Gå til innhold

UIA - It og informasjonssystemer

Edorf01

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe kunnskap om dette studiet?

Jeg vurderer å søke hit neste høst og er spent på hvordan skole, lærere, fasiliteter osv er ved UIA.

Er det noe som vet hvilke stillinger studiet kan kvalifisere til? Er det mye programmering eller er det et "alt mulig" studium. Det virker som de forsøker å favne det meste ifølge fagplanene - som ikke er veldig informativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe som vet hvilke stillinger studiet kan kvalifisere til? Er det mye programmering eller er det et "alt mulig" studium. Det virker som de forsøker å favne det meste ifølge fagplanene - som ikke er veldig informativ.

Studiet ser ut til å passe bra for mange jobber i IT-bransjen. Hensikten med et studie er da uansett ikke å lage mennesker som er tilpasset kun en type jobb. I dette studiet ser du også at du har stor frihet til egen spesiallisering.

Linken du ga innholder de fleste fagene du kan velge og link til de enkelte fagene så sånn sett så tror jeg dette er en mest informativene sidene du vil finne. Har sett nok av høgskoler som ikke engang forteller i detalj hvilke fag som inngår i studiet.

Studiestedet i Kristiansand har forøvrig en de nyeste og flotteste campus'ene i Norge. Dette var vel på sett og hvis en de satsningen som Høgskolen i Agder gjorde på sin vei til å bli et universitet. Bra kjønnsfordeling og mange variete studier som også burde være med på å gi et godt miljø på campus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Major: Du vil selvfølgelig streve, høyere utdanning er tøft, men det skal være gjennomførbart på lik linje med andre studier, også uten forkunnskaper.

jeg har gått på ikt-driftsfag, så kan litt da. men er det mye vanskeligere en det??

Lenke til kommentar
Major: Ja, veldig mye vanskeligere enn det. For det første så må du skaffe deg generell studiekompetanse, for det andre så blir det VELDIG mye mer jobbing enn du nok har blitt vant med på ikt-driftsfag.

jeg går på allmenfaglig påbygg nå da:D

Lenke til kommentar

hei hei!

Jeg går første året her nå, og kort sagt er jeg meget fornøyd.

Hvis du stiller litt mer konkrete spørsmål skal jeg svare deg så godt jeg kan.

Du begynner første semesteret med følgende 3fag:

IS-100 - innføring i hva et IS er, noe hardware, noe php ellers stort sett veldig overfladisk.

IS-104 - brukergrensesnitt. Design av brukergrensesnitt, lover rundt dette, mockups osv. Kjempemorro fag!

IS-107 - "kreativ problemløsning". er et fag for de som ikke gidder jobbe fra mitt ståsted, for å sparke igang elever med å gjøre noe fra dag1. Er en masse innleveringer som skal gjøres sammen med ei gruppe.. Kjedelig, men kanskje viktig for mange.

Neste semester er følgende:

IS-102 - programmering, og her er det java for alle pengene. Bruker boka "objects first" som er anbefalt en plass her på forumet, og ja denne boka er knall. Her kreves det jobbing, hvis ikke man har forkunnskaper til programmering.

IS-105 - operativsystemer og datakommunikasjon. Er det "todelt" fag hvor man starter med operativsystem delen. Helt rå foreleser i dette faget, som virkelig kan leksa si. Kort sagt læres det om hardware i samspill med OS, kjerne, systemkall osv osv.

ORG-110 - organisasjonsteori kort fortalt

BE-107 - bedriftsøkonomi.

Når man kommer over på 2.semester på 2.år velger man alle fagene selv utfra noen utvalgte, samme med 1.semester på 3.år, noe som gir deg som student mange muligheter.

Som nevnt over, har selv gått IKT driftsfaget, og det krever adskillig mer arbeid her. Ikke forvent samme slappe holdning som på IKT, her kreves det jobbing.

Er det noe mer du lurer på, spør så skal svare så godt jeg kan.

Endret av pralinaen
Lenke til kommentar
Er oppgavene man får som oftest skriftelige eller det er også muntlige presentasjoner man må igjennom? Er klassene store?

de aller fleste oppgaver er skriftlige, men det forekommer muntlige presentasjoner sammen med ei gruppe. Det har forekommet i IS-107 og vil skje i ORG-110.

Klassen vår er vel drøye 60stk, så nei det er ikke store klasser, og i.o.m at det er åpent studium vil det alltid falle av noen.

Lenke til kommentar
Takk for raske svar! Er det ett veldig krevende studie som krever at man må jo jobbe konstant for å stå eksamen? Eller er det mulig å ha ett sosialt liv ved siden av?=)

Du det kommer jo veldig ann på hvilke mål du setter deg, og forkunnskaper. Uansett jeg vil ikke si det krever "for mye", og når du i tillegg intresserer deg for IT med ikt bakgrunn er jeg sikker på du kan ta det rolig og greit.

Har man interesse for ett felt, har man som regel også en forståelse..denne forståelsen kommer du langt med på IT feltet er mine erfaringer, andre kan mene motsatt!

Lenke til kommentar

Jeg har tatt Master i Informasjonssystemer ved UiA. Det vil si de to neste årene etter det studiet som diskuteres her. Hvis du først skal gå de tre første årene, vil jeg absolutt anbefale de to Master-årene etterpå. Selv om det kanskje er litt mye å tenke på akkurat nå:) Det var veldig krevende, men spennende. Kristiansand som studiested er bare helt topp.

Jeg gikk ikke bachelor ved UiA, men kan tenke meg at bacheloren her er ganske lik andre steder. Dvs. du lærer det mest grunnleggende innen database, programmering, systemutvikling osv. Trenger ingen spesielle forkunnskaper. Begynner veldig fra skratch i det meste.

Lykke til med studievalget!

Lenke til kommentar
Gir denne utdanningen gode muligheter for en bra jobb(god lønn) senere da? Eller er iformatikk veien å gå da?

Hvis du blir veldig flink så tror jeg det skal være muligheter for ganske heftige lønninger, i og med at du da får en spisskompetanse som bare blir mer og mer etterspurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...