Gå til innhold

Hvor mye er bildene dine verdt?

Anbefalte innlegg

Scenario:

En mekler ringer deg og spør hvor mye du skal ha for at de kan benytte 10 av dine bilder fra Beitostølen til et prospekt for et hytteprosjekt de markedsfører.

Bildene skal benyttes sammen med flere andre på nettet og vise hvor fint Beitostølen er.

Dine 10 bilder er rene og pene og viser flott natur, men er ikke av en slik kvalitet at det ikke går an å finne tilsvarende andre steder...

Hvilken prisstrategi hadde du valgt... og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at markedsføreren ikke godtar standardsatsene. Samtidig, hvor mye utgjør dette av den totale omsetningen på prosjektet? Det er vel sjelden man selger hytter for under millionen nå for tiden. Standardsatser er greie å ha slik at unge sultende fotografer ikke driver ned prisene fordi de er desperate etter litt vekslepenger, men det er selvsagt opp til hver enkelt å sette sin egen pris.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at markedsføreren ikke godtar standardsatsene. Samtidig, hvor mye utgjør dette av den totale omsetningen på prosjektet? Det er vel sjelden man selger hytter for under millionen nå for tiden. Standardsatser er greie å ha slik at unge sultende fotografer ikke driver ned prisene fordi de er desperate etter litt vekslepenger, men det er selvsagt opp til hver enkelt å sette sin egen pris.

Vet du hva som er vanlig da?

Greit nok at det er standardsatser, men om ingen følger de, så er de jo egentlig ikke så standard allikevel.

Har noen verdt borte i liknende situasjoner? Og isåfall hvor mange bilder til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Det er standardsatser, og folk følger dem, derfor fungerer de som standardsatser.

Fortell gjerne om dine erfaringer. Var det ja på første forsøk? Ga du rabatt ved salg av flere bilder på én gang?

Jeg vet om flere som har solgt billigere og også som har tilbudt billigere, men fått nei.

Jeg har ikke lyst til å legge meg for høyt i forhold til hva som er en reell pris i markedet, da det medfører at jeg taper penger.

Derfor spør jeg om andres erfaringer her inne, ikke hva journalistlaget hevder man BØR få... er tross alt kun tilbud og etterspørsel som setter prisene i markedet, og markedet har utviklet seg enormt de senere årene.

Lenke til kommentar

Jeg solgte en gang 7 bilder til en intérnavis i et større selskap - de steilet da jeg prøvde meg med NJs satser, og ville redusere antallet bilder. Siden det var bilder fra et "velferdsarrengement" med mye barn tilstede, ville jeg heller at de skulle få bildene de ville ha, så jeg spurte ganske enkelt hvor mye de så for seg å betale, og ga dem bildene for den prisen (i lav oppløsning for web-bruk i en begrenset sammenheng). For meg var det en grei løsning, siden bildene uansett ikke var verdt noe for meg - det viktige var å utforme avtalen slik at bildene ikke kunne brukes i andre sammenhenger.

Markedsføring av et hytteprosjekt på Beitostølen høres ut som millionbutikk, og de vil vel ha bildene i full oppløsning, men det vesentlige er jo at bildene, etter din egen beskrivelse, er ordinære. Altså kan de gå et annet sted. Dette er arkivbilder, som du neppe hadde ventet å tjene penger på, og som du ikke kommer til å tjene penger på om du ikke selger dem. Gå ikke for hardt ut - for de fleste som ikke er vant til å kjøpe bilder er NJs priser alt for høye. Pass heller på å begrense kjøpers bruksrett i avtalen til dette ene prospektet. Jeg ville forsøkt med 2-300 pr. bilde, men i prinsippet er hver krone en bonus her.

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn ett bilde til lokalavisa i sommer. Det var etter at jeg hadde lest at en elgkalv var gått fast i piggtråd at jeg fikk ideen om at kanskje de ville kjøpe noen bilder jeg har av piggtråd som ligger å slenger. De skulle lage en sak om det, og ville bruke bildene mine. Men da jeg forlangte betaling (i form av et abb. på avisa) for bruken snudde de helt. Da brukte de bare det bildet jeg allerede hadde sendt inn som ett eksempel på kvaliteten, uten å betale noe for det og uten å spørre om det først. Jeg regnet med at jeg ikke har noen god sak mtp å kreve betaling for denne bruken, så jeg lot det ligge.

Lenke til kommentar
Markedsføring av et hytteprosjekt på Beitostølen høres ut som millionbutikk, og de vil vel ha bildene i full oppløsning, men det vesentlige er jo at bildene, etter din egen beskrivelse, er ordinære. Altså kan de gå et annet sted. Dette er arkivbilder, som du neppe hadde ventet å tjene penger på, og som du ikke kommer til å tjene penger på om du ikke selger dem. Gå ikke for hardt ut - for de fleste som ikke er vant til å kjøpe bilder er NJs priser alt for høye. Pass heller på å begrense kjøpers bruksrett i avtalen til dette ene prospektet. Jeg ville forsøkt med 2-300 pr. bilde, men i prinsippet er hver krone en bonus her.
Ville også vært nøye med hvor de har lov til å bruke bildene, hvilke medier de skal bruke til markedsføring. Dersom de skulle være en del av et slideshow på nasjonal TV eller brukes til markedsføring i riksdekkende aviser, ville jeg tatt meg godt betalt, for å si det sånn, men skal de bare være i papirprospektene er selvfølgelig verdien også lavere. Det bør komme klart frem av kontrakten akkurat hva mekler har lov til å bruke bildene til.
Lenke til kommentar
Jeg sendte inn ett bilde til lokalavisa i sommer. Det var etter at jeg hadde lest at en elgkalv var gått fast i piggtråd at jeg fikk ideen om at kanskje de ville kjøpe noen bilder jeg har av piggtråd som ligger å slenger. De skulle lage en sak om det, og ville bruke bildene mine. Men da jeg forlangte betaling (i form av et abb. på avisa) for bruken snudde de helt. Da brukte de bare det bildet jeg allerede hadde sendt inn som ett eksempel på kvaliteten, uten å betale noe for det og uten å spørre om det først. Jeg regnet med at jeg ikke har noen god sak mtp å kreve betaling for denne bruken, så jeg lot det ligge.

Da ville jeg kanskje møtt opp i redaksjonen (i lokalaviser går det ofte greit) og spurt hvorfor de hadde benyttet et bilde uten min tillatelse og uten vederlag.

Lenke til kommentar
Ville også vært nøye med hvor de har lov til å bruke bildene, hvilke medier de skal bruke til markedsføring. Dersom de skulle være en del av et slideshow på nasjonal TV eller brukes til markedsføring i riksdekkende aviser, ville jeg tatt meg godt betalt, for å si det sånn, men skal de bare være i papirprospektene er selvfølgelig verdien også lavere. Det bør komme klart frem av kontrakten akkurat hva mekler har lov til å bruke bildene til.

Har lastet ned en kontrakt fra foto.no som jeg har skrevet noe om.

Om vi blir enige om en pris, så beskriver jeg formålet med bruken så spesifikt som mulig i denne og får de til å underskrive den, før de mottar bildene (ihvertfall uten vannmerke)

Formålet er etter hva jeg forstod kun å bruke bildene i prospekt på nett og tilsvarende trykksak, for å illustrere hvor pent det er der oppe.

Har foreslått kr 500 pr bilde for de første 5 bildene og deretter kr 300pr bilde utover dette.

Da ville jeg kanskje møtt opp i redaksjonen (i lokalaviser går det ofte greit) og spurt hvorfor de hadde benyttet et bilde uten min tillatelse og uten vederlag.

Send dem en faktura og om de ikke betaler, tar du saken til forliksrådet

Lenke til kommentar

Nei, de er nok smartere enn meg.. Jeg kommer nok aldri til å få noe betaling for det uten å true med både det ene og det andre.. og slikt tapper meg for "energi" og forsurer hverdagen så mye at jeg ikke syns det er verdt det. Også syns jeg jo det var bra at de skrev om piggtråden, og jeg syns det er viktigere enn at jeg får betalt for bildebruken.

Tanken min med å skrive om det (her i tråden) var egentlig bare for å fortelle at de snudde helt da de ble informert om at de måtte betale for å trykke bilder.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo sjokkerende nyheter, tenk, opphavsrett på bilder?!

Men dersom du møter personlig opp og sier du er indignert og føler deg dårlig behandlet, da kan det fort hende at redaktøren tar til fornuften. Redaktører er mennesker de også, spesielt i lokalaviser, det hjelper ikke avisens renome om det blir kjent at de stjeler bilder? ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til standardsatsene for frilansfotografi. Ganske enkelt fordi det er mye pæng i bransjen og de sannsynligvis føler at de har litt dårlig tid (det tror jeg de alltid føler i den bransjen). Gi dem et tilbud i henhold til standardsatsene for frilansfotografi og understrek at det er derfra du har fått prisene.

Er det tvert nei, så kan dere evt forhandle om pris. Om det er OK med standardsatser, så har du plutselig mye pæng i lomma. :)

Lenke til kommentar
Jeg ville holdt meg til standardsatsene for frilansfotografi. Ganske enkelt fordi det er mye pæng i bransjen og de sannsynligvis føler at de har litt dårlig tid (det tror jeg de alltid føler i den bransjen). Gi dem et tilbud i henhold til standardsatsene for frilansfotografi og understrek at det er derfra du har fått prisene.

Er det tvert nei, så kan dere evt forhandle om pris. Om det er OK med standardsatser, så har du plutselig mye pæng i lomma. :)

Standardsatsene for bilder til brosjyrer (som er det nærmeste jeg kommer) er kr 1825 pr bilde.

Det betyr over 18.000kr for de ti bildene de spurte om.

På denne forespørselen la jeg meg på under 1/3 av dette, mest fordi jeg ikke hadde peiling og er redd for å legge meg for høyt.

Neste gang jeg er i telefonisk kontakt i en liknende sak skal jeg nevne frilanssatsene og spørre hva de synes om det. Er vanskeligere når jeg ber om å få lov å sende et skriftlig tilbud.

Vi får se imorgen, hva de svarer, om de svarer.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Har nå saumfart nettet for hva andre fotografer tar for tilsvarende bilder. Her er det altså snakk om amatørfotografer og ikke profesjonelle aktører.

Ser at de fleste ligger litt over de prisene jeg satte opp, men ikke veldig mye.

Videre har jeg satt sammen en generell prisliste for bruk som utgangspunkt om tilsvarende situasjoner kommer opp, både for brosjyrer/bøker, web og tv-reklame + fri bruk.

Til sist har jeg begynt å samle de beste bildene fra de aktuelle områdene og har tenkt å lage mindre kopier av de, med vannmerke, som kan sendes rundt ved forespørsel.

Så får vi se om det blir penger av det til slutt som kan benyttes til nytt og bedre utstyr... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...