Gå til innhold

PCI ex16 = PCI ex2,0 ?

SintKanin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet.

1. PCIe x16 er ikke det samme som PCIe 2.0. Det er ikke mange hovedkort og skjermkort som har kommet med 2.0 enda.

2. Du kan kjøre 2 skjermkort med dette kortet, men ikke SLI. Dette er et Intel-kort, og de støtter Crossfire med 2 ATI-kort. Skal du ha SLI, må du ha et hovedkort med nVidia-chipset.

Lenke til kommentar

Og bare for å ikke starte opp et helt nytt topic for dette siden det har noe med det topicstarteren spør om.

Jeg har Asus M2N32-SLI Deluxe den har altså ikke PCI 2.0? Hvilke Hk har dette og hvis jeg setter inn for eksempel en 8800 gt som sier at det trenger PCI 2.0 inn i mitt hovedkort. Kommer det til å være at hastigheten på kortet blir lavere eller noe siden mitt Hk ikke har PCI 2.0? Eller er det minimale forskjeller?

Lenke til kommentar
Hei, og velkommen til forumet.

1. PCIe x16 er ikke det samme som PCIe 2.0. Det er ikke mange hovedkort og skjermkort som har kommet med 2.0 enda.

2. Du kan kjøre 2 skjermkort med dette kortet, men ikke SLI. Dette er et Intel-kort, og de støtter Crossfire med 2 ATI-kort. Skal du ha SLI, må du ha et hovedkort med nVidia-chipset.

1. Pci-e 2.0 og Pci-e 1.0 er begge Pci-e 16x. De er bare forskjelle standarder. Forskjellen ligger i at Pci-e 2.0 har dobbelt så høy overføringsevne som Pci-e 1.0 per kanal.

Jeg har Asus M2N32-SLI Deluxe den har altså ikke PCI 2.0? Hvilke Hk har dette og hvis jeg setter inn for eksempel en 8800 gt som sier at det trenger PCI 2.0 inn i mitt hovedkort. Kommer det til å være at hastigheten på kortet blir lavere eller noe siden mitt Hk ikke har PCI 2.0? Eller er det minimale forskjeller?

Ingen kort på dagens marked tar praktisk i bruk Pci-e 2.0, og det er ingenting som skiller Pci-e 2,0 og Pci-e 1.0 på dagens skjermkort. (det er fortsatt lenge til at Pci-e 1.0 blir noen flaskehals)

Ettersom begge teknologiene er kompatible med hverandre, så er det like greit å bare overse at 8800GT har Pci-e 2.0, da den ikke utnytter det i praksis uansett. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har nettop fått meg et 8800 GTS (512 mb) skjermkort som kan kjøres på PCI-express 2.0. Jeg har et eldre Asus A8N32-SLI hovedkort, som pga alderen selvsagt ikke har støtte for PCIe 2.0. Men det som jeg lurer på, er om visst mitt hovedkort HADDE hatt PCIe 2.0, om spill-ytelsen da hadde gått enda høyere opp (mer fps i spill)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har nettop fått meg et 8800 GTS (512 mb) skjermkort som kan kjøres på PCI-express 2.0. Jeg har et eldre Asus A8N32-SLI hovedkort, som pga alderen selvsagt ikke har støtte for PCIe 2.0. Men det som jeg lurer på, er om visst mitt hovedkort HADDE hatt PCIe 2.0, om spill-ytelsen da hadde gått enda høyere opp (mer fps i spill)?

Strengt talt er egentlig dagens PCIe skjermkorts støtte for PCIe 2.0 ren PR jippo, de som skjermkortene som har 2.0 i dag kjører like fint på 1.1 (som er den vanlige standaren i dag), og en taper heller ingen ytelse på det.

Lenke til kommentar

Tja, det kraftigere GPUer, og mer minne med høyere båndbredde. Alså rett og slett kraftigere grafikkort. Des kraftigere grafikkort, des mer informasjon trenger det å mates med via Pci-e busen, og da kan nok Pci-e 2.0 komme godt til nytte, som kan overføre dobbelt så mye informasjon per kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...