Gå til innhold

Bildekritikk: Portrett av Johan Brun

Aetius

Anbefalte innlegg

Johan Brun er norsk pressefotografis grand old man, og en usannsynlig hyggelig, hjelpsom og grei mann. Dette bildet av ham tok jeg i Kristiansund tidlig i høst, da jeg gikk bak ham på vei til et av de mange foredragene på Nordic Light.

Canon EOS 5D med 24-70mm f2.8

100 ISO, 1/125 sek, f4, 70mm

Bildet er behandlet i Lightroom 1.3 og deretter tweaket, beskåret og gjort til Sv/Hv i Photoshop CS3

post-29613-1197063098_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har rett, jeg skal legge inn en noe nedskalert versjon. Tenker ikke på at ikke alle har like raskt bredbånd som meg.

Hva hodet angår, så var litt av poenget å si mest mulig om Johan ved å ta med færrest mulig detaljer. Jeg så engang en artikkel skrevet av en fotograf som når han måtte vente på noe brukte den teknikken som en slags øye-/hjernetrening, og det har inspirert meg en del siden. Jeg er også veldig glad i alternative former for portrett - ikke alltid det er like spennende med den dønn tradisjonelle, selv om jeg på mange måter er en tradisjonalist.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Synd at du har fått litt bevegelses uskarphet i bildet :/

Ja, jeg tok flere bilder, og dette ble det beste. Jeg ville for en hver pris ha det naturlig, så jeg kunne ikke be ham stoppe. Litt bevegelsesuskarphet måtte jeg bare ta. Kunne kanskje skrudd opp til 200 eller 400 ISO, men det hadde jeg strengt tatt ikke tid til.

Jeg ga forresten Johan en kopi, og hans umiddelbare kommentar var "Gååååår jeg sånn da?".

Lenke til kommentar

Morsomt! Mange portretter er oftest best når de er tatt bakfra. Forfra er klisjé, som solnedganger. Noe av poenget med et portrettfoto er dog at det skal gjenspeile personen på en eller annen måte, og som du kanskje la merke til ettersom du gikk omkring bak Brun en stund, så er han litt lut i ryggen, så om jeg var deg ville jeg nok gått for å vise mer rygg enn det der, slik at man kanskje ser at her er det snakk om Johan Brun. Sånn det er nå enser man bare en gammel mann med et Nikon-kamera, og det er nok flere enn Johan som bruker det.

Men man får bruke det man har når man likevel har det. Jeg syns du kunne dratt opp kontrastene litt jevnt over hele bildet, kanskje med unntak av på hendene. De er flotte som de er, og forteller at her snakker vi om en godt praktisk anlagt og nevenyttig kar, og det er'n jaggu også! Den mannen kjøper ikke en ny hammer, han lager den selv. Jeg er også litt usikker på blendervalget her, ettersom kantskarpheten ikke er helt tiltalende, så du burde kanskje kjørt den opp et hakk eller to.

Bra at du har valgt dette i svarthvitt som skaper en stemning som passer godt til Johans bekledning og hender. Du har en enorm kontrast mellom det nye, digitale Nikon-apparatet og de gamle, værbitte hendene hans også, og det sitter som ei kule! Godt utført alt i alt, men jeg ville nok satset på en litt mindre blenderåpning og litt økt kontrast ellers, samt å få frem Bruns lutte holdning. Godt ellers!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer og kritikk, alle sammen!

theriksen: Bildet var litt spur-of-the-moment, der jeg måtte gripe øyeblikket og gjøre det beste jeg kunne av det. Jeg er likevel ikke sikker på om jeg ville portrettert Johan som lut i ryggen, om jeg hadde sjangsen, selv om han er det nå. Johan er 85 år og i utrolig god form for sin alder, og i hele sitt liv har han vært aktiv og i god form, så jeg er derfor ikke sikker på om lut rygg vil være representativt for hvordan jeg ser ham som person. Lut rygg vil også visuelt signalisere en som har gitt seg for overmakten, som har måttet gi tapt overfor ytre press, alder eller bekymringer. Det er ikke slik jeg ser Johan i det hele tatt. Jeg beundrer mannen enormt, og for meg er han en pussig blanding mellom en gigant i sitt felt, en hyggelig gammel mann, og Reodor Felgen. Jeg var mer interessert i å forsøke å oppsummere ham - eller et aspekt av ham - i et ubevoktet øyeblikk. Lut rygg hadde neppe vært rett for min visjon av ham, men det kunne vært veldig interessant å se andres portretter av ham, inkludert ditt, for å se hvordan ulike fotografer ville gjort det.

Hva kanskarpheten angår, så er det nok bevegelsesuskarphet du ser og ikke kantuskarphet. Bildet er vesentlig beskåret, slik at en eventuell kantuskarphet med god margin ville bli kappet bort. Slik ser hele bildet ut:

post-29613-1197073055_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Kunne gjerne sett det for meg med et eldre kamera. Synes det blir litt rart med gamle hender og überkamera. Men, det er tross alt det utstyret han bruker, og ettersom du ikke ville rigge bildet, er det lite å få gjort med det. Ellers et veldig kult bilde. Særlig hendene :)

Lenke til kommentar

Ja, her er jeg enig med cruelphotography - likte også den siste versjonen (originalen - ucroppet) desidert best. Mye finere med litt luft på sidene. Den første versjonen du la ut ble litt trang.

(cruelphotography: regner med at det var det siste bildet han la ut du mente når du sa "originalversjonen"?)

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...