Gå til innhold

Kritikk på ekstremsportside - Extreme Moment


Anbefalte innlegg

logo.png

 

Extreme Moment er et konsept om å videreformidle det beste av ekstremsporten til ungdom i Norge. I utgangspunktet bare et skoleprosjekt for å lære, ha det gøy og teste kunnskaper. Etter hvert har det blitt lagt noen timer i helt ny nettside og profil, og noe av resultatet ser du her.

 

Kun forsiden og videosiden som er oppegående, hvor forsiden er den eneste som er noe i nærheten av ferdig. Ønsker konstruktiv kritikk på kode og design. Ikke testet i IE6, orker ikke ordne transparency og CSS-feil før nettsiden er ferdig. For øvrig kun testet i Fx2.0 og IE7, men regner med at det ikke er noen problemer i Opera 9.

 

Extreme Moment

 

snapshot.jpg

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker kjempegodt layouten, fargevalget, og alt det andre.

Spesielt liker jeg detaljene du har i bakgrunnen.

Jeg har rett og slett ingenting negativt å komme med. Bare positivt. Eneste som irriterte en smule var at jeg måtte rulle ned for å se at siden var beskyttet av åndsverkloven. Det burde ikke være nødvendig synes jeg, og jeg har ganske høy oppløsning også (1920x1280). Du trenger strengt tatt ikke ha det med heller, du er alltid beskyttet av åndsverkloven uansett.

Sinnsykt bra! Men bare en ting, skriver du alt selv eller bruker du noen editor? Tips til å lære seg koding, css o.l? Får aldri realisert drømmene mine. :p

Lenke til kommentar

Gjennomført preg på siden, men mangler en del når det kommer til det typografiske syntes jeg. Finner en del snodige størrelseskontraster og fargekontraster i typografien. Det finnes flere nyanser enn én brunfarge og hvit! :)

 

Tenk og på hvor du legger den grå linjen din. Nå skiller den overskrift og kategori fra bildet, hører det egentlig sammen?

Lenke til kommentar

Jevnt over bra, men synes bakgrunn ble for jordnær og lite ekstrem. Burde også turt å være litt dristigere i farger. For meg ble uttrykker litt sånn down to earth og energifattig.

 

En side om ekstremsport bør lyse av energi, være "cool" og litt "spicy". Typisk side der det bør si litt "bang" når man kommer til nettstedet. Legg ikke minst merke til hvor fargerike mange "ekstremsportsutøvere" er.

 

Har du muligheten, prøv å ta en kikk i Leatrice Eiseman si bok "Pantone, Guide to Communicating with Color". Der kan du finne en del originale ideer til fargebruk.

 

Edit: Har du ikke muligheten til det siste, PM meg, så skal jeg scanne noen sider for deg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Jeg liker kjempegodt layouten, fargevalget, og alt det andre.

Spesielt liker jeg detaljene du har i bakgrunnen.

Jeg har rett og slett ingenting negativt å komme med. Bare positivt. Eneste som irriterte en smule var at jeg måtte rulle ned for å se at siden var beskyttet av åndsverkloven. Det burde ikke være nødvendig synes jeg, og jeg har ganske høy oppløsning også (1920x1280). Du trenger strengt tatt ikke ha det med heller, du er alltid beskyttet av åndsverkloven uansett.

Sinnsykt bra! Men bare en ting, skriver du alt selv eller bruker du noen editor? Tips til å lære seg koding, css o.l? Får aldri realisert drømmene mine. :p

Tusen takk :) Det skal komme mer interessante ting i footer etterhvert, det er mest for å ha innhold der så lenge. For øvrig at du må scrolle litt kommer an på størrelsen på viewporten i nettleseren din, samt en gangske uvanlig oppløsning, derfor vil jeg ikke gjøre noe med dette. Innholdet vil også ha forskjellig høyde.

 

Jeg bruker Dreamweaver CS3, men koder alt selv. Bare av vane at jeg gjør det i det programmet, aner ikke hvorfor, bruker jo så godt som ingen av funksjonene. Har en skisse i Photoshop som jeg deler opp manuelt og komprimerer med "Save for web"-funksjonen. Det å lære seg koding er ikke så vanskelig, du vil finne flere tråder her på forumet som omtaler dette.

 

Gjennomført preg på siden, men mangler en del når det kommer til det typografiske syntes jeg. Finner en del snodige størrelseskontraster og fargekontraster i typografien. Det finnes flere nyanser enn én brunfarge og hvit! :)

 

Tenk og på hvor du legger den grå linjen din. Nå skiller den overskrift og kategori fra bildet, hører det egentlig sammen?

Er litt usikker på typografien, det er ikke min aller sterkeste side. Skal ikke skryte på meg å ha lagt alt for mye i typografien, så jeg skal prøve med noen flere nyanser og generelt jobbe litt mer med nettsiden :) Har du noen tips på lager? Hadde i utgangspunktet tenkt til å bruke sIFR med en svært light og elegant skrift, men grunnet en noe knapp tidsfrist tror jeg ikke det vil bli gjennomførbart.

 

Den grå linjen er jeg litt usikker på, mulig jeg bør gjøre den noe svakere.

 

Jevnt over bra, men synes bakgrunn ble for jordnær og lite ekstrem. Burde også turt å være litt dristigere i farger. For meg ble uttrykker litt sånn down to earth og energifattig.

 

En side om ekstremsport bør lyse av energi, være "cool" og litt "spicy". Typisk side der det bør si litt "bang" når man kommer til nettstedet. Legg ikke minst merke til hvor fargerike mange "ekstremsportsutøvere" er.

 

Har du muligheten, prøv å ta en kikk i Leatrice Eiseman si bok "Pantone, Guide to Communicating with Color". Der kan du finne en del originale ideer til fargebruk.

 

Edit: Har du ikke muligheten til det siste, PM meg, så skal jeg scanne noen sider for deg.

Du har et poeng, men noe av konseptet med den nye nettsiden i forhold til den forrige(som jeg laget før jeg var veldig stødig på CSS) var nettopp et mer jordnært, pent og stilrent design. Den relativt dominerende bakgrunnen samt et retrodesign skulle skape tanker som gikk til ekstremsportens fødsel, uten at det gikk utover harmonien. Hvorvidt dette fungerer blir opp til hver enkelt.

 

Den boken høres interessant ut, mulig jeg PM-er deg dersom jeg ikke får tak i den.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar

Ser poenget med at det skal være stilrent og pent. Men jeg tror sida hadde blitt bedre med litt friskere fargekontraster. Og det betyr ikke nødvendigvis "knallfarger", men fargenyanser som typisk lyser energi. Faktisk kan du trolig beholde bakgrunnene (med liten fargejustering), og prøve med f.eks #D00063, #B10043, #AA113F der hvor du i dag har grøntone. Trenger ikke å være mer enn at man flytter seg over på en annen side av triaden, så endres opplevelsen.

 

Uansett er det faktisk "nesten" mer komplisert å virkelig utnytte kommunikasjonspotensialet i farger når man designer nettsider. Man har for det meste en tendens (inklusive undertegende) til ikke å utnytte potensialet, og gå for de trygge løsningene.

Lenke til kommentar

Har litt å utsette på designet. Du forsøker å få en "grunge" look. Eller en litt "rusten" stil på norsk. Til det føler jeg at du har brukt litt feil brushes. Du har litt mer "splash" brushes enn grunge brushes. Noe jeg føler er litt uheldig. Hvis du mener at det er slik siden skal se ut så er jo det lov. Et eksempel på hvordan jeg tenker -> grunge look.

Lenke til kommentar

Likte dette designet godt :)

 

Er litt uenig med Kim T - Jeg synes disse brushene fungerer bra selv om det er mer "splash" enn "grunge".

 

Men en ting bør du tenke på. I overskriften "Velkommen til Extreme Moments nye nettside" har du en PNG med alpha transparency. Dette funker i og for seg i FF og Opera (og andre populære browsere), men IKKE i ie6 som dessverre er den mest brukte browseren her til lands.

 

Den enkleste løsningen på dette vil være å smelte sammen den mørke PNG linjen inn i bakgrunnsbilde. Den litt vanskeligere løsningen å sette opp men som du kan få mye igjen for ved oppdateringer av andre bilder etc er å legge inn et såkalt "IE PNG HACK" som går ut på å bruke "Windows Alpha Filter" som render engine. Dette ble litt klønete forklart med mange ikke-fullt-så-riktige-ord, men håper du skjønner hva jeg mener ;p

 

Kunne også ha tenkt meg å se hvordan du har tenkt å løse det med under-menyer i feks. Videoer :) Men ellers så synes jeg du har gjort en kjempe god jobb! :D

Lenke til kommentar
Ser poenget med at det skal være stilrent og pent. Men jeg tror sida hadde blitt bedre med litt friskere fargekontraster. Og det betyr ikke nødvendigvis "knallfarger", men fargenyanser som typisk lyser energi. Faktisk kan du trolig beholde bakgrunnene (med liten fargejustering), og prøve med f.eks #D00063, #B10043, #AA113F der hvor du i dag har grøntone. Trenger ikke å være mer enn at man flytter seg over på en annen side av triaden, så endres opplevelsen.

 

Uansett er det faktisk "nesten" mer komplisert å virkelig utnytte kommunikasjonspotensialet i farger når man designer nettsider. Man har for det meste en tendens (inklusive undertegende) til ikke å utnytte potensialet, og gå for de trygge løsningene.

Har prøvd meg litt frem med blant annet de fargene du viser til her, og det kan bli svært stilig det, men har ikke tid til å begynne med større justeringer. Logoen består i store deler av den grønnfargen som er brukt, derfor vil det bli litt dumt å endre dette. Men takk for konstruktiv kritikk, og godt mulig jeg kontakter deg angående den fargeboka ;)

 

Har litt å utsette på designet. Du forsøker å få en "grunge" look. Eller en litt "rusten" stil på norsk. Til det føler jeg at du har brukt litt feil brushes. Du har litt mer "splash" brushes enn grunge brushes. Noe jeg føler er litt uheldig. Hvis du mener at det er slik siden skal se ut så er jo det lov. Et eksempel på hvordan jeg tenker -> grunge look.

Det er ikke ment å være en grunge-feel på denne nettsiden, det skal være en splashy og frisk stil, men samtidig ha den gode retro-følelsen i harmoniske farger som skal drive tankene mot ekstremsportens fødsel.

 

Likte dette designet godt :)

Er litt uenig med Kim T - Jeg synes disse brushene fungerer bra selv om det er mer "splash" enn "grunge".

 

Men en ting bør du tenke på. I overskriften "Velkommen til Extreme Moments nye nettside" har du en PNG med alpha transparency. Dette funker i og for seg i FF og Opera (og andre populære browsere), men IKKE i ie6 som dessverre er den mest brukte browseren her til lands.

 

Den enkleste løsningen på dette vil være å smelte sammen den mørke PNG linjen inn i bakgrunnsbilde. Den litt vanskeligere løsningen å sette opp men som du kan få mye igjen for ved oppdateringer av andre bilder etc er å legge inn et såkalt "IE PNG HACK" som går ut på å bruke "Windows Alpha Filter" som render engine. Dette ble litt klønete forklart med mange ikke-fullt-så-riktige-ord, men håper du skjønner hva jeg mener ;p

 

Kunne også ha tenkt meg å se hvordan du har tenkt å løse det med under-menyer i feks. Videoer :) Men ellers så synes jeg du har gjort en kjempe god jobb! :D

Hyggelig at du liker designet :)

 

Har skrevet ganske klart i første post at den IKKE er ordnet for IE6 enda, det gjør jeg først når siden er ferdig kodet. Har relativt mye erfaring med webdesign, så vet godt hvordan jeg skal ordne PNG-transparency og hvilke hacks/fixes jeg bør bruke :) Resten av nettsiden er under utvikling, men svært begrenset tid vil nok gjøre resultatet noe svakere enn ønsket. Kommer tilbake med oppdateringer etter hvert!

 

 

Takker for konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Dette designet er uansett en forbedring i forhold til det gamle. Muligens det hadde vært en idé å tone ned bakgrunnen? Vet ikke helt om det blir bedre eller ikke. Men synes kanskje den preger siden litt for mye. Nei, dette kan du så jeg skal ikke belære deg med noe som helst.  :blush:

 

Kim...

Lenke til kommentar

Takk, da er målet oppnådd, føler også selv at det ble en klar forbedring fra det gamle :) Har tenkt mye på den bakgrunnen, og føler nå personlig at jeg har funnet en fin balanse mtp kontraster og farger. Bakgrunnen skal prege siden, mens innholdsfeltet skal være stilrent og oversiktlig.

 

Er bare glad for kritikk og synspunkter, så fyr løs:)

Lenke til kommentar

Denne siden gir meg ett godt førsteinntrykk. Jeg stusser ikke umiddelbart på noe, men min oppmerksomhet trekkes mot klussedullene på toppen av siden. Det er jeg sikkert ikke alene om.

 

Skateboardet får meg først til å tro at dette er en side som omhandler skateboard. Som med mange design på dette forumet, så er header høy, noe som medfører at innholdet på siden kommer ganske langt ned. For en gangs skyld fungerte dette ikke så aller værst, da jeg opplever at fargene og designet harmonerer.

 

Innholdet, ja det er noe helt annet. Du deler ikke inn innholdet tydelig nok i egne bokser. Du har for eks. en linje som løper på tvers av tre bokser, men med tre overskrifter over linjen, og tre ganger innhold under. Ting flyter i hverandre.

 

Siden til videoene blir rimelig tam når du fjerner skateboardet, og jeg sitter igjen med en følelse av at du har jobbet med forsiden, men at det designet du har valgt ikke blir like elegant til innholdssidene.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du formulerer footer som du gjør heller. Hvis du skal formulere noe om opphavsrett, burde du få frem hvem som innehar opphavsretten, at denne håndheves, og hva som er tillatt bruk. Det siste kan du plassere under "om oss", men med en link i footer. Det som står der nå, sier meg absolutt ingenting nyttig.

Lenke til kommentar
Har ikke så mye og si, for jeg tror ikke jeg fant noe negativt med den. Iallfall ikke akkurat nå :)

 

Så kan vel bare si at det ser veldig bra ut

 

:)

Hyggelig å høre :)

 

Bytt ut grønn. Rød eller vinrød ville funket bedre.

Really?

 

Denne siden gir meg ett godt førsteinntrykk. Jeg stusser ikke umiddelbart på noe, men min oppmerksomhet trekkes mot klussedullene på toppen av siden. Det er jeg sikkert ikke alene om.

 

Skateboardet får meg først til å tro at dette er en side som omhandler skateboard. Som med mange design på dette forumet, så er header høy, noe som medfører at innholdet på siden kommer ganske langt ned. For en gangs skyld fungerte dette ikke så aller værst, da jeg opplever at fargene og designet harmonerer.

 

Innholdet, ja det er noe helt annet. Du deler ikke inn innholdet tydelig nok i egne bokser. Du har for eks. en linje som løper på tvers av tre bokser, men med tre overskrifter over linjen, og tre ganger innhold under. Ting flyter i hverandre.

 

Siden til videoene blir rimelig tam når du fjerner skateboardet, og jeg sitter igjen med en følelse av at du har jobbet med forsiden, men at det designet du har valgt ikke blir like elegant til innholdssidene.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du formulerer footer som du gjør heller. Hvis du skal formulere noe om opphavsrett, burde du få frem hvem som innehar opphavsretten, at denne håndheves, og hva som er tillatt bruk. Det siste kan du plassere under "om oss", men med en link i footer. Det som står der nå, sier meg absolutt ingenting nyttig.

Godt å høre at førsteintrykket er bra. Grafikken i bakgrunnen er ment å trekke en viss oppmerksomhet, men er litt vanskelig å balansere dette. Header er høy, men hyggelig å høre at det fungerer rimelig greit.

 

Innholdsboksene ble ikke som planlagt, der blir det en runde redesign.

 

Angående innholdssidene er ikke de ferdig designet enda, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre for at de ikke blir så tamme, men samtidig passer inn. Du har rett i at det er forsiden som har fått mest oppmerksomhet, mye grunnet tidspress og at det ikke er krav om å levere en fiks ferdig nettside.

 

Footer er det egentlig bare å se bort i fra på det nåværende tidspunkt, der er det bare lagt inn en liten tekst for å ha noe eksempelinnhold. Det vil etter hvert komme en liten meny, samt en mer utfyllende, beskrivende og effektiv tekst om opphavsrett.

Lenke til kommentar

Knallbra side med godt fargevalg. Menyen er vakker, og hovereffekten er stilig. Det som dog trekker litt ned, er at det blir satt et så enormt fokus på bakgrunnen, og innholdet blir satt lite fokus på. Det blir så mye forstyrrende elementer i bakgrunnen, slik at jeg blir litt rotete i hodet når jeg skal prøve å lese noe.. :) Prøv å dyss ned bakgrunnen litt!

 

Men ellers, veldig bra side! Virkelig noe å bygge videre på!

Lenke til kommentar

Bare en kommentar til bakgrunnsbildet som du bruker. Det har en forholdsvis stor størrelse (241 kb). Det er ikke stort i forhold til dagens bredbåndslinjer. Og er heller ikke noe jeg orker å bruke tid på. Men tenker på en så kommersiell side som dette kan bli så er det vel kanskje i overkant stort? Husker bare for et år eller to tilbake så gikk mye av kritikken på størrelse på bilder og slikt. Er lenge siden jeg har sett kommentarer på slikt.

 

Men jeg lurer på om det ikke er mulig å gjøre det mindre uten at kvaliteten nødvendigvis ikke blir så dårlig. Mulig det faktisk blir litt roughere med litt dårligere kvalitet. Bare en tanke fra meg.

 

Kim...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...