Gå til innhold

Fore katta på billig REMA-hundemat - god ide?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har 2 katter som er litt over 1 år gamle, men nå har mamma begynt å kjøpe sånn 10kg hundematsekk på REMA, for så å blande dem med litt vann slik at de mykner, men jeg lurer på; er dette bra for katta? Mtp. næring og sånt?

Ingen moralprekener takk! Er ikke mitt valg å fore kattene med hundemat!

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, hundemat er for hunder, og kattemat for katter. Det kan ikke brukes kattemat på en hund eller hundemat på en katt. De får ikke i seg den næringen de skal ha. Er vel ikke direkte farlig, men de blir nok slappe av det som du sier ja.

Kan tenke på deg selv, hvis du ikke får i deg den næringa du trenger, blir du slapp og gidder ikke gjøre så mye da du heller :)

Angående bløting, katter skal spise tørrforet tørrt, det jeg har hørt er at foret bare skal bløtes hvis den skal få markkur.

Lenke til kommentar

Hunde og kattemat er satt sammen av helt forskjellige ting. Katter skal også ha taurin for å fungere ordentlig, noe som ikke er i hundemat.

Katten er et rovdyr, med helt spesielle behov som hunden ikke har. Katter har et protein- og fettbehov som er vesentlig større enn hundens, og alle aminosyrer og fettsyrer må tilføres fra animalske kilder. Dette er grunnen til at katter ikke kan leve av hundefôr, de må få fôr tilpasset sin art og alder.

På denne siden står det fint om kattens kosthold: http://www.dyreklinikken-stend.no/katten.htm

Vis det til mammaen din du ;)

Lenke til kommentar

katten vår har me hatt i 13 år, han har berre fått hundemat heile sitt liv. me prøvde ein periode å gi han kattemat men det ville han ikkje ha.

den er dessuten frisk og rask.

hallo bare tenk på all den driten katter eter, mus og drit og faenskap, så litt hundefor er ikkje skandale3!!

Endret av Schnell
Lenke til kommentar

Eg har problemar med å sjå poenget med å fóre ein katt med hundemat. Du får jo kattemat like billig. At ein katt sikkert kan ha det like godt på hundemat som kattemat er greit nok, men det er ein grunn til at det finnes to forskjellige fór, du er i det minste litt sikrare ved å gje riktig mat.

Lenke til kommentar
katten vår har me hatt i 13 år, han har berre fått hundemat heile sitt liv. me prøvde ein periode å gi han kattemat men det ville han ikkje ha.

den er dessuten frisk og rask.

hallo bare tenk på all den driten katter eter, mus og drit og faenskap, så litt hundefor er ikkje skandale3!!

Det kommer helt an på eier og katten. Er ikke alle som har katter som går ute og eter ''dritt''.

Det som absolutt er best for katter er kattemat, alltid vært og vil alltid være.

Men har katten fått bikkjemat fra begynnelsen er det klart den ikke vil spise noe annet.

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...