Gå til innhold

Ekstremt lyse bilder med ny Sigma blits

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i dag til innkjøp av denne blitsen. Har testet litt ut nå med kamera på Auto (Nikon D50) og blitsen på TTL. Men jeg stusser over at bildene blir så ekstremt lyse. har prøvd å tilte blitsen i alle retninger og med noen få unntak så er bildene veldig lyse. Er det noen innstillinger jeg bør huske på i kamera, eller bør jeg trene mest mulig med manuellt?

Har kun testet på relativt korte avstander (opp til 5 m).

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blits fungerer helt glitrende i auto. Blitsen har mange "programmer", men du skal i all hovedsak bruke to av dem - TTL eller TTL BL.

TTL BL (BL for Balanced Lighting) bruker du når du skal bruke blitsen til innfyllingslys, eller indirekte fra taket. Om du bruker denne modusen samtidig som du bruker direkte blits, kan du få mørkere bilder enn du hadde ventet.

TTL bruker du når du peker blitsen på det du skal ta bilde av (altså direkte blits). Du går automatisk over i TTL fra TTL BL hvis du endrer til spotmåling av lyset.

Jeg hadde av og til litt trøbbel med at jeg ikke festet min Sigma EF-500 skikkelig - da kunne jeg få litt "uventede" resultater. Om du ikke har en "d" i displayet (om ikke mye har endret seg fra 500 til 530 da), så har ikke blitsen skikkelig kontakt med huset, og da kan rare ting skje.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Dette er Standard versjonen og ikke Super, så jeg har ikke alle de valgene, bare TTl, MH og ML.

Og TTL blir helt galt? Har du prøvd å veksle mellom Matrix og spot lysmåling for å se om det har noe å si? Hva MH og ML er for noe aner jeg ikke (fra spec ser det ut som om MH er full power og ML er 1/16... om det er alt du har å jobbe med, så er det jo ikke mye!). Superen er nok et mye, mye bedre valg. Jeg regner med at også denne ST'en (som gamle 500 ST) kun støtter front curtain sync, så det er veldig mye du ikke kan gjøre med denne blitsen.

Jeg ville ha returnert den (om mulig), og forsøkt å få tak i en 500 Super, som det fortsatt bør være mulig å få til omtrent samme pris. Heller ledetall 50 og massevis av funksjonalitet enn 53 og nær null funksjonalitet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har forsket litt på dette i dag og har nok funnet årsaken. Ser ikke ut som det var noen god kombinasjon å bruke Automatisk på kameraet og TTL på blitsen. Kameraet justerte da hele tiden ISO opp til 400 og det førte til de lyse bildene. Så fort jeg slo av automatisk så ble ting straks mye bedre.

Lenke til kommentar
Har forsket litt på dette i dag og har nok funnet årsaken. Ser ikke ut som det var noen god kombinasjon å bruke Automatisk på kameraet og TTL på blitsen. Kameraet justerte da hele tiden ISO opp til 400 og det førte til de lyse bildene. Så fort jeg slo av automatisk så ble ting straks mye bedre.

Pussig. For moro skyld satte jeg D70'en min i grønn auto og testet med SB-800'en min på relativt kort hold - perfekt eksponering og ISO 200. Det er unektelig litt rart at D50'en din jekker opp til ISO 400 når det ikke trengs. iTTL tillater kameraet å øke ISO dersom det ser at blitsen ikke er kraftig nok , men det er jo ikke tilfelle her, og jeg ser ingen grunn til at D50 skulle oppføre seg veldig ulikt D70 i grønn auto... Jeg tror fortsatt at noe er feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her. Du hadde nok rett Anew at ting ikke var som det skulle med denne blitzen. Jeg har testet en del og kameraet og blitzen "snakker" overhodet ikke sammen, så det virket som det var noe galt med TTL'en. Søkte litt på nett og fant ut at det var noen som hadde det samme problemet med 500 modellen. Tok kontakt med Fotovideo og de sa jeg skulle komme ned med den. Når jeg kom ned fikk jeg tilbud om å bytte den med en ny ellen annen blits. Jeg kjørte safe og gikk for Nikon SB-600. Tusen takk til Fotovideo for glimrende service :thumbup: Han ene som sto i ekspedisjonen nevnte en annen med D80 som hadde hatt samme problemet.

Så case closed :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...