--SuperTed-- Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 NY PC til stuebruk / mediacenter Etter MYE lesing her på forumet har jeg endelig fått ut finger'n og satt sammen en HTPC (tror det er riktig betegnelse på denne type maskin). Jeg er ute etter: - Er relativt stille PC til stuebruk - Skal kjøre windows mediacenter og ha god lyd. Skal kunne vise 1080p filmer og dra nyere spill - Greit design (vil ha sølvfront/børstet alu) - Må være kraftig nok til at jeg slipper å bytte med det første. Har valgt følgende komponeneter: Handlevogn Hovedkort: ?? Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600. RAM: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB Skjermkort: Asus GeForce 8800GT, 512MB. Lydkort: Har ikke planer om det, trenger man det i dag? Kabinett: Zalman HD160+ HTPC Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA DVD-Brenner: Samsung SH-S203N/BEBN (fordi den har LightScribe-støtte) Har ikke bestemt med for HK ennå, og trenger hjelp til å finne noe som passer. Ser for meg et P35 basert kort, vil ikke ha AMD. Det er viktig at jeg finner et HK som passer til CPU kjøleren jeg har valgt også... evnt, en ny, stillegående kjøler som passer kabinettet. Har også sett litt på ulike nForce brikkeset, men er det noe jeg bør vurdere til denne type PC? Firekjerners prosessor vil nok for mange fremstå som litt drøyt for en stillegående stuepc. Men jeg har så fryktelig lyst på Q6600 at jeg prøver så godt det lar seg gjøre å få den med Et par andre kommentarer: Jeg har inkludert to kabinetter, men ThermalTake Mystic har jeg inkludert mest for å sjekke om jeg finner den hos en eller annen importør. Virker som den er vrien å få tak i - men for all del et UTROLIG fett kabinett. Valget faller nok på Zalman 160+ pga god kjøling og mer "Hifi-look" enn Silverstone sine kabinetter. Chill Innovation CPU ble valgt fremfor MIST sine, etter å ha lest denne testen. Skjermkortet er jeg litt usikker på... det kan være at 8800 GT blir litt overkill (og mye støy ??). Men samtidig er jeg redd for at et passivt kjølt Radeon HD 2600 XT kan bli for svakt for spill fremover. Hvis det er feil vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på det Med tid og stunder skal dette brukes på en full HD LCD TV. Tror ikke jeg kommer til å få bruk for separat lydkort, for med optisk overføring av lydsignaler til forsterkeren blir det den som tar seg av all lydprosessereing (så vidt jeg har forstått). Jeg synes god lyd er viktig, så her er jeg åpen for alle forslag. I likhet med tråden til Bone (som handler om mye av det samme) skal jeg ikke ha TV-kort. Har heller ingen store planer om å overklokke. Ser dette greit ut, eller har jeg glemt noe? Håper dere kan hjelpe, på forhånd takk!! --SuperTed-- Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Dersom de er en HTPC du skal ha så er det meste av hardware der overkill, men iom at du skal bruke den til spilling så går vi jo vekk fra HTPC-betegnelsen, og da er sikkert det meste der helt fint. Eneste som minner om en HTPC er jo kabinettet som jeg har selv, og som jeg er meget fornøyd med... De to 80mm-viftene bak i kabinettet går på 5v og er helt lydløse. Fjernkontrollen er jeg også godt fornøyd med. Jeg har selv et Asus P5K-kort i min, sammen med en zalman 9500-kjøler. Passer perfekt til det kabinettet, og er nærmest lydløst når jeg kjører det på silent mode som jeg jo gjør hele tiden. Dersom du venter litt til ATI kommer med f.eks 3870 så ville jeg gått for dette. Helt sikkert bra nok på spill, + mye bedre bilde på filmer + bedre hw-akselerasjon. Jeg har selv et Gainward Bliss 8600 GT Silent - 512MB PCI-E og et PowerColor Radeon HD 2400 XT 256MB GDDR3, men foretrekker det siste mtp bildekvalitet. (Dog, med en slik prosessor du vil ha så trengs ikke hw-akselerasjon uansett da den lett vil dra 1080p-filmer/ hddvd/Blu-ray) Endret 27. november 2007 av Fleksnes Lenke til kommentar
AshNebus Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Den HD160+ er vel en ny modell. Har ikke sett den noen steder. Bare de vanlige HD160. Den blir nok helt flott til spilling. Bestillte et HD160 til min nye pc jeg og, men avbestillte det igjen for Amentio sendte ikke noen varer. Billigste i sølv er amentio 2261,- Jeg kjøpte heller silverstone lc17 fra net on net. Bruker abit ip35 pro, q6600 og HD3870 i det. Alt er bare stock kjøler ennå og ingen overklokking. Det er ikke akkurat lydløst men ikke plagsomt heller. skal nok ordne det litt med noe ny kjøler og vifter. Vet ikke hvordan HD160 kabinetter er i forhold. Hadde også tenkt å kjøpe 8800gt men det var ikke å få tak i. Har hørt at 8800gt bråker mye mer enn HD3870 da, så er fornøyd nok med dette. Det er mer enn bra nok til spill for min del. Kjørte fint crysis på high uten noe aa/af på. Har ikke prøvd noe høyere ennå. Går selvsagt helt fint med 1080p filmer i .H264 også Lenke til kommentar
--SuperTed-- Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Dersom de er en HTPC du skal ha så er det meste av hardware der overkill, men iom at du skal bruke den til spilling så går vi jo vekk fra HTPC-betegnelsen, og da er sikkert det meste der helt fint. Eneste som minner om en HTPC er jo kabinettet som jeg har selv, og som jeg er meget fornøyd med... De to 80mm-viftene bak i kabinettet går på 5v og er helt lydløse. Fjernkontrollen er jeg også godt fornøyd med. Jeg har selv et Asus P5K-kort i min, sammen med en zalman 9500-kjøler. Passer perfekt til det kabinettet, og er nærmest lydløst når jeg kjører det på silent mode som jeg jo gjør hele tiden. Da sier vi stue-pc Det høres akkurat ut som et oppsett jeg er på jakt etter. Godt å høre at viftene er rolige, jeg var litt usikker på akkurat det. Har du det Asus-kortet som bare heter P5K (jeg ser det er en haug andre varianter av P5K XXXXX), og hvordan er i lyden fra det? Som nevnt vurderer jeg et separat lydkort, iom at denne skal kunne levere skikkelig filmlyd. Dersom du venter litt til ATI kommer med f.eks 3870 så ville jeg gått for dette. Helt sikkert bra nok på spill, + mye bedre bilde på filmer + bedre hw-akselerasjon. Jeg har selv et Gainward Bliss 8600 GT Silent - 512MB PCI-E og et PowerColor Radeon HD 2400 XT 256MB GDDR3, men foretrekker det siste mtp bildekvalitet. (Dog, med en slik prosessor du vil ha så trengs ikke hw-akselerasjon uansett da den lett vil dra 1080p-filmer/ hddvd/Blu-ray) Interessant det med bedre bildekvalitet, for det er høyest prioritert på listen min. Spillbiten kommer i andre rekke. Har du noen tester av kortet eller grunner til at det gir bedre filmkvalitet ? Dette er første gang jeg bygger egen PC (jepp, har fått med meg dagens artikkel her på HW ) AshNebus: Dine erfaringer med HD3870 høres bra, men du sier at systemet ikke akkurat er lydløst. Har du peiling på hva som bråker mest i så fall? Er det stock-kjøleren til Q6600 eller skjermkortet? Jeg vurderte lenge Silverstone kabinettet, men synes Zalman sitt er enda mer Hi-fi-aktig. I tillegg har det display (hehe, enkle sjeler - enkle gleder) og bedre kjøling. HD160+ kan evnt. andre som lurer kikke på her: Zalman 160+ Du finner det bl.a. på Komplett HD 160+ Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Dersom de er en HTPC du skal ha så er det meste av hardware der overkill, men iom at du skal bruke den til spilling så går vi jo vekk fra HTPC-betegnelsen Jeg er egentlig enig, men ihht. mange andres mening (se Mastiff's guide f.eks.) må du ha blod-HW for å kalle det HTPC. Ellers kaller "de" det mediesenter PC. Se denne tråden - spesielt siste inleggene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=264599 Lenke til kommentar
--SuperTed-- Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 ...Og i følge tråden du henviser til så bygger jeg en HTPC nå. Men hva man kaller dette spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle. Jeg har lest litt om debatten HTPC/MediaCenter/StuePC her på HW, og planen var ikke at denne tråden skulle bli en del av den:) Lenke til kommentar
AshNebus Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ser mer hi-fi ut den der ja. Har ikke sett den modellen før. Likte den her modellen og HD135 men tok silverstone siden det ble billig og tenkte i siste liten på å få en hd-dvd og så trengte 2 plasser til det, men. Tror nok det er stock cpu kjøleren som bråker mest. og kabinettet. Fikk bare testa det 1 dag før jeg måtte reise ut på jobb her så skal bytte den når jeg kommer hjem igjen Tror ikke skjermkortet bråker noe særlig. Har uansett stått i tester at det er stillere enn 8800gt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå