Sthaugen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Morn! Har et Nikon D40X kamera, har hatt det ca 5mnd no, og har blitt godt over normalt interessert i fotografering Er da på utkikk etter nytt objektiv til kameraet mitt. Men d40x har jo ikke fokusmotor, så da må jeg finne meg et objektiv med fokusmotor innebyggd. Dette irriterer meg litt, siden jeg har lyst på Tamron 17-50 F2,8 objektivet og Nikkor AF 50mm F1.8 etc... Ingen av disse autofokuserer på mitt kamera, og det irriterer meg grønnt! Så jeg vurdere å kjøpe meg et nytt hus. Har da sett litt på D80 eller kanskje Canon 400D Er det dumt å betale såpass mye penger for et nytt hus (mtp at det ikke er SÅ stor forskjell på disse kameraene)? 400D liker jeg ikke utformelsen på.. Ligger så dårlig i hånden min. D80 er litt for stort, så sånn sett er D40x perfekt for meg, men det mangler den essensielle funksjonen. *frustrert* Og D80 og 400D har 9fokuspunkter i motsettning til D40x som bare har 3... Hva har dette og si? Beklager litt rotete skriving, men håper noen kan hjelpe meg Takker for svar! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hva med å se etter en brukt D50 eller en D70s? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Hva med Sigma 18-50mm f/2.8 HSM? https://prisguiden.no/product.php?productId=78333 Skal være et utmerket objektiv, hovedkonkurrent til Tamron 17-50. Ingen tørr si hvilket som er bedre. eneste er at folk sier "ikke kjøp sima, de har varierende kvalitet", noe jeg mener er tull å høre på. mange seriøse fotoblader og sider bruker dette som referanseobjektiv når de skal teste normalzoomer. eller du kan gjøre det eneste rette å bytte til Canon som er smart nokk til ikke å lage kamera som tvinger forbrukerne til å kjøpe dyre AF objektiver. ahahah kill me! Endret 1. desember 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
Sthaugen Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Hva med Sigma 18-50mm f/2.8 HSM? https://prisguiden.no/product.php?productId=78333 Skal være et utmerket objektiv, hovedkonkurrent til Tamron 17-50. Ingen tørr si hvilket som er bedre. eneste er at folk sier "ikke kjøp sima, de har varierende kvalitet", noe jeg mener er tull å høre på. mange seriøse fotoblader og sider bruker dette som referanseobjektiv når de skal teste normalzoomer. eller du kan gjøre det eneste rette å bytte til Canon som er smart nokk til ikke å lage kamera for å tvinge forbrukere til å kjøpe dyre AF objektiver. ahahah kill me! Jepp! Har snusa på dette objektivet, og det kommer til å bli det.. Eller nytt hus. Men hva med fokuspunktene da?? Er det stor forskjell på 3 fokuspunkter og 9 som D80, 400d og 40d har? Hva vil jeg merke dette på? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Og hva med senere? Plutselig blir du mer interessert i fotografering og har lyst på mer utstyr. Etter hva du sier ser du veldig interessert ut i å få fatt i noe fastopptikk, og da har du jo dine begrensninger. Synes en oppgradering til D80 virker som en naturlig oppgradering. Er det virkelig SÅ stort? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jepp!Har snusa på dette objektivet, og det kommer til å bli det.. Eller nytt hus. Men hva med fokuspunktene da?? Er det stor forskjell på 3 fokuspunkter og 9 som D80, 400d og 40d har? Hva vil jeg merke dette på? vell, jeg bruker nesten alltid bare ett fokuspunkt, jeg vet hva jeg vil ha fokusert og velger å fokusere på det. så antall forkuspunkter betyr nada for meg Lenke til kommentar
Sthaugen Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Og hva med senere? Plutselig blir du mer interessert i fotografering og har lyst på mer utstyr. Etter hva du sier ser du veldig interessert ut i å få fatt i noe fastopptikk, og da har du jo dine begrensninger. Synes en oppgradering til D80 virker som en naturlig oppgradering. Er det virkelig SÅ stort? Nei det jo ikke SÅ stort Er bare så bittert siden jeg "nettopp" har kjøpt meg dette kameraet.. Men slik er det vel, en vokser fort fra seg, og vil ha nytt og bedre... Tror jeg prøver å selge d40x`en og deretter kjøpe meg D80 eller 40D.. Må lese litt mer rundt for å finne ut hvilke av de to jeg skal velge.. Takk for svar. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Og hva med senere? Plutselig blir du mer interessert i fotografering og har lyst på mer utstyr. Etter hva du sier ser du veldig interessert ut i å få fatt i noe fastopptikk, og da har du jo dine begrensninger. Synes en oppgradering til D80 virker som en naturlig oppgradering. Er det virkelig SÅ stort? Nei det jo ikke SÅ stort Er bare så bittert siden jeg "nettopp" har kjøpt meg dette kameraet.. Men slik er det vel, en vokser fort fra seg, og vil ha nytt og bedre... Tror jeg prøver å selge d40x`en og deretter kjøpe meg D80 eller 40D.. Må lese litt mer rundt for å finne ut hvilke av de to jeg skal velge.. Takk for svar. du kan da fortsette å bruke Sigmaen med en eventuell D80? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hva med kombinasjonen Nikon 18-70/3.5-4.5 og Sigma 30/1.4? Det er en kjempekombinasjon på D40. 30mm er for de fleste (men selvsagt ikke alle) en mye nyttigere brennvidde enn 50mm, og i motsetning til 50/1.8, så kan du faktisk ta gode bilder med 30/1.4 på f/1.4. 50/1.8 er nær ubrukelig på f/1.8. En f/2.8-zoom er heller ikke toppen av lykke - når det først begynner å bli mørkt, trenger du f/2 eller 1.4. Prismessig er det ikke så mye dyrere enn Tamron 17-50 + Nikon 50/1.8. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Nå må du også huske at Sigmaen er tre ganger dyrere en Nikons 50mm f/1.8 da. Hvordan er Nikons 50mm f/1.4? Har bladd gjennom galleriet mitt, og ser at mesteparten av bildene mine er på 50mm. Har da en Tamron 17-50, og er litt interessert i hvilken brennvidde jeg faktisk bruker mest. Så for meg blir nok neste investering en 50mm eller 85mm fra Nikon. Hvordan er forskjellen mellom 50mm 1.4 og 1.8 forresten? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Nå må du også huske at Sigmaen er tre ganger dyrere en Nikons 50mm f/1.8 da. Mens Nikonen jeg foreslår er betydelig billigere enn Tamronen - man bør kunne få tak i den lett brukt til rundt 1500. Altså kommer det ut på omtrent det samme. Endret 1. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Ja, overså at du foreslo en pakke med begge deler. Da er det sikkert et greit alternativ. Men spørs igjen på brukerens behov. Men ja, forskjellen på Nikon 50mm 1.8 og 1.4 utenom lysstyrken. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Men ja, forskjellen på Nikon 50mm 1.8 og 1.4 utenom lysstyrken.Byggekvalitet og litt optisk kvalitet (skjønt langt mindre forskjell enn f.eks. Canon sine tilsvarende modeller)... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Men er det alt i alt verdt den doble prisen hvis man liker seg på 50mm? Hvordan er skarpheten på f/1.4? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg mener at antall fokuspunkter er veldig viktig. Selv med de fem punktene i mitt D50 føler jeg meg litt begrenset, tre punkter hadde jeg ikke klart meg med. Når du skal skyte ting i bevegelse nytter det ikke å forfokusere, flytte kameraet litt for så å ta bildet. Da er motivet alt ute av fokus om det beveger seg mot/fra deg. Ved makrofotografering har ting også lett for å falle ut av fokus. Med mindre du alltid plasserer motivet på autofokuspunktet i midten eller ut mot kantene da. Jeg savner punkter mellom punktet i midten og de i kantene. Har ikke prøvd andre dslr enn D50, D70s og D80. Må si at jeg er litt forelsket i den D80'n. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Kjøp en brukt Canon 30D. samme pris som en ny 400D Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg mener at antall fokuspunkter er veldig viktig. Selv med de fem punktene i mitt D50 føler jeg meg litt begrenset, tre punkter hadde jeg ikke klart meg med. Når du skal skyte ting i bevegelse nytter det ikke å forfokusere, flytte kameraet litt for så å ta bildet. Da er motivet alt ute av fokus om det beveger seg mot/fra deg. Ved makrofotografering har ting også lett for å falle ut av fokus. Med mindre du alltid plasserer motivet på autofokuspunktet i midten eller ut mot kantene da. Jeg savner punkter mellom punktet i midten og de i kantene. Har ikke prøvd andre dslr enn D50, D70s og D80. Må si at jeg er litt forelsket i den D80'n. Her har vi tydligvis forskjellige preferanser. Jeg bruker nesten alltid miderste punkt, de gangene jeg bruker noe annet er når kameraet står på stativ og motivet ikke er i senter. Følgefokus og bruk av alle fokuspunkter er ikke 350D/400D sin sterke side. Hvis bakgrunnen ikke har veldig lite kontraster kan man regne emed at den bli i fokus på en tredjedel av bildene. Hva tar du bilder av? Om det blir mye actionbilder er ikke Carzysteps forslag så dumt siden du får 5 bilder per sekund. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg har Canon og bruker KUN fokuspunktet i midten, uansett om jeg bruker 350D eller 30D, rett og slett fordi jeg vet bedre hvor motivet er enn hva kameraet regner seg frem til. Fokusere, komponere, utløse.. Følgefokus er vel eneste grunnen til å benytte noe annet... Lenke til kommentar
parleur Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hvis du har blitt vant og trives med nikon bør du gå over til D80. Også en særdeles lik D40 på dn. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hvis du har blitt vant og trives med nikon bør du gå over til D80. Også en særdeles lik D40 på dn. Men da en BRUKT Nikon D80!! Spar penger der du ikke har vondt av det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå