Gå til innhold

E6400@60 grader C idle, hvor kan feilen ligge?

Futelva

Anbefalte innlegg

Hei,

forsøker meg her i håp om å få litt hjelp...

Har nå fjernet gammel goop etter alle kunstens regler på både CPU (E6400 rev. B2) og kjøler (Zalman 9500) og tatt på ny goop (AS) slik man etter 'instruksen' skal gjøre det. Kabinettet er ryddig og fint med god luftflyt. Allikevel er CPU på ca 60 grader idle. Absolutt ingenting i mitt system er overklokket. HK er et Asus P5N32-E SLI.

Det jeg lurte på er om det kan være en spenningsfeil et eller annet sted? Når jeg ser på Core Temp 0,95 ser jeg at VID er 1,2250v. Er det slik det skal være? Trenger dere noen flere parametere for å kunne si noe, så si i fra.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har nå fjernet gammel goop etter alle kunstens regler på både CPU (E6400 rev. B2) og kjøler (Zalman 9500) og tatt på ny goop (AS) slik man etter 'instruksen' skal gjøre det. Kabinettet er ryddig og fint med god luftflyt. Allikevel er CPU på ca 60 grader idle. Absolutt ingenting i mitt system er overklokket. HK er et Asus P5N32-E SLI.

Det jeg lurte på er om det kan være en spenningsfeil et eller annet sted? Når jeg ser på Core Temp 0,95 ser jeg at VID er 1,2250v. Er det slik det skal være? Trenger dere noen flere parametere for å kunne si noe, så si i fra.

På forhånd takk.

min viser VID: 1.2375v og jeg kjører overklokk 3000mhz 56c idle.

Men jeg må sikkert ta en "julevask" nå snart og rense støv inni kabinettet.. snart gått ett år siden jeg lagde PC-en..

for mye "goop" kan og gjøre at den blir varmere.

Lenke til kommentar

Denne cpu'n synes jeg utvikler mye varme, på idle trekker denne 1,168V dynamisk nedklokka til 1600MHz (x6) og viser ca 52 centigrader med en scythe infinity på 1250rpm.

Har ikke sjekka hva det ligger på under max load.

Problemet mitt er nok lianli kabinettet, da HK måler 46centigrader som systemtemp.

Lenke til kommentar
Sjekk om feste rammen ikke er bøyd, (den lille platen så øver cpu socket så holder den nede.) Dårlig kvalitet på den i fra intel sin side. (Ta den av hvis den er bøyd og ikke bruk den)

Den er allerede av. Jeg fikk forøvrig ingen dropp i CPU-temp når jeg tok den av. Merkelige greier det her... Men, kan det være at CPUen faktisk bare er så varm? At jeg rett og slett har fått en som blir litt varmere enn normalen?

Lenke til kommentar
Hei,

På forhånd takk.

min viser VID: 1.2375v og jeg kjører overklokk 3000mhz 56c idle.

Men jeg må sikkert ta en "julevask" nå snart og rense støv inni kabinettet.. snart gått ett år siden jeg lagde PC-en..

for mye "goop" kan og gjøre at den blir varmere.

OMG? Har overklokka min E6600 til 3000Mhz Nå, med EN vifte som tar inn luft, og 0 som tar ut, med orginalt kjøleutstur ligger min på max 35 idle. Før så lå den på 40-45 idle men snudde på kjøleribben , sank tempeen med 10*C. Antagli vis fordi kjølepastaen ble bedre smurt ut. Alt formye kjølepasta er IKKE bra, da går varme overføringen dårlig. Skjekk det :thumbup:

Lenke til kommentar

Å smøre ut pasta som arctic silver anbefaler, er en oppgave som er HELT umulig om du ikke går macgyver på en 0,5 blypenn. Du får gode resultater ved å gjøre som andre brukere har anbefalt, bruk en tynn plastpose, og smør et tynt lag med AS5en utover kjølerbasen med pekefingeren. Du taper kanskje én grad på det, men det er pokker så mye enklere.

