kisen12 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei, jeg trenger tips på forsterker og høytalere bak. Kunne noen hjelpe? Disse høytalerene har jeg kjøpt: CERWIN-VEGA CLS-12 CERWIN-VEGA CLS-6C Senterhøyttaler CERWIN-VEGA CLS-12SX Subwoofer Er det nødvendig med en subwoofer? Jeg har en kompis har lyst å kjøpe den:) Jeg skal bruke anlegget sammen med den nye tven og PC-en. Det vil bli brukt til mye musikk og litt film. Takker for svar;) Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Velkommen til Diskusjon.no Det mest opplagte valget til bakhøtaler må være CW CLS-6. Men de er ganske store. Nå har faktisk CW begynt å lage små "designer høytalere" HD-63S. Noe å tenke på... Forsterkervalget er litt vanskeligere. Du sier ingenting om hvor mye penger du vil bruke. Men jo mer effekt forsterkeren leverer (Spesielt til CLS-12), jo bedre! Du kan jo vurdere CERWIN-VEGA A serien til fronthøytalerne. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Antar du bruker CLS-152 både forran og bak, eller har du bare tre høyttalere foreløpig? Skal du ha surroundforsterker med krefter nok til å drive CV, må du godt opp i pris, eller kjøpe en billig en og to effektforsterkere. Fronten skal være grei å drive, men det er frontene, altså CLS-12 som blir tungt. Hva slags budsjett er det snakk om? NAD T764 bør du komme langt med, men jeg tror det har mere for seg at du kjøper en litt mindre kraftig surroundreciever, og heller kobler på en NAD C272 per par CLS-12 du skal drive. Du kommer opp i 10 000 kr bare for effektforsterkerene, men jeg vil si at det er verd pengene, når du ser på hvor godt du får drevet høyttalerene dine. Så for å få effekt nok til å drive centerhøyttaleren, og for å få litt samspill i forsterkerhylla, så vil jeg si at NAD T744 er min anbefaling. En annen fordel er at denne forsterkeren faktisk har pre-out utgang på alle kanalene, slik at det faktisk går ann å koble på effektforsterker. Den har også to subwooferutganger. Da havner du på 14 300 totalt og får knallyd! Subben tror jeg kan bli overflødig ja, med mindre du har spesielt store krav til bassen. EDIT: laerke til at du ikke hadde kjøpt bakhøyttalere enda, og det endrer litt. Vil fortsatt anbefale T744 og en C272 til frontene, men du ender opp 5000kr billigere der, fordi du slipper å kjøre effektforsterker på bakhøyttalerene. Høyttalerene bak synes jeg helst bør være CLS-6, siden du har center i samme serie, NAD T744 bør drive dem greit. Du kan med fordel ha enda litt mer effekt, men da må du nesten opp i NAD T754 som koster 6500 kr, noe som er 2200kr mer enn T744. Om det er verd pengene? Hvis du skal spille ganske høyt, så ja; og siden du kjøper CV høyttalere antar jeg det er tilfellet Endret 29. november 2007 av Bluum Lenke til kommentar
kisen12 Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Antar du bruker CLS-152 både forran og bak, eller har du bare tre høyttalere foreløpig? Skal du ha surroundforsterker med krefter nok til å drive CV, må du godt opp i pris, eller kjøpe en billig en og to effektforsterkere. Fronten skal være grei å drive, men det er frontene, altså CLS-12 som blir tungt. Hva slags budsjett er det snakk om? NAD T764 bør du komme langt med, men jeg tror det har mere for seg at du kjøper en litt mindre kraftig surroundreciever, og heller kobler på en NAD C272 per par CLS-12 du skal drive. Du kommer opp i 10 000 kr bare for effektforsterkerene, men jeg vil si at det er verd pengene, når du ser på hvor godt du får drevet høyttalerene dine. Så for å få effekt nok til å drive centerhøyttaleren, og for å få litt samspill i forsterkerhylla, så vil jeg si at NAD T744 er min anbefaling. En annen fordel er at denne forsterkeren faktisk har pre-out utgang på alle kanalene, slik at det faktisk går ann å koble på effektforsterker. Den har også to subwooferutganger. Da havner du på 14 300 totalt og får knallyd! Subben tror jeg kan bli overflødig ja, med mindre du har spesielt store krav til bassen. EDIT: laerke til at du ikke hadde kjøpt bakhøyttalere enda, og det endrer litt. Vil fortsatt anbefale T744 og en C272 til frontene, men du ender opp 5000kr billigere der, fordi du slipper å kjøre effektforsterker på bakhøyttalerene. Høyttalerene bak synes jeg helst bør være CLS-6, siden du har center i samme serie, NAD T744 bør drive dem greit. Du kan med fordel ha enda litt mer effekt, men da må du nesten opp i NAD T754 som koster 6500 kr, noe som er 2200kr mer enn T744. Om det er verd pengene? Hvis du skal spille ganske høyt, så ja; og siden du kjøper CV høyttalere antar jeg det er tilfellet Jeg har bare tre høytalere foreløpig, men jeg likte HD-63S. Vurderer å kjøpe de. Men skal jeg da bytte senterhøytaleren i en HD-63C? Prisklassen på forsterkeren er på rundt 10-15 tusen. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 JEG synes du heller bør gå for CLS, men det er min mening. Det fordi du da får bedre sammenheng i lyden fra anleggeet ditt. Jeg synes det er bedre med 6,5" og 12" enn 3" og 12", hvis du ser hva jeg peker på. Hvis du har 15 000 til forsterker, så kjøpe en NAD C272 til å kjøre fronene på, og en NAD T754, mer trenger du ikke etter min mening Lenke til kommentar
kisen12 Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 JEG synes du heller bør gå for CLS, men det er min mening.Det fordi du da får bedre sammenheng i lyden fra anleggeet ditt. Jeg synes det er bedre med 6,5" og 12" enn 3" og 12", hvis du ser hva jeg peker på. Hvis du har 15 000 til forsterker, så kjøpe en NAD C272 til å kjøre fronene på, og en NAD T754, mer trenger du ikke etter min mening Tjommi det, men jeg tenker å henge bakhøytalerene på veggen, funker dette med CLS? Synes de var litt store for den veggen :!: Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg ville heller ha satt de på høye stativer. (F.eks. B-Tech BT 608) Lenke til kommentar
kisen12 Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Jeg ville heller ha satt de på høye stativer. (F.eks. B-Tech BT 608) Det ville jeg og hvis jeg kunne:) men sofaen er tett intil veggene, så det blir for liten plass... Jeg kan bytte sofa men det gidder jeg ikke Tips på noen andre høytalere bak? maks 4000;) Jeg har begynt litt å tenke på penger Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Da er det kanskje greit med HD-63S bak, men jeg ville latt fronten være CLS, slik at lyden forran ikke blir for uvariert, og lyden "tynn" fra centerkanalen. Siden du skal ha så "små" høttalere bak kan det være greit å bruke sub likevel, slik at bassen som går gjennom bakkanalene ikke forsvinner helt for deg Endret 29. november 2007 av Bluum Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Siden du skal ha så "små" høttalere bak kan det være greit å bruke sub likevel, slik at bassen som går gjennom bakkanalene ikke forsvinner helt for deg Nå er surroundkanalene mixet uten bass i de fleste filmer. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 I så fall vil all bass fra ting som skjer "bak deg" gå gjennom subben, noe som hvertfall er grunn nok til å beolde subben Lenke til kommentar
kisen12 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 I så fall vil all bass fra ting som skjer "bak deg" gå gjennom subben, noe som hvertfall er grunn nok til å beolde subben Greit det du;) Jeg satser på forsterkerne du tipset meg. NAD T744 og C272 ;D Men de høytalerene bak er jeg litt usikker på... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvis det er som K-orm sier, jeg må inrømme jeg ikke er helt oppdatert på det punktet, så går det fint å bruke HD-63S bak. De spiller ikke noe særlig lavt i frekvens, de er oppgitt til å stoppe ved 150Hz, noe som er vel høyt etter min mening, men har du ikke plass til CLS-6 og ikke liker tanken på HD-63S, så har du mellomtingen VE-5M, som er 9cm mindre dype enn CLS-6, og bare 5 cm dypere enn HD-63S. Ville uansett bruk CLS-6C forran, for å få riktig samspill mellom høyttalerene der, om du har en annen serie bak tror jeg ikke vil gjøre noe. Når du får anlegget kan det være greit å tune det, noe NAD T754 desværre ikke gjør for deg. Du kan stille på den, men målingen må du gjøre selv, eller rett og slett høre deg frem. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Billige effekttrinn, søk etter Alto Mac. Lenke til kommentar
kisen12 Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Hvis det er som K-orm sier, jeg må inrømme jeg ikke er helt oppdatert på det punktet, så går det fint å bruke HD-63S bak.De spiller ikke noe særlig lavt i frekvens, de er oppgitt til å stoppe ved 150Hz, noe som er vel høyt etter min mening, men har du ikke plass til CLS-6 og ikke liker tanken på HD-63S, så har du mellomtingen VE-5M, som er 9cm mindre dype enn CLS-6, og bare 5 cm dypere enn HD-63S. Ville uansett bruk CLS-6C forran, for å få riktig samspill mellom høyttalerene der, om du har en annen serie bak tror jeg ikke vil gjøre noe. Når du får anlegget kan det være greit å tune det, noe NAD T754 desværre ikke gjør for deg. Du kan stille på den, men målingen må du gjøre selv, eller rett og slett høre deg frem. Finnes det noen "finere" forsterkere? synes NAD ser støgg ut, eg får vel sette de i et skap Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hehe, ser ikke så mange andre løsninger hos HiFi Klubben, men forsterkere bør ikke stå inni lukket skap uansett. Greit nok hvis du har døre oppe eller om det er åpent forran og bak, for disse blir varme og trenger lufting. Alternaltivet på være å bruke en Cerwin Vega A-0.8KW2 effektforsterker, og en Denon AVR-1908 Hvorvidt CV effektforsterkeren er så mye pener kan diskuteres, men du har kun de to valgene i den prisklassen, hos HiFi Klubben vel å merke. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Du bør virkelig vurdere Alto Mac som effektrinn. Hvertfall til frontene.. Den mintse, Alto Mac 2.2 yter 2x500w 4ohm, den går for bare 2300,-! Det bør vel være nok til å frarøve deg hørselen. (sjekk linken jeg postet for to innlegg siden ) Endret 1. desember 2007 av Kjeksmestern Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) CAV A8M 6:1 Nettauksjon på netthandelen.no Pleier visstnok å havne mellom 7-9k der. Tror vanlig reell pris er 12k for dem. Hvis du får denne for under 10k, så har du jo noen tusenlapper til overs som du kan kjøpe en effektforsterker til front kanalene. Fikk god kritikk på test på avforum.no Effekt front-kanalerna: 190 W x 2 (6 ohm) 160 W x 2 (8 ohm) Effekt center-kanalerna: 130 W x 2 (6 ohm) 100 W x 2 (8 ohm) Effekt surround-kanalerna: 130 W x 2 (6 ohm) 100 W x 2 (8 ohm) Ljud-ingångar: 2 st optiska, 1st coaxial , 3 st analoga, 1 st DVD-Audio Bild-ingångar: 2 st S-Video, 2 st Komponent Video, 3 st Analog Video Frekvensomfång: 20 Hz - 20 000 Hz S/N-förhållande: 95 dB T.H.D.: < 0,5% (1 KHz) Storlek (HxBxD): 235 x 430 x 480 mm Vikt: 35,8 kg Endret 2. desember 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Den CAVen virker interessang. 35kg! Her snakker vi muskler! Målingene er dog gjort med 0,5% forvregning på 1Khz, men det er jo en bedre måling av hva de fleste andre surround leverandører oppgir Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Men med hvor mange kanaler i drift? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå