Gå til innhold

Spørsmål om UPS

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Honningsvåg (Nordkapp) og om vinteren når det er dårlig vær hender det veldig ofte at strømmen blinker eller går. Derfor har jeg lenge tenkt på å skaffe meg en UPS/overspenningsværn, og da har jeg noen spørsmål rundt dette.

Jeg har 2 PC-er jeg ønsker å koble til UPS'en. De er ikke supermaskiner som krever egne kraftverk, den ene maskinen har en Mist 500W PSU og den andre...tror jeg har 350W PSU.

Hvor kraftig må en UPS være for å takle begge PC'ene samtidig? Hvordan ser jeg hvor kraftig en UPS er? :blush:

Har ikke lett så mye rundt om kring, for jeg har ikke peiling på hva jeg ser etter (bortsett fra at jeg vil ha mange kontakter), men så denne på komplett. Den har mange kontakter og har en overkommelig pris.

Men:

Detaljer om strømutgangskoblinger:

4 x strøm 3-pols (Frankrike/Belgia) ( transient ) <-- Hva betyr dette?

4 x strøm 3-pols (Frankrike/Belgia) ( UPS og spenningsbølge ) <-- Hva betyr dette?

Lydutslipp - 45 dBA <-- Vil den bråke så mye kun når strømmen går, eller hele tiden?

Takker for svar. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

transient vil si at den hindrer overspenninger pga innkobling/utkobling. Den vil hjelpe i maks 2 sekunder mener jeg, men den vil beskytte utstyret mot for høy spenning og overharmoniske spenninger.

UPS og spenningsbølge vil si at den kan levere effekt i ganske lang tid (i forhold til å rekke å slå av datamaskinen trygt). Ofte vil UPS ha en kabel til dataen slik at den kan vite hvor mye batteritid som er igjen. Spenningsbølge kan bety at den vil ta hva som helst inn til batteriet / kondensator, for så å lage en uavhengig spenningsbølge ut fra UPS. Dermed har den full kontroll over frekvens, amplitude og spenningsform.

Den du viser til vil altså ha 8 kontakter, hvorav 4 er beskyttet kun mot overspenninger og 4 også har UPS-funksjonalitet. Utformingen av stikket er slik som i frankrike og også norge. Den vil også beskytte mot overspenninger på telefonlinje eller nettverkskabel. Det kan se ut som transient-energilagringen er 300 J og deler man det på 600 W får man et halvt sekund. Altså 25 perioder, noe som skal holde for alle inn og utkoblinger og overspenningene dette medfører. Batteriet vil kunne levere over lengere tid, men sannsynligvis bare akkurat nok til at du rekker å skru av dataen trygt. Mulig den kan sende shutdown signal til maskinene dine, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Testa ein ups her i sommar, mulig den var redusert då den ikkje greide å holde serveren i livet (350W) ved ein utplugging av nettkabelen. Den greide heller ikkje å ha to maskiner på (500w mist og 400w chieftec)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328524 . Det einaste den greide å holde var nettverksutstyret.

For å holde to maskiner så må nok du opp i 1000V for å vere sikker, line-interactive er å anbefale då den justerer spennninga i tillegg til å vere ei ekstra strømkjelde ved utkobling.

Om du ikkje trenger å ta hensyn til støy har du eit rikt utvalg av ups`er til ein ok pris.

Lenke til kommentar
Testa ein ups her i sommar, mulig den var redusert då den ikkje greide å holde serveren i livet (350W) ved ein utplugging av nettkabelen. Den greide heller ikkje å ha to maskiner på (500w mist og 400w chieftec)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328524 . Det einaste den greide å holde var nettverksutstyret.

For å holde to maskiner så må nok du opp i 1000V for å vere sikker, line-interactive er å anbefale då den justerer spennninga i tillegg til å vere ei ekstra strømkjelde ved utkobling.

Om du ikkje trenger å ta hensyn til støy har du eit rikt utvalg av ups`er til ein ok pris.

Sykt den ikke holdt 350 W en gang! :S De bruker ha en virkningsgrad på 70-80%, så det du trekker fra nettet er vel max 500 W. Sikker på den var ordentlig oppladet?

Lenke til kommentar

Takk for svar Mar1us, og heads up Jankee. :)

Jeg antar jeg da kan klare meg med den jeg linket til, men bør se etter en større?

Dersom noen har erfaringer med UPSer, eller vet mer om hvordan jeg finner ut hvor stor UPS jeg bør ha, eller har forslag til UPS, så takker jeg for all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 700VA UPS (like stor som den du har linket til), og med en "normal" PC med 3xHDD (PSU på 350W, men langt i fra max. belastning), 17"LCD skjerm + litt USBdill ekstern disk... så ligger den normalt på 20% belastning . Jeg tror at den 700VA UPS du har linket til skulle holde. Selvfølgelig, går du for en større en så vil du få lengere batteritid.

Lenke til kommentar

Har hatt en ES55 fra APC i ca. 5 år, siste 3 med en 480W PSU fra Tagan, har strøm ca. 3-4 minutt til PC og skjerm. Det er med software slik at den er tilkobla PC-en og når strømmen går blir PC-en slått av på vanlig måte.

Om det ikkje er ny software (og "dobble kabler") vil den kun slå av en PC, den andre mister strømmen når batteriet er "flatt". Når man er i huset blir man "vekka" av alarmen som går når nettspenninga går, en heime hylte noen dager etter et strømbrudd siden alle var bortreist. Har gjort det til en vane og slå min av når eg reiser bort, for flere dager, ellers er den oppkobla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...