SEE? Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg ville ha koblet en optoisolator fra hovedkortet, jeg lagde noe lignende dette for å bruke drive en rekke med store LED's istedet for HDD LED. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Har søkt litt på YouTube i det siste etter case mods og igår fant jeg denne her viser en fyr hvordan han lager et kretskort til LED's. Kan kanskje være nyttig? Natrich Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå