Gå til innhold

Jobb innen bank

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst til å jobbe innen bank, men uten utdanning, generell studiekompetanse eller erfaring lurer jeg på hva mine sjanser er.

Jeg fullførte ikke vidregående fordi jeg rett og slett var lei. Med fare for å virke litt skrytete, jeg er meget flink, bare jeg har lyst. "Smart" er vel kanskje ordet. Jeg har lenge, allerede siden starten av videregående, vært interessert i finans og har flere år bak meg i aksje-, råvare- og valutamarkedet, og har vært profitabel over lang tid. Jeg har lest mange bøker om emnet og føler meg relativt kunnskapsrik hva angår disse markedene.

Som person er jeg rolig og gjør sjelden ting som ikke er nøye gjennomtenkt. Ikke veldig pratsom, men har mange venner og føler meg som en sosialt oppegående person. Ikke misforstå, jeg snakker gjerne om det er noe å snakke om, men er ikke personen som snakker med uksjente, eller mindre kjente folk på f.eks. bussen.

Behersker norsk skriftlig og muntlig ganske godt, og jobber gjerne til kl.18 hver dag i hele uken hvis det er noe som interesserer meg, slik som finans. Jeg jobbet mye før, og hadde aksjegevinster som eneste inntekt. I et meget risikofylt projekt(Som jeg ikke ante var så risikofylt) tapte jeg det meste av min kapital, og er for øyeblikket ikke motivert til starte opp med dette igjen. Engelsken min er dog ganske svak, i alle fall muntlig.

Er villig til å satse litt penger på noen BI-kurs, som har spesialisert seg på finans og bank, men ønsker å få litt info om det faktisk er godt for noe først.

Hva med dette:

Finansiell rådgiver: http://bi.no/Content/Article____55459.aspx

Jobber også gjerne med forsikring: http://bi.no/Content/CourseOverview____61887.aspx

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kjenner ikke bankbransjen så veldig bra. Leser jeg deg slik at det er uaktuelt å ta en bachelor? Det ville nok vært det beste utgangspunktet for å komme inn i slike jobber.

Et tips er å følge godt med på stillingsutlysninger på f.eks. finn.no. Der vil du få et inntrykk av hva slags utdanning/erfaring de krever.

Lenke til kommentar

For det første er du sikkert klar over at det å jobbe i bank osv. har mye mer med alt annet enn aksjer å gjøre også. Jeg hadde også en stor interesse for aksjer og finans og begynte å studere økonomi og administrasjon. Fant da ut at jeg hadde gått til noe jeg ikke visste helt hva var kan man si. Det aller viktigste hvis du er interessert i en bankjobb er at du har interesse for tall og alt som har med regnskap, kalkyler, budsjett osv. å gjøre. Dette krever utdannelse i de aller fleste tilfeller, så jeg vil tro at du vil ha vanskeligheter med å overhode komme borti aksjer i en bankjobb hvis du ikke har noen utdannelse. Mitt råd: Har du stor interesse for alt som har med tall og gjøre, ta en bachelor, og det vil ikke være noe problem å få seg en bra jobb :thumbup:

Lenke til kommentar
For det første er du sikkert klar over at det å jobbe i bank osv. har mye mer med alt annet enn aksjer å gjøre også. Jeg hadde også en stor interesse for aksjer og finans og begynte å studere økonomi og administrasjon. Fant da ut at jeg hadde gått til noe jeg ikke visste helt hva var kan man si. Det aller viktigste hvis du er interessert i en bankjobb er at du har interesse for tall og alt som har med regnskap, kalkyler, budsjett osv. å gjøre. Dette krever utdannelse i de aller fleste tilfeller, så jeg vil tro at du vil ha vanskeligheter med å overhode komme borti aksjer i en bankjobb hvis du ikke har noen utdannelse. Mitt råd: Har du stor interesse for alt som har med tall og gjøre, ta en bachelor, og det vil ikke være noe problem å få seg en bra jobb :thumbup:

Bank-raner hadde jo vøri konge-rått da:D

Lenke til kommentar

Joda, er jo klar over at om jeg vet om den aksjen vil gå opp eller ned, ikke vil noe å si, men etter å ha vært i aksjemarkedet noen år, har jeg lest mye, bl.a. om valuta og makroøkonomiske forhold. Jeg vet om de fleste investeringsmulighetene og hvor stor risiko hver av dem har.

