Gå til innhold

ATI 3870 mot 8800gt/gts til spilling


svennand

Anbefalte innlegg

Prøver ikke å hisse opp til noe Ati vs Nvidia tråd.

Er bare litt usikker på hvilke av disse jeg skal gå for.

 

Har tommelen på ati3870 pga:

*bruker mindre strøm (skal bruke antec 500w vifteløs)

*er kjøligere, noe som er kjekt i ett kabinett som skal prøve å bli stillegående.

*har god dekodingsmulighet for video og audio (skal brukes opp mot prosjektor/tv)

*relativ fair ytelse virker det som

 

Prisen på skjermkortet har jeg lagt til ca 1500-2000 med litt slingringsmonn.

 

Det jeg er veldig usikker på er om dette 3870 er kraftig nok.

 

Ser ut til at HTPC løsningen kommer til å bli droppet litt. og dermed er det mer snakk om spillmaskin.

Vil ha mulighet til å spille alle dagens spill på min kommende pc skjerm, enten 22" eller 24" lcd

dvs at kortet må takle å kjøre alle de nyeste spillene i enten 1680x1050 eller 19200x1200

og da gjerne med alll grafikk på max.

 

DRITER i benchmarker osv, det som er relevant for meg er at jeg faktisk kan spille disse spillene (unreal3,crysis++)

hakkefritt.

 

pcen kommer til å være en pentium Q6600 firekjerners, 4gb ram, osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prisklassen din, er det trolig HD3870 og 8800GT som gir mest valuta. Men du kommer ikke til å kunne kjøre Crysis på "max" (very high) i 1680x1050 med noen av dem. Kanskje en blanding av "high" og "medium"... og da gjerne med AA slått av.

Ikke se bort fra benchmarks og tester, det er den eneste gangbare måten å sammenligne forskjellige kort på.

 

Edit: vet ikke noe om støy på disse, men jeg har et 8800GTS/320, og det lager brukbart med lyd.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
har hatt 7800gt tidligere så er ikke videre imponert over nvidia sine tidligere stock kjølere...

 

Hva må jeg ha for å kjøre disse spillene rent da?

3870 i sli?

8800 i sli?

 

Er ikke imponert over 8800gt standard kjøleren heller, men på et 8800gt kort som gigabyte har laget så har de satt på en zalman kjøler. Dette førte til betraktelig lavere temperaturer, og at viften ikke spant opp under tung load.

 

Dette problemet får du ikke med 8800gts(g92) eller med 3870. Begge disse er svært stille. 3870 er billigere også.

 

Når jeg ser på de kravene du lister i din første post, så hadde jeg gått for 3870.

 

Skal selv kjøpe nytt skjermkort over nyttår, og da blir det enten et 3870 kort, eller et 8800gt kort som kommer med en bedre kjøler. (feks det gigabyte kortet, om det går an å få tak i det)

 

EDIT:

Det viste seg at det var et 3870 kort som hadde fått en zalman kjøler av Gigabyte. Her er link:

http://www.tweaktown.com/reviews/1253/2/pa...card/index.html

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
har hatt 7800gt tidligere så er ikke videre imponert over nvidia sine tidligere stock kjølere...

 

Hva må jeg ha for å kjøre disse spillene rent da?

3870 i sli?

8800 i sli?

 

Er ikke imponert over 8800gt standard kjøleren heller, men på et 8800gt kort som gigabyte har laget så har de satt på en zalman kjøler. Dette førte til betraktelig lavere temperaturer, og at viften ikke spant opp under tung load.

 

Dette problemet får du ikke med 8800gts(g92) eller med 3870. Begge disse er svært stille. 3870 er billigere også.

 

Når jeg ser på de kravene du lister i din første post, så hadde jeg gått for 3870.

 

Skal selv kjøpe nytt skjermkort over nyttår, og da blir det enten et 3870 kort, eller et 8800gt kort som kommer med en bedre kjøler. (feks det gigabyte kortet, om det går an å få tak i det)

 

EDIT:

Det viste seg at det var et 3870 kort som hadde fått en zalman kjøler av Gigabyte. Her er link:

http://www.tweaktown.com/reviews/1253/2/pa...card/index.html

 

heller mot 3870 jeg og hittil, tenkte på å kjøpe ett standard 3870 kort for å teste lydnivået, for så å bare bytte ut kjøleren om jeg ikke skulle være fornøyd,

mitt største ankepunkt egentlig er om 1x 8800 ikke blir nok, og må dermed ha sli, tror det blir tungt for strømforsyninga mi da (å bytte denne er uaktuelt pga er superfornøyd med den.).

 

noen som har testet 3870x2 (Crossfire) og kan si noe om det går ann å spille det meste uten problem?

 

Ønsker selvfølgelig best mulig grafikk, pris er egentlig ikke så utrolig viktig, men er oppvokst med data siden smokkens tid, og har 100% mening om å kjøpe det absolutt nyeste og "Dyreste" er bortkastet da ytelsen ikke er så mye mer, man betaler egentlig for en "*en*sforlenger" i hardware verdenen liksom (hehe ikke skyt meg for dette sitatet, litt for mye innabords i kveld=P)

Lenke til kommentar

crysis kjører fint på min 3870 på high dx9, ut3 kjører fint også

så jeg anbefaler 3870 på det varmeste, desuten får du jo drivere vær eneste månde

dekoding av hd dvd og blu-ray i hardware, alle poeng i HQV, desuten får du jo valve's black box og 3dmark med sapphire sitt 3870 ^^

 

du kan også bytte kjøler til Zalman VF900-Cu som jeg gjørde på min 3870 så ble alt mye kaldere, idle ble på 30c :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor veldig mange syns kjøleren på 8800gt er så dårlig. jeg hører jo aldri vifta. bortsett fra når jeg starter pcen. vifta ligger på 30% hele tiden. så ser ikke problemet med den. greit den bråker litt når man setter den til 100% men den går aldri over 40% hos meg når den står på auto.

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor veldig mange syns kjøleren på 8800gt er så dårlig. jeg hører jo aldri vifta. bortsett fra når jeg starter pcen. vifta ligger på 30% hele tiden. så ser ikke problemet med den. greit den bråker litt når man setter den til 100% men den går aldri over 40% hos meg når den står på auto.

 

i så fall har du sikkert god luftstrøm i kabinettet,

den vifta jeg hadde på 7800gt bråket så jævlig at det er rart at de får lov å selge ting med slikt på uten advarsler...

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor veldig mange syns kjøleren på 8800gt er så dårlig. jeg hører jo aldri vifta. bortsett fra når jeg starter pcen. vifta ligger på 30% hele tiden. så ser ikke problemet med den. greit den bråker litt når man setter den til 100% men den går aldri over 40% hos meg når den står på auto.

 

i så fall har du sikkert god luftstrøm i kabinettet,

den vifta jeg hadde på 7800gt bråket så jævlig at det er rart at de får lov å selge ting med slikt på uten advarsler...

 

ja selfølgelig har jeg god luftstrøm i kabinettet. det bør jo de fleste ha. hvis det er noen som har dårlig luftstrøm i kabinettet og så klager over at skjermkortet blir varmt blir jo litt feil. har man high end skjermkort, så må man ha high end av andre ting og. og det inkl jo bra kabinett med bra vifter osv.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor veldig mange syns kjøleren på 8800gt er så dårlig. jeg hører jo aldri vifta. bortsett fra når jeg starter pcen. vifta ligger på 30% hele tiden. så ser ikke problemet med den. greit den bråker litt når man setter den til 100% men den går aldri over 40% hos meg når den står på auto.

 

i så fall har du sikkert god luftstrøm i kabinettet,

den vifta jeg hadde på 7800gt bråket så jævlig at det er rart at de får lov å selge ting med slikt på uten advarsler...

 

ja selfølgelig har jeg god luftstrøm i kabinettet. det bør jo de fleste ha. hvis det er noen som har dårlig luftstrøm i kabinettet og så klager over at skjermkortet blir varmt blir jo litt feil. har man high end skjermkort, så må man ha high end av andre ting og. og det inkl jo bra kabinett med bra vifter osv.

 

nå mente ikke jeg at jeg ikke hadde det da. hadde god luftgjennomstrøm selv, og en kabinett-temperatur på 1-3grader over romtemperatur. men som sagt, skjermkortet bråket alt for mye, og er stygt redd at de nye 8800kortene bråker på samme måte...

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvorfor veldig mange syns kjøleren på 8800gt er så dårlig. jeg hører jo aldri vifta. bortsett fra når jeg starter pcen. vifta ligger på 30% hele tiden. så ser ikke problemet med den. greit den bråker litt når man setter den til 100% men den går aldri over 40% hos meg når den står på auto.

 

i så fall har du sikkert god luftstrøm i kabinettet,

den vifta jeg hadde på 7800gt bråket så jævlig at det er rart at de får lov å selge ting med slikt på uten advarsler...

 

ja selfølgelig har jeg god luftstrøm i kabinettet. det bør jo de fleste ha. hvis det er noen som har dårlig luftstrøm i kabinettet og så klager over at skjermkortet blir varmt blir jo litt feil. har man high end skjermkort, så må man ha high end av andre ting og. og det inkl jo bra kabinett med bra vifter osv.

 

nå mente ikke jeg at jeg ikke hadde det da. hadde god luftgjennomstrøm selv, og en kabinett-temperatur på 1-3grader over romtemperatur. men som sagt, skjermkortet bråket alt for mye, og er stygt redd at de nye 8800kortene bråker på samme måte...

 

ok. det er jo bre gjennomstrøm du har da. jeg har i hvertfall 8800gt som er fabrikk klokket til 670mhz osv. men alikevel så bråker skjermkort vifta lite hos meg. det er min erfaring i hvertfall. mulig 3870 kortet til ati bråker litt mindre. men jeg syns ikke det er verdt det da 8800gt yter en del mer en 3870.

Lenke til kommentar

Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

Lenke til kommentar
Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

 

8800gt har vært på lager mange forskjellige steder. avbestill det du har bestilt og titt på andre webshoper.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87034

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87038

 

der har du 2 som er på lager f.eks. er mange flere også.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87022

 

enda et jeg fant., og det var bare på mpx.no.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar
Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

hva tv har du?, LCD, da bruker du HDMI kabel mellom 3870 og tven og få lyd i tillegg ^^

lettere blir det ikke!

 

Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

 

8800gt har vært på lager mange forskjellige steder. avbestill det du har bestilt og titt på andre webshoper.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87034

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87038

 

der har du 2 som er på lager f.eks. er mange flere også.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87022

 

enda et jeg fant., og det var bare på mpx.no.

 

de der koster jo over 500-700 kr mere en 3870, så jeg kan si at de er ganske dyre i forhold til ytelse

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

hva tv har du?, LCD, da bruker du HDMI kabel mellom 3870 og tven og få lyd i tillegg ^^

lettere blir det ikke!

 

Bestilte 8800GT 5 November og har ventet på den helt siden da. nå står estimert dato til 29.12-07 vet ikke om jeg gidder å vente lengre. Godt mulig jeg kjøper en 3870 istede.

Men er det slik at det er bedre å koble til TV til et 3870? Har et 8600GT nvidia nå, er ikke helt fornøyd med TV tilkoblingen på den. den utnytter ikke hele TV skjermen. Bruker s-video utgang. Noen som har noen erfaringer med å koble 8800GT eller 3780 til TV?

 

8800gt har vært på lager mange forskjellige steder. avbestill det du har bestilt og titt på andre webshoper.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87034

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87038

 

der har du 2 som er på lager f.eks. er mange flere også.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87022

 

enda et jeg fant., og det var bare på mpx.no.

 

de der koster jo over 500-700 kr mere en 3870, så jeg kan si at de er ganske dyre i forhold til ytelse

 

vel joda litt dyrere. men de er fabrikk klokket da. og når 8800gt på orginal frekvens tar 3870 lett. så er de klokka kortene enda litt raskere. så er verdt prisen.

Lenke til kommentar
8800gt har vært på lager mange forskjellige steder. avbestill det du har bestilt og titt på andre webshoper.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87034

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87038

 

der har du 2 som er på lager f.eks. er mange flere også.

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87022

 

enda et jeg fant., og det var bare på mpx.no.

 

Det billigste kortet av de du har linket til korter 500kr mer enn der jeg har bestilt.(amentio.no)

 

hva tv har du?, LCD, da bruker du HDMI kabel mellom 3870 og tven og få lyd i tillegg ^^

lettere blir det ikke!

 

Har dessverre TV an den gamle sorten og bruker en scart til s-video overgang til tv'n. Lyden går til anlegget og ikke til tv'n, siden tv'n hare crappy lyd og ødlegger hele lydbildet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...