Gå til innhold

Yamaha surround forsterker -> prob med "rca-bass"

Anbefalte innlegg

Hallo

Har kjøpt meg en fin liter Yamaha-forsterker. Har nå lykket med å få digital lyd fra det digitale lydkortet mitt, ved hjelp av en 3,5mm mono minijack i lydkortet, og en rca-plugg i den andre.

Mitt andre problem: bassen

Alle speakerene er greie å få lyd i, da det er bare å skru dem fast i skruene som er på baksiden. Når det gjelder subwoferen, så er det (i likhet med høytalerene mine) meningen å stikke to ledninger inn i de to hullene som er på subwooferen (dvs rød og svart hull).

Jeg har derfor prøvd meg på en kopling med to ledere inn til de to hullene på subwooferen, og en RCA-plugg i den andre enden (hullet i forsterkeren ser ut som en rca-plugg, og det står "bass" ved siden av hullet).

Hvorfor får jeg ikke lyd i bassen?

edit: forsterkeren heter yamaha rx-v461

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

hvordan får du minijack og rca til å bli digitalt?

hvis du liker og høre på musikk i mono så er det jo greit.

bruk en jack plugg som er stereo ihvertfall

men hvis du har et digitalt lydkort kanskje den har optisk ut?

bakpå forterkeren er det en egen kanal som heter sub,

plugg rød/hvit RCA plugg i den og den motsatte enden i Rød/hvit på suben

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

1. Så vidt jeg har forstått fungerer mono-ledningen som en digital coax-kabel

Helt riktig. Mono minijack til RCA er den rette kombinasjonen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry3661505

(rett meg hvis jeg tar feil...) lydkortet er digitalt, men IKKE optisk...

du kan lese hele posten min ang. dette her

2. ahh, selvsagt... så dum jeg er :wallbash:

men, trenger jeg da bare å ha signal i midten av rca-pluggen da, siden jeg da får jord i den andre rca-pluggen?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jack er fortsatt analogt, ikke noe digitalt med det.

f.eks slik jeg har det er Optisk til Optisk på fortsterker, det er digitalt

har man en jack er det analogt helt til noe gjør om dette til digitalt.

men da blir det bare "digitalt"

du skal ikke trenge noe jording på subben bare 1 rca, svart til rød.

suben er mono uansett

Lenke til kommentar

jacken i seg selv, er da bare en leder som sender signalet. om signalet er analogt (altså sinus) vil den fungere som en analog leder, men jeg trodde da virkelig at hvis man sendte digitale pulser (1, 0) vil det være digitalt signal som ble sendt?

har du mulighet for å legge dette bildet: http://www.yamaha.co.jp/english/product/av...xv461/panel.jpg inn i pait e.l og sette en runding rundt der jeg skal kople rca-pluggene? blir litt forvirret av alle inn/utgangene :blush:

edit: bare så du ikke begynner å tro at det er det som er problemet, sender jeg optisk inn til forsterkeren nå, men det er ikke det jeg tenkte å gjøre når jeg er ferdig (fordi det er på en annen datamaskin)

edit2: større bilde her

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

prøv der, tror det skal funke

men hvis det ikke går er det mulig det er fordi du bare har en analog kilde..

er litt usiker om det blir digitalt eller ikke, i min verden så er digitalt, digitalt hele veien uten et analogt mellom ledd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hmm eneste jeg kan tenke er feilen da er tilkoblings opplegget ditt fra lydkortet til forsterker.

eller har du stilt inn suben? i forsterkeren og bakpå subben?

Lenke til kommentar

1:

edit: bare så du ikke begynner å tro at det er det som er problemet, sender jeg optisk inn til forsterkeren nå, men det er ikke det jeg tenkte å gjøre når jeg er ferdig (fordi det er på en annen datamaskin)

2: subben er det lite med instillinger for. Jeg spiller forresten lyd fra den med et annet annlegg jeg har nå, så det er ikke noe galt med subben. Ledningen fra forsterkeren til subben har jeg ohmet, og satt polariteten riktig (+ i midten av rca-pluggen, og - rundt), og har også for morroskyld prøvd motsatt polaritet.

3. Jeg har også god tro på at det er en instilling eller no, men har vært inne på lydinstillinger og satt subwoofer på "both" (har også prøvd de andre alternativene for subwooferen).

Hva slags spenning (veksel og evt like spenning)? kan måle litt på det, hvis jeg viste hva den skal være på....

edit: prøvde å måle vekselspenningen til bassen på et annet annlegg, og så (ikke veldig overaskende) at spenningen bevegde seg i takt med musikken.

Jeg prøvde det samme på det andre anlegget mitt, hvilket ga ingen resultater. Det betyr at det er noe inne i forsterkeren som er galt (eller ikke riktig)...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

sorry med da er jeg helt blank, blir vanskelig når jeg ikke er der.

men det kommer nok inn noen samartinger her snart som kan fikse det, og forklare litt om digitalt og ikke digital

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

nei har ikke akkuratt den, men har en surround reciver som er noe av det samme og jeg kobler til med det "Sub Out" med Rca kabel

Lenke til kommentar

joda, manualen har jeg, men der sto det ikke mye interessant:

ingen lyd i bassen:

årsak-------------------------løsning

utsignalet er satt til front-------sett bass-signalet til swfr eller both

signalet er swfr ved stereoavspilling ---------- sett signalet til front eller both

musikken har ikke lavfrekvent lyd---------dette er ingen feil...

lenger frem i bruksanvisningen stod det om hvordan man skulle kople til bassen (ja, i det hullet du ringet rundt), og hvor man fikset swfr/front/both (som nå er satt til both for å være sikker)... ellers var det ikke noe interessant :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

prøv og koble til med en cd-spiller med rca plugger left/right

prøv subben da, hvis det ikke går, kanskje det er noe feil med sub kanalen på forsterkeren.?

Lenke til kommentar

det er en jvc sp-wa35 (en sak på 100w som fulgte med en hjemmekino-pakke fra clas-ohlson for mange år siden (men den funker fint). Den er helt enkel: Ikke noen av/på knapp, ikke noe justering, bare to hull (svart og rød) der man skal sette inn to løse ledere (altså ikke noen plugg)

prøv og koble til med en cd-spiller med rca plugger left/right

prøv subben da, hvis det ikke går, kanskje det er noe feil med sub kanalen på forsterkeren.?

god idè... kommer tilbake med info om 3 min

Lenke til kommentar
det er en jvc sp-wa35 (en sak på 100w som fulgte med en hjemmekino-pakke fra clas-ohlson for mange år siden (men den funker fint). Den er helt enkel: Ikke noen av/på knapp, ikke noe justering, bare to hull (svart og rød) der man skal sette inn to løse ledere (altså ikke noen plugg)

Det er altså en passiv sub(uten forsterker). Utgangen på Yamahaen er bare en preout, dvs. det er ikke forsterker i Yamahaen til å drive suben. Du må ha en sub med innebygd forsterker for å kunne benytte denne utgangen.

Frode

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jepps, fant ut det jeg og nå, men hvis man kobler til med vanlig høytalerkabler vill det fungere?

skulle hatt et litt høyreoppløsning på back bildet av forsterkeren så jeg kan se om det er noen annen mulighet og koble til subben..

EDIT:

mulig du kan koble til der det står "front A" med vanlige høyttaler kabel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...