Strofe Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=187221 Er ikke dette flaut, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Dårlige nyheter det der ja. Jeg går dog på skole i verdens beste skoleland, Finland. Finnes mange engelske og svenske höyskoler her... Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=187221 Er ikke dette flaut, vet jeg ikke. Syns ikke dette er rart idet hele tatt sann som sosialistene har herjet med skolen de siste 20 aarene. Middelmaadighet er maalet, man skal for all del ikke vaere over gjennomsnittet (gud forby!). Gruppearbeid er vedtatt som den beste maaten aa laere paa (for noe forbanna pisspreik) og feminiseringen av utdanningen har gjort at gutter faller fullstendig akterut. I Oslo dominerer innvandrere som medforer at man har 50 ulike morsmaal, tidvis kaos og ett elendig laeringsmiljö. Blir privatskole paa mine barn om ikke ting endrer seg. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Hva mener du med feminiseringen av utdanningen? Burde kvinner holde seg på kjøkkenet og ligge i senge og sprike når mannen kommer hjem fra jobb? Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Mulig det er kvotering og ekstrapoeng han prater om. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ja jeg forventer en høyere rangering i et såkalt moderne land. Kan være noe med at norske skoler har for mye lek og for lite lekser i forhold til andre land. Disiplin er også en mangelvare slik at en del blir bare utrolig slække og gidder ikke å løfte en finger. Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Ja, kjønnskvotering er menigsløst. Like meningsløst som hårfargekvotering, rasekvotering og favorittfotballag-kvotering. Og kjønnspoeng...få ting provoserer meg mer enn nettopp det. Damer har bedre karakterer enn menn fra VGS fra før av. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Er så utrolig glad at jeg akkurat er i det kullet som slipper kunnskapsløftet Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Mye av det en kommer borti i norsk skole er helt høl i hue. Og det med kjønnskvotering er jo bare helt sykt. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hva mener du med feminiseringen av utdanningen? Burde kvinner holde seg på kjøkkenet og ligge i senge og sprike når mannen kommer hjem fra jobb? Selvfölgelig ikke. Jeg mener at paa for mange felt faar jenter fordeler, noe de overhodet ikke trenger da de allerede har mye bedre karakterer enn guttene. (ekstrapoeng osv) I tillegg saa er dreiningen mot gruppearbeid ("skravlegrupper") og stadig samarbeid uten klar arbeidsfordeling noe jenter drar en fordel av iforhold til mange gutter. Gutter er, slik jeg ser det, mer avhengig av större disiplin og klarere definert arbeidsfordeling. Dette förer til frustrasjon og resignering blant mange av guttene. Men totaltsett er dette bare en mindre del av problemet med den norske skolen. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg er 16 år og går på VGS, har en lærer som like så godt kunne slutta. Han Kan ikke forklare en minste ting. Og i matte da. Som vi MÅ kunne. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 PISA undersøkelsen viser at vi nå har falt ned på rundt 37 plass. Vi faller mer og mer. Grunnen er norsk snillisme og 68' ere. Pengebruk og hvor mange kurs lærerne etterutdanner seg i er nærmest irrelevant. Du kan ikke få god skole av noe som minner om en fritidsklubb. Her må det disiplin til! Reform 94 var forøvrig en fiasko og senere har det bare blitt verre og verre. Vi har fått en skole der urolige elever belønnes og der psykisk utviklinghemmede går i normale klasser. Det må bare gå i dass det. Voldelig straff mot elever skulle ha vært lov, forstår ikkje kvifor det ikkje er det fortsatt? Ja det gjore vont men det gjer det nå du detter og. Du lærer og at dette var vont og dette gjer eg ikkje igjenn... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Grunnen er norsk snillisme og 68' ere. Pengebruk og hvor mange kurs lærerne etterutdanner seg i er nærmest irrelevant. Du kan ikke få god skole av noe som minner om en fritidsklubb. Her må det disiplin til! Reform 94 var forøvrig en fiasko og senere har det bare blitt verre og verre. Vi har fått en skole der urolige elever belønnes og der psykisk utviklinghemmede går i normale klasser. Det må bare gå i dass det. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Husker da jeg gikk på skolen brukte læreren alle sine krefter og tiden på å kjefte og dulle med de rampete elevene. Vi andre fikk ikke mye ut av skoletimen. Jeg har også notert at det er enda værre idag hvor elevene kan sitte med kapsen på, mens de har beina på bordet, tygger tyggis og skriver sms med mobilen. Lærerne har blitt livredde for å disiplinere elevene i frykt for å gå forlangt. Hva kan man gjøre for å få mer disiplin på skolen? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) PISA undersøkelsen viser at vi nå har falt ned på rundt 37 plass. Vi faller mer og mer. Grunnen er norsk snillisme og 68' ere. Pengebruk og hvor mange kurs lærerne etterutdanner seg i er nærmest irrelevant. Du kan ikke få god skole av noe som minner om en fritidsklubb. Her må det disiplin til! Reform 94 var forøvrig en fiasko og senere har det bare blitt verre og verre. Vi har fått en skole der urolige elever belønnes og der psykisk utviklinghemmede går i normale klasser. Det må bare gå i dass det. Voldelig straff mot elever skulle ha vært lov, forstår ikkje kvifor det ikkje er det fortsatt? Ja det gjore vont men det gjer det nå du detter og. Du lærer og at dette var vont og dette gjer eg ikkje igjenn... Fordi da jobber elevene bare på grunn av frykt og når det er ingen der for å slå dem som f.eks. på universitetet så vil de være håpløse fordi de har ingen drivkraft. Det er samme grunn til at det er en dårlig løsning å slå barna for å oppdra dem. De er kanskje redd for deg, men alle andre som ikke har rett til å slå dem vil de drite i og det gjør dem voldlige også. De slår ikke elevene i Finland, allikevel så er det et av landene som har den beste mest kunnskapsrike elevene i verden. Da er det noe annet som utgjør forskjellen. Når jeg var i USA så klarte de fleste lærere å holde hele klassen stille. Historielæreren min bare sa "Out!" hvis en elev bråkte mye og eleven hadde ikke så mye valg fordi hvis han ikke gikk ut så ville en vakt komme å dra han ut. En annen gang når en elev bråkte litt under en prøve så sa han "Oh... are you finished?" og så tok han prøven hans som han ikke hadde blitt ferdig med og begynte å rette den. Dette viser at man trenger ikke fysisk avstraffelse for å ha disiplin. Endret 1. desember 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Det man trenger er ikke-fysiske maktmiddler som du nevner, men det liker ikke 68'erne og norske lærere. For å ikke snakke om mediene................... Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) EDIT: bleh, full av skrivefeil, men jeg er syk så jeg gidder ikke fikse det I finland har læreryrket langt høyere status enn i norge. Det er også relativt vanlig med doktorgrader blandt lærerne i ungdomskolen. De er heller ikke redd for å skille ut elever i egne klasser. Feks sliter du med lesing i forhold til det nivået du er på så må du gå kanskje en halvtime ekstra om dagen på i egen lese klasse for å få deg opp på det nivået du skal være på. Det aller viktigste for å få gode elever er å ha gode lærere. I dagen skole, og i dagen lærerutdannelse er det fullt av folk som er der fordi de ikke har noe annet å gjøre, eller fordi de ikke kan en dritt. For et par år siden ble det oppstand blandt pedagogene fordi det ble satt krav for å komme inn på lærerutdannelse. Du måtte ha en 3er i enten norsk, matte eller engelsk for å komme inn. Dvs at det ikke lenger kunne komme noen med 2er i alle fag fra vgs.. Det ble dårlig mottatt fordi "man kan jo være omsorgsfull og flink selv om man ikke var flink i matte på vgs". Er det rart norske elever sliter i matte når det er holdningen i fagmiljøene.. Jeg har selv overhørt en lærer si til en elev som gjorde det dårlig på en matteprøve "det er ikke så farlig, matte er jo et vansklig fag". Jeg gråt inni meg når jeg hørte det. Et annet problem er jo at man har forandret finansieringsmodellen skolenn bruker for lønn. Før regnet man ut hvor mange årsverkt man trengte, ansatte disse og sente regningen for lønn til komunen. Dvs at man kunne hyre de beste man fant. I dag er det slik at man får en fast sum til lønn. Dermed 'lønner' det seg å ansette ufaglærte folk fordi får man flere folk for samme summen. Er mange lærere i norske skoler som ikke er faglærte. Dvs, den karen som underviser akkurat din unge i matte kan, hvis han er faglært ha akkurat klart å ikke stryke i matte selv, eller hvis han ikke er faglært så kan han ha droppet ut av skolen rett etter ungdomskolen... Men, det er ikke til å stikke under en stol at disiplin er viktig. Jeg tror at en lærer med faglig tyngde får mer respekt en en som viser at han egentlig ikke skjønner faget han heller. Et annet problem (uhm, det skal vel egentlig kalles utfordring, but who cares) er jo at siden ingen elever skal holdes utenfor klassesamholdet og alle skal være snille med alle og danse på regnbuen mens vi synger sanger og spiser bananer så er alle de ungene som tidligere enten gikk på egne skoler, eller i egne klasser nå plasert i vanlige klasser. (og det heter vel egentlig ikke klasser heller lenger, det er vel basisgrupper elns man skal kalle det). Dermed må den stakkars uutdannede, midlertidige vikariat lærerene hanskes med psykiske og fysiske problemer som er langt over det han har faglig bakgrunn for å takle, og i tillegg klare å gi elevene en god læring i et fag han selv hatet på skolen og ikke egentlig har noen bakgrunn for å være lærer i. Jeg er bare overasket at norge ikke ligger på bunn i slike undersøkelser jeg. Endret 1. desember 2007 av noob11 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg har flyttet noen innlegg fra en annen tråd om samme emnet hit. Jeg vurderer ellers dette som å være et samfunnsspørsmål og flytter det derfor til Politikk og samfunn. Denne kategorien er egentlig mer rettet mot spørsmål om konkrete utdanningsvalg. Geir Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Er ikke overrasket over resultatet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Husker da jeg gikk på skolen brukte læreren alle sine krefter og tiden på å kjefte og dulle med de rampete elevene. Vi andre fikk ikke mye ut av skoletimen. Jeg har også notert at det er enda værre idag hvor elevene kan sitte med kapsen på, mens de har beina på bordet, tygger tyggis og skriver sms med mobilen. Lærerne har blitt livredde for å disiplinere elevene i frykt for å gå forlangt. Hva kan man gjøre for å få mer disiplin på skolen? Lærern vil være kompis med elevene. Det er problemet i stor grad. Jeg merker det selv i timene at lærern sier "hysj" så altfor mye og må nærmest tvinge seg selv til å skrive anmerkning (som forøvrig er symbolet på en streng (les: Dårlig, for idiotene) lærer). Jeg er så ufattelig glad for at så få på skolen har kjemi, matte og fysikk, får luka ut idiotene i stor grad. Ja, det er en og annen idiot, men når de på en måte tvinges til å jobbe utifra situasjonen går det bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå