CsGamer Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hei... Finnes det er gratis program for og måle lyd desibel?? Håper på svar... Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Finnes det er gratis program for og måle lyd desibel?? Et program er nok ikke tilstrekkelig her, man må også ha en egnet mikrofon. Skal du måle lydtrykk vil jeg tippe at det eneste som gjelder er dedikerte enheter. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Du må nok investere i en lydtrykksmåler om du er ute etter dB verdier. De varierer i pris, men en Radio Shack koster under 500 kr. Så godt som alle merker og modeller vil fungere. Endret 9. desember 2007 av Bluum Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Du må nok investere i en lydtrykksmåler om du er ute etter dB verdier.De varierer i pris, men en Radio Shack koster under 500 kr. Så godt som alle merker og modeller vil fungere. Men hvor godt? Hva er feks laveste nivå denne saken fra radioshack kan måle? AtW Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Den modellen jeg har kan måle fra 50dB og opp til 126dB. Displayet er analogt og du stiller måleren inn på en verdi. 60, 70, 80, 90, 100, 110 eller 120dB. Nåla kan vise fra -10dB til +6dB i forhold til verdien. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Den modellen jeg har kan måle fra 50dB og opp til 126dB.Displayet er analogt og du stiller måleren inn på en verdi. 60, 70, 80, 90, 100, 110 eller 120dB. Nåla kan vise fra -10dB til +6dB i forhold til verdien. Ja, akkurat, 50 db som minste verdi, og så lite dynamikkområdet gjør den ganske upraktisk for veldig mange applikasjoner. AtW Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 I hvilket frekvensområdet klarer en slik radioshack å måle a? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 I hvilket frekvensområdet klarer en slik radioshack å måle a? Den gir deg vel neppe nivåene i frekvensbånd, kun samlet a-veid nivå vil jeg tro. AtW Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Samlet a-veid nivå? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Samlet a-veid nivå? Ja, samlet lydtrykknivå, dvs samlet lydtrykksnivå for alle frekvensbånd. A-veiing vekter de forskjellige frekvensbåndene etter hvor godt vi hører i de frekvensbåndene og legger det samme til et tall, a-veid lydtrykknivå. Ideen er at et gitt a-veid lydtrykknivå høres like høyt ut, uansett hva slags type lyd det er. Sannheten er desverre ikke så enkel. Bare spør om noe er uklart. AtW Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Den gir A- og C-veid og måler bare lydtrykket, ikke spesifike frekvenser. Men hvis du vet hvilken frekvens du spiller kan du skriv ened resultatet, og ved å gjøre dette ved flere frekvenser kan du lage en graf som viser hvor høy lyd det er ved hver frekvens. Skal du finne ut hvilken frekvens som spilles må du ha en mikrofon og en program som analyserer frekvensene som mikrofonen gir deg. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Så hvilke funksjoner er det egentlig på denne radioshacken? Har prøvd tidligere å bruke en tone generator for å be suben spille visse frekvenser, men spiller den det jeg ber den om eller tror dere den f.eks. spiller en høyere frekvens hvis den frekvensen jeg ber den spille er lavere enn den klarer? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Radioshacken kan vise A- og C-veide resultater og kan reagere raskt eller seint. Hvis du ber subben spille en frekvens, så spiller den den frekvensen. Den finner ikke bare plutselig ut at den vil spille en litt høyere eller lavere frekvens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå