Gå til innhold

MIST kjølesett + aquagraFX?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og ser på enten HighPerformance eller Tsunami. Tenkte i utgangspunktet på HighPerformance.

Skal ha ett 8800GT kort, så jeg tenkte på AquagraFX 8800GT kjøler. Men det står at HighPerformance er High-flow og jeg må ha en kjøler som passer her. Er det da mer hensiktsmessig å gå for Tsunami?

Resten av innkjøpslista er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=872642&hl=

m.v.h.

MrLee

Newbie på VK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp High Performance! Tsunami er rett og slett på langt nær like godt, med en langt dårligere pumpe og middels CPU-blokk. Og høy gjennomstrømning eller ikke?! Hvor står det at du ikke kan ha høy gjennomstrømning gjennom en 8800GT-blokk? Pumpen på HP-settet har mye bedre mottrykksegenskaper, så den kan drive flere komponenter i sløyfen.

Lenke til kommentar

Jeg så bare på produktspeccen til HighPerformance der det står:

Dette settet er for deg som skal ha temperaturen ned så langt som mulig. Swiftech APOGEE vannblokken er konstruert slik at den gir best kjøling ved høy vanngjennomstrømning og vi har derfor valgt ut komponenter som kan gi den det. Alle komponenter kommer fra "øverste hylle" og har høy kvalitet.

Skal du utvide med chipset- eller skjermkortvannblokk må du velge en som er konstruert for high-flow systemer.

Newbie som jeg er begynner jeg selvsagt å lure :)

Lenke til kommentar
Jeg så bare på produktspeccen til HighPerformance der det står:

Dette settet er for deg som skal ha temperaturen ned så langt som mulig. Swiftech APOGEE vannblokken er konstruert slik at den gir best kjøling ved høy vanngjennomstrømning og vi har derfor valgt ut komponenter som kan gi den det. Alle komponenter kommer fra "øverste hylle" og har høy kvalitet.

Skal du utvide med chipset- eller skjermkortvannblokk må du velge en som er konstruert for high-flow systemer.

Newbie som jeg er begynner jeg selvsagt å lure :)

Kjøpte vannkjølingssett fra Microplex for 2 mnd siden, og ba om hjelp fra en av deres eksperter.

De anbefalte High Performance settet, men anbefalte å bytte ut radiatoren med en større modell med plass til 3x120mm vifter, pga mitt ønske om å kjøle både CPU/GPU.

Er enig med BaronKanon at HP settet har bedre pumpe, og CPU kjøler.

Det kostet meg noen hundrelapper for en større radiator, samt en ekstra vifte, men det er verdt merprisen.

Dette settet har MYE bedre kjøleegenskaper under "Load" enn Thermaltake 120 Extreme kjøleren det byttet ut. Dette er som kjent den beste luft kjøleren som er i handelen i dag.

Edit pga masse tyrkleif

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar
Noen innvendinger?

Ser greit ut det. Ville tatt med gjengeteip på alle nipler.

Ang. slangeklemmer, bruker jeg bare plaststrips. Funker konge.

Ang. tegningen vil jeg anbefale deg å koble CPU/GPU i serie, ellers kan du få problemer med for lite vanngjenomstrømming i en av blokkene.

Du kan også senere koble inn kjøling på NB, SB osv. Det settet har god nok kapasitet til evt. utvidelse.

Lenke til kommentar

Gjengeteip, got it!

Ok, tenkte det kanskje var mer forelaktig slik... men kanskje ikke. Som nevnt så mange ganger tidliger me = newbie på vann :)

Hvilken er mest hensiktsmessig å ha først?

Er det noen spesielle "krav" til plassering av tank og punpe inne i kabinettet? (i.e. tanken skal stå elevert over pumpa eller omvendt o.s.v?)

SB/NB er passivt kjølt uansett, så der tror jeg jeg klarer meg :) men kanskje ved (heftig) klokking må det til med noe annet?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Samme hvilken rekkefølge du kobler blokkene. Jeg bruker pumpe - tank - radiator - CPU - GPU. Men det er egentlig uvesentlig.

Har forsøkt flere kombinasjoner. uten å merke noe forskjell.

Har ellers montert pumpen på bunn av kabinettet, med tanken litt høyere. Radiatoren ligger på toppen av kabinettet med avstandstykker.

Strengt tatt burde vanntanken stå høyest for å fange opp luft i systemet, men etter solid utlufting funker mitt system bra.

Har litt trangt kabinett, så det er det første som blir byttet

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Trenger jeg virkelig vifter som flytter 140CFM/H? Jeg vet jeg kan regulere hastigheten med spenningsregulator. jeg har en egen baybus jeg har tenkt å bruke til det formålet, men er ikke 140CFM/h, 38dB vifter overkill i utgangspunktet?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det blir nesten samme hva du velger av vifter bare dem går rundt.

Jeg kjører trippel radiator med nesten dem samme viftene du har tenkt å kjøpe på 30% hastighet.

Skrur jeg på 100% så går temperaturen ned med 2-3 grader.

Jeg kjørte ei stund med 2 vifter på høyere hastighet og da var temperaturen 4 gradere høyere enn den er nå så antall vifter er viktigere enn hastighet.

Jeg ligger på 29-32 på cpu ved idle (4000+ X2 @ 2,8 1,45V)

Jeg har kun Aquacomputer komponenter og har kjøling på gpu også

Lenke til kommentar

Ok, da må jeg sjekke hvor langt ned jeg får disse viftene :)

Forøvrig er det noen som vet en god måte å heve en trippelrad fra gulvet på en CM stacker. tenkte mest på noen gummiføtter på en cm eller mer som jeg kan skru inn i raddisen der viftehullet er?

evt. må jeg ha 120mm viftegriller for å beskytte. radiatoren mot den lille metallkanten :) (noen som vet hvor de har det i stavanger?)

Lenke til kommentar

var jeg deg, ville jeg bestillt fra USA! Da kan man lett spare en tusenlapp, selv etter toll.

Jeg har akkurat bestillt, og med bare de aller beste delene man kan få tak i (mer eller mindre) I tillegg vil det være ganske stille. Totalt kommer prisen på alt med kjøling til HK (både NB og SB), skjermkort og selvsagt CPU, på ca. 2800 med moms og frakt. Jeg har da også valgt den deisdert beste trippelradiatoren på markedet, som også vil funke bra med stille vifter.

Siden du ikke er så erfaren med vannkjøling, er det vel ikke så mye nytte i at jeg kommer med navn etc. Hvis du vil, kan jeg sette sammen et system til deg, og legge ut en skjermdump av det :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
var jeg deg, ville jeg bestillt fra USA! Da kan man lett spare en tusenlapp, selv etter toll.

Jeg har akkurat bestillt, og med bare de aller beste delene man kan få tak i (mer eller mindre) I tillegg vil det være ganske stille. Totalt kommer prisen på alt med kjøling til HK (både NB og SB), skjermkort og selvsagt CPU, på ca. 2800 med moms og frakt. Jeg har da også valgt den deisdert beste trippelradiatoren på markedet, som også vil funke bra med stille vifter.

Siden du ikke er så erfaren med vannkjøling, er det vel ikke så mye nytte i at jeg kommer med navn etc. Hvis du vil, kan jeg sette sammen et system til deg, og legge ut en skjermdump av det :)

Bestillete For lenge siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...