Dark Fire Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) hva bør jeg se etter for optimal ytelse? Har 32b windows XP 3.33GHZ, 1x 512MB (266MHz) RAM og et S3G UniChrome Pro IGP grafikkkort. Jeg gamer ikke, men kjører web server, spille-server (ikke CS, nei), mail server smtp+pop (Mercury/32) & ftp, men kun web server og spille server er nødvendig. Altså, hva hva slags hardware generelt trenger jeg? Ser dere ikke har noe general-sub-forum inne på Hardware, så vanskelig å få spurt om et slikt spørsmål et annet sted. edit: glemte å redigere istedenfor å poste en gang til.. srry for dobbelpost Endret 12. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Hovedkort: Ville valgt et hovedkort med enten G31-, G33 eller G35-brikkesett. Disse brikkesettene støtter Intels kommende 45 nm-prosessorer, og har integrerte skjermkort. De gir også mye for pengene ellers. Du får vurdere egenskaper mot pris på de forskjellige kortene. M-ATX-hovedkort passer i vanlige ATX-kabinetter. Prosessor: Jeg ville valgt en billig dobbelkjerne i Core 2-serien, de begynner på ~500. Ikke la deg lure av den lave klokkefrekvensen: de kan utføre mange flere instrukser på klokkesyklus enn din nåværende prosessor. Minne: Bare kjøp noe billig DDR2-minne; det er ikke noe poeng i å bruke masse penger på raskt minne. Et alternativ kan være et AMD-oppsett basert 690G eller 690V (begge alternativene har integrert skjermkort) og en billig AMD dobbelkjerne (samt billig DDR2-minne, naturligvis.) Den gamle maskinen ville jeg installert en eller annen *nix-variant på, og kjørt serveroppgavene på den; det vil lønne seg stabilitets- og sikkerhetsmessig. Du klarer det nok lett, i og med at du er dreven innen software. EDIT: Takk til skagen for opprydning. Men jeg er ikek helt enig i at dette hører hjemme i Server-kategorien da (hvis jeg har forstått det riktig) han spør om hjelp til en desktop-maskin som skal kjøre noen nisser på. Endret 12. desember 2007 av haalo Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Hovedkort:Ville valgt et hovedkort med enten G31-, G33 eller G35-brikkesett. Disse brikkesettene støtter Intels kommende 45 nm-prosessorer, og har integrerte skjermkort. De gir også mye for pengene ellers. Du får vurdere egenskaper mot pris på de forskjellige kortene. M-ATX-hovedkort passer i vanlige ATX-kabinetter. Prosessor: Jeg ville valgt en billig dobbelkjerne i Core 2-serien, de begynner på ~500. Ikke la deg lure av den lave klokkefrekvensen: de kan utføre mange flere instrukser på klokkesyklus enn din nåværende prosessor. Minne: Bare kjøp noe billig DDR2-minne; det er ikke noe poeng i å bruke masse penger på raskt minne. Et alternativ kan være et AMD-oppsett basert 690G eller 690V (begge alternativene har integrert skjermkort) og en billig AMD dobbelkjerne (samt billig DDR2-minne, naturligvis.) Den gamle maskinen ville jeg installert en eller annen *nix-variant på, og kjørt serveroppgavene på den; det vil lønne seg stabilitets- og sikkerhetsmessig. Du klarer det nok lett, i og med at du er dreven innen software. EDIT: Takk til skagen for opprydning. Men jeg er ikek helt enig i at dette hører hjemme i Server-kategorien da (hvis jeg har forstått det riktig) han spør om hjelp til en desktop-maskin som skal kjøre noen nisser på. Prøver å bruke så lite som mulig, grunnet veldig dårlig økonomi, og prøver til og med å holde meg langt under tusenlappen Hva er mest nødvendig? Målet mitt er at spillerene/brukerene av spille-serveren ikke lagger (på tross av internet-forbindelse/hastighet), og - men ikke nødvendig - å få samtidig gjort annet smått uten å lagge: surfe med FF, kanskje spille et lite spill, være på msn o.l PS: Fant ut at hovedkortet mitt støtter kun 1GB pr port.. Dette gir jo totalt 2GB minne, som er 4x av det jeg har nå, med andre ord: utvilsomt bedre, men usikker på om jeg kan "tjene" mer på å heller kjøpe et nytt hovedkort og oppgradere til 4GB? Endret 12. desember 2007 av Mads15 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Vi trenger å vite hvilket hovedkort det er snakk om. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Vi trenger å vite hvilket hovedkort det er snakk om. Mest relevante infoen jeg finner som blir oppgitt via SIW er:> Hardware -> Motherboard: Manufacturer DIXONSXP Model P4M800P7MB Chipset Model CN700/VN800/P4M800CE/Pro Host Bridge SMBus VIA Technologies Inc VT8237 PCI to ISA Bridge @0500h CPU Intel Celeron D Cpu Socket LGA775 [socket 775] Maximum Capacity 1024 MBytes Memory Slots 2 Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed xD Edit: Hypotese: la oss si at mads15 er trøtt og tenker på å legge seg. Rekker han å få funnet ut hva han skal bestille før han legger seg innen de 15 neste/siste minuttene? x) Ikke for å prøve å stresse.. Takk for all hjelp, selvfølgelig. Endret 12. desember 2007 av Mads15 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hovedkortet ditt støtter bare DDR-minne. Ikke finn på å bestille DDR2-minne. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=21952? Edit: ser ut som at det kan være billigere - sammenlignet med effekt å kjøpe et nytt HK+RAM istedenfor bare RAM, siden prisen på dobbler seg jo når HK'et mitt ikke støtter DDR2.. Eller blingser jeg igjen? x) Legger meg nå uansett, så blir for sent å bestille noe i dag... Igjen... Håper på enda et godt svar i morgen! Mads Endret 13. desember 2007 av Mads15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå