Gjest medlem-98070 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Gah. Prøvde Linux Ubuntu 7.10 her om dagen, men savnet Windows XP (som jeg alltid har brut) fort. Nå vil jeg bare fjerne all Linux-dritten og installere Windows igjen. Har CD-ene til både Ubuntu og Windows. Alle guidene på nettet inneholder lange koderemser og forvirrer meg. Å bare restarte PC-en med Windows CD-en i skuffen løste ikke problemet denne gangen, til en forandring. Hva gjør jeg? Har ingen partisjoner, tror jeg. Da jeg installerte Linux restartet jeg Windows med Linux CD-en, og valgte "installer", alt av Windows ble da slettet og jeg byttet til Linux. Nå vil jeg gjøre det motsatt vei. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det skal jo egentlig bare være å sette inn windows-plata og starte maskinen på nytt. men sørg for at cd rom står som 1 boot device. da skal du kunne starte fra platen, og får tilgang til partisjonene litt ut i installasjonsprosessen Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Når jeg restarter med Windows Cd-en i, kan jeg velge å starte fra CD, men så blir skjermen bare svart og ingneting skjer. Hvordan gjør jeg at CD rom står som 1 boot device? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Trykk på Delete når det står "Press del to enter setup" på skjermen din, velg boot, så finner du det der. Husk å bytt det tilbake etter du har installert, og windows setup har restartet PC-en Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er ikke noe som heter "Press del to enter setup" på min maskin. Bare "F10 = ROM based set up" (eller noe sånt), og den leder til den blå skjermen med noen menyer som ikke sier så mye. Fant bare en innstilling kalt Boot from CD: Enabled der. Setter stor pris på om noen kan hjelpe, foreløpig ser det ut som jeg er fanget i Linux i all evighet! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjent problem, man må slette MBR. Det er enkelt å fikse med UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR". Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Windows-CDen skal fint kunne bootes, helt uavhengig av hva som ligger på disken. Windows-setup skriver også rett over MBR når man installerer, så dette høres ut som et annet problem. Har Windows-CDen din funket før? Høres mer ut som den kanskje er skadet eller noe sånt. Endret 29. november 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Er 100% sikkert på at det ikke er noe feil med CD-en. Har flere versjoner, og ingen av dem funket. Og ja, de funket helt fint før. Skal teste ut det hårek skrev nå, håper virkelig det funker... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Windows-CDen skal fint kunne bootes, helt uavhengig av hva som ligger på disken... Det trodde jeg også, helt til jeg fikk problemet selv. Har verifisert at XP har slike problemer. Vista har det ikke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Laster ned UBCD nå. Er det meningen at jeg skal legge .exe-filen på f.eks USB-penn og starte opp fra den? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 UBCD er en CD. Tror .exe filen bare er en unzipper som pakker ut .iso filen? En ISO fil må du brenne som image, så får du en bootbar CD. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Sånn. UBCD løste problemet! Mange takk. Lenke til kommentar
J-R Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg har litt problemer med dette jeg. Det går helt fint helt frem til jeg skal velge "Reset MBR", og jeg skal bekrefte med "y", så bare hopper den tilbake til at jeg skal velge alternativ 4 igjen. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Sikker på at det ikke er gjort? Det skjer jo på et blunk, det er ingen tilbakemelding. Er ikke ofte jeg bruker slike program, men vet at de kan være lite brukervennlige. Lenke til kommentar
J-R Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Så du mener det kan være gjort på hundredeler? Da får jeg vel se etter. Wow, det funket! Takk så meget, Hårek Endret 1. desember 2007 av J-R Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå