Gå til innhold

Hva skal jeg bli? - Går studiespesialiserende, middels god i matte. IT-utdanning?

gigax

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en samfunnsorientert og forholdsvis skoleflink person. Går førsteåret på studiespesialisering, altså allmennfag.

Jeg har tidligere hatt lyst til å være feks psykolog, fordi jeg er utrolig fascinert av mennesker. Jeg er har også en stor lidenskap for data og skriving og språk. Sjekket opp hva som skal til for å utdanne meg innen IT, men jeg må vel sannsynligvis ha teoretisk mattematikk, og jeg har bare praktisk(er for seint å bytte). Jeg suger helt og holdent i matte. Ligger på 4, noe som er ganske lavt i praktisk matte. Læreren sier dog at jeg er god for en femmer.

Liker som sagt å skrive, får som regel femmere i både norsk, engelsk og tysk. Skal skrive en bok i løpet av livet mitt, det er et av målene mine! :D

Har også vurdert en jobb innen statoil eller noe i den duren, men det fleste krever masse matte og sånt. Hvorfor MÅ man være så j*vlig god i matte hele tiden?

Jeg er ganske deppa for tida, fordi jeg synes det er leit å ikke ha et mål å jobbe etter. Hva fanken skal jeg bli? For å være helt ærlig: orker faen ikke å sitte i kassa på rema til jeg er pensjonert!

Endret av gigax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det rolig, 1 året på VGS er ingen ting :) Hvis du fortsatt er usikker på hva du skal ta, bare sørg for å stå på VGS og få gen.stud.komp. Dette er inngangsbilletten til å studere, og det er jo faktisk først her man bestemmer hva man vil utdanne seg innen.

På vgs anbefaler jeg deg rett og slett bare å ha det gøy. Velg fag du trives med, som du syntes er spennende. Matte er viktig ja, og innen data trenger man litt av det. Så mitt råd til alle som lurer på dette med matte er at ta så mye matte du kan. Folk virker å avsky det, så det er få som gidder å ta det, og det ser da også veldig bra ut om du faktisk har tatt det. Så, om du klarer det, så tar du det.

Jobbe på bensinstasjon / butikk er greit ja. Er selv 19. år og studerer data, og jeg jobber fortsatt på butikk vedsiden av studiene. Jeg har kun 1.klasse matte, altså den du tar nå, og man kommer fint inn på datastudier med det. Men man kommer ikke inn på de litt mer ettertrakta studiene som Dataingenør og Informatikk uten litt mer matte en kun 1.kl.

Og ikke bekymre deg. De ferreste vet nok hva de vil bli på din alder (og evt. de jentene som sier de allerede nå ved at de skal bli dyrlege / lege / advokat, de er nok enda mer usikkre en deg ;) ) , så du har enda en god del år igjen å tenke på. Derfor sier jeg deg, ha det gøy, ta fag du syntes er spennende, driv med ting du syntes er interessante. Du har plenty av tid til å bestemme deg senere :)

Lenke til kommentar

Takk! Det hjalp virkelig.

Jeg mener ikke at jeg ikke greier å stå i praktisk matte, det skal nok gå fint alle årene (er vel ikke P-matte 3. året, kanskje?). Men at jeg må ha realfagmatte og alt det der, blir litt drøyt for meg.

Og takk for at dere fiksa feilpostinga. Var virkelig ikke min intensjon å spamme så grooovt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...