Gå til innhold

Kraftig stuepc (redigere HDopptak) Komponenter før øknomi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper jeg er på riktig plass nå, hvis ikke beklager jeg så mye. Jeg har ikke erfaring med å skrive innlegg her, har for det meste funnet svar på det jeg lurer på - hjertelig takk for hjelp og "opplæring" gjennom årene :-) Jeg anbefaler alltid Dette forumet til uerfarne folk innen data, her finnes det meste.

Jeg er helt uerfaren på det området jeg nå beveger meg innpå. Jeg har kjøpt meg et HD-videokamera og har tenkt å redigere filmene jeg tar opp. Jeg har fra før ikke redigert filmene jeg har tatt opp gjennom årene med mine gamle kamera (analog og digital) så det ligger mye arbeid foran meg (Jeg har fem barn jeg har filmet gjennom de siste tolv år )

Jeg så i en test av hd-kamera på din.side at man burde ha en fire kjernet prosessor og 8GB ram for litt tempo og lite riving i håret. Da kan jeg si så mye som at jeg vet hva en kjernet prosessor og ram er he,he... Jeg spør av erfaring ikke selgere om data, har møtt for mange flaskehalser i deres anbefalinger tidligere. Så nå må jeg ty til dere med erfaring og kunnskap for å få det jeg er ute etter - hvor komponentene jobber sammen!

Jeg vil altså ha en pc i stuen hvor jeg kan bruke flatskjermen min som skjerm (HD-ready, men den skiftes gjerne ut så derfor full hd) Jeg vil bruke den til lagring/redigering av bilder og film. Videotitting og ellers det man bruker en pc til.

Jeg har Viasat idag, men vurderer å skifte til Canal Digital så jeg slipper å kjøpe RiksTV for de norske kanalene i tillegg. Noen synspunkter på dette i forhold til PC-en? Jeg har opptager idag og det er vel det greieste å kjøpe hos CD også for opptak av program. Kan jeg allikevel "spille over" opptakene til pc slik at jeg kan brenne ut filmer til barna? Jeg gjør det idag ved hjelp av dvd-opptager...

Av hardware vil jeg ha en kraftig pc som jobber raskt og stille. Jeg har andre PC-er som er laget til sitt bruk så for mye venting blir jeg utålmodig av ;-) Dere kan (hvis dere orker å hjelpe med så mye) gjerne tenke litt frem i tid, jeg liker å følge med i tiden og vil heller spandere noen ekstra lapper nå enn å angre på at jeg ikke fulgte utviklingen om noen måneder. Jeg ser for meg å bruke såpass på denne PC-en at jeg ikke skifter ut med 2års intervaller slik som med bærbare...

Hvis dere trenger å vite noe om fjernsynet mitt så er det Phillips 32PF5411 eller 32PF7411

Hjertelig takk på forhånd

Jannicke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firekjerne og 8GB RAM er veldig drastisk. Jeg må tillate meg å tvile litt på at det trengs, spesielt det med 8GB RAM. Halvparten bør holde i lange baner. Jeg skal ikke prøve å komme med noe komplett oppsett her siden jeg blant annet ikke vet budsjettet, men jeg kan jo lage et "argumenterende essay" eller hva det nå heter :)

Du nevner at den skal være stille. Hvor dine grenser for stille går veit jeg ikke men med en firekjerne som skal kjøles (95W varmeutvikling, 105W på eldre utgaver) blir det fort mye bråk. Vannkjøling kan vurderes, eventuelt en midre brutal prosessor. Så vidt jeg kan skjønne ut i fra opplysningene jeg finner rundt om kring bør en Core 2 Duo E6550 eller E6750 holde.

En ting som du i alle fall bør ha for å avlaste prosessoren er et skjermkort med god videoaksellerasjon. Radeon HD 2600-baserte kort er så vidt jeg vet de beste på det. GeForce 8600 funker vel også OK. Om jeg husker riktig har HIS og Sapphire vifteløse utgaver av HD 2600 XT og/eller Pro, de kan være verdt å se nærmere på. God utluftning i kassa er viktig for at de ikke skal bli i overkant varme.

Noe som er bra å ha til videoredigering er rask(e) harddisk(er). Her kan du gå helt berserk med 15K RPM SAS-disker i RAID10 og TB-disker for lagring, men har tar du bare det dyreste som er forsvarlig. Hvis du skal brenne ting rett over på DVD eller andre lagringsmedier og ikke skal beholde det på disk kan du bruke litt penger på et RAID-oppsett med WD Raptor-disker for å få litt fart i sakene. 7200 RPM-disker med høyere platetetthet bør også gå fint. Samsung Spinpoint F1 bør være en flott disk i denne klassen. 750GB-utgaven med 32MB chace er den av diskene som gir mest for penga.

Når det gjelder minne så er det jo billig med DDR2 nå for tida, jeg er nesten frista til å si at en haug med godt DDR2-minne er mer rasjonelt i dette tilfellet. Det finnes hovedkort med både DDR2 og DDR3-kontakter hvis du vil ha muligheten for DDR3 mtp. fremtidige oppgraderinger. Med disse hovedkorta er du vanligvis begrensa til 2 slotter så da er 2 brikker på 2GB hver best. Jeg kan anbefale Crucial BallistiX-minne, men egentlig er det aller meste bra nok så leng du ikke skal overklokke. Bare unngå mistenkelig billig noname-minne.

Det var alt i denne omgang :)

-G.G.

Lenke til kommentar

Hei

Tusen takk for innspill. Jeg er mer interessert i en kjempebra maskin enn å spare penger her, den blir ikke skiftet ut med det første og jeg vil at det skal være gøy å drive med "tunge" ting på den. Litt bråk tåler vi nok, stuen er stor og vi sitter et stykke fra skjermen. Jeg vurderer å trekke en vegg litt ut slik at jeg kan bygg inn skjerm, dvd, tuner osv...

Jeg er litt i startfasen og vil bruke litt tid på å få til noe skikkelig som jeg ikke angrer på etterpå.... Når det gjelder pris kan man jo bygge i det uendelige, men jeg ser jo for meg at jeg passerer 15000 og vel så det hvis jeg skal få det jeg vil ha. Det er derfor jeg ber dere om hjelp her, for jeg vil gjerne ha varer som leverer for prisen og ikke bare betale dyrt for en maskin som ikke leverer etter pris.

Nå skal jeg lese litt om disse anbefalingene dine og se om jeg skjønner meg litt mer på disse tingen, og så setter jeg stor pris på mer "brainstorming" hvis du/dere skulle føle for det :-) Tar gjerne i mot råd og tips til oppsettet i stuen også.

Lenke til kommentar

Here ya go:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=59347

Prosessoren er en Xeon-firekjerne. Denne tilsvarer Core 2 Quad, men den er laget for servere og utvikler derfor litt mindre varme for å overleve inne i trange rack-kabinetter. Den har en TDP på 105W, hvilket vil si at den maksimalt kan forbruke 105W og lage 105W varme. Den finnes også i en stepping (dvs revisjon) som heter G0 (G-null, ikke GO, mange blander sammen). Denne har en TDP på 100W, hvis du får tak i den er det marginalt bedre. De fleste butikker selger så vidt jeg vet G0 nå for tida. X3210 som jeg har valgt nå er omtrent som en Core 2 Quad Q6600 men klokket litt lavere. Tenk på den som en Q6400. Valgte den pga varme etc - Q6600 eller X3220 er littegrann varmere pga høyere frekvens.

Siden jeg forholdt meg til 15000+ kroner ble det faktisk 4GB RAM og fire harddisker. Tanken med disse diskene er som følger:

Det må i minst være en partisjon for lagring og en for midlertidig lagring av tiler som brukes til redigering. Lagringsdiskene bør være store og raske og redigeringsdiskene bør være enda raskere. Derfor ble det to 750GB'ere til lagring. Disse settes i RAID1 som gjør at det som lagres på den ene disken automatisk kopieres til den andre. I praksis: 750GB lagring og automatisk backup.

Redigeringsdisken ble en WD Raptor 150GB. Denne snurrer med 10000 rpm og er derfor litt raskere, spesielt når den settes i RAID0. RAID0 gjør at diskene slåes sammen og at de kan være nesten så dobbelt så raske hva lese- og skriveytelse angår fordi dataene som skal behandles (feks skrives) deles opp i deler og fordeles jevnt over diskene, ergo kan de jobbe samtidig med å lagre en enkelt fil. Dårlig forklart; kan prøve å gjøre det grundigere hvis det trengs. Det negative er at om en disk tar kvelden forsvinner omtrent halvparten av hver eneste fil, med andre ord blir all data ødelagt. Derfor skal disse diskene ikke brukes til permanent lagring eller eneste lagringsplass for noe - selv om sjansen for at en ryker er liten. Oppsummering: 300GB rask lagring hvor du kan ha filer som behandles (redigeres) mens de arbeides med. Når filmen er ferdig flyttes den til lagringsdiskene og de midlertidige filene flyttes. Disse diskene kan godt inneholde operativsystemet for raskere booting, men programmer bør plasseres på lagringsdiskene mtp plassbruk og sikkerhet.

Skjermkortet er vifteløst og har god videoaksellerasjon + HDMI med HDCP. Bra saker. Ikke mer å si om det.

Hovedkortet har et bra brikkesett og det er plenty med FireWire og USB-porter, noe som er bra for videoting. Har også eSATA for eksterne harddisker.

CPU-kjøleren fra Termalright er burtalt effektiv og skal visstnok være en av markedets beste luftkjølere. Kombinert med den nesten dønnstille Nocuta-vifta blir det god og stillegående kjøling.

PSUen er vifteløs og har 300W kapasitet, noe som bør holde. Hvis noen har innvendinger mot det, så for all del, bare si i fra! MIST 500W er et godt alternativ om 300W blir for lite; den er nesten så stille at man ikke hører den.

Slang på et DVB-C-kort også siden det er det jeg tror man vanligvis trenger for å ta inn kabelTV. Skyt meg hvis jeg tar feil (og si gjerne hvilket TV-kort man trenger :) )

-G.G.

Lenke til kommentar

Oj, det var et meeget utfyllende og informativt svar - TUSEN tusen takk, det er jo litt av et arbeid du har lagt ned for meg. Jeg skjønnte faktisk det med de harddiskene så det var flott forklart, og en veldig praktisk ting når man holder på ;-) Jeg er nesten litt satt ut her jeg sitter, det er jo bare å kjøpe jo....igjen tusen takk med en stor klem :thumbup:

Da er det bare å levere ønskelisten til mannen :innocent: og glede seg til jul he,he

Here ya go:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=59347

Prosessoren er en Xeon-firekjerne. Denne tilsvarer Core 2 Quad, men den er laget for servere og utvikler derfor litt mindre varme for å overleve inne i trange rack-kabinetter. Den har en TDP på 105W, hvilket vil si at den maksimalt kan forbruke 105W og lage 105W varme. Den finnes også i en stepping (dvs revisjon) som heter G0 (G-null, ikke GO, mange blander sammen). Denne har en TDP på 100W, hvis du får tak i den er det marginalt bedre. De fleste butikker selger så vidt jeg vet G0 nå for tida. X3210 som jeg har valgt nå er omtrent som en Core 2 Quad Q6600 men klokket litt lavere. Tenk på den som en Q6400. Valgte den pga varme etc - Q6600 eller X3220 er littegrann varmere pga høyere frekvens.

Siden jeg forholdt meg til 15000+ kroner ble det faktisk 4GB RAM og fire harddisker. Tanken med disse diskene er som følger:

Det må i minst være en partisjon for lagring og en for midlertidig lagring av tiler som brukes til redigering. Lagringsdiskene bør være store og raske og redigeringsdiskene bør være enda raskere. Derfor ble det to 750GB'ere til lagring. Disse settes i RAID1 som gjør at det som lagres på den ene disken automatisk kopieres til den andre. I praksis: 750GB lagring og automatisk backup.

Redigeringsdisken ble en WD Raptor 150GB. Denne snurrer med 10000 rpm og er derfor litt raskere, spesielt når den settes i RAID0. RAID0 gjør at diskene slåes sammen og at de kan være nesten så dobbelt så raske hva lese- og skriveytelse angår fordi dataene som skal behandles (feks skrives) deles opp i deler og fordeles jevnt over diskene, ergo kan de jobbe samtidig med å lagre en enkelt fil. Dårlig forklart; kan prøve å gjøre det grundigere hvis det trengs. Det negative er at om en disk tar kvelden forsvinner omtrent halvparten av hver eneste fil, med andre ord blir all data ødelagt. Derfor skal disse diskene ikke brukes til permanent lagring eller eneste lagringsplass for noe - selv om sjansen for at en ryker er liten. Oppsummering: 300GB rask lagring hvor du kan ha filer som behandles (redigeres) mens de arbeides med. Når filmen er ferdig flyttes den til lagringsdiskene og de midlertidige filene flyttes. Disse diskene kan godt inneholde operativsystemet for raskere booting, men programmer bør plasseres på lagringsdiskene mtp plassbruk og sikkerhet.

Skjermkortet er vifteløst og har god videoaksellerasjon + HDMI med HDCP. Bra saker. Ikke mer å si om det.

Hovedkortet har et bra brikkesett og det er plenty med FireWire og USB-porter, noe som er bra for videoting. Har også eSATA for eksterne harddisker.

CPU-kjøleren fra Termalright er burtalt effektiv og skal visstnok være en av markedets beste luftkjølere. Kombinert med den nesten dønnstille Nocuta-vifta blir det god og stillegående kjøling.

PSUen er vifteløs og har 300W kapasitet, noe som bør holde. Hvis noen har innvendinger mot det, så for all del, bare si i fra! MIST 500W er et godt alternativ om 300W blir for lite; den er nesten så stille at man ikke hører den.

Slang på et DVB-C-kort også siden det er det jeg tror man vanligvis trenger for å ta inn kabelTV. Skyt meg hvis jeg tar feil (og si gjerne hvilket TV-kort man trenger :) )

-G.G.

Lenke til kommentar
Vedrørende valg av leverandør av TV tjenester mtp. HTPC/MSPC-bruk:

http://avforum.no/forum/generell-htpc/6188...ygger-htpc.html

Canal Digital kabel skal være et godt valg:

http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...dia-center.html

Tusen takk, dette skal jeg lese gjennom før jeg skifter leverandør. Bindingstiden går ut nå 28.11 så det kan være lurt å sjekke hva som passer før jeg binder meg til noe nytt. Takker så mye

Lenke til kommentar
Jeg er helt uerfaren på det området jeg nå beveger meg innpå. Jeg har kjøpt meg et HD-videokamera og har tenkt å redigere filmene jeg tar opp. Jeg har fra før ikke redigert filmene jeg har tatt opp gjennom årene med mine gamle kamera (analog og digital) så det ligger mye arbeid foran meg :cool: (Jeg har fem barn jeg har filmet gjennom de siste tolv år :whistle: )

Hva slags HD-videokamera(merke, model.nr) har du kjøpt? Er litt nysgjerrig på om du kan konvertere gamle videoer(analogt og digitalt) til HD kvalitetet med nye videokameraet? Det hadde vært beste, jobbe med kun en video kvalitet på PC-en er alltids kjekt.

Jeg vil altså ha en pc i stuen hvor jeg kan bruke flatskjermen min som skjerm (HD-ready, men den skiftes gjerne ut så derfor full hd) Jeg vil bruke den til lagring/redigering av bilder og film. Videotitting og ellers det man bruker en pc til.

Skal du bygge selv? Regner med det siden du spør om komponenter.

Når du tenker på å bruke en stuepc til videoredigering så vil jeg ikke anbefale det! Stuepc skal helst vær stillegående og ikke bråke så mye. Skal du holde på med videoredigering så har du endel harddisker og mange andre komponenter. Dvs at det avgir masse varme, for å sette ned varmen så bruker du endel vifter, og vifter bråker som regel hvis du skal ha noe som trekker luft. Da må du også gå for en større strømforskyvning som kan også bråke endel ved større belastning.

Skal PC-en brukes litt til spilling(tenkte litt på barna)? Eller kun media-titting?

Vil heller anbefale deg å bruke en vanlig stasjonær pc til videoredigering. Har du noen annen PC-er stående i hjemmet nå? Tenker på om du kanskje bruke noen av komponentene.

Jeg har Viasat idag, men vurderer å skifte til Canal Digital så jeg slipper å kjøpe RiksTV for de norske kanalene i tillegg. Noen synspunkter på dette i forhold til PC-en? Jeg har opptager idag og det er vel det greieste å kjøpe hos CD også for opptak av program. Kan jeg allikevel "spille over" opptakene til pc slik at jeg kan brenne ut filmer til barna? Jeg gjør det idag ved hjelp av dvd-opptager...

Dette er ikke helt mitt felt Men har lest litt om at man må bruke program-kort leser og slikt til å se på tv med PC-en.

Sikkert andre på forumet her som kan hjelpe deg med dette.

Av hardware vil jeg ha en kraftig pc som jobber raskt og stille. Jeg har andre PC-er som er laget til sitt bruk så for mye venting blir jeg utålmodig av ;-) Dere kan (hvis dere orker å hjelpe med så mye) gjerne tenke litt frem i tid, jeg liker å følge med i tiden og vil heller spandere noen ekstra lapper nå enn å angre på at jeg ikke fulgte utviklingen om noen måneder. Jeg ser for meg å bruke såpass på denne PC-en at jeg ikke skifter ut med 2års intervaller slik som med bærbare...

Budsjett er alltids kjekt å vite, i det minst sånn ca. Enklere å finne komponenter, hvis ikke kan prisen bli rimelig høy

Hvis dere trenger å vite noe om fjernsynet mitt så er det Phillips 32PF5411 eller 32PF7411

Hva slags lydanlegg skal du koble til? Kjekt å vite om du trenger lydkort i PC-en eller ikke.. ;)

Ble endel spørsmål her, enklere å finne komponenter hvis jeg får svar ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare hyggelig :)

Bare MÅ spør: Er du virkelig fembarnsmor?

He,he pleier å få det spørsmålet. Ja jeg har fem barn, fire gutter mellom 9-12 og en jente som blir 6 på mandag :yes:

Til dere andre her som har kommet med innspill så skal jeg forhøre meg rundt før jeg kjøper slik at jeg er sikker på at komponentene passer sammen. Det er bare så kjedelig å snakke med selgere for de er bare interessert i å selge (sikkert ikke alle) mens her tenkte jeg at jeg ville få et ærlig svar siden dere ikke tjener noe på det. Tusen takk for all hjelp så langt.

God Jul fra Jannicke

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var såpass mye relevant i tidligere innlegg at jeg poster mitt her selv om det kanskje ikke er helt korrekt tråd.

Jeg skal som trådstarter kjøpe meg en ny PC til redigering av HDV. Jeg har et Sony HDR-HC3E (Link) som jeg benytter til opptak. Jeg har gått til innkjøp av Adobe Premiere Elements og tror dette er mer enn godt nok for meg i øyeblikket. Ambisjonsnivået for PC-en er litt over gjennomsnitt i consumer-segmentet, så jeg tenker meg at et sted mellom 8-10k ekslusiv OS, skjerm og brennere er et ok budsjett for dette, så det er muligens noe under trådstarter sitt nivå.

Jeg har gjort masse research siste uka med utgangspunkt i Hardware.no sin anbefaling for videoredigereren (link) og gått noe opp på enkelte komponenter.

Jeg har satt opp en foreløbig handlekurv på hardware.no (Videoeditor) og har en del ting som jeg gjerne skulle fått avklart i forhold til denne. Jeg tar gjerne også i mot innspill på om konfigurasjonen/argumentasjonen henger på greip.

CPU:

Jeg tenkte som HW.no å velge en Q6600. Jeg ser i enkelte tester at Core 2 Duo 6850 kommer like bra/bedre ut, men siden det ikke er noen stor prisforskjell mellom disse to cpu'ene innbiller jeg meg at Q6600 er litt mer fremtidsrettet. Denne gjør det også bedre når det gjelder multitasking, det er jo alltids en fordel å kunne bruke maskinen til noe annet selv om den står og rendrer film for fullt. Forhåpentligvis kommer det også snarlig mer og mer programvare som utnytter flere kjerner, slik at jeg får litt "gratis" ved å ha valgt denne cpu'en framfor c2d'en litt fram i tid.

Hovedkort:

HW.no foreslo her et P35-basert kort fra Gigabyte. Jeg har i stedet valgt et kort fra Asus med integrert firewire og trådløst nettverkstilkobling i stedet for en eksterne løsninger for dette som HW.no gikk for. Dette koster ca 500 kroner mer enn kortet HW.no foreslo, og dette er vel omtrent det samme som tilsvarende egne kort koster. I tillegg ville jeg gjerne ha en eSATA port samt mulighet for senere RAID-oppsett. Og da ble ASUS-kortet en god kandidat. Jeg vet ikke om jeg ser så mange andre argumenter enn at man får distribuert funksjonalitet utover flere enkeltkomponenter ved å velge egne kort for firewire og LAN og at det slikt sett er enklere å bytte ikke-fungerende kort om noe skulle slutte å fungere. Men dersom det er noen med synspunkter på dette er det bare å fyre løs.

Spørsmål - Jeg ser at annen debattant foreslo et X38-basert hovedkort. I prisguiden til HW.no ser jeg at disse kortene begynner på ca 1500 kroner for de billigste. Jeg lurer litt på hva fordelen eventuelt vil være med et slikt kort. Er den største forskjellen støtte for DDR3-minne? Etter det jeg har fått med meg koster vel dette mer enn det smaker foreløbig.

Minne:

Jeg tenker meg en konfigurasjon med 4GB RAM og tenker at dette bør holde en stund. Hovedkortet har støtte for enda 4 GB så det er vel bare å smelle inn mer om behovet skulle melde seg senere.

Spørsmål - I øyeblikket ser det ut til at shg.no blir butikken jeg kommer til å handle fra og disse fører ikke 4096 kit'et til OCZ, så jeg lurer på om det er noen som kan forbarme seg og foreslå et kit som ligger tilsvarende i kvalitet og pris blant deres utvalg.

Skjermkort:

Her har jeg gått noe opp i forhold til HW.no, men går for en Radeon 2600 løsning pga. de meget gode HD-avspillingsegenskapene. I tester på HW.no kommer disse kortene meget godt ut i forhold til nVidia så vidt jeg har fått med meg. Jeg har aldri vært noen gamer, så 3D-egenskaper er mindre viktige for meg, men det er jo alltids "kjekt-å-ha" så derfor har jeg valgt et XT 512 i stedet for PRO 256 dersom lysten nå skulle melde seg.

Spørsmål - Denne PC-en skal også bli en arbeidsmaskin som skal benyttes til aksjetrading med ujevne mellomrom. Derfor må det være støtte til 2 skjermer, men dette ser vel ut til å være dekket godt. Ulike flerskjermmodi, med span mode, clone mode osv støttes vel uansett for det meste i sw?

Spørsmål - Disse skjermkortene kommer i ulike utgaver når det gjelder minne. Jeg har svært lite forhold til hvor mye minne et skjermkort har behov for per i dag, så jeg lurer egentlig på om et 256MB-kort vil holde, eller om prisforskjellen mellom disse kortene utgjør så lite i forhold til den ekstra ytelsen man får (og ergrelsen man slipper) at man like gjerne kan gå for et 512 MB-kort?

Lagring:

Her har jeg gjort som HW.no og valgt prinsippet med to disker. En rask systemdisk og en større "lagerdisk". Jeg har allerede en 500GB ekstern disk som jeg tenkte jeg også skulle koble på. Derfor har jeg ikke valgt noen større disk enn 500 GB, men mulig jeg her burde gått for en 750 GB disk fordi denne gir mer lager for pengene slik jeg har lest et annet sted. Men det er nok en vurdering jeg selv er i stand til å ta :-) Jeg tenker også at sluttproduktet blir DVD og eller Blu-ray/HD-DVD og dette også kan benyttes for backup. Jeg ser derfor heller ikke helt behovet for et lagrings/backup raid i øyeblikket.

Spørsmål - Jeg leser en del om at Raptor diskene støyer en del. Jeg lurer på hvor ille dette faktisk kan være. Knatring under skriving/lesing synes jeg i utgangpunktet ikke er noe problem, men det er jo mulig disse diskene er av en annen dimensjon enn disker flest når det gjelder dette, så spørsmålet er hvor mye disse støyer ved idle/normal bruk. Forhåpentligvis vil valgte kabinett (se under) også kunne hjelpe en del på dette.

Spørsmål - Det er ikke aktuelt å installere et raptor-RAID per nå. Til det er prisen for høy, så jeg lurer på om jeg kunne klart meg fint med to billigere, men forhåpentligvis større disker satt opp i et RAID 0 som annen debattant foreslår og slikt sett fått en "ytelsesdisk" med nesten samme ytelse og større lagringsevne enn en single raptor til samme prisen.

Strømforsyning:

Her har jeg bare valgt som HW.no.

Spørmål - Jeg er veldig usikker på hvor mye power som trengs for en moderne PC. HW.no har jo tydeligvis dimensjonert sin strømforsyning ut i fra to HDD'er, en Blu-ray brenner og dvd-brenner, som jeg nok med tid og stunder også vil velge å sette inn. Så spørsmålet er om jeg er litt underdimensjonert her hvis jeg skulle velge å sette inn en disk eller to til i tillegg til overnevnte.

Kabinett:

Her har jeg også valgt som HW.no. Når det gjelder kabinett er jeg også veldig tynt "belest" men jeg ser at dette kabinettet har muligheter for en del vifter som forhåpentligvis vil dekke behovet for luftstrøm. I tillegg virker det som om det er et veldig støysvakt kabinett med silikonforinger for PSU, HDD'er og trelags paneler.

Vifter/kjøling/støy:

Her har jeg foreløbig ikke valgt noen komponenter fordi jeg føler det er her jeg har klart å skaffe meg minst kunnskap. Så innspill på hva slags løsninger jeg bør velge her er hjertelig velkomne. Jeg tror i utgangspunktet av kabinettet leveres med en front-, bak- og toppvifte.

Spørsmål - CPU'en jeg har valgt leveres vel i utganspunktet med en vifte, men jeg er veldig usikker på støynivå og kjøleegenskaper for denne. Så spørsmålet er om det finnes andre vifter som bråker vesentlig mindre samtidig som de har bedre kjøleegenskaper som jeg bør velge.

Spørsmål - Skjermkortet jeg har valgt har også egen vifte. Jeg ser det finnes varianter med passiv kjøling men prisen her er en del høyere. Så spørsmålet er om støynivået fra skjermkortvifta er til å leve med.

Det var vel det jeg foreløbig hadde på hjertet.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...