Lenke til kommentar
Å smøre ut pasta som arctic silver anbefaler, er en oppgave som er HELT umulig om du ikke går macgyver på en 0,5 blypenn. Du får gode resultater ved å gjøre som andre brukere har anbefalt, bruk en tynn plastpose, og smør et tynt lag med AS5en utover kjølerbasen med pekefingeren. Du taper kanskje én grad på det, men det er pokker så mye enklere.

Det er flere guider om hvordan du gjør det, den beste er å legge en stripe(må nesten lese guiden for å finne ut hvor mye) oppå selve brikken, deretter plasere kjøleren forsiktig oppå, da vil kjøle pastaen smøre seg ut sånn den skal. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke lese noen guide, poenget mitt var at man kan oppnå tilnærmelsesvis identiske resultater ved å gjøre det på en mye enklere måte.

Jeg brukte den lette metoden, og tempen min ved 3ghz i skrivende stund er 28/28 med tre browservinduer oppe og vifter på minimum. Romtemp er 25c. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bios update då, ofte feil på måten den leser på.

Takker for tips. Det er altså sannsynlig at det er feil i måten temperaturen avleses? Hvis det kun er det, tror jeg ikke at jeg går noe videre med dette. Har BIOS rev 1102, og er egentlig godt fornøyd med den ellers. Har hatt noen tvilsomme oppdateringer av BIOS tidligere med til tider VELDIG blandet resultat, og har vel lært av det (if it works, don't fix it).

Maskinen som sådan er stabil og fin, uten noen lyter, det er kun denne høye CPU-temperaturen som har bekymret meg litt.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ikke lese noen guide, poenget mitt var at man kan oppnå tilnærmelsesvis identiske resultater ved å gjøre det på en mye enklere måte.

Jeg brukte den lette metoden, og tempen min ved 3ghz i skrivende stund er 28/28 med tre browservinduer oppe og vifter på minimum. Romtemp er 25c. :thumbup:

Den tempen er meget usansynlig.3 grader over rom temp. kan umulig stemme.

Hva leser du av med?

Futelva

Bruker du rett fester til kjøleren?Følger vel med 2 forskjellige vinkler til den kjøleren vist jeg ikke husker helt feil,2 korte og 2 lange..

Har selv E6300

37 grader idle @ 2,6 GHz

41 grader idle @ 3 GHz

58 grader last @ 3 GHz

Rom temp 25 grader.

(core-temp)

Endret av taz
Lenke til kommentar
Denne cpu'n synes jeg utvikler mye varme, på idle trekker denne 1,168V dynamisk nedklokka til 1600MHz (x6) og viser ca 52 centigrader med en scythe infinity på 1250rpm.

Har ikke sjekka hva det ligger på under max load.

Problemet mitt er nok lianli kabinettet, da HK måler 46centigrader som systemtemp.

Min er ikke noe varm, ligger på rundt 30 (desi)grader nå. Pleier ha 35 (desi)grader etter load. Bruker stocked kjøler.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde altfor høy temp på min e6600 (54 grader idle). Og problemet var at den ene av de fire "skru"-festene ikke ble skikkelig festet. Dermed var det bare 3 fester som strammet over CPU, selv om det virket som om alle 4 var skikkelig festet. Da ble det ganske mye varmelekasje.

Vet ikke om det er relevant for din situasjon. Men jeg var flere ganger sikker på at alle 4 festene strammet over cpu, noe som ikke var tilfellet. Denne festemekanismen er noe av det største rass-greiene jeg har vært borti.

Var rett før jeg kjøpte Thermalright ULTRA120 Extreme, bare i protest.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er relevant for din situasjon. Men jeg var flere ganger sikker på at alle 4 festene strammet over cpu, noe som ikke var tilfellet.

Takker for godt tips. Dette hadde jeg ikke sjekket ut. Det har jeg gjort nå (etter å ha lest ditt tips). Skruene lot seg bevege fra 1/8 til 1/4 omdreining. Full av håp fyrte jeg opp kassa. Resultatene er omtrent like som før. Idler på 58 - 60 grader fremdeles. Jeg tok noen runder BF2142 i går. Hadde samtidig på Core Temp 0,95 (på skjerm nummer 2). På det meste viste CT 68 - 69 grader. Jeg synes ikke økningen var avskrekkende, og jeg tror jeg holder meg innenfor det som regnes som forsvarlig load-temperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...