Fibonacci Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg holder på å bli gal av et mysterium i hjembygda. En gravemaskinsjåfør kom over et stjerneformet hull midt inne i fjellsiden da han arbeidet med å bygge ut en tomt. Gravemaskinsjåføren gravde ut minst 4 meter av fjellet før han la merke til hullet. Hullet gikk lett på skrå nedover bakken, men dessverre ikke å finne lenger da det har kommet grus i det i ettertid. Hullet er perfekt symmetrisk hele veien, og er helt glatt på innsiden. Ingen har hittil kunnet gitt et svar på hvordan hullet har oppstått. Både boreingeniører og geologer fra hele landet er spurt, men ingen kan gi et helt sikkert svar på hvordan hullet har oppstått. Har dere noen forslag? PS: Har laget en egen side til mysteriet her: http://www.volda.org/star/ Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Merkelig, er da umulig å få til noe slikt uten å hogge det ut Rødt = Bor Endret 4. desember 2007 av WD40 Lenke til kommentar
shakur Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så akkurat et innslag fra det på tv akkurat. Var en geolog der som forklarte at hullet kom fra et mineral, husker ikke hvilket, som hadde sittet i steinen og blitt vasket bort av vann eller noe. Lenke til kommentar
Moonshield Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så jævlig kult ut. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Så akkurat et innslag fra det på tv akkurat. Var en geolog der som forklarte at hulletkom fra et mineral, husker ikke hvilket, som hadde sittet i steinen og blitt vasket bort av vann eller noe. Var det på TV? Hvilken kanal? Når? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 tipper hullet har blitt til gjennom tilfeldig erosjon Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så akkurat et innslag fra det på tv akkurat Var det på TV? Lenke til kommentar
shakur Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så akkurat et innslag fra det på tv akkurat. Var en geolog der som forklarte at hulletkom fra et mineral, husker ikke hvilket, som hadde sittet i steinen og blitt vasket bort av vann eller noe. Var det på TV? Hvilken kanal? Når? Tror det var TV-Norge nyhetene nå mellom CSI, kort innslag. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Det de presenterte var tre teorier, ingen av de stemplet det som garantert sant. En geolog som uttalte seg om dette bortvaskede mineralet, en prest av noe slag mente det var et tegn fra gud og en annen mente at det var et hull som en kran hadde vært forankret til da de drev med noe arbeid der for mange herrens år siden... Lenke til kommentar
shakur Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 ok, mulig jeg ikke fulgte så godt med.. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvor dypt er hullet? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 http://smp.no/default.asp?page=1024&it...62,1&lang=1 Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Mulig jeg er dum nå og sier ikke at det ikke stemmer. Men hvordan får man et stjerneformet hull med et borr? Man får ikke et firkanta hull med et firkanta borr akuratt Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Nå er det jo 7 skjær på hullet og 6 på borret eller bare synet som bedrar meg? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Nå er det jo 7 skjær på hullet og 6 på borret eller bare synet som bedrar meg? Det stemmer. Nå har jeg undersøkt denne saken i dag og skrevet en sak om det for lokalavisen der jeg jobber. Bor med skjær i partall vil lage hull med oddetall-kanter (2 skjær får trekantet hull, 4 skjær får femkantet osv). Dette skjer dersom borekronen er feilslipt eller ujevn. Det skjer oftest når hullene er horisontale. Det er havnevesenet som laget hullet på 30-tallet, og jeg har fått bekreftet at det finnes liknende hull ved kysten av Halten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvordan hullet blir avhenger litt av hvordan slagtakten er sammenlignet med rotasjonen, men ser for meg hvordan denne borkrona kunne laget et 7 kantet hull om det går litt i ubalanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå