Gå til innhold

Fn-taster virker ikke (FSC Celsius H)

Ståle

Anbefalte innlegg

Hei, pa laptop-en min, en FSC Celsius H WF2 har jeg et tradlost bluetooth keyboard (det er standard) med Fn-taster.

Men det er bare et par av tastene som virker. Egentlig bare "sla av mousepad"-knappen som virker.

De knappene jeg trenger nest mest, som skift skjerm og volum virker ikke =/

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nok tippe at det er fordi noen av tastekombinasjonene er hardkodet inn i hovedkortet, mens andre er software-styrt, slik at du fint får endret lysstyrken eller slå av mousepaden uten å nødvendigvis være inne i et OS for å få det til.

For det andre, trenger du nok drivere - som med alt annet:)

Lenke til kommentar

Du kan starte "xev" i en terminal og følge med på output når du trykker på knappen.

Output hos meg når jeg trykker på Fn+PgUp (Volum opp) :

KeyRelease event, serial 31, synthetic NO, window 0x3200001,
root 0x4e, subw 0x0, time 40003772, (579,685), root:(582,710),
state 0x0, keycode 176 (keysym 0x1008ff13, XF86AudioRaiseVolume), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes: 
XFilterEvent returns: False

Lenke til kommentar

Da er det mulig du trenger en form for driver for de knappene.. Hvordan du får tak i noe sånt, aner jeg ikke. Ville prøvd å google litt rundt.

Forresten, du får ikke opp noe kernel output når du trykker? (Trykk på knappen, og skriv 'dmesg' i terminal)

Jeg får opp dette når jeg trykker på en av knappene (skru av/på wireless) :

atkbd.c: Unknown key pressed (translated set 2, code 0x88 on isa0060/serio0).
atkbd.c: Use 'setkeycodes e008 <keycode>' to make it known.

Lenke til kommentar
Om knappene kan trigge en "ACPI-event" finner man ut ved å kjøre acpi_listen og hamre i vei på tastaturet ...

Skjonte ikke helt. Skal jeg skrive det i et konsollvindu, og se om det skjer noe? For det gjore det ikke. =/

i Kernel changeloggen står i alle fall at å aktivere VGA port på laptoper vi fn-tasten er deaktivert. :wee:

Det var mitt problem. :p

hvordan fikser jeg det da?

Nå vet jeg ikke om du har løst problemet, men acpi_listen skal være en del av ACPI eller støtteprogramvaren til ACPI uansett distro. I Ubuntu sitt tilfelle (din egen signatur) så skal programmet acpi_listen finnes etter en "vanilla-installasjon". Det er mulig du er nødt til å være root - noe som sannsynligvis er tilfellet hvis acpi_listen ligger i en */sbin-katalog. Hvis du skal teste alle knappene på tastaturet så kan det være en idé å stanse tjenesten acpid; å sette maskinen i "sleep"er som regel ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ingen?

Jeg antar at har kjørt acpi_listen. Hensikten med dette er å se om noen av tastene på maskinen din, registreres av ACPId istedenfor å genererer en vanlig linux "key-event".

Forutsetningen er at:

a) Knappen kan registreres av ACPI.

b) DSDT-tabellen ikke er heftig skadeskutt, slik som den ofte er.

c) Eller, og/eller, eventuelt så er du nødt til å laste inn moduler hvis hensikt er å få "ekstrautstyr" på bærbare til å fungere. Altså "laptop extras". F.eks på Asus-maskinen jeg har i hus, så kreves modulen asus-laptop for at ekstraknappene skal fungere.

Jeg ville kikket på modulene i /lib/modules/$(uname -r)/kernel/drivers/acpi og ./misc hvis du har en mistanke om at egne moduler er nødvendig.

Likevel så tror jeg at det som egentlig hjelper i ditt tilfelle:

• xev for å se hvilken keycode tastene registreres under i X Win, for dette er IKKE de samme som du ser i "konsollen".
  • xmodmap for å sette et tastetrykk til en "tom" plass" i "keymapet". Du kan "dumpe" gjeldende keymap med xmodmap -pke, bruker du xmodmap -pk, så vil du også se hvilket tastetrykk tasten vil bli registrert som i xev.
  • Dette forutsetter at tasten i registreres av kernelen.

Dessverre er ikke disse alternativene like "rett frem" som det programmet KeyTouch ser ut til å være ...

Lykke til!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...