Gå til innhold

Objektivkombinasjon - hva ville du valgt (pris ikke tema)

Anbefalte innlegg

Kan ikke se at det fins en tråd om dette.

Spørsmålet er altså: Hvilke objektiver ville du valgt dersom pris ikke var noe tema. Du kan sette opp så mange objektiver du vil, men du skal ha bruk for alle objektivene (du skal ikke sette opp 10 objektiver dersom du bare tror du kommer til å bruke 2). Skriv også hvorfor du ville hatt akkurat det objektivet. Det skal være reelle objektiver.

Jeg kan starte:

Vil satse på et oppsett med 4 objektiver

Nikon 12-24/f4 - Til landskapsbilder og bilder i trange omgivelser. Velger dette foran Nikon 14-24/f.2.8 pga størrelse og vekt. Tokina sin 12-24/f4 er også litt tyngre enn Nikon sin. Den nye Tokina 11-16/f.2.8 er spennende på papiret, men setter ikke opp den pga mangel på tester samt mangel på info om den kommer til Norge.

Nikon 24-70/f2.8 - Generelt bruk, portrett, Dette ville nok blitt det mest brukte objektivet. Ikke i salg i Norge enda, men har kommet noen tester som sier den er veldig bra.

Nikon 70-200/f2.8VR - Til tette portretter, detaljer, når jeg ikke kommer nærme nok, dyrebilder (dersom jeg finner ut at det er interessant). Dette blir mursteinen i sekken. Hadde Nikon hatt en f4 variant med VR som Canon har ville jeg nok gått for den pga størrelse og vekt.

Nikon 60/f2.8 Makro - Makro, detaljer og portrett. Lett og liten sak med god skarphet.

Totalt veier dette oppsettet 3,3 kg så det er vel over grensa for hva en orker å ha i sekken til enhver tid..... :whistle: Men må da prioritere ;)

Edit: Tar også med Nikon 85/f1,4 - til low light, portrett, studio.

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er altså: Hvilke objektiver ville du valgt dersom pris ikke var noe tema. Du kan sette opp så mange objektiver du vil, men du skal ha bruk for alle objektivene (du skal ikke sette opp 10 objektiver dersom du bare tror du kommer til å bruke 2). Skriv også hvorfor du ville hatt akkurat det objektivet. Det skal være reelle objektiver.
Min "ønskeliste" er:

Nikon 14-24 f/2.8: landskap, trange omgivelser. Ønskes brukt på D3 (ikke at jeg eier en eller har noen planer om det), så fordel at den støtter FX.

Nikon 24-70 f/2.8: normalzoom, portrettfoto

Nikon 70-200 f/2.8VR: landskap, detaljbilder, portrett

Nikon 28mm f/1.4: Nordlysfotografering med D3, ideelt normalobjektiv på D70s.

Nikon 50mm f/1.4: Normalobjektiv (fremdeles til bruk på en D3 i ønskedrømmen), kjekk kompanjong på ferie

Nikon Micro 105mm f/2.8VR: Macrobilder, portrett, lettere å dra med seg enn 70-200VR.

Nikon 18-200VR eller Tamron 18-250: ferieobjektiv, når man trenger alt i ett. Sammen med 50mm f/1.4 har man "alt" man trenger for ferieturen. Tenkt enten til D70s (som jeg har) som kompakt ferieløsning, eller en D3 i DX-mode.

Kunne også tenke meg en 300mm f/4 elns, men det kan nesten likegjerne være en Sigma 100-300 f/4 som Nikon AF-S 300mm f/4, da den er billigere, meget skarp og ikke noe større - samt mer fleksibel... Ikke så veldig nøye hva, men noe rundt 300mm av god kvalitet skulle jeg gjerne hatt i baggen, selv om den helt sikkert ikke ville være med på alle turene. En 1.4x teleconverter kunne selvfølgelig også vært en utmerket løsning...

De ville selvfølgelig bli brukt i varierende grad, men alle de faste glassene, ville bli flittig brukt. Vidvinkelen er kanskje den som ville blitt minst brukt, og kunne kanskje således vært byttet ut med f.eks. Sigma 12-24mm (også for fullformat), som er noe rimeligere, men er pris ingen hindring er det ikke mye tvil om at jeg heller vil ha Nikon...

Edit:

Ser tomsi42 har satt opp egen liste for crop, hadde det vært pris absolutt ingen hindring ville det ikke blitt noen forandringer, men dersom man skulle tenke litt fornuft også, ville nok 14-24 blitt byttet ut med 12-24 og jeg ville kanskje droppet 24-70 f/2.8 og ~300mm f/4-teleobjektiv.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Artig tanke-eksperiment. Satte opp en drømmeliste for en stund siden:

Canon 10-22mm: Går litt lengre opp enn Sigma 10-20mm; men er like god optisk (noen mener den er bedre). Bruksområde er feriebilder i gamle byer osv.

Sigma 18-50 f/2.8 EX DC: Kompakt størrelse og god ytelse. Vil være det mest brukte objektivet.

Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC: Tele.

Sigma 1.4x converter: For å få litt mer tele de gangene jeg trenger det.

Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro: Makro og portrett.

Men hadde jeg hatt uendelig mye penger, så hadde jeg nok gått for en Canon EOS 5D; og da måtte det ble disse valgene.

Canon 16-35mm f/2.8L II: Vidvinkel

Canon 24-70mm f/2.8 L: Standard

Canon 70-200mm f/2.8 L IS: Tele

Canon 1.4 x converter: Litt mer tele

Canon 85mm f/1.2 L II: Portrett

Tamron AF SP 90mm f72.8 Di Macro: Macro

Det som er interessant er at på crop camera, så passer Sigma sin serie mitt behov mye bedre enn Canon; men på fullformat, så har Canon overtaket.

Tom

Lenke til kommentar
Min 'drømmeliste' står i profilen... :w00t: Evt en 16-35 2.8 II i stedet for 10-22.
Ja, du er vel en av svært få forumbrukere som faktisk eier drømmelisten sin... Selv de mest "proffe" brukerne her har noen objektiver på ønskelisten... Må innrømme at jeg er en smule misunnelig på den samlingen, skjønt den er og blir for feil system. Fungerer så fryktelig dårlig med L-optikk på D3 ;o)

Kunne forøvrig også vurdert å legge til 85mm f/1.4 på listen min, kremobjektiv av dimensjoner, perfekt til headshots i crop-format eller halvportretter i FX-mode på en D3...

Lenke til kommentar

Min drømmeliste har jeg neste onsdag:

Nikon 17-55 f2.8

Nikon 85mm f1.8 (drømmen er jo selvfølgelig 1.4 versjonen)

Nikon 50mm f1.8 (kunne kanskje hatt 1.4 versjonen her og)

Nikon Micro 105mm f2.8 VR

Nikon 70-200mm f.28 VR

Sigma 50-150mm f2.8

Trenger ikke mer enn dette :)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Min 'drømmeliste' står i profilen... :w00t: Evt en 16-35 2.8 II i stedet for 10-22.
Ja, du er vel en av svært få forumbrukere som faktisk eier drømmelisten sin... Selv de mest "proffe" brukerne her har noen objektiver på ønskelisten... Må innrømme at jeg er en smule misunnelig på den samlingen, skjønt den er og blir for feil system. Fungerer så fryktelig dårlig med L-optikk på D3 ;o)

Kunne forøvrig også vurdert å legge til 85mm f/1.4 på listen min, kremobjektiv av dimensjoner, perfekt til headshots i crop-format eller halvportretter i FX-mode på en D3...

85/1.4 burde vel stå på lista mi også når jeg tenker meg om :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg riktignok brukt noen år på å få den som dette. Mye har vært prøvd (bruktmarkedet er fint sånn sett siden det blir minimalt med tap).

Du finner nok ett og annet fint objektiv til din D3 også vil jeg tro... ,-)

Lenke til kommentar
Du finner nok ett og annet fint objektiv til din D3 også vil jeg tro... ,-)
Joda, og sannsynligheten for at jeg får "min" D3 er jo like stor som at jeg vinner i lotto. Faktisk identisk lik... Den er heldigvis ikke identisk lik null, så langt der fremme har jeg jo et lite lys over en D3, men regner ikke med at jeg når frem før om en lang, lang stund... Da er sikkert D3 priset like høyt som en 1987 Lada Niva, og jeg kan ta meg råd til en, men optikken blir nok ikke i samme prisklasse med det første, er jeg redd :o(
Lenke til kommentar

I og med at pris ikke er tema, så er det kanskje like greit å bytte system. I såfall hadde en Olympus E-3 fristet; med disse gromglukkene.

Olympus Zuiko Digital ED 7-14mm 1:4.0

Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD

Olympus Zuiko Digital ED 50-200mm 1:2.8-3.5

Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro

Bruksområder som før.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
I og med at pris ikke er tema, så er det kanskje like greit å bytte system. I såfall hadde en Olympus E-3 fristet; med disse gromglukkene.

Olympus Zuiko Digital ED 7-14mm 1:4.0

Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD

Olympus Zuiko Digital ED 50-200mm 1:2.8-3.5

Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro

Hehe, ja, jeg ønsker meg også E-3 med 7-14, men ville heller hatt 14-35mm f/2.0, 35-100mm f/2.0 og 50-200 f/2.8-3.5... Macroen er også kurant...
Lenke til kommentar

Hm.

Olympus 7-14 f4, landskap og vidvinkel i tilfeller der det passer seg.

Olympus 12-60 f2.8-4 SWD, allround zoom.

Olympus 50mm f2, portretter.

Olympus 150mm f2 innendørs sport der avstand har noe å si.

Olympus 35-100 f2, lysstyrke som 150mm f2, litt kortere men mer anvendelig.

Sist men ikke minst, Olympus 50-200f2.8-3.5, enda litt lengre og nyttig om man først skulle trenge enda litt mer tele.

Det, kombinert med et E-3 ville vært en absolutt drømmepakke. Som burde havne på en del mer enn en grei bil.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Dette er lett..

Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Til ting som trenger vidvinkel. Landskap og natur.

Canon 17-40mm f/4L USM - Til litt tettere ting som portetter og sånn.

Canon 70-200mm f/2.8L IS USM - Til portretter fra lang avstand, hovedsaklig. (*savne sin 70-200/4*)

Canon 50mm f/1.2L USM - Til innendørsbilder for å unngå bruk av blits. Også til bryllup / dåp.

Canon 180mm f/3.5L USM - Til akro og dråpebilder.

Og sist, men ikke minst, den aller største godbiten:

Canon 300mm f/2.8L IS USM m/ Canon EF 2x Extender - Til fugler og dyr, selvfølgelig.. :whistle:

Alt dette er selvfølgelig i tillegg til en EOS 1D Mark III.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Dette er lett..

Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Til ting som trenger vidvinkel. Landskap og natur.

Canon 17-40mm f/4L IS USM - Til litt tettere ting som portetter og sånn.

Canon 70-200mm f/2.8L IS USM - Til portretter fra lang avstand, hovedsaklig. (*savne sin 70-200/4*)

Canon 50mm f/1.2L IS USM - Til innendørsbilder for å unngå bruk av blits. Også til bryllup / dåp.

Canon 300mm f/2.8L IS USM m/ Canon EF 2x Extender - Til fugler og dyr, selvfølgelig.. :whistle:

Regner meg at det er en skrivefeil på 50 mm og 17-40. De har ikke IS. Skal bare reelle objektiver i lista.

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Dette er lett..

Canon 17-40mm f/4L IS USM - Til litt tettere ting som portetter og sånn.

Canon 50mm f/1.2L IS USM - Til innendørsbilder for å unngå bruk av blits. Også til bryllup / dåp.

Du vet at en 2x konverter herper bildene ja? Skal man først sette opp en slik liste ser jeg ikke noe påeng å ha med konverter når det finnes alternativer.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...