Gå til innhold

Hvordan fungerer minne, fsb, bus og cpu frekvens imot hverandere?

HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Er intressert i å sette sammen ny pc, og kikker på Gigabyte sine hovedkort GA-X38-DQ6 ogGA-X38-DS5. Ser egentlig ikke den store forskjellen på den, annet en noe quad bios opplegg. Men her er to av punktene som burde være relevante:

- Support for 1600 MHz FSB.

- Dual Channel DDR2 1200 memory support for outstanding system performance.

Men etter som jeg har forstått, så er det kanskje normalt med en fsb på 333-400mhz. så kan du gange den på 2 på minnet siden det er ddr=dual ett eller annet. altså 666-800MHz på minnet. og det er fordel å med et forhold mellom minne og cpu på 1:1..

Dernest gir du cpu'en en multiplier på f.eks. 9x, som gir deg 3-3,6 GHz? Da holder jo PC6400 som mange rundt forbi anbefaler..

Hvis da dette stemmer, og er "vanlig". hva er da vitsen med en FSB på 1600 MHz? kjøpe sinnsykt dyre ram, og heller ha en cpu multiplier på 2x? er det MYE bedre?

Eller er jeg helt på villspor?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er multiplier låst på C2D-prosessorer. Dvs. at du kan i noen tilfelle sette NED multiplier, men ikke OPP. Og folk som kjøper rask (8000+) RAM har gjerne planer om å kjøre HØY FSB, eller asynkront FSB/RAM.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Vanligvis er multiplier låst på C2D-prosessorer. Dvs. at du kan i noen tilfelle sette NED multiplier, men ikke OPP. Og folk som kjøper rask (8000+) RAM har gjerne planer om å kjøre HØY FSB, eller asynkront FSB/RAM.

hva er ulempen med å kjøre asynkront? Skal forresten ha C2Q cpu, men gjelder sikkert det samme med multiplier..

Lenke til kommentar
Hvem har sagt at det er en ulempe å kjøre asynkront?

mulig jeg har misforstått, men har (hatt) et inntrykk av at det beste er å kjøre det synkront. hva med å kjøre 1066mhz på minnet, 533mhz bus, og multiplier på 6 på cpu? det skal vel være bedre enn å kjøre 800, 400 og x8...

eller er det kanskje ikke verdt prisforskjellen? (Her tenker jeg fortsatt synkront)

jeg er litt usikke på det med fsb og bus. men vil gjerne ha 3,2+ ghz cpu. *mye å lære på dette området*

Lenke til kommentar

Det mange gjør er å klokke prosessoren/FSB opp til det RAM er testet/godkjent for. Dermed kjører prosessor og RAM 1:1. Det er en liten fordel ved at RAM og FSB går synkront men denne fordelen er ikke (nødvendigvis) større enn om du kunne ha kjørt RAM ytterligere opp i hastighet (asynkront) - og uansett skjæringspunkt her, skal du nok klokke rimelig kraftig før man faktisk MERKER at maskinen jobber særlig raskere. Hvis målet er å få gode verdier i benchmarks derimot - er det bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke maskinen i en stue burde vel heller støydemping ha en høyere prioriet enn maks overklokk?

Du har ikke sagt hva du skal bruke den til, men jeg antar at det blir mediasenter(film+musikk), spill og web.

Jeg ville gått for E6850, rimelig RAM og uten overklokking. Jeg ville heller lagt pengene i et bra skjermkort (f.eks. 8800GT) som også kan kjøres med passiv kjøling, et støysvakt kabinett, viftekontroller og stillegående vifter.

Fordelene ved å klokke maskinen er jo litt bedre prosessorkraft - og da mener jeg LITT dersom du ikke overklokker ekstremt. Vinningsforholdet med en moderat overklokking av RAM/prosessor er lavere enn gleden ved et stabilt og kjøligere system, etter min mening.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke maskinen i en stue burde vel heller støydemping ha en høyere prioriet enn maks overklokk?

Du har ikke sagt hva du skal bruke den til, men jeg antar at det blir mediasenter(film+musikk), spill og web.

Jeg ville gått for E6850, rimelig RAM og uten overklokking. Jeg ville heller lagt pengene i et bra skjermkort (f.eks. 8800GT) som også kan kjøres med passiv kjøling, et støysvakt kabinett, viftekontroller og stillegående vifter.

Fordelene ved å klokke maskinen er jo litt bedre prosessorkraft - og da mener jeg LITT dersom du ikke overklokker ekstremt. Vinningsforholdet med en moderat overklokking av RAM/prosessor er lavere enn gleden ved et stabilt og kjøligere system, etter min mening.

hmm. nå er jeg litt sta. blir nok q6600 ja. 3ghz er ikke extrem oc. kommer til å bruke en del tunge programmer også + hd filmer...

men litt back to topic - stemmer det jeg spør om i første posten? er det slik forholdene er? da kan jeg ta sikte på 800mhz på minnet, 3-3,2ghz cpu og 400mhz bus (med PC6400 DDR2)? høres det logisk ut?

Lenke til kommentar

Standard multiplier på Q6600 er 9 (9x266=2394). Hvis du setter FSB til 400MHz for å kjøre 1:1 med RAM (6400), får du en prosessorhastighet på 3,6GHz (9x400=3600). Hvis du synes 3,6GHz er for høyt, kan du sette ned multiplier til 8, da får du 3,2GHz (8x400=3200).

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Jeg kikket på noen ram nå og så så jeg i kommentarene til de

Hvis jeg øker FSB fra 200 til 201 med disse innstallert så nekter maskinen å boote. Maskinen lar seg fint overklokke med andre brikker. Mitt råd er derfor! Skal du overklokke så ligg unna Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT (2x2048). Som standard PC6400 brikker fungerer de helt fint.

trodde standard på pc6400 var 400mhz...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...