Ståle Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hei, pa laptop-en min, en FSC Celsius H WF2 har jeg et tradlost bluetooth keyboard (det er standard) med Fn-taster. Men det er bare et par av tastene som virker. Egentlig bare "sla av mousepad"-knappen som virker. De knappene jeg trenger nest mest, som skift skjerm og volum virker ikke =/ Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vil nok tippe at det er fordi noen av tastekombinasjonene er hardkodet inn i hovedkortet, mens andre er software-styrt, slik at du fint får endret lysstyrken eller slå av mousepaden uten å nødvendigvis være inne i et OS for å få det til. For det andre, trenger du nok drivere - som med alt annet:) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Hmm.. hvordan far jeg tak i det? I Windows matte jeg installere et program for a kunne bruke tastene. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har ikke gjort dette selv enda, men du kan konfigurere ACPI(Advanced Configuration & Power Interface) til å gjøre dette for deg. Noen distroer har også egne GUI verktøy for å gjøre dette for deg slik som YaST i OpenSUSE Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 De fleste sånne knapper sender en form for keycode, ihvertfall, så det er mulig du kan "binde" dem til funksjoner i Gnome/KDE. Bør finne noe i keyboard-settings e.l. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Er det noen annen mate a sjekke om de sender keycodes pa? For det sa ikke ut som "Tastatursnarveier" oppfattet Fn-tasten. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Du kan starte "xev" i en terminal og følge med på output når du trykker på knappen. Output hos meg når jeg trykker på Fn+PgUp (Volum opp) : KeyRelease event, serial 31, synthetic NO, window 0x3200001, root 0x4e, subw 0x0, time 40003772, (579,685), root:(582,710), state 0x0, keycode 176 (keysym 0x1008ff13, XF86AudioRaiseVolume), same_screen YES, XLookupString gives 0 bytes: XFilterEvent returns: False Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 nope, fikk ikke opp noe pa Fn + F1-F12 Men Fn+Insert (ScrollLock), Fn+Delete(SysRq) og Fn+Pause(Break) virket. Hmm. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Da er det mulig du trenger en form for driver for de knappene.. Hvordan du får tak i noe sånt, aner jeg ikke. Ville prøvd å google litt rundt. Forresten, du får ikke opp noe kernel output når du trykker? (Trykk på knappen, og skriv 'dmesg' i terminal) Jeg får opp dette når jeg trykker på en av knappene (skru av/på wireless) : atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0x88 on isa0060/serio0). atkbd.c: Use 'setkeycodes e008 <keycode>' to make it known. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Far ikke opp noe sant nei =/ Det burde vaert nederst sant? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Om knappene kan trigge en "ACPI-event" finner man ut ved å kjøre acpi_listen og hamre i vei på tastaturet ... Skjonte ikke helt. Skal jeg skrive det i et konsollvindu, og se om det skjer noe? For det gjore det ikke. =/ i Kernel changeloggen står i alle fall at å aktivere VGA port på laptoper vi fn-tasten er deaktivert. Det var mitt problem. hvordan fikser jeg det da? Nå vet jeg ikke om du har løst problemet, men acpi_listen skal være en del av ACPI eller støtteprogramvaren til ACPI uansett distro. I Ubuntu sitt tilfelle (din egen signatur) så skal programmet acpi_listen finnes etter en "vanilla-installasjon". Det er mulig du er nødt til å være root - noe som sannsynligvis er tilfellet hvis acpi_listen ligger i en */sbin-katalog. Hvis du skal teste alle knappene på tastaturet så kan det være en idé å stanse tjenesten acpid; å sette maskinen i "sleep"er som regel ikke ønskelig. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. november 2007 Forfatter Del Skrevet 20. november 2007 Nei jeg har ikke fatt fikset det. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=865983&hl= Nar jeg skriver inn sudo acpi_listen, sa skjer det liksom ingenting. =/ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Provde et program som het KeyTouch, men fikk det ikke til med det heller. Tastaturet var ikke stottet som default ihvertfall. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Ingen? Jeg antar at har kjørt acpi_listen. Hensikten med dette er å se om noen av tastene på maskinen din, registreres av ACPId istedenfor å genererer en vanlig linux "key-event". Forutsetningen er at: a) Knappen kan registreres av ACPI. b) DSDT-tabellen ikke er heftig skadeskutt, slik som den ofte er. c) Eller, og/eller, eventuelt så er du nødt til å laste inn moduler hvis hensikt er å få "ekstrautstyr" på bærbare til å fungere. Altså "laptop extras". F.eks på Asus-maskinen jeg har i hus, så kreves modulen asus-laptop for at ekstraknappene skal fungere. Jeg ville kikket på modulene i /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/acpi og ./misc hvis du har en mistanke om at egne moduler er nødvendig. Likevel så tror jeg at det som egentlig hjelper i ditt tilfelle: xev for å se hvilken keycode tastene registreres under i X Win, for dette er IKKE de samme som du ser i "konsollen". xmodmap for å sette et tastetrykk til en "tom" plass" i "keymapet". Du kan "dumpe" gjeldende keymap med xmodmap -pke, bruker du xmodmap -pk, så vil du også se hvilket tastetrykk tasten vil bli registrert som i xev. Dette forutsetter at tasten i registreres av kernelen. Dessverre er ikke disse alternativene like "rett frem" som det programmet KeyTouch ser ut til å være ... Lykke til! Endret 6. desember 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 skrev xev i konsollen. Fikk masse outpit med vanlige taster, men ikke med Fn+F1-12 =/ fant ingen FSC moduler i mappen. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HotkeyResearch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå