Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny "ungdomsbil"! hjelp verdsettes=)


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 18 år som har kjørt bil i rundt 6 måneder. Jeg har siden jeg fikk lappen kjørt en Honda Civic Hatchback 1990, som jeg er veldig glad i! Denne uken var jeg på EU- kontroll og fikk en 2'er feil på rust i kanaler.. dette er dyrt å fikse, og jeg lurer derfor på om jeg ikke skal finne noe nytt! Jeg ser etter en driftsikker, rustfri og økonomisk bil, gjerne med litt motor, uten at dette er det viktigste (les: ikke foreslå Nissan 200SX etc.)

 

Prisnivå: 20000,- til 40000,-

 

Absolutte kriterier:

- 5 seter

- rustfri

- under 150000 kilometer

- servostyring

- nyere enn 1990

- Under 40000,-

 

"Håpskriterier":

- rundt 100000 - 130000 kilometer

- 5 dører

- sentrallås

- nyere enn 1995

- Rundt 30000,-

 

Har sett på biler som Fiat Punto (litt for liten motor), Chrysler Neon (Mye feil), og Renault Megane, men har sluppet litt opp for modeller å se etter.. Setter kjempepris på tips:)

 

Takk

Endret av Mikkel_Ellingsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe bil til våren/sommeren, og jeg har vel omtrent samme kriterier som deg. De bilene jeg vurderer er:

Mazda 323F

Mitsubishi Galant

Mitsubishi CarismaHadde kun positive opplevelser med den 98 modellen vi hadde frem til 2003. :)

Citroën Xsara

Citroën Saxo VTS Jeg er litt skeptisk til om bilen kanskje er litt for liten. Men sportslig oppsatt og med en vekt på litt over 800 kg er den nok morsom å kjøre.

Mazda MX-3

Mazda 626

Toyota Carina E

Carina E

 

Jeg tenkte litt på Citroën Xantia også, men siden den er helt elendig når det gjelder kollisjonssikkerhet, har jeg gått litt bort i fra den. Kan bli dyrt dersom det skulle skje noe med hydraulikksystemet på bilen også.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sonata så vil jeg bare nevne at modeller før 1995 er kjent for å ha hatt litt problemer med drivverk (girkasse og akslinger osv.) Faren min har en Sonata 94' og måtte bytte girkasse på rundt 140-150 000 km på den. Tror dette er bedre på nyere modeller. Ellers så er det jo viktig å huske at airbag skal byttes hvert 10-15 år avhengig av modell. Min Audi 100 er det 15 år, noe som betyr at jeg må bytte den om 2 år. Hva dette ligger på i pris vet jeg ikke, men hvis det er aktuelt for den bilen du skal kjøpe deg så bør du i alle fall undersøke om dette.

 

Generelt er jeg tilhenger av alt som er produsert i japan, da spesielt de "japanske" merkene, dvs. ikke mazda som har mye ford i seg. Hadde selv en subaru 1800 intill nylig og hadde aldri noen problemer med å få start på den. Da har det jo faktisk vært verre med Audi'en som jeg kjøpte i høst som ikke engang ville starte etter å ha stått ei uke i ro. Ett sikkert valg er jo selvsagt Toyota, men ikke så særlig pene de gamle modellene der. Når det gjelder Europeiske merker som fiat, og citröen er dette relativt sære biler, og til fiat er det vanskelig å skaffe deler. Når det gjelder merker som Audi så kan du være heldig og gjøre deg et kupp, men da helst privatkjøp, og da har du jo selvsagt mindre sikkerhet enn om du kjøper hos en forhandler. Gamle 100 i sedan utgave kan lekke i rundt bakruta - pass på (blir vått i dørken)!

 

Når det gjelder amerikanske merker vil jeg råde deg å holde deg unna. Relativt dyrt med deler på mange modeller, og bensinsluking er selvsagt obligatorisk. Ford er selvsagt unntaket, men ikke kjøp Escort (min personlige mening i alle fall).

 

Let med andre ord etter: Toyota, nissan, suzuki, subaru, mazda, ford, wv/audi (obs! dyre deler på audi, og også dyre merkeverksteder). Og for all del, styr unna hvite biler. Hvite biler ruster raskere enn mørke biler.

Og jeg går ut i fra at du har hørt alle formaningene om å kjøpe bil med god servicehistorikk.

Ps. Hvis du ikke er redd for å skru litt selv - kjøp en haynes bok til bilen. Der er det masse penger å spare. Skift olje og filter minst en gang i året så holder motoren seg godt ;)

 

My 2 cents

Lenke til kommentar
om jeg tør spørre hvorfor ikke 200sx?

Fordi den ikke tilfredstiller kravene trådstarter har skrevet i førstepost. Trådstarter er ute etter en bil som er billig i innkjøp og billig i drift. Det er ikke 200SX..

 

S13 er jo en forholdsvis driftsikker bil bare man lter litt finner en som ikke er rævkjørt , men på en annen side så er det dyrt å forsikre en 200sx på seg selv om man er ung da ..

 

vinterbil er det jo heller ikke : Bakhjulsdrift, lett i ræva og 169hk , men ,men jeg skal ha en uansett

Lenke til kommentar
om jeg tør spørre hvorfor ikke 200sx?

Fordi den ikke tilfredstiller kravene trådstarter har skrevet i førstepost. Trådstarter er ute etter en bil som er billig i innkjøp og billig i drift. Det er ikke 200SX..

 

S13 er jo en forholdsvis driftsikker bil bare man lter litt finner en som ikke er rævkjørt , men på en annen side så er det dyrt å forsikre en 200sx på seg selv om man er ung da ..

 

vinterbil er det jo heller ikke : Bakhjulsdrift, lett i ræva og 169hk , men ,men jeg skal ha en uansett

Finn en til mellom 20 og 40k kr som har gått mindre enn 150k km, og som helst er nyere enn 95, ihvertfall nyere enn 90, og som har 5 seter. ;)

 

Problemet er bare at en slik ikke finnes.. :p

 

Dessuten, slike biler er som regel hardt kjørt, og ryker det noe på den, blir det fort veldig kostbart. Ikke nok med at den er dyr i forsikring heller, den er jo ikke akkurat av den bensingjerrige sorten..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...