Raijin Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Heisann, Kjører for tiden Arch med fluxbox på min ultraportable. Specs'ene er ikke all verden å skryte av, så ønsker derfor å holde det lightweigth. Det jeg kunne tenkt meg er et programmerings-IDE for C, bildeviser, MSN-klient, nettleser, e-postklient, pdf-leser, filmavspiller, musikkprogram som ikke er like lightweigth som XMMS, men samtidig ikke like tungt som Amarok. Live search i biblioteket er en artig funksjon. Maskinen har en Pentium M 1.6 gHz og 512 MB ram, så den klarer nok å dra KDE med tilhørende programmer. Men vil gjerne holde det mer lightweigth. Mvh, Raijin Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Til musikkavspiller kan du jo bruke MPD og Sonata. Det krever ikke akuratt mye ressusjer.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Du kan ta en kikke på programvalget i Damn Small Linux. Det er veldig veldig lightweight, men samtidig er noen av programmene litt kjipe. F.eks nettleseren Dillo. Heldigvis er Firefox også med, og det går faktisk an å kjøre Firefox på 200 MHz og 32 MB RAM. Selvfølgelig er det litt forsinkelse når den laster sidene, men det går faktisk an å bruke. Så det bør gå fint med Firefox på 1,6 GHz og 512 MB også. 1,6 GHz og 512 MB er faktisk ganske rikelig. Jeg kjører full Ubuntu på 2,0 GHz AthlonXP og 448 MB. Arch med xfce4 på samme maskinen går som bare juling. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Musikk --> gmusicbrowser E-post --> Claws Mail MSN --> aMSN, eller Finch i terminal Bilder --> GQview eller display fra ImageMagick PDF --> ePDFView Nettleser ? Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Nettleser: Seamonkey Film: MPlayer Editor: Emacs/Vim Musikk: MPD Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Editor: Emacs/Vim Det er nok et lettvektsprogram, men det er samtidig ekstremt lite intuitivt for en begynner. Så du burde linke til en god innføring samtidig som du anbefalte det. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Emacs howto: http://tldp.org/HOWTO/Emacs-Beginner-HOWTO.html VIM howto : http://tldp.org/HOWTO/C-editing-with-VIM-HOWTO/index.html Forresten, tldp.org er en kjempebra dokumentasjonsside for linuxbrukere Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Nettleser: Midori en gang i fremtiden Musikk: mpd og en frontend Film: mplayer uten gui IM: Pidgin Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Heisann, Kjører for tiden Arch med fluxbox på min ultraportable. Specs'ene er ikke all verden å skryte av, så ønsker derfor å holde det lightweigth. Det jeg kunne tenkt meg er et programmerings-IDE for C, bildeviser, MSN-klient, nettleser, e-postklient, pdf-leser, filmavspiller, musikkprogram som ikke er like lightweigth som XMMS, men samtidig ikke like tungt som Amarok. Live search i biblioteket er en artig funksjon. Maskinen har en Pentium M 1.6 gHz og 512 MB ram, så den klarer nok å dra KDE med tilhørende programmer. Men vil gjerne holde det mer lightweigth. Mvh, Raijin Spar deg for mye knoting og installer KDE. Hvis du føler at KDE er bloat kjør Fluxbox med KDE-programmer. Jeg kjører KDE helt fint på en P3 500mhz og en Pentium M 1.7 (600mhz). Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Fluxbox med dillo (browser som bruker 2MB ram ), GQview (krever en del biblioteker men virker på svært lite ram, noen basic fungsjoner) eventuelt display (Imagemagick) eller Xzgv. atedit/ted er veldig lette skrivere. Beaver kan brukes til C koding. Xpdf til å vise pdf, Xpaint til litt leking. mp321 og ogg123 til musikk (eventuelt bare bruk MPlayer til lyd/bilde da denne egentlig krever svært lite). Blir ikke stort lettere. Kan fint gjøres på 8-16MB ram med en lett kjerne og uten bakgrunnsbilde. Men med den maskinen der kan du gjerne dra full XFCE4/KDE uten noe problem. Eller som Olear sier Fluxbox med KDE apps. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Takk for innspillene. Mange gullkorn her. Likte godt Sonata og GQView. DSL hadde også noen fine ting. Emacs virket ganske omstendelig. Men har hørt en del lovord om det, så jeg skal ihvertfall prøve å sette meg inn i det. Tldp er herved bokmerket Midori virker interessant, men det tar vel en stund til det er stabilt. Skal ihverttfall følge med på prosjektet. Er mplayer på høyde med vlc når det gjelder støtte for formater? Endre: Joda, jeg kjørte Kubuntu en liten periode på denne maskinen. Det gikk forsåvidt greit, men Fluxbox er mye mer snappy. Og ettersom mange hevder at KDE er mer lightweight enn XFCE4 når man konfigurerer det, har jeg aldri testet ut XFCE noe særlig. I Xubuntu ser det omtrent ut som GNOME. Så jeg har vel alltids hatt et inntrykk av at XFCE bare er en lightweight-versjon av GNOME. Dillo støtter jo nesten ingenting! (ifølge wikipedia.) Så, jeg tror ikke at det blir min standard nettleser med det første. Bruker for tiden Kazehakase. Funker helt greit. Raskt og lettvekt, men jeg savner en del addons fra Firefox. Så jeg innstallerer vel det igjen før eller senere. På skrivebordserstatteren bruker forsåvidt Firefox i overkant av 185 MB ram... Men så har jeg 19 tabs åpne akkurat nå også Olear: Jeg synes ikke det er så alt for ille å rote rundt i config-filer med nano. Har vel blitt vant til det ettersom Arch krever en del konfigurering. Og så lærer jeg en del om Linux. Men klart, på skrivebordserstatteren kjører jeg Ubuntu og slipper dermed å konfigurere i like stor grad. Og så funker det meste out-of--the-box som definitivt er positivt. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Hotstian: Jeg har ikke testet Dillo ennå, men den hadde ikke så mange features på listen sin. Klart, den sikter på å være lettvekt går jeg ut ifra og kan dermed ikke inkludere støtte for tunge ting. Til kontordokumenter bruker jeg for tiden Abiword. Snuste litt på TED for en stund siden, men hvis jeg husker rett har den ikke støtte for doc-formatet mens Abiword har det. Tester ut mplayer først. Kom også over et annet cli musikkprogram: mp3blaster. Men jeg vil helst ha et gui på musikkprogrammet jeg bruker. Vurderte å innstallere Amarok/Rhythmbox og Kdevelop/Anjuta. Alle er programmer jeg liker godt, men ville først sjekke om det fantes lignende, mer lightweight programmer. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Mplayer er på høyde med vlc når det kommer til format støtte ja. Endret 9. desember 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 VLC så vel opp til MPlayer når de utviklet format støtten. Selv Realtime er støttet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Syns egentlig mplayer er bedre enn VLC på div formater. F.eks HD-video pleier å knele fullstendig i VLC, mens det går smertefritt i mplayer. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Syns egentlig mplayer er bedre enn VLC på div formater. F.eks HD-video pleier å knele fullstendig i VLC, mens det går smertefritt i mplayer. Støtter den. VLC (Stable, trunk, you name it) kneler fullstendig ved avspilling av H.264-materiale til meg. Mplayer er, imo, den beste videoavspilleren. Lenke til kommentar
toresn Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) MSN-klient: * centerim (en "fork" av centerICQ) Nettleser: * opera E-postklient: * mutt - kan være litt vanskelig å sette opp, men når dette er gjort, og èn har blitt litt kjent med programmet, er det en drøm å bruke. Pdf-leser: * llpp (basert på en annen flott pdf-leser, mupdf) Video: * mplayer * ogle (for DVD-meny) Musikk: * mpd/mpc/ncmpcpp (server/klient/klient) BitTorrent-klient: * rtorrent/libtorrent Tekst-editor: * vim (mange liker emacs også) Alle programmene nevnt over har det til felles at de krever lite av maskinvaren de kjøres på, og at de gjør det de er designet for veldig bra. Endret 3. mars 2011 av toresn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå