Gå til innhold

Hvilken konsoll bør man kjøpe, når man tenker litt fremover?

vegesim

Anbefalte innlegg

Ja, hvilken konsoll bør man egentlig kjøpe når man tenker litt fremover?

Har tenkt lenge på å kjøpe meg xbox360 Pro, men er ikke helt sikker enda.. For det høres ut som Ps3 kommer til å leve mer på markedet enn xbox360! eller er det sånn?

Ting jeg funderer mye på er:

1. Microsoft har gjort det sånn at det koster penger å få være på nett med sin xbox360. :hrm:

Mens sony har gjort at det er gratis nett på Ps3! Noe som jeg liker veldig!!

2. Ps3 har ikke viberasjon i sine kontroller. Jeg syns at det med viberasjon er viktig når det er en konsoll! Mens 360 har viberasjon i sine kontroller :thumbup:

3. Liker ikke alt snakket om at xbox'n "dør".. Man kan jo tross alt bare sende den inn og få fiksa den! (noe som også kan ta litt tid, men .. ) Er det så ille som det sies?

4. På mange tester som er rundt om kring på nettet så vises det at xbox360 har MYE bedre grafikk enn Ps3, er dette sant?? :hmm:

Trenger rett og slett hjelp med ett nok så viktig valg! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, hvilken konsoll bør man egentlig kjøpe når man tenker litt fremover?

Har tenkt lenge på å kjøpe meg xbox360 Pro, men er ikke helt sikker enda.. For det høres ut som Ps3 kommer til å leve mer på markedet enn xbox360! eller er det sånn?

Ting jeg funderer mye på er:

1. Microsoft har gjort det sånn at det koster penger å få være på nett med sin xbox360. :hrm:

2. Ps3 har ikke viberasjon i sine kontroller. Jeg syns at det med viberasjon er viktig når det er en konsoll! Mens 360 har viberasjon i sine kontroller :thumbup:

3. Liker ikke alt snakket om at xbox'n "dør".. Man kan jo tross alt bare sende den inn og få fiksa den! (noe som også kan ta litt tid, men .. ) Er det så ille som det sies?

4. På mange tester som er rundt om kring på nettet så vises det at xbox360 har MYE bedre grafikk enn Ps3, er dette sant?? :hmm:

Trenger rett og slett hjelp med ett nok så viktig valg! :D

Angående vibrering i kontrollene, så kommer Dual Shock 3 over nyttår. Tror den kommer rundt februar. Det er Sonys nye håndkontroll og den vibrerer.

Sto selv ovenfor samme spørsmål som deg for 3 uker siden og valgte ps3.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

for framtida ville eg nok valt ps3...men sidan det også finnes ein nåtid så har eg x360 også..;)

ps3 er på ein måte sikra mot framtida av fleire grunnar som x360 ikkje er..

*ps3 har utbyttbar HDD...du kan ta ut den hardisken som står i og sette i ein på 250GB..

*ps3 brukar Blu-ray som lagringsmedium..det vil koma godt med i åra som kjem..MS kan snakka så mykje dei vil om komprimering og att mass effect kjem på ein plate så då kan alle spill dei neste 10 åra komme på en plate...Blu-ray ER ein fordel..og før eller seinare vil det vise seg..Ein level i killzone2 brukte vist 2 GB.

*ps3 har bluetooth..det vil sei du kan koble til 3.parti tastatur, headsett og mus frå logitech, microsoft osv og det vil fungere fint.

* Cell prossesoren har mykje skjult potensiale

det finnes kansje fleire punkt, men eg meinar dett er dei punkta som gjer ps3 meir rusta mot framtida enn x360..om det vil visa seg og ha noko og sei på salgstall er noko heilt anna derimot..;)

Lenke til kommentar
1. Microsoft har gjort det sånn at det koster penger å få være på nett med sin xbox360. icon2.gif

Men Xbox Live er visst betydelig bedre enn PS3 sitt alternativ.

2. Ps3 har ikke viberasjon i sine kontroller. Jeg syns at det med viberasjon er viktig når det er en konsoll! Mens 360 har viberasjon i sine kontroller

Enig. Men ville heller prioritert kontrollerens ergomi enn om den har vibrasjon eller ikke. Selv kan jeg ikke fordra PS2/3 kontrolleren til annet enn fighting-spill.

Tror 360 har en feilprosent på rundt 30% Regner også med at det er gratis å få den reparert, tror det tar rundt 1 mnd.

På de spillene som er kommet til begge konsoller har det vanligvis vært 360 som har vært best grafikkmessig, men det er veldig mye snakk om at hvis utviklerne lærer seg å optimalisere spillene bedre for PS3 vil den få langt bedre grafikk en 360. Dette vet jeg ikke om de noensinne vil klare, i og med at den er så jævlig vanskelig å utvikle for. For å være ærlig vil jeg si at du burde velge etter andre kriterier etter grafikk, for eksempel ekslusive titler. Hvis du liker Halo kjøper du 360, hvis du liker MGS kjøper du PS3.

Bare så det er sagt så eier jeg ingen av konsollene, har bare prøvd begge. ;)

Lenke til kommentar

Kjøp deg et lomme Tetris på Brio til rundt 300 kr. Jeg har et slikt et liggende som jeg kjøpte i 1998. Om ikke det er fremtidstenkt "konsoll" så vet ikke jeg.

Hva fremtiden vil bringe er umulig for noen å si så velg for nåtid så tar du fremtiden når den kommer. Og for guds skyld ikke hår på hobby spåkonene på forumene rundtomkring, er mange spådommer som har gått totalt feil som PS3's totale dominanse på slutten av 2007 (bare vent å se var det mange som sa).

Lenke til kommentar

Litt feil at man ikke vet hva fremtiden vil bringe. Jeg kjøpte Ps3 selv, på grunn av hva fremtiden vil bringe. Ser fram til:

Mgs 4

GTA 4

Final Fantasy XIII og VS XIII

Gran Turismo 5

Uncharted

Little Big Planet

Killzone 2

Burnout paradise

White Knight Story

Resident Evil 5

God of War 3

Singstar

Silent Hill 5

Tekken 6

og masse masse mer 1. party og 3. party spill

(Jada, en del er multiplattform, men det er bare en konsoll som gi meg disse spillene på en og samme konsoll.) Så får man heller kjøpe xbox 360 når de er stabile og billigere.

Lenke til kommentar

Jeg sto ovenfor ca. samme valget for en liten stund siden, men valget falt ganske naturlig på Xbox 360 siden den er sinnsykt mye billigere, og faktisk har spill. Hva som ligger i PS3 sitt fremtidspotensiale vet ikke jeg, men for øyeblikket ser det ikke veldig imponerende ut. Men uansett ville jeg ikke basert valget mitt grafikken, men spilla som finnes der. Er du glad i Final Fantasy, Tekken og God of War er nok PS3 konsollen for deg, liker du Halo, Gears of War og Mass Effect er Xbox 360 et sikrere kjøp.

Lenke til kommentar

70 % stabil da ;) og jeg skrev billigere, som i billigere en del billige prisen som er i dag. Så når den er under 2000 kr for en skikkelig versjon så kan jeg vurdere den.

(vegesim @ 26/11-2007 : 21:43)

4. På mange tester som er rundt om kring på nettet så vises det at xbox360 har MYE bedre grafikk enn Ps3, er dette sant??

Mye bedre er en stor overdrivelse, men det stemmer at mange multiplattform er noe bedre på xbox 360. Og dette skyldes i stor grad at spillet er i hovedsak bygd opp for xbox 360 og så portet i hastverk over til Ps3. Men som regel så er disse enorme forskjellen 2 ting, bedre kontrast, mer fargemetning og en og annen textur som er skarpere på xbox 360 versjonen. Altså ikke noe MYE bedre ;)

Lenke til kommentar

Niks, dette er ikkje sant. XBox 360 har hatt eit overtak ei stund, noko som er forståeleg med tanke på at dei fleste spela som har komt til PS3 fram til no er førstegenerasjonsspel, men det har aldri vore mykje betre. Der er nokre veldig misvisande "side-ved-side"-samanlikningsvideoar, der det ser ut som om PS3-grafikken er mykje blassare en XBox 360. Problemet med desse videoane er at kontrastnivået er so forskjellig, at det er so og seie umogleg å danne seg eit skikkeleg bilete av den eigentlege skilnaden. Med ein korrekt innstilt TV, vil PS3-versjonen sjå vesentleg betre ut.

No er PS3 eit år gammal, og andregenerasjonsspela er i ferd med å komme. Spel som Ratchet and Clank, Uncharted, og Heavenly Sword viser litt av kva PS3 er i stand til.

Når det gjeld kva du bør velge, kan eg ikkje uttale meg om 360, men eg er i alle fall svært godt nøgd med PS3en min. Det er ein topp spelkonsoll, med svært gode multimedia-eigenskapar (liker han både som DVD-, Blu-ray- og musikkavspelar), som med litt hell òg vil kunne funke som PVR-boks for RiksTV-en min i løpet av neste år. Eg synest eg fekk god valuta for pengane når han kosta 6000...til dagens pris burde der ikkje vere nokon tvil. ;)

Kay

Lenke til kommentar

Lister fulle av spill med obskur releasedato er ikke akkurat et salgsargument i mine øyne. Det var jo en vending Lair var et av de fremste "listespillene" som ble dratt frem, vi så jo hvordan det gikk med det. Slik jeg ser det, bør man vurdere utifra hva som er på markedet i dag, ikke hva som (muligens)kommer en gang i 2008.

Lenke til kommentar

1) Når det gjelder levetid på markedet, nytter det ikke å se på tidligere generasjoner konsoller. Playstation 2 dominerte i markedet med over 100 millioner solgte konsoller. Dette var en melkeku av dimensjoner for Sony, og bidro sterkt til at Sony holdt seg gående i en periode hvor de fleste andre divisjonene sleit med økonomien. Det var derfor en selvfølge at Sony støttet, og (fremdeles støtter) konsollen så lenge som de gjorde.

Microsoft på sin side, sleit med å tjene penger på den første Xboxen. Den solgte forholdsvis bra (over 25 millioner), men på grunn av en svært dårlig deal med Nvidia, var det umulig for MS å få ned produksjonskostnaden nok til at de faktisk tjente på å selge hardwaren. Det eneste fornuftige for dem var derfor å starte på nytt, med ny hardware hvor de eide alle rettighetene.

Denne generasjonen er situasjonen helt annerledes. Wii og Xbox 360 hadde frem til oktober solgt over 13 millioner konsoller til butikkene, mens Sony lå nede på 5.5 millioner. Wii selger konsoller i et langt høyere tempo enn Xbox, men Xbox har en langt høyere attach-rate (antall solgte spill pr konsoll), og tjener masse på software royalties. Siste kvartalsrapport fra selskapene gjenspeilet også dette, og viste at spilldivisjonen til MS gikk i pluss, mens Sony sin gikk i kraftig minus.

Nå skal det sies at ingenting er avgjort ennå, og mye kan skje fremover, men det som er klart er at den konsollen som er i størst fare for å miste støtte fra produsenten tidlig, er den som gjør det dårligst på markedet. Ingen av produsentene kommer til å annonsere nye produkter før tidligst om 2-3 år, så uansett hva du velger er du noenlunde trygg.

2) Når det gjelder feilraten på Xbox 360, har denne vært grunn til bekymring. Konsollene som ble solgt ved launch hadde en feilrate på godt over 30%, mens på senere utgaver har denne feilraten gått nedover. De nyeste Xboxene som selges nå, har fått helt nye hovedkort, nye 65nm CPUer, og en vesentlig forbedret kjøleløsning, som skal sikre at den slags problemer ikke oppstår. Dersom noe likevel skulle skje med konsollen din, reparerer MS konsollen din helt gratis innenfor garantitiden. De har opparbeidet gode rutiner på dette nå ;)

3) Joda, Xbox Live koster penger (rundt 500kr i året), mens PSN er gratis. De færreste i dag vil likevel påstå at PSN er bedre enn Live, man får med andre ord det man betaler for.

4) Grafikken på multiplattform spill har en tendens til å være bedre på Xbox 360. Dette gjelder mer enn bare "kontrast, mer fargemetning og en og annen skarpere textur". Du har i enkelte tilfeller også bedre AntiAliasing, men den viktigste forskjellen er bedre og mer stabil framerate i enkelte spill. I verste fall finner du eksempler på sportspill som kjører 60fps på 360 og kun 30fps på PS3. IGN har gjort mange sammelikningstester av multiplatformspill, og i noen tilfeller er forskjellene store nok til at de velger å trekke poeng fra PS3-utgaven.

Nå skal det sies at begge maskinene har sine styrker og svakheter, og jevnt over skal disse kunne yte noenlunde likt, men for å utnytte styrkene til PS3 må du legge til langt mer utviklingstid enn tilsvarende for 360. Ettersom det selges langt færre spill til PS3 enn til Xbox 360, er det ikke økonomisk forsvarlig for de fleste spillselskapene å legge så mye ekstra ressurser i PS3 utgavene. Unntaket blir da spill som blir utviklet eksklusivt for PS3 fra grunn av.

--

For å oppsummere vil du nå kanskje tro at jeg kommer med en klar anbefaling for kjøpe en Xbox 360. Det vil jeg ikke gjøre. Dersom du synes Uncharted, Ratchet & Clank, og de andre eksklusivene på PS3 som er ute , er langt bedre enn det MS har å tilby, velger du selvsagt den. Poenget er at fremtidsutsikter og feilrate bør være det siste du tenker på når du velger en konsoll.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
bertelsen har rett!:p ja noen har fordeler og ulemper, men spilla er det viktigste.. jeg foreslår seff at du skaffer deg begge, for begge har mange godbiter.. men vil man bare ha en, se på spilla=)

M-m, jeg synes man burde tenke litt mindre på maskinvaren konsollen har, og kanskje spille spillene, istedenfor å henge seg opp i hvilken konsoll som kan vise flest piksler, eller ha den mest komplekse AI'en.

Begge konsollene har bra spill, og de får flere spill, hvilke spill du vil ha er opp til deg.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er umulig å spekulere i om utviklingen går raskere for PS3 i framtiden. Xbox360 vil utvilsomt også utvikle seg, og det er ingen grunn til å tro at dette skulle gå tregere enn med PS3.

Akkurat nå er Cell-arkitekturen en ulempe, og det er lite trolig at noen plutselig knekker en kode som gjør den uendelig mer kraftfull. Jeg spår en sakte men stabil utvikling og optimalisering, slik vi også ser hos X360.

I tillegg er det verdt å nevne at Sony har mye å ta igjen når det gjelder online-spilling, som mange ser på som den mest framtidsrettede spillformen.

Microsoft har selv sagt at de sikter mot at X360 skal ha samme levetid som PS2. Altså omtrent samme levetiden Sony regner med at PS3 har.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...