Gå til innhold

Blind leder blind? Foto-test fra DinSide/TV2


Anbefalte innlegg

Nå har ekspertene talt. DinSide og TV har testet speilreflekser. Som jeg nevnte i en annen tråd; Din side's tester pleier å gjøre meg forvirret eller forbannet. Denne gangen både og ; dvs. egentlig hverken eller - snarere oppgitt.

 

Ting som jeg reagerer på.

 

Canon EOS 400D får en sekser; egentlig er vel ingen av kameraene så bra - en sekser bør vel streng tatt gis til noe eksepsjonelt.

Nikon har sluppet til med 2 kameraer D40x og D80.

Svada-babbel, som f.eks. "større zoom-kraft" .

Ikke et ord er nevnt om hvordan kameraet er å holde og bruke i det daglige.

 

En positiv ting er at de utrykker de seg korrekt om mangel av fokusmotor i huset til D40x - det klarte hvistnok ikke TV2 folkene.

 

Det er klager på Akam's tester innimellom; men dette skaper bare forvirring.

 

Tom

 

Edit: Som nå kan sove godt etter et langt hjertesukk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håpløs "test". Sammenlikner kameraer mot hverandre i vidt forskjellige prisklasser og med vidt forskjellige objektiver.

 

Så en 80-200 der bli sammenlignet mot 17-55. Var vel en grei kvalitetsforskjell på objektivene også.

 

Målgruppen for den testen aner ikke hva iso er og kommer til å skyte på full auto uansett, så hva er poenget?

Lenke til kommentar

Liker veldig godt en av kommetarene, spesielt kommentaren om grepet på E510.

 

"Større grep - Vi ble aldri helt fortrolige med det manglende grepet på E-410. Heldigvis har E-510 et større grep - faktisk enda litt større enn det er på for eksempel Canon EOS 400D"

 

..spesielt siden grepet på 400D kan sammenlignes med en bøtte møkk?

 

"En ting E-400 manglet var en gyroskopisk sensor som roterte bilder automatisk"

Javel? Snu kameraet på siden, har du sett, bildet snur seg. Det er mulig jeg har en superversjon av E400, men jeg tviler.

Lenke til kommentar

Ikke overraskende

 

Det verste er at folk faktisk legger noe i disse testene.

 

For de som er interessert i kan dere lese hele testen her

http://dinside.no/php/art.php?id=497619

 

Jeg reagerer på flere ting, men det burde vært en enkel sak for testerne å få prisene riktige.

 

Dette blir oppgitt som priser i testen:

Canon 400D 5500,-

Nikon D80 8500,-

Olympus E-510 6800,- + 8000,-

Nikon D40x 6000,-

Sony A100 6000,-

Pentax 100D 6000,-

 

Beste pris med tilsvarende objektiv i følge prisguiden:

Canon 400D 5500,-

Nikon D80 8500,-

Olympus E-510 6500,- + 7600,- 300,- + 400,- i differanse

Nikon D40x 5500,- 500,- i differanse

Sony A100 5000,- 1000,- i differanse

Pentax 100D 4000,- 2000,- i differanse

 

Så lenge pris er et kriterium, ville dette gitt utslag spesielt for de to siste.

 

Andre ting som ikke er nevnt.

Manglende spot-måling på 400D.

D80 og A100 har innebygd støtte for trådløs blitz med full TTL styring.

 

I mine øyne er det en skandale at 400D blir vurdert som et bedre kjøp enn D80. Håpløs test!

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Jeg for min del legger ikke noe i disse testene, men det er synd at så mange faktisk gjør det. Tester som vises på TV har stor påvirkningskraft på de som ikke har så stor kunnskap om produktet. Syns en TV-kanal som TV2, som ønsker å framstå seriøst, burde ha en mer seriøs test en denne og flere andre. Det være seg kamera eller brødristere. De som tester SKAL kunne det meste om produktene.

Lenke til kommentar

Husk disse testene stort sett er ment for de som kjøper dSLR uten å ha filla interesse for hverken fotografering og bare vil ha noe til å dokumentere ferieturen, barnebarna, juletrefesten, konfirmasjonen osv. Den desiderte majoriteten av kamerakjøperene med andre ord!

Den er neppe ment for fotonerder som oss - som frekventerer dette, og tilsvarende forum i stor grad.

At 400D er kåret til beste kjøp (for målgruppen) av de utvalgte modellen har jeg ingen som helst problem som helt med å akseptere. For 5500 er den et kupp for de som bare ønsker seg gode point and shoot bilder til en god pris, sammenlignet med D80 (3000,- i forskjell er mye når man gir beng i trådløs blitsstyring med full TTL osv..)

Lenke til kommentar
1. Canon EOS 400D får en sekser; egentlig er vel ingen av kameraene så bra - en sekser bør vel streng tatt gis til noe eksepsjonelt.

2. Nikon har sluppet til med 2 kameraer D40x og D80.

3. Svada-babbel, som f.eks. "større zoom-kraft" .

4. Ikke et ord er nevnt om hvordan kameraet er å holde og bruke i det daglige.

 

1. Jo, til den prisen er 400D et knallkjøp. Det beste kameraet du får til 5.000 etter min mening - hvorfor skulle ikke det beste få en sekser?

2. D80 er umulig å plassere riktig. Synes du heller det burde vært testet mot de værtette kameraene i klassen 40D/A700/E-3/K10D? Hva da med D300? I dette markedet har det lenge vært et skille mellom værtette kameraer (som også tar 5+ bilder pr sekund) og disse som ikke er værtette og tar 2,5-3b/s; derfor falt det seg naturlig å inkludere D80.

3. Vi bruker folkelige uttrykk. "Brennvidde" og "teleobjektiv" er ord man ikke vil ha på TV2 Hjelper deg. Det er vel ikke vanskelig å forstå hva som menes med "større zoom-kraft"?

4. Det er nevnt i de respektive artiklene, med enketlte drypp i konklusjonsartikkelen.

Lenke til kommentar
Husk disse testene stort sett er ment for de som kjøper dSLR uten å ha filla interesse for hverken fotografering og bare vil ha noe til å dokumentere ferieturen, barnebarna, juletrefesten, konfirmasjonen osv. Den desiderte majoriteten av kamerakjøperene med andre ord!

Den er neppe ment for fotonerder som oss - som frekventerer dette, og tilsvarende forum i stor grad.

At 400D er kåret til beste kjøp (for målgruppen) av de utvalgte modellen har jeg ingen som helst problem som helt med å akseptere. For 5500 er den et kupp for de som bare ønsker seg gode point and shoot bilder til en god pris, sammenlignet med D80 (3000,- i forskjell er mye når man gir beng i trådløs blitsstyring med full TTL osv..)

 

 

Greit nok, men pris betyr noe for disse brukerne også, og siden pris er et viktig kriterium i testen burde det ikke vært noe problem å få riktig pris.

Lenke til kommentar
"En ting E-400 manglet var en gyroskopisk sensor som roterte bilder automatisk"

Javel? Snu kameraet på siden, har du sett, bildet snur seg. Det er mulig jeg har en superversjon av E400, men jeg tviler.

 

De gyroskopiske dataene er i hvert fall ikke bakt inn i bildefilene jeg har fått fra E-400 slik at de er rotert automatisk. Er de det hos deg også?

Lenke til kommentar
Ikke overraskende

1. Jeg reagerer på flere ting, men det burde vært en enkel sak for testerne å få prisene riktige.

 

Andre ting som ikke er nevnt.

2. Manglende spot-måling på 400D.

3. D80 og A100 har innebygd støtte for trådløs blitz med full TTL styring.

 

I mine øyne er det en skandale at 400D blir vurdert som et bedre kjøp enn D80. Håpløs test!

 

1. Jeg er med på at det ble en liten feil der, for prisene vi hentet inn var i forkant av filmingen og dermed en uke gamle. Men - "typisk nettpris" er nettopp det - det er ikke den billigste prisen vi klarer å finne (jeg bruker som regel denne prisguiden jeg også), men den typiske prisen hos de største forhandlerne - fotovideo, komplett, japan photo etc.

 

2. Det er nevt i testartikkelen for 400D.

 

3. Du har rett i at det ikke er nevnt. Men husk - målgruppa til DinSide er ikke überbrukerne; de leser dpreview, akam, digit og hva enn det måtte være for å gå kameraene dypere i sømmene enn det vi gjør.

Lenke til kommentar
1. Jo, til den prisen er 400D et knallkjøp. Det beste kameraet du får til 5.000 etter min mening - hvorfor skulle ikke det beste få en sekser?
Hva er det som gjør den så mye bedre enn f.eks. Olympus E-410? Ja, den har bedre støyegenskaper, men ærlig talt - de færreste av brukerne vil se det, og til 99% av bildene vil du ikke klare å se forskjellen. E-410 har på sin side et bedre kit-objektiv, med jevnere produksjonskvalitet (ikke hørt om mye variasjon på Oly-objektiver!), og er i tillegg billigere. Det har liveview, og et støvfjerningssystem som faktisk virker. Så hvorfor er 400D bedre enn E-410? Jeg bare lurer...

 

2. D80 er umulig å plassere riktig. Synes du heller det burde vært testet mot de værtette kameraene i klassen 40D/A700/E-3/K10D? Hva da med D300? I dette markedet har det lenge vært et skille mellom værtette kameraer (som også tar 5+ bilder pr sekund) og disse som ikke er værtette og tar 2,5-3b/s; derfor falt det seg naturlig å inkludere D80.
D80 er ikke det eneste som er vanskelig å plassere, 40D har ikke værtetning, og K10D har bare 3b/s. Du vil få en stige som ser omtrent slik ut:

D80

K10D

40D

A700/E-3/D200

D300

 

som representerer klassen.

 

Du vil ha en slik stigeinndeling i klassen under også, men den vil ha færre steg, og den vil ha flere direkte sammenliknbare kameraer spesifikasjonsmessig. De

3. Vi bruker folkelige uttrykk. "Brennvidde" og "teleobjektiv" er ord man ikke vil ha på TV2 Hjelper deg. Det er vel ikke vanskelig å forstå hva som menes med "større zoom-kraft"?
Jo, det er faktisk vanskelig å forstå. Jeg klarer i hvert fall ikke forstå om du mener større brennviddeomfang, mer tele eller kjappere inn/utzooming (større kraft vil jo gjøre det kjappere vil det ikke?). Når "tester" bruker slike uttrykk, kommer det folk inn i butikken og spør etter kameraer med "størst zoom-kraft". Hva skal vi svare da? De aller fleste forstår begrepet 'tele' og at det har med å gjøre ting nærmere, 'vidvinkel' er litt mer abstrakt for folk...
Lenke til kommentar

Kjapt svar, Kristoffer - Olympus' E-serie er den eneste serien der jeg faktisk har fått epost fra misfornøyde kjøpere på grunn av autofokusen; faktisk senest i går rett før testen ble publisert.

 

Vedkommende skrev blant annet:

Når jeg skal ta bilder av personer etc i bevegelse, kan være bare vanlig gange, står blitzen og sender ut blink i evighet før kamera fokuserer og langt om lenge tar bildet. Da kan motivet allerede være langt ute av søkeren - a la kompaktkameraer.

 

Han var veldig skuffet over sitt kjøp.

 

Det lille aspektet ved et ellers strålende kamera er nok for meg til å degradere det, for jeg *vet* at veldig mange ville ha blitt skuffet i stua på julaften når de skulle ta de første bildene med E-510. Hadde E-510 hatt samme hurtighet på autofokusen som E-3 (eller 400D for den saks skyld), ville det antakeligvis ha kuppet hele testen, så hvis Olympus gjør noe med det til E-520 skal jeg stå og klappe.

Lenke til kommentar
1. Canon EOS 400D får en sekser; egentlig er vel ingen av kameraene så bra - en sekser bør vel streng tatt gis til noe eksepsjonelt.

2. Nikon har sluppet til med 2 kameraer D40x og D80.

3. Svada-babbel, som f.eks. "større zoom-kraft" .

4. Ikke et ord er nevnt om hvordan kameraet er å holde og bruke i det daglige.

 

1. Jo, til den prisen er 400D et knallkjøp. Det beste kameraet du får til 5.000 etter min mening - hvorfor skulle ikke det beste få en sekser?

2. D80 er umulig å plassere riktig. Synes du heller det burde vært testet mot de værtette kameraene i klassen 40D/A700/E-3/K10D? Hva da med D300? I dette markedet har det lenge vært et skille mellom værtette kameraer (som også tar 5+ bilder pr sekund) og disse som ikke er værtette og tar 2,5-3b/s; derfor falt det seg naturlig å inkludere D80.

3. Vi bruker folkelige uttrykk. "Brennvidde" og "teleobjektiv" er ord man ikke vil ha på TV2 Hjelper deg. Det er vel ikke vanskelig å forstå hva som menes med "større zoom-kraft"?

4. Det er nevnt i de respektive artiklene, med enketlte drypp i konklusjonsartikkelen.

 

1. Jeg synes at både D40x og EOS 400D er kjempebra kameraer, men ingen av de er en 6'er. For å få en 6'er så skal det være noe eksepsjonelt. Hvem som er best er selvfølgelig en smaks-sak.

2. Dere kunne droppet D80; Nikon har allerede et kamera med i testen.

3. Der tror jeg dere undervurderer folk. Uansett hjelper det ikke å konstruere nye ord - zoomkraft er bare ullent.

4. Synes allikevel dere har undervurdert dette - det er veldig mange brukere som ikke liker grepet på en EOS 400D; for noen er det så ille at kameraet er ubrukelig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kjapt svar, Kristoffer - Olympus' E-serie er den eneste serien der jeg faktisk har fått epost fra misfornøyde kjøpere på grunn av autofokusen; faktisk senest i går rett før testen ble publisert.
Jeg skal ikke tilbakevise påstanden din, men er faktisk litt forbauset - siden de testene jeg har lest, stort sett snakker om 'rask og lydløs autofokus' på E-serien (sitat Digit.no sin test av E-400 med kit-objektiv). Det stemmer forøvrig godt med egen erfaring med utstillingsmodellene i butikken. Dessuten er nettopp autofokus et vanskelig område, fordi det er svært sensitivt for brukerfeil, som at man har flyttet fokuspunkt, satt endret på kontinuerlig/singeleshot autofokus etc. Hvis brukeren ikke har forstått modusen kameraet står i, kan det fort bli feil, og kunden blir misfornøyd.

 

Jeg vet også at mange brukere hadde blitt misfornøyd når de åpnet pakken med 400D kit, og oppdaget (evt. ikke oppdaget men bare fått middelmådige bilder) at kit-objektivet deres var av de dårligste i serien. De beste utgavene er helt på høye med Olympus sine kitobjektiver optisk, men de dårligste er langt derifra... Byggekvaliteten er av en helt annen verden!

Lenke til kommentar

Tom,

 

Ang. grepet på 400D, åpner best i test-artikkelen med følgende:

selv om vi har funnet vår favoritt blant denne gjengen, bør du tillate deg å gjøre et par vurderinger på egen hånd.

 

Ett av aspektene er rett og slett hvor godt kameraet er å holde i med dine hender, eller gjette litt med tanke på de hendene som skal bruke kameraet mest hvis du har tenkt til å gi det bort til jul. En med små hender vil kanskje synes at Nikon D80 blir i overkant stort, mens en med store hender vil synes det lille grepet på Canon EOS 400D gjør det vanskelig å betjene kameraet.

 

Det er umulig å kaste terning på vegne av alle, noe vi har gjort vårt ytterste for å understreke før terningene triller. Dog står jeg fast ved at jeg tror 400D er det kameraet som vil tilfredsstille flest, selv om jeg personlig foretrekker D80.

 

Og - hvor ble det av konstruktiv kritikk? Ja, zoom-kraft ble et dårlig uttrykk, og jeg retter det nå til zoomfaktor, men hvorfor ikke sende meg en epost på det i stedet for å rakke ned på det i et forum på en annen nettside?

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke tilbakevise påstanden din, men er faktisk litt forbauset - siden de testene jeg har lest, stort sett snakker om 'rask og lydløs autofokus' på E-serien (sitat Digit.no sin test av E-400 med kit-objektiv).

 

Her har du enda en som ikke var så fornøyd: http://www.dinside.no/php/debatt.php?iid=429925

Det er jo en hel del E-400-brukere her, og jeg har ikke registrert problemet tidligere. Har ikke mulighet til å overprøve brukeren på at det ikke er mulig å skru av AF Assist, men har likevel vondt for å tro at det faktisk ikke er mulig (uten å ta med blitzen).
Lenke til kommentar

Jeg reagerte på valg av Pentax kameraet som ble valgt til denne testen. Pentax K10D er vel en mer rettferdig konkurent til disse andre kameraene eller er jeg helt på villspor? Har tenkt å kjøpe Pentax K10D til uken og det kameraet har jo vunnet mange priser i år. Ganske store priser også. Å bruke Pentax K100D super med 6 megapixel opp mot disse andre på 10 blir helt feil for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...