Ekko Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Hei Begynte å merke en lliten skyggeflekk på endel av de lysere bildene mine og har etter litt undersøkelse sett at jeg har fått en ripe i linsen nærmest kamerahuset. Jeg har i den anledning 2 spørsmål: 1. Er dette noe man reparerer, eller kasseres objektivet pga av noe slikt? Jeg synes jo det høres litt ille ut å kassere objektivet da dette helt sikkert går an å reparere, men er usikker på om det vil lønne seg? Noen som har erfaringer med hva noe slikt koster (har ikke lest om noen som har gjort slike reparasjoner som jeg kan huske). 2. Hvis jeg skal erstatte objektivet med et nytt, noen anbefalinger for hva jeg bør gå for i omtrent samme prisklasse? Burde jeg kjøpe 18-70mm på nytt eller finnes det noen tilsvarende sigma/tamron jeg heller burde vurdere? Endret 18. desember 2007 av Ekko Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Er du sikker på at det er en ripe og ikke ripeformet møkk ? Prøv å rense med myk (lo-fri) klut og renseveske for optikk (ellerbrille-rens). Tom Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Sannsynligvis støv på sensoren. Skal mye til for at små merker i objektivet skal vises på bilder. Legg ut eksempel. Om det er objektivet som har fått en skade, er det ikke reparerbart. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Sannsynligvis støv på sensoren. Skal mye til for at små merker i objektivet skal vises på bilder. Legg ut eksempel. Om det er objektivet som har fått en skade, er det ikke reparerbart. Jeg har kjent med neglen direkte på linsen og det er definitivt en liten ripe der. Foglarna vet hvordan jeg har greid å få det til. Om det er støv på sensoren som "sammenfaller" med ripen er det klart at det kan være problemet, det kan jeg jo sjekke ved å prøve et annet objektiv. D70en har vel også noe "dust ref" som skal kunne avsløre slikt? Har prøvd å se inn på sensoren, men har ikke kunne se noen ulumskheter. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Legg ut noen eksempel du (med exif) Om det ikke ser ut som en 'uklar sky' over bildene er jeg nesten 100% sikker det er noe på sensoren. Bakerste linseelement er såpass langt utenfor fokusplan at selv om det er merker der vil de aldri bli tegnet skarpt på bildene. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Legg ut noen eksempel du (med exif) Om det ikke ser ut som en 'uklar sky' over bildene er jeg nesten 100% sikker det er noe på sensoren. Bakerste linseelement er såpass langt utenfor fokusplan at selv om det er merker der vil de aldri bli tegnet skarpt på bildene. Vel, sitter på jobb så fikk bare hentet ned noen tilfeldige bilder fra slutten av ferien., kan ta noen bilder og teste litt mer når jeg komemr hjem. Legger ut hele bildet, det er exif-info på bildene. Ang uklar sky så var det vel ikke den riktige bakgrunnen på akurat disse bildene. Flekken jeg snakker om ligger ca på pixel x400,y1500. **bilder fjernet** Endret 31. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Mye som tyder på at dette er dust, ja. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Mye som tyder på at dette er dust, ja. Får håpe det stemmer, burde egentlig gjort litt grundigere testing før jeg slenger ut slik spørsmål, men ble litt nysgjerrig. Skal teste litt mer når jeg får tid og evt legge ut nye bilder om det har noe for seg. Dersom det er støv, hva er anbefalt måte å fikse det på. Er innlevering eneste alternativ eller vil en amatør kunne gjøre noe selv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det er nok støv, ja. Den enkleste måten å bli kvitt støv på, er å invistere i en blåsebelg. Den fjerner det meste, og du slipper å være i nærheten av sensoren. De tøffere av oss, bruker Sensor Swabs når vi trenger det. Tom Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Leste denne: http://www.serviceproffen.no/files/Rens%20...og%20brikke.pdf Hva koster en rens ? Rens av bildebrikke innbefatter også rens av selve speilhus. For å kunne gi deg som kunden en pris før oppdraget utføres har vi utarbeidet en fast pris på kr. 650.- + mva. for rens av speilhus og bildebrikke. Kan jeg rense utstyret selv ? Rens av brikke og speilhus kan du selvfølgelig utføre selv, men husk resultatet det er visse forhåndsregler som gjelder. Til rens av selve brikken kan det benyttes vanlig Q-tips, men disse vil kunne loe litt og dermed legge igjen partikler. Det finnes ulike spesialrensemidler å få kjøpt som du kan benytte på Q-tipsen (Heptan kan kjøpes på apoteket). På bildebrikken er der montert et filter, pass på så dette ikke blir påført riper. Bruk derfor aldri skarpe gjenstander inni selve speilhuset. Dersom filteret skades må dette byttes, noe som medfører en relativ høy kostnad. Benytt heller ikke trykkluft på boks, eventuelt kan blåsebelg (håndkraft) benyttes. Lukkeren må låses i åpen stilling, dette gjøres med ”sensor rens” i menyen (se eventuelt bruksanvisningen). Pass også på at batteriet er ladet opp, hvis lukkeren går igjen vil lukkergardinen bli skadet og må da byttes. Virker mer fristende å prøve selv dersom man kan bruke noe slikt: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11188 Endret 17. desember 2007 av Ekko Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg har selv denne. Sensor swabs er en del bedre enn q-tips, da den er lo-fri og har en passende renseveske. Jeg kjøpte survival kit'et her; men det ser ut som om de er utsolgt for tiden... Tom Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Nå har jeg gått hjem og sjekket med ulike objektiv og jeg kan ikke lengre finne problemet. Dette er litt snodig ettersom jeg fant dette igjen på alle feriebildene. Nå skal det sies at jeg har hatt apparatet inne pga et fokusproblem, og jeg kan ikke garantere at verkstedet ikke har renset sensoren min i mellomtiden. Uansett må jeg takk for gode innspill. Jeg er også glad for at 18-70mm ser ut til å være ok til tross for den lille ripen i ene linsen (selv om en liten del av meg så anledningen til å kjøpe noe nytt utstyr:-). Jeg har også lært litt mer om mulighetene for å rense brikken selv, kommer nok til å gå til anskaffelse av en blåsebelg. Jeg har også lest litt ang nikon sin dust-ref og funnet ut at det ikke fungerte slik jeg i utganspunktet trodde/husket. Så selv om det hele var tilsynelatende falsk alarm har det ihvertfall kommet litt lærdom ut av saken:-) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Enda en liten oppdatering: Jeg la merke til at de feriebildene hvor flekken var mest merkbar var bilder tatt med høyereblendertall. Jeg tok noen prøvebilder og så at flekken som var mitt opprinnelige problem var borte, men at jeg nok har noen andre støvflekker. Billedserien nedover er tatt med nikkor 50mm 1.8 eg har tatt bildet mot et hvitt ark med et rødt kryss for å få fokus. Blenderen økes gradvis i steg fra f2.8 til siste bildet f22. Det er ganske tydelig å se hvordan det finnes støv rundt som materaliserer seg etterhvert som blendertallet økes, spesielt like opp til høyre for det røde krysset. Ser ut som jeg gjerne trenger noe støvrensing her, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem ettersom jeg ikke kan se noe som helst på sensoren når jeg tar mirror lock-up. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Leser du denne her blir du en mester på sensorrens http://www.the-digital-picture.com/Photogr...r-Cleaning.aspx Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Den er bookmarket. Skummet den nå, finner den frem igjen når jeg har fått meg utstyr. Takk igjen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Ja, da var jeg på JP og kjøpte meg en slik, tenkte jeg skulle begynne på minste trinn: http://www.japanphoto.no/product/rens-og-v...hama-blasebelg/ Jeg satt opp kameraet mitt med 50mm 1.8 objektivet og tok referansebilder av et hvitt ark med et kryss. Slik kunne jeg sammenligne fra ark til ark hvilke prikker som var på samme sted og hvilke som forsvant. Først bare blåste jeg noen ganger. Dette gjorde at noe støv forsvant, noe flyttet seg og annet kom til. Men etter en stund så det ut som at alt som kunne blåses bort var borte. Deretter forsøkte jeg forsiktig med q-tips på disse flekkene. Q-tipsen satt gjerne igjen litt støv, men dette var enklere å blåse bort. Noen ting jeg erfarte: 1. Å ha et referansebilde er et must fra steg til steg. 2. Å skjønne at opp er ned og høyre er venstre hjelper for forståelsen av hvor støvet befinner seg på sensoren i forhold til referansebildet. 3. Å ha godt lys er alfa og omega. Har man ikke skikkelig lys så jobber man egentlig i blinde. Jeg hadde problemer nok med å se noen av støvkornene selv om jeg hadde svært godt lys. 4. Jeg sitter med en følelse av at q-tips er fyfy, men jeg var veldig forsiktig og brukte blåsebelgen like etterpå. Dette funket, men jeg fikk ikke bort absolut alt støvet ettersom jeg ikke ville jobbe så har på noen flekker. Disse må man muligens til med våtrens for å få helt bort. Uansett er nok en egnet pensel langt på vei å fortrekke foran en q-tips (men jeg var utålmodig). 5. Jobben er ofte ett steg frem og to tilbake. Etter å ha fått bort de fleste største flekkene sier jeg meg fornøyd med jobben, men jeg legger ut bildene under, så kan de som har litt mer ekspertise si om de hadde fortsatt eller sagt seg fornøyd. I utganspunktet er alle bildene tatt med f22. Bildene er tatt i rekkefølgen de vises nedenfor. Etterhvert gikk jeg opp til ev0.7 for å få lysere bilder, syntes det var lettere å se støvet da. De 3 siste bildene er tatt med EV1.7, igjen for å få lysere bilder. De 2 siste bildene kan sammenlignes for å lettest se prikkene jeg ikke fikk bort. Dette bildet er tatt med f5 for å se hvor merkbart støvet ville være på lavere blendertall. Endret 18. desember 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hvis du ikke har for vane å bruke f/22 til å ta bilder av papirark så kan du være godt fornøyd. Jeg her mer støv i mine kamera og har aldri noen problemer med at det vises på bildene. Alt går bra bare man er forsiktig nok, men q-tips er ikke noen god ide. En skikkelig pensel vil være betydelig bedre/tryggere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå