Gå til innhold

Greia med Sveitsiske bankkontoer

-MK-

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig greia med sveitsiske bankkontoer?

Stadig vekk leser jeg i aviser, på nettet og andre steder at de som har mye ulovlig tjente penger har dem i sveitsiske bankontoer. Hvorfor akkurat i Sveits?

Jeg har også forstått at det er mulig å åpne anonyme kontoer i sveits?! Er det virkelig ingen måte å spore disse kontoene tilbake til den personen som opprettet kontoen?

Det jeg egentlig lurer på her er hvordan sveitsiske bankkontoer fungerer og hvorfor de fungerer slik de gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligheten for å opprette konti uten at de på noen måte kan kobles til personer er blitt noe begrenset i de siste årene, men systemet er fortsatt rimelig lukket. I utgangspunktet må en nå vise legitimasjon for å opprette kontoen – deretter kan den registreres og benyttes anonymt, slik en nummerkonto tradisjonelt har vært brukt.

Grunnen til at sveitsiske banker opererer slik de gjør er delvis historisk, men det er også viktig å være klar over at det er rimelig lønnsomt å drive den typen geskjeft. Det er for eksempel verdt å legge merke til antallet småstater som prøver å komme med et 100% anonymt banksystem for å konkurrere med Sveits etter at kravene er økt noe der. Det vil alltid være noen som har penger de ønsker å unndra fra skattemyndigheter eller andre – penger de er villig til å betale godt for å gjemme.

Rentenivået avhenger vel helst ganske mye av hvilken valuta man plasserer pengene i ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...