Tenkte på en jobb hvor jeg er i kontakt med bankens kunder, mer en selger. Har tittet litt i jobbanonser og har observert at flere jobber innen bank ikke har noen krav til utdanning. Er dette bare "dårlige" jobber, med liten lønn? Liten lønn vil si under snittet i Norge. 350k kan jeg leve med.

Lenke til kommentar

DnBNor hadde nettopp en kampanje kalt "flink med folk" hvor de rekrutterte medarbeidere både med og uten den formelle kompetansen. Sjekk ut dnbnor.com, kan tenkes at de kjører kampanjen enda.

Ellers, Adecco/Finanspersonell og andre rekrutterings byråer kan hjelpe deg å skaffe en fot innenfor en organisasjon.

Stilling som finansrådgiver krever normalt ingen formell kompetanse, men de du konkurrerer med i søkeprosessen har enten bachelorgrad eller mastergrad i økonomi. De har som regel en grad av en eller annen sort uansett. Disse stillingene er betalt fra 300 til 400 etter hva jeg vet.

En bachelorgrad signaliserer at du er villig til å gå et løp, og at du er stabil.

Jeg jobbet mye før, og hadde aksjegevinster som eneste inntekt.

Dette betyr vel gjerne at du har endel lengre hull i CV'en din, som igjen kan signalisere at du er en lat mann som ikke gidder å jobbe.(no offense)

Noen mulighet for å skaffe det raskt?

Utdanning er ikke en quick fix, men en lengre innsats.

Anyway; nå er tiden for sånne som deg, banknæringen trenger fler folk enn hva som tilbys.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mitt eneste råd til deg er at du fullfører vgs.

Jeg ble tilbudt jobb i bank for godt over ett år siden, men takket nei og anbefalte bestekompisen min heller som fikk jobben. Han hadde kun videregående, men var flittig og smart. Nå jobber han fortsatt i bank mens han studerer og har fått et godt innblikk i hva det kreves av evner og utdanning for å gjøre det han har lyst til.

Grunnen til at jeg anbefaler deg at du fullfører vgs er at jobb i en bank er en perfekt plass å starte karrieren sin. I banksystemet er det gode muligheter for å kunne jobbe seg oppover i systemet og ta utdanningen underveis.

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner som jobber i bank, og særdeles de som fronter banken mot kundene går kledd i dressbukse og skjorte når de er inn på kontoret. Pen jakke om de går ut.

Hvis du ikke er villig til å kle deg pent hver dag, foreslår jeg kundeservice på telefon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor trenger man egentlig økonomisk utdannelse i en jobb som finansrådgiver? Spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være overlegen. Kan noen komme med et eksempel på en vanskelig oppgave, som det kreves utdanning for å løse. Etter å ha lest noen anonser sitter jeg med et inntrykk av at de ønsker folk med utdannelse, og driter i hvordan utdannelse det er.

Lenke til kommentar

Kan nok ha mye med det at utdannelse ikke bare er pugging av informasjon, men også en modningsprosess.

Man skal faktisk "i en perfekt" verden gi mange forskjellige kunder gode råd om deres største investeringer, eller pensjonen deres om 40 år. Det er ikke ne bil man selger, men 3 millioner i lån.

Lenke til kommentar

Ja, men hvilke oppgaver er det man trenger økonomisk utdannelse for å løse? Jeg skjønner at man trenger en viss økonomisk forståelse, men når får man bruk for mer enn det man lærer på videregående, hvor det er ganske vanskelig matematikk og forskjellige økonomi-fag? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte: Hva er arbeidsoppgavene, mer konkret